Immortals: Fenyx Rising – A New God – Recenze

8 února, 2021 2 Od Jiří Hora

Koncem loňského roku vydalo studio Ubisoft Quebec svou novou hru s názvem Immortals: Fenyx Rising. Hra, od které jsem naprosto nic nečekal, se proměnila v naprosto jedinečný kousek, do něhož jsem se po pár minutách zamiloval. Pokud mi nevěříte stačí si přečíst nejen původní recenzi, ale i třeba náš článek o nejlepších hrách loňského roku, v němž zmíněná hra získala prvenství. Už tehdy mi bylo jasné, že mé dobrodružství s hlavní hrdinkou Fenyx, či v jiných případech hrdinou, zdaleka nekončí. Věděl jsem, že vývojáři chystají hned tři velká rozšíření, z nichž to první bude přímo navazovat na původní hru. Rozšíření nese název A New God, je konečně mezi námi a já se tak nyní s vámi mohu podělit o své pocity, jenž ve mě během hraní vyvěraly na povrch.

Jak již bylo zmíněno, tak rozšíření Nový Bůh navazuje na události základní hry. Hrdinná Fenyx zachránila řecké božstvo před ďábelským titánem Typhonem. Toto velkolepé vítězství ji dostalo až na samotný Olymp, kde stanula mezi samotnými Bohy po boku svého otce Dia. Ten jí ale nyní nabízí tu největší poctu, které se takovému Bohu může dostat – místo v samotném Pantheonu Bohů. To ale není jen tak. Aby se Fenyx mohla do tohoto užšího okruhu dostat, je třeba splnit řadu obtížných zkoušek, aby prokázala, že je toho hodna. Božské zkoušky jsou pak hlavní náplní hry. Tedy vlastně jinou v tomto rozšíření ani nehledejte. Expanze je na nich založena.

Zkoušky jako takové se nesou v podobném duchu jako Pokladnice Tartaru z původní hry. Jen se nepohybuje v temných zákoutích podsvětí, ale v nebeských výšinách samotného Olympu. Jednoduše řečeno? Vypadá to úchvatně, pompézně a samozřejmě božsky. Takový dojem ale vzkvétá i při pohledu na samotný Pantheon Olympu. Zde bychom mohli říci, že z něj majestátnost přímo čiší. Ale zpět k samotným Zkouškám. Ty nám jsou zadávány čtveřicí Bohů, jenž jsme v původní hře osvobodili z prokletí a okovů Typhonových – tedy Afrodita, Hefaistos, Ares a Athéna.

Každý bůh otestuje trochu jiné spektrum vašich schopností. Například takové zkoušky Afrodity jsou založené na přesnosti, načasování a rychlosti. Hefaistovi zkoušky zase otestují váš důvtip, logiku a všímavost. Ačkoliv jsou kulisy všech zkoušek na první pohled podobné, tak vězte, že každá z nich je originálem, který vás vždy dokáže ohromit. Musím se přiznat, že u některých zkoušek jsem se pořádně zapotil a u jedné tak strávil i třeba jednu celou hodinu. Některé bych skutečně mohl označit slovem hardcore. Je tedy jasné, že jejich splnění vždy přináší jisté zadostiučinění.

Vrcholem je pak finální zkouška, kterou si pro nás přichystal samotný Zeus. Diova zkouška kombinuje vše, čehož jste mohli být svědky během předchozích zkoušek. Obtížnost je vysoká, ale odměna je sladká. Kdo by nechtěl být členem samotného Pantheonu že? Asi bych se měl zmínit, že v této expanzi jde hlavně o využívání Fenyxiných schopností, bojů je zde není tolik a mimo samotné zkoušky je jejich číslo na samotné nule. Souboje navíc nejsou založeny na prostém zabij vše kolem sebe. Jednou je nutné nepřátele shodit do propasti, jindy zase papírovat jejich střely, které se následně odrazí zpět k nim. Vše většinou vyžaduje rychlé reflexy a správné načasování. Hra vás tím ale chce zejména učit nové finty, které vám usnadní potyčku během finální zkoušky.

