Marvel’s Avengers – Recenze

Marvel’s Avengers – Recenze

18 září, 2020 0 Od Ladislav Procházka

Ať jste fandové videoher, komiksových super hrdinů a nebo se řadíte do obou zmíněných táborů, jistě Vás nenechala chladnými situace okolo vývoje a následného představení nového počinu Marvel´s Avengers. Mnozí si totiž od této hry z dílny Crystal Dynamics slibovali mnohem více, než mohli dostat a nebo i než hra mohla sama nabídnout. Ono už samo o sobě, když pracujete na projektu, který v sobě nese název Marvel a potažmo ještě k tomu pojem Avengers, automaticky si tím na sobě  vytváříte terč a na záda si nakládáte velmi přetěžký úkol.

Dle mého nemá smysl představovat studio Crystal Dynamics, které stojí například za sérií Tomb Raider a abych Vám vyprávěl univerzum ze světa Avengers, tak na to zde není prostor. Nicméně pokud jste sledovali bedlivě různá preview a trailery z této hry ještě před jejím vydáním, tak možná jste zaznamenali, že zas taková sláva to nebyla a mnozí hráči se právem obávali, aby hra s jejich oblíbenými super hrdiny neskončila kdesi v propadlišti dějin, hned vedle Uweho Bolla.

Abych byl upřímný, tak já od jisté doby na trailery a preview moc nekoukám. Jednak špatně sestříhaný trailer dokáže hru neprávem pošpinit a pokud to v dnešní záplavě let´s play videí přeženete s jejich intenzitou, mylně nabydete dojmu, že hru již znáte, nedokáže Vás ničím přesvědčit a v nejhorším případě si na ni vytvoříte nesprávný pohled. A jsem moc rád, že i v tomto případě jsem prakticky vůbec žádná videa z uzavřených beta testů a podobných akcí neviděl.

Když tak přemýšlím, tak nebudu mluvit za široké spektrům hráčů, ale pouze za sebe. Co jsem já očekával od této hry? Očekával jsem, že konečně dostanu pořádný, příběhem našlapaný „tří áčkový“, ano, ponovu „čtyř áčkový“ fan service titul, zabalený do dech beroucího grafického hávu, ve kterém bude akce střídat akci a ani jedna vteřinka mého drahocenného času nepadne na zmar. Také jsem doufal, že multiplayer zde bude sprosté slovo, glitch bude považován za kacířství a vývojáři si level designem nezadělají na průšvih.

Čím hra ale původně hodlala být? Pokud si správně pamatuji na E3 2019 tak tím, co jsem napsal výše. Hrou, z níž příběh tryskl jako gejzír a vy jste se mohli jít vyspat až druhý den ráno, protože jste hltali každičkou vteřinu. Hrou pro masy, pro opravdové fandy Marvelu a i pro obyčejné konzumenty. A jak to všechno dopadlo? No, tak různě. Hra je plná překvapení, ať už těch dobrých nebo těch špatných. Ale pojďme pěkně od začátku.

Marvel´s Avengers začínají prologem, ve kterém se ujímáte malé holčičky jménem Kamala Khan. Ta jde se svým otcem na festival Avengers Day, který bude v budoucnu označovaný jako A-Day. A je to právě začátek hry, který mě velmi mile překvapil. Kamala po festivalu pobíhá a zkouší různé atrakce, sbírá komiksy a velmi vtipně komentuje dění okolo. A díky tomu, jak je Kamala na začátku lidsky vyobrazena, se perfektně dokážete vcítit do její role. Máte pocit, jako by po festivalu nechodila hlavní hrdinka, ale Vy. Těšíte se, co bude za dalšími dveřmi, jaký nový komiks najdete a postupně si osaháváte základní pravidla hry. Avšak nenuceně. To vše umocňuje líbivá grafika. A najednou narazíte na Thora, Iron Mana, dokonce i kapitána Ameriku a stejně jako Kamala Khan, tak i Vy budete tlačit příběh dopředu, abyste se mohli pustit do nového dobrodružství.

