Gungrave G.O.R.E. – Recenze

Gungrave G.O.R.E. – Recenze

5 prosince, 2022 0 Od Adam Šindler

Dnes známe již spoustu her, které mají dlouhou historii nebo byl podle nich vytvořen seriál, popřípadě film. Tento recenzovaný kousek patří do obou zmíněných skupin. První díl této hry byl vydán v roce 2002 s jednoduchým názvem Gungrave a mohli jste si jej zahrát na Playstationu 2. Od listopadu 2003 do března 2004 běžel v Japonsku televizní seriál podle námětu této hry. Další díl série vyšel opět na Playstation 2 v roce 2004 s názvem Gungrave: Overdose. Poté jsme o sérii dlouho neslyšeli a připomněla se nám až dvěma VR tituly z roku 2018. Dnes se společně podíváme na nejnovější přírůstek do této série Gungrave G.O.R.E. Jak obstál ve zkoušce časem, a má v dnešní době ještě co nabídnout?

Již z názvu hry můžeme vyčíst dvě ústřední informace pro celou hru. První informací je jméno hlavního hrdiny Beyond the Grave, zkráceně Grave. Druhou informací, která je jasná z názvu jsou guns – zbraně. A zbraně budete ve hře rozhodně potřebovat pro postup kupředu. Musím se přiznat, že tento díl je mým prvním setkáním s touto sérií, proto jsem od titulu neměl žádná přehnaná očekávání. Z traileru jsem očekával střílečku s grafikou, která stojí za to a ani první cutscéna v samotné hře nenapovídala ničemu jinému. O to větším zklamání mě čekalo, když jsem po úvodním filmečku uviděl svět, kde jsem měl strávit následující hodiny. Prostředí mě doslova zklamalo. Grafiky hry působí, jako bych hrál hru, která vyšla již pár let nazpět. 

Po prvních minutách bylo jasné, na co se vývojáři z jihokorejského studia IGGYMOB zaměřili. Nemůžeme zde čekat žádný příběhový doják, ale bezhlavou akci, kde na vás bude nabíhat spousta nepřátel a vaším jediným úkolem bude je všechny sprovodit ze světa a posunout se dále herním světem. Celá akce je navíc doprovázena změnou rytmu hudby, podle toho, co se zrovna na vaší obrazovce děje. Tím, že je hra zaměřena na akci, nechci samozřejmě říct, že zde příběh nenajdete. Nehraje ale zásadní roli, a proto jej jen lehce nastíním. 

Vašim nepřítelem je šéf Raven Clanu a vaším cílem je, jak jinak než ho zabít. Cestou k němu se ale budete muset probojovat spoustou nepřátel a bossů. Příběh slouží jako propojení jednotlivých úrovní a sám jsem ho po pár hodinách přestal vnímat a začal cutscény přeskakovat. Ve hře máte jediný úkol, který vás bude provázet přibližně 15h-20h, které ve světě této hry strávíte. Úkol je dost jednoduchý a nepotřebuje ani sáhodlouhý komentář „Kick their ass“. Neříkám, že od úkolů potřebuji obrovskou variabilitu, ale opět i tato maličkost působí tak, že si vývojáři nedali na svém výtvoru záležet. 

Po celou herní dobu máte přímo určeno, kudy máte jít. Proti koridoru nic nemám, a naopak je v některých hrách oceňuji. Této hře, by dle mého názoru, ale slušelo alespoň pár odboček, či zkratek, díky kterým byste mohli nepřátelům vpadnout do zad. Předurčenou cestou dopředu vždy tušíte, kde na vás nepřátelé vyskočí. Navíc jste zavíráni do jednotlivých arén, kde souboje probíhají a nepřátelé na vás jen zběsile nabíhají. Vám jen stačí stát, čímž Grave spustí spršku kulek, která většinu nepřátel jednoduše zlikviduje. 

Jak již bylo zmíněno výše, hlavním hrdinou tohoto titulu je Grave. Titul ale nenabízí jen jednu hratelnou postavu, hrát budete i za Bunjiho a Quartz. Bunji má stejně jako Grave dvě pistole, a proto je jejich herní styl velmi podobný. Na rozdíl od Gravea si Bunji ale nemůže s nepřáteli efektivně poradit v boji na blízko. Naopak s Quartz si vyzkoušíte úplně něco nového. Jediný hratelný zástupce něžného pohlaví totiž nedisponuje zbraní, a tak proti nepřátelům využijete jen její kopy a údery rukou. Zamrzí, že Bunjimu a Quartz je věnována jen jedna mise a nemáte možnost si je vylepšit. Navíc do hratelnosti přinášejí zajímavý prvek, který naruší jinak stereotypní postup hrou. 