Rozšíření je obecně na nové schopnosti podstatně chudší, než původní hra. Prakticky každý ze čtyř Bohů vás naučí jednu novou, či spíše rozšíří jednu z vašich stávajících. Není to mnoho, ale lze to pochopit. V této části hry už má Fenyx znát vlastně vše, čemu se v původní hře může naučit, a vlastně to zná. New God je totiž funguje separátně, nezávisle, na původní hře, byť ji musíte vlastnit a mít nainstalovanou, abyste se do něj mohli pustit. V praxi to znamená, že se do něj můžete pustit, aniž byste původní hru vůbec hráli. Ale pochopitelně se pak nevyhnete celé řadě spoilerů a hlavně budete postrádat seznámení se schopnostmi hrdinky a s ovládáním. Ale ta možnost volby je rozhodně super. Pokud jste již původní hru hráli, tak si můžete vaší postavu rovnou naimportovat.

Na původní hře jsem si strašně oblíbil její dialogy, které byl naprosto fenomenálně napsané. Nejenže naplno využívali potenciálu řecké mytologie, ale nechyběl jim ani dosti specifický humor doprovázený skvěle načasovanými hláškami. Ty nám byly neustále podávány skrze dvojici vypravěčů – Dia a Prométhea. Tento faktor původní hry jsem v rozšíření poněkud postrádal. Ne, že by bylo rozšíření v tomto ohledu posto prázdné, ale jednoduše tomu něco chybělo. Dialogy se omezovaly pouze na přímé rozhovory, cutscén bylo jako šafránu a ony promluvy? Pokud se nějaké objevily, většinou propadly v oběť soustředění během samotných zkoušek.

Svou roli v původní hře hrálo i vylepšování vaší postavy. To je zde také upozaděno. Vylepšit si sice můžete své vybavení, kterému bylo umožněno navýšit o jeden stupeň úroveň, ale to je prakticky vše. Navíc to vzhledem k podstatě hry postrádá na smyslu. Pokud jde o nové vybavení, tak to získat skutečně můžete. Během zkoušek tak získáte oděv hodný Boha. Vlastně i nějaké ty zbraně. Celý komplet si ale užijete jen malou část hry, což je škoda. Vlastně se musím přiznat, že i když mě rozšíření opět dokázalo uhranout, zároveň jsem nemohl přehlédnout, že mu chybí jakákoliv pestrost. Je to skutečně škoda. Jde vlastně o maličkosti, ostatně bavíme se o DLC, nikoliv stand-alone hře, ale i tak to zamrzí.

Immortals: Fenyx Rising – New God jsem opět hrál na konzoli Xbox Series X. Ta z pochopitelných důvodů i zde nabízí dva režimy zobrazení – Výkon a Kvalitu. Zatímco v původní hře bylo vzhledem k rozloze světa nějaký ten rozdíl vidět, tak v případě této expanze tomu tak není. Zvolit si tedy režim Kvality může skutečně jen blázen, jelikož se akorát omezí na framerate 30 fps. Zde je pouze jeden adekvátní, tedy Výkon. V něm hra vypadá naprosto totožně jako v režimu kvality, ale má výhodu 60 snímků za sekundu. Moc rád bych si tu vyléval srdce nad tím, jak hra vypadá nádherně, ale myslím, že všechny okolní screenshoty mluví zcela za vše. Pokud se tedy i další expanze ponesou v podobné kvalitě, pak se nebojím říci, že Immortals: Fenyx Rising bude komplexně tím nejlepší, co Ubisoft vytvořil za poslední jednu dekádu.

Rozšíření A New God pro hru Immortals: Fenyx Rising k nám dorazilo v téměř nezdolné kondici. Té vévodí vizuální zpracování, kvalita jednotlivých Zkoušek a opět nekompromisně návyková hratelnost. Tentokrát jsme se ale nevyhnuli nějakým těm vadám na kráse. Expanzi chybí větší pestrost a hlavně pro původní hru toliko typické prupovídky dvojice vypravěčů. Kromě těchto mušek ale musím toto DLC doporučit všemi deseti. Pokud bych tím chtěl definovat finální hodnocení, tak skvělými osmi z deseti.

Datum vydání: 21. ledna 2021