Jenže pak to přijde. Asi nebude žádný problém, když zde prozradím, že Avengers Day nedopadl podle představ a že dojde k napadení. Najednou máte možnost si vyzkoušet hraní za Hulka, Black Widow, Thora i Iron Mana a samozřejmě nakonec za Kapitána Ameriku, avšak slovo vyzkoušet je zde skutečně na místě. Čas, který strávíte v kůži těchto hrdinů na začátku hry se počítá maximálně v minutách. Pak se příběh opět soustředí na Kamalu, tedy budoucí Miss Marvel. Samozřejmě, posunuli jsme se v čase a Kamala již vyrostla. Avšak zapálení do komiksů jí zůstalo a tak Vás hra opět vtáhne o něco více do děje. Akorát to již není ta malá roztomilá holčička, takže postupně začne Váš a její platonický vztah uvadat a z Kamaly se stává jen další hlavní postava, ke které už nebudete mít tak silnou vazbu, jako na začátku.

Najednou si začnete všímat, že kamera se nechová zcela podle Vašich představ a že tu a tam má hra problém s udržením FPS, ale jelikož se toho na obrazovce zatím moc neděje, tak to neřešíte. Stále Vás ale hra provází hlavní dějovou linkou a říkáte si, že to vypadá na dobře odvedenou práci. Jenže stačí další necelá hodinka hry a najednou je všechno jinak. V rámci příběhu naleznete Hulka, čímž se Vám zpřístupní možnost hraní za něj, bohužel se příběh přesouvá do tak nemastných a neslaných prostředí, která dokonce ani grafické oko po duši nepohladí, že se budete nutit, abyste v příběhu pokračovali dál. Samozřejmě už zde si naplno všímáte propadů FPS, horší kamery, chybějící in-game mapy a častých, velmi výrazných grafických chyb, bugů a glitchů.

Kamala v jednom videu má krásné hnědé vlasy, aby o ně v dalším snímku během pěti vteřin přišla. Hulk mlátí do skupiny nepřátel, aby po použití super síly tohoto zeleného svalovce zmizeli neznámo kam, bohužel to nebyl um Hulka, ale chyba hry. Všímáte si i toho, že v uzavřeném prostoru jsou efekty krásné, kdežto venku jsou mdlé. Co určitě můžu kvitovat a to je opak oproti jiným hrám je to, že tento titul Vám hratelné postavy servíruje postupně, po hodinách. Takže máte čas se se všemi blíže seznámit a za mě je to rozhodně super přístup.

A pak to přijde. Rádoby otevřená sandbox mise, kde kromě hlavního úkolu máte ještě spousty vedlejších. A po pár těchto výletech Vás mohu za sebe ujistit, že se budete doslova těšit na ty čistě příběhové, koridorové úkoly, které celé vyprávění posouvají dál. V tuto chvíli začínáte totiž zjišťovat, že Marvel´s Avengers nejsou jen čistě hrou pro jednoho hráče, ale všechny ty lootboxy a vedlejší mise okolo jasně naznačují, že hra cílí na hráče i jako live service titul. Najednou prozřete. Vidíte jasné náznaky Destiny, které hraje v tomto směru prim, avšak Marvel´s Avengers jsou v porovnání s hrou od Bungie v den vydání o dva kroky pozadu. Jelikož to jsou Crystal Dynamics, tak ve venkovních lokacích je hodně cítit Tomb Raider, ale je očesaný až na dřeň. Co mi velmi chybělo při pohybování se na otevřených prostranstvích, byla mapa. Stačila by jednoduchá s uvedenými hlavními body pro orientaci, ale ve hře jsem ji hledal marně. Takže vedlejší i hlavní úkoly jsem plnil pomocí směrového ukazatele přímo ve hře. Abych řekl pravdu, uživatelsky příjemné to dvakrát nebylo.

Ale vraťme se ještě jednou zpět k postavám. Jak jsem zmiňoval o pár řádků výše, hlavní hratelné postavy, zaslouží pochvalu. Jednak se, až na tu občas bídnou kameru, za ně velmi dobře hraje, jsou skvěle nadabované a když neblbne grafika tak i pěkně vymodelované, ale hlavně každá jedna postava je specifická. Skutečně se Vám bude hrát za Hulka úplně jinak, než za Thora nebo Black Widow. Každá postava má své unikátní pohyby, údery, schopnosti a speciální těžké útoky. A byl jsem nečekaně překvapený, že nejlépe se mi hrálo s postavou Black Widow. Očekával jsem, že budu hrát klasicky za Iron Mana, ve kterém se snoubí rychlost s přesností na blízko i na dálku, ale nestalo se.