Když už jsem nakousl další hratelné postavy a jejich nemožnost vylepšování, rád bych se teď zaměřil na hlavní postavu nejnovějšího dílu této série. Po jednotlivých misích máte možnost si v laboratoři, před začátkem další úrovně, vylepšit svého hrdinu. Pro příklad uvedu zvýšení zdraví, či zrychlení obnovení štítu, který má Grave k dispozici. Vylepšeních je ale mnohem více a každý má možnost vylepšit si to, co nejvíce potřebuje. Štít vás bude po celou dobu chránit, a jelikož se postupně dobíjí, budete se snažit jej mít stále na takové úrovni, abyste neztratili žádné životy. Po každé úrovni totiž obdržíte hodnocení za rychlost, míru zabití, počet komb, umělecké skóre, a právě zbývající počet životů. Při postupu jednotlivými misemi se budete snažit udržet co nejvyšší počet komb. Komba získáte za zásahy do jednotlivých nepřátel, či ničení objektů. Celkem mě zarazilo, že můžu rozstřílet celé auto, ale nejsem schopen střelit skrz díru v zábradlí. Tuto možnost bych velmi uvítal. Zničit samotné zábradlí je taktéž nemožné, ale chápu, že nemůžeme ve hře zničit naprosto vše. 

Umělecké skóre získáte za zabití nepřátel pomocí Demolition shot, či zabití omráčených nepřátel předurčeným způsobem. Po celou dobu se tak budete snažit neztratit kombo řetězec a mít co nejvyšší počet uměleckého skóre. Nepřátel je ale spousta a tak je řetězení komb vždy v ohrožení. Na obyčejné nepřátele s pistolí platí normální střela nebo použití zbraně na blízko. Během hry narazíte ale i na nepřátele se štítem. Štít zlikvidujete pomocí podržení tlačítka střelby, což vyústí k vystřelení nabitého střely, která štít zničí. Pomocí několika komb se zbraní na blízko také štít zničíte, ale osobně jsem tuto možnost využíval minimálně. Na většinu nepřátel, které ve hře potkáte stačí jen dostatečné množství kulek. 

Průchodem hrou narazíte na nepřátelé s raketomety. Vystřelenou raketu můžete pomocí zbraně na blízko odrazit zpět a nepřítele tak jednoduše zlikvidovat. Vedle těchto nepřátel ve hře potkáte i takové, kteří se vás budou snažit zlikvidovat právě zbraněmi na blízko. Zajímavé zpestření pro mě byli nepřátelé, střílející ampulku s jedem nebo nepřátelé vylézající z vody, ale soupeřů je mnohem více. Z oblasti jedu musíte uniknout, jinak vám bude pomalu ubírat malé množství zdraví. U červů, vylézajících z bažiny mě překvapilo, že se nedrží jen ve vodě. Nemají problém vás následovat i na souš, kde se pohybují stejně rychle. Toto na mě nepůsobilo moc dobře a nechápu, proč nebyli tito nepřátelé na souši alespoň zpomaleni. 

Jediné, co hru alespoň trochu ozvláštňuje, jsou souboje s bossy. Každý z nich má určité útoky a když se naučíte se těmto útokům vyhnout a ve správnou chvíli zasadit úder, postupně bosse porazíte. Souboje s bossy také mají úplně jiné tempo. Level design vás jinak chtě nechtě tlačí k rychlému průchodu a souboje s bossy jsou taktéž na čas, bohužel, ale musíte umět vyvážit rychlost s opatrností, jinak vám boss postup na pár úderů ukončí a vás tak čeká cesta na nejbližší kontrolní bod. Průchodem narazíte i na pár quick time eventů, které byly ve hrách v minulých letech opravdu časté i na místech, kde vůbec nemusely být. To mě opět nutí k otázce, proč si autoři nedali práci a nepřizpůsobili hru více dnešní době. 

Gungrave G.O.R.E_20221129193007

Musím také zmínit jednu z misí, kdy Grave naskočí na střechu vlaku, ze kterého se vynoří spousta nepřátel, kteří vám stojí v cestě. Zároveň ale bojujete s časem, jelikož se musíte do vlaku dostat dříve, než se dostane do tunelu. Pokud se vám to nepovede, znamená to vaši smrt a načtení poslední uložené pozice. V cestě vám ale stojí spousta nepřátel, kteří vás mohou svými útoky shodit na koleje, což taktéž vyústí ve vaši smrt. Samotný Graveův pohyb je dost pomalý, a proto není tato mise vůbec jednoduchá ani na střední obtížnost, na které jsem celou hru hrál.  Na začátku každé mise máte mimo jiné na výběr ze čtyř obtížností, což se mi líbí. Podle nálady si tak můžete měnit náročnost jednotlivých misí a vyzkoušet si tak jednu misi klidně hned po dohrání na vyšší obtížnost.


ZÁVĚREM

Gungrave G.O.R.E. jako celek se zaměřuje především na akci a samotný soubojový systém stojí za to. Je zde ale spousta věcí, které by chtěly vyladit, ať už je to náplň jednotlivých misí, které se velmi brzy stávají repetitivními nebo je škoda, že hlavní hrdina má jen jednu sadu zbraní, či že více prostoru nedostaly vedlejší postavy. Pokud vás bezhlavá akce baví, můžete této hře dát šanci. Většinu času vám ale bude stačit stát na místě a mačkat tlačítko střelby a čekat, než se spustí šílené množství kulek, které velmi rychle zabíjí spoustu nepřátel. Titul měl velký potenciál, který rozhodně nebyl naplněn a chyby ve hře, či zvláštní rozhodnutí vývojářů, jej sráží mezi hry průměrné, i když tomu tak vůbec nemuselo být.

5/10

Datum vydání: 22. listopadu 2022 – Potřebné místo na disku: 30GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o. – Česká lokalizace: NE