DOOM 3 Nintendo Switch – Recenze

DOOM 3 Nintendo Switch – Recenze

5 srpna, 2019 0 Od Jiří Hora

Série DOOM je pokládána za praotce všech frenetických akcí a first-person stříleček obecně. První DOOM vyšel v roce 1993 a šlo o zběsilou akci kde jsme se srali zabijáky všeho zvěrstva, co na náš vylezlo z hlubin pekelných. Ve stejném duchu se i nešlo pokračování z roku 1994. V další jedné dekádě jsme pak byly svědky dalších vedlejších projektů ze série DOOM, jenž měli své kořeny právě v původní dvojici her. Pak se ale psal rok 2004 a na svět přišel regulérní třetí díl, který byl evolucí sebe sama a avšak frenetická super rychlá akce byla trochu upozaděna ve prospěch hororového žánru. Co si budeme povídat, v roce kdy DOOM 3 vyšel, šlo o skutečně děsivý zážitek a i dnes se ve hře najde celá řada momentů, které u kterých se minimálně solidně leknete. Proč ale dnes mluvím o 15 let starém titulu?

Na letošním QuakeConu 2019, který proběhl před pár týdny, došlo k oznámení a zároveň vydání prvních regulérních tří dílů série DOOM a to na platformy Xbox One, Playstation 4 a také Nintendo Switch. Pro mě osobně má třetí DOOM své speciální místo a také jde o jedinečný kousek v samotné sérii a proto jsem se do něj s radostí pustil i po letech, kdy jsem chtěl nejen zavzpomínat na své mladí, ale zároveň jsem si říkal, že právě verze pro Nintendo Switch bude tou pravou platformou pro recenzi a to zejména kvůli jeho mobilitě. Abych byl upřímný tak mě také lákalo si jednoduše zalézt v noci do postele, vzít Switch, sluchátka na uši a nechat se pohltit hrou, která i přes své stáří stále nabízí skvělou atmosféru, která vás do sebe vtáhne a nepustí. Hned vám řeknu proč.

DOOM 3 na platformě Switch, ale stejně tak Xbox One nebo Playstation 4, vychází z remasterované verze DOOM 3 BFG Edition z roku 2012. Ve své podstatě jde o trochu vylepšený port, který nabídne zejména lepší stínování, vyšší rozlišení a framerate cílící na 60 snímků za sekundu. Mnou hraná verze nabídla rozlišení 1080p a 60fps, kdy zadokování Switche přineslo hlavně stabilitu onoho frameratu. Já však hrál 95% času v režimu handheldu a zde například při velkých explozích na scéně docházelo k propadu snímkování, samotnou hratelnost to však neovlivňovalo, jelikož to nebylo ve vysoké míře. Grafické zpracování i přes remastering stále trápí zub času, tedy hlavně v cut-scénách. Během samotného gameplaye to upřímně tolik nevnímáte, obzvláště na menším displayi Switch. Vlastně si řeknete, že to v podstatě vypadá dobře. To co vás ale zaručeně pohltí je samotná atmosféra a nazvučení scén, které je stále dech beroucí a zejména se sluchátky na uších. Zde už tenkrát id Software odvedli skvělou práci. Nicméně na portu pro Switch stojí studio Panic Button, které pro Switch portovali například DOOM z roku 2016, nebo Wolfenstein II: The New Colossus.

Příběh DOOM 3 je zasazen na Mars na vědeckou základnu UAC Corp., kde probíhají různé výzkumy, kdy během jednoho z nich dojde k otevření bran do samotného pekla. My se ocitneme v kůži bezejmenného mariňáka, který se bude muset stát hrdinou a dostat situaci na základně pod kontrolu. K tomu mu bude nápomocný široký arzenál různých zbraní od motorovou pilu, přes brokovnici, rotační kulomet, nebo legendární BigFuckingGun. Součástí této verze hry jsou zároveň také rozšíření Ressurection of Evil a The Lost Mission.

Ressurection of Evil navazuje na události samotné základní hry, kdy několik let po incidentu na Marsu se na místě zvaném Dig One z ničeho nic objeví záhadný signál, který musí prošetřit průzkumný tým, jehož je součástí i náš bezejmenný mariňák. Oproti původní hře je toto příběhové rozšíření více akční a podobá se tak trochu více původním dvěma hrám, i když si stále zachovává onen temný a hororový design původní hry. Během vydání nás také seznámil s šesticí nových nepřátel a několika novými kousky do našeho smrtonosného arzenálu.

The Lost Mission je oproti Ressurection of Evil poměrně novým rozšířením, jelikož vyšlo až v roce 2012 společně s BFG Edicí, tedy 6 let po vydání prvního rozšíření. V tomto rozšíření o osmi misích se ocitneme v kůži posledního přeživšího mariňáka z týmu Bravo. Naším cílem jen vypnutí velice výkonného teleportéru pro dlouhou vzdálenost, který umožňuje přesun lidí na Mars a na Zemi. Vypnutí tohoto teleportéru má za cíl zamezit invazi démonů na naši rodnou planetu.

Hratelnost a gunplay jsou v tomto dnes již stařičkém herním kousku stále vysoce návykové. Zásluhu na tom mají nejen dobře navržené herní úrovně, skvělé ozvučení, hra stínů a světel, ale i široká plejáda zbraní a také rozmanití nepřátelé, jenž nás ve spoustě případů dokáží pěkně potrápit. Obzvlášť když se na vás z ničeho nic vrhnou a vy se akorát procházíte po úzké rouře někde nad propastí. Já osobně byl kolikrát svědky situací, kdy jsem vyvázl doslova s jedním životem a někdy si mě smrt našla kousek před tím, než jsem stihl natlakovat přetlakovou komoru pro vstup do prostor základny. Ano, venkovní prostory vám pro absenci kyslíku rychle připomenou, že jak nenajdete kyslíkovou bombu jste nahrání a odsouzeni k udušení.

Pokud byste ve třetím Doomovi na Switchi hledali multiplayer, pak jej budete hledat opravdu marně. Ve hře žádný multiplayer není. Hra byla už původně designována hlavně jako singleplayerové záležitost, byť původní verze z roku 2004 jej obsahovala, nehrál primární roli. Také se od něj v remasteru z roku 2012 úplně opustilo. Je vlastně dobře, že vývojáři, kteří aktuální verze dělali, se mohli soustředit jen na jeden důležitý aspekt hry. To že se už původně vývojáři soustředili hlavně na single se ukazuje i na designu úrovní a hlavně atmosféře, kterou jednoznačně musím zmínit znovu. Otázka tedy zní, je DOOM 3 v dnešní době ještě hratelným kouskem, který stojí za Vaši pozornost? Minimálně na Nintendo Switch říkám jednoznačně Ano!

SOUHRN

DOOM 3 je sice starším kouskem, na němž je i přes jisté úpravy znát doba jejího vzniku, ale přesto dokáže i v současnosti zaujmout hráče svou atmosférou, hratelností, a hlavně svou unikátností v rámci celé série. Pouze DOOM 3 se snažil oprostit od prosté frenetické akce a vnést do série trochu toho strachu tím, že se zaměřil více na prvky hororu, které nás i v současnosti za osamělé noci dokáží solidně polekat. Do karet této verzi hry hraje také fakt, že obsahuje i dvojici rozšíření a stojí naprosto senzační cenu, 259,- Kč, takže vlastně není co řešit.

HODNOCENÍ: 8/10

Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Nintendo Switch

Distributor ČR: Cenega Czech/Nintendo Shop