Bohužel i zde má hra své kladné, ale i stinné stránky, takže i když máte možnost mít několik druhů útoků, ať už ofensivních nebo defensivních, či speciálních, tak v rámci prvního hraní příběhu na ně rozhodně nedosáhnete. Ke slovu totiž opět přichází opakování misí a určitý grind. Proč? Protože znovu opakuji, hra není pouze příběhová, určená pro jednoho hráče, ale mrcha multiplayer zde rozkopla dveře. A víte co? To by vůbec nevadilo. Jen si představte, máte skupinu složenou z Vás a dalších třech kamarádů. Každý hraje za svého oblíbeného super hrdinu. Vydáváte se na zteč ve hře plné efektů a grafických hodů ve světě Marvel. Postupně vylepšujete svoji postavu, oblečky otevíráte jak na běžícím páse a získáváte stále nové a nové vybavení, které má smyl. No to přeci nemůže dopadnout špatně. Tak přesně tímhle hra není.

Nové kostýmy pro Avengery jsou drahé a jsou si podobné. Vybavení, které zde nacházíte a je jedno, zda v rámci „kampaně“ nebo otevřeného světa je chaotické, nic neříkající a nenaleznete k němu bližší vztah. Dokonce Vás bude otravovat i to, když Vám hra napoví, že v inventáři máte lepší kus vybavení než ten, který máte právě na sobě. Jen si vzpomeňte na Destiny a exotické zbraně, jaké pouto s nimi máte a nebo vzpomeňte na The Division. Tak tady to bohužel neplatí. A budu pokračovat dál.

Loadingy jsou pomalu kapitolou sama o sobě. Z loadingu vyrostete, věřte mi. Prakticky každá smrt znamená nové načtení hry. Je to otravné, jelikož načítání trvá minutu, během které se Vám stále dokola promítají obrázky s Avengery a hlavně se řvoucím Hulkem, kterému je vidět až do žaludku a mám ho stále před očima. Je však zajímavé, že existují místa, kde skočíte například z útesu a během sekundy se hra načte na poslední místo, ze kterého jste skočili. Nepochopitelné.

Bohužel se Marvel´s Avengers chtějí prezentovat jako multiplayerová hra s otevřeným světem, který máte brázdit se svými lidskými spolubojovníky. V tom případě držím každému palce, aby někoho takového našel, jelikož matchmaking nefunguje. Alespoň tedy u mě. Z několika pokusů mi ani jednou hra nehodila do hry živého hráče. A pozvání někoho z Vašich přátel? To je silně kostrbaté. Určitě musím zmínit to, že hra má český překlad formou titulků. Za to rozhodně palec nahoru. Co ale trochu zamrzí je to, že titulky někde úplně chybí. Rozumím tomu, že se hra snaží být otevřeným světem, vývojáři jí chtějí podporovat roky a že obsah, který do ní v budoucnu může přijít, tak třeba už bude pouze v jazyce anglickém. Nicméně základní hra by měla být přeložená celá a nemělo by se stávat, že některé vedlejší mise budou kombinovat anglický jazyk spolu s českým.

Dlouho jsem si lámal hlavu, jaké hodnocení bych měl Marvel’s Avengers udělit. Hra se má hodnotit jako celek a ještě k tomu jako celek v den vydání. Mnozí vývojáři spoléhají na dnešní internetovou dobu, kdy prakticky každá hra má Day One patch. Bohužel ani ten zde moc věcí neopravil. Věřím tomu, že autoři hru budou nadále zdokonalovat a i přesto, jak jsem byl v recenzi kritický, v ní spatřuji jistý potenciál. Pokud by se jednalo o rozšíření čistě příběhové kampaně, navíc o zajímavá místa, nesmírně by ji to nakoplo. MMO část vyžaduje ještě hodně času a práce. Přesto hra bude mít pro fanoušky komiksů své kouzlo a pokud zrovna nemáte co hrát, zkuste ji dát šanci.

HODNOCENÍ: 6,5/10

Autor: Ladislav Procházka

Datum vydání:  4. září 2020 – Potřebné místo na disku: 75GB