Dojmy z hraní Elden Ring

Dojmy z hraní Elden Ring

19 listopadu, 2021 0 Od Jiří Hora

Každý rok se na nás valí desítky herních titulů. Pár z nich je ale v očích hráčů přece jen něčím zásadnějším než zbytek produkce. Drtivou většinu titulů potká nějaký ten kratší, nebo delší odklad a to se nevyhnulo ani novince od From Software, nadějnému titulu Elden Ring. Čekání naštěstí nebude již dlouho trvat, svou náruč nám toto dobrodružství otevře již koncem února příštího roku. A aby to uteklo ještě rychleji, vývojáři se rozhodli ještě před vydáním hru nabídnout v rámci testu. Do něj se šlo dostat díky včasné registraci a trochu štěstí. Na nás se usmálo i díky českému distributorovi a o své dojmy se s vámi rádi podělíme.

Hrajete hry od From Software? Pokud ano, jsem si skoro jist, že hned první minuty Elden Ring ve vás musely rozhořet plamínek eufórie a spokojenosti. Alespoň takové pocity jsem prožíval já. Vše se zdálo být důvěrně známé a přesto tolik jiné. Člověk se neubrání pocitu, že tohle již jednou zažil. Dalo by se skoro až říci, že From Software se rozhodli navázat na sérii Dark Souls, spíše než aby zkusili něco nového, jako tomu bylo v případě Sekiro. Jak to nakonec dopadne je samozřejmě ještě těžko soudit, ale hraní testu na plno otázek odpověď přineslo.

Hned na začátku máte na výběr z pěti předem nadefinovaných postav. Já se výběrem ani moc nezaobíral, věděl jsem že spíše než zkoušet různé buildy mě bude zajímat především to, jak dobře se Elden Ring hraje, jaké možnosti nabízí a jaký celkový pocit si z něho odnesu. Hned první kroky mi ukázali hlavní odlišnost od jiných her od From Software. Elden ring je plnohodnotný open world. To z něj dělá něco unikátního, něco s čím je potřeba počítat hned od začátku. Elden Ring se hraje zkrátka úplně jinak, než jiné „soulsovky“. Já osobně jsem u podobného typu her doslova maniakálně pečlivý, co se průzkumu týče, a musím projít každou chodbou, nevynechat žádného protivníka.

 Jak se mi toto bude dařit v Elden Ring zatím nevím, ale prozkoumávat jeho svět bylo i v rámci testu úchvatným zážitkem. V tomto From Software doslova excelují a design světů, které tvoří jsou tím, čím se odlišují od konkurence. Test nám ukázal planinu Limgrave. Krajinu luk a lesů, ozářenou paprsky Slunce a i magického stromu Erdtree. Hra má doslova brutální dohled a nelze si nevšimnout, jak nápaditě jsou do krajiny zakomponovány různé zříceniny, malé vesničky a tajemné jeskyně. I barevná paleta je úplně jiná než bych čekal, vše má příjemný nádech podzimního období, v krajině se prohání srnky a hned po prvních pár metrech potkáte prvního bosse.

Elder Ring vám tak hned zkraje dá jasně najevo, že půjde stále o extrémně těžkou, ale férovou hru. Soubojový systém na první pohled neprošel zásadní změnou, ale první odlišnosti objevíte poměrně brzy. První zásadní věcí je to, že vaše postava se konečně naučila skákat. Tento zdánlivě drobný prvek ale přináší úplně novou vrstvu hratelnosti, kdy je možné útočit z výskoku, případně bojovat s létajícími nepřáteli. Další odlišnosti přináší už samotná koncepce světa. Jeho otevřená lokace dovolila vývojářům úplně jiné možnosti v tom, jak rozmístit nepřátele a hlavně to, jakým způsobem se s nimi můžete vypořádat. Lze je obejít a tak se souboji úplně vyhnout, nebo využít klasického stealthu a kradmo se jim vplížit do zad. Dalo by se říct, že díky tomu bude hra jednodušší, ale po několika hodinách hraní si to nemyslím. Zkušenosti totiž sbíráte jen zabíjením nepřátel a tím pádem se střetům s nimi vyhnout nejde. A zapomínat nesmíme ani na boss fighty, které v rámci testu byly tři. Tady From Software opět ukazují, co jim jde nejlépe. Ke slovu v Elden Ring přichází i magie, na kterou je zde kladen důraz již od začátku. Zbraním lze přidat nějaký ten magický element, případně si na pomoc vyvolat různé elementály.

Při sledování prvních ukázek jsem měl popravdě trochu strach o technickou stránku. Co si budeme namlouvat, From Software sice dokáží vytvářet světy s neuvěřitelnou atmosférou a designem, ale po grafické, myslím graficky/technické stránce přeci jen trochu za konkurencí zaostávají. A abych se přiznal, tento pocit mě ani u Elden Ring neopustil. V postatě hned menu hry vám připomene, že jsme již stejný font a stejné zvuky slyšeli před deseti lety. Neberte to jako nějakou kritiku, ale tohle již v dnešní době není něco, co bych byl ochoten jen tak přejít. Stačí se podívat, jak po grafické stránce dopadl remake Demon’s Souls a asi pochopíte, jak moc zážitek ze hry dokáže excelentní grafika prohloubit.

Možnost vyzkoušet si Elden Ring ještě před vydáním hry mi udělalo obrovskou radost. Nějaké obavy jsem z kvality titulu neměl, však se bavíme o From Software, ale test ve mně jen prohloubil již tak vysoké očekávání. A něco mi říká, že pokud se nestane něco nepředvídatelného, čeká nás jedna z nejlepších her od tohoto geniálního studia.