Marvel’s Guardians of the Galaxy – Recenze

2 listopadu, 2021 0 Od Jakub Číhal

Pokládáte si někdy otázky, na které si sice nedokážete odpovědět, ale hlodají vám v hlavě? Takové ty klasiky jako kdo zabil JFK, jestli je sousedka opravdická čarodějnice a jak to sakra je s tím Yettim? Podle jednoho řeckého pavědce s šíleným účesem je na všechny tyto otázky jediná odpověď a za všechno můžou ufouni, ale s tím se asi nespokojíme. Mě posledních pár měsíců a možná i let v hlavě rezonuje ještě jedna palčivá otázka a trochu se těch ufounů vlastně týká. Jak je možné, že na rozdíl od kin, která poslední víc než dekádu úpí pod náporem diváků lačnících po dalším dobrodružství z Marvel universa, se na nás hráče tak trochu zapomnělo? Ano, je tu Spiderman od Insomniac Studios, pár VR drobností a katastrofální Avengers, ale není to nějak málo? V čem je háček, ptám se! Odpověď mi asi nedáte, ale já pro vás jednu mám. Ono se zkrátka čekalo, až nám jednu parádní hru s Marvel hrdiny naservíruje opět Square Enix, ale tentokrát s pomocí studia Eidos Montreal. A čekání se vyplatilo.

Tak co? Znáte filmy od Marvelu? Předpokládám že na této planetě v civilizovaných zemích snad nebude existovat člověk, který by o celé filmové sáze alespoň jednou neslyšel. Dokážete ale smysluplně odvyprávět, o čem celých těch snad 20 filmů vlastně je? Já se přiznám, že bych s tím měl asi problém. Ne že by jednotlivé filmy byli kdoví jakými eposy a filozofickým přesahem a charaktery hodnými pera Shakespeara, to určitě ne. Filmy jsou spíš takové pohádky pro dospělé, ale právě to, jak s nimi Marvel pracuje jako s celkem je pro mě tou největší devizou. Ono to celé dává ve finále i smysl, ač se sem tam autoři nevyvarují pár nelogičností. Dalo by se tak předpokládat, že herní vývojáři jen naváží tam, kde jejich filmoví kolegové skončili, ale naštěstí tomu tak není. V Eidosu si řekli, že odvypráví svůj vlastní příběh, jen se stejnými postavami. Nebudu vám zde z příběhu odkrývat víc než je potřeba, to bych vám neudělal, ale rámcový obraz snad nastínit mohu.

Vesmír je zase jednou ve válce, nebo právě nějaká skončila, ale to je vlastně fuk. Vesmír je tak velké místo, že tam někde zuří válka vlastně vždy. Peter Quill, alias Star Lord, chrabrý a trochu tupý „velitel“ Strážců Galaxie je společně se zbytkem bandy na další šílené výpravě. Spolu s ním na lodi Milano cestuje známá sebranka pochybných existencí. Drax Ničitel, tvor co neví co je humor, Gamora, která si asi navždy ponese pocit viny, Rocket, největší cynik a hajzlík v celém vesmíru, který ale vůbec není mýval a Groot, který je, no zkrátka Groot. Tahle partička se vydává do Zakázané zóny, aby pro lady Hellbender chytili vesmírnou bestii a vydělali si pár kreditů. Stačí tohle na příběh, který potáhne několik hodin? Bez problému. Ono se to totiž velice rychle zvrhne a celé to vyústí v – chvilka napětí – záchranu celého Vesmíru, života a vůbec. To jste nečekali co?

Základní příběhová linka ale není to jediné, co hru posunuje stále kupředu. Ke slovu přijdou i flashbacky do minulosti, které nastíní čím si jednotlivý hrdinové prošli a proč jsou takovými, jakými jsou. Za jinou postavu než za Star Lorda ale hrát nebudeme, což je možná trochu škoda. Jinak si ale ostatní postavy užijete na můj vkus snad až moc. Jestli trochu znáte oba filmy o Stražcích, tak víte, že neustále pošťuchování mezi nimi je na denním pořádku a vývojáři toto celkem bez okolků otiskli i do hry. Boha jak já nadával! Oni zkrátka, s prominutím, nezavřou hubu! Ale ani na minutu! Ze začátku to bylo i docela osvěžující a poslouchat neustálé narážky od Rocketa směrem k Star Lordovi umělo vykouzlit úsměv, ale postupem času mi to začalo připadat skoro až otravné. Pokud tedy nejste fanoušky her, kdy hlavní postava neustále komentuje dění na obrazovce, připravte se na zkoušku nervů. Tyhle rozhovory pak nejsou jen zvukovou kulisou, ale velice často je můžete sami usměrňovat výběrem ze dvou možností. Anebo můžete zvolit třetí možnost, zkrátka mlčet a doufat, že rozhovor skončí. Neskončí.

Jinak se Marvel’s Guardians of the Galaxy hraje ale skoro samo. Jde o klasickou akční adventuru, která se od současné produkce odlišuje jednou zásadní věcí. Je to čistě lineární hra!! Fanfáry, chlebíčky, něco na přípitek. Chápete? Nejsou tady žádné vedlejší úkoly, není to hra jako služba, dokonce to ani nemá žádný polootevřený svět. V dnešní době už jsou takové hry skoro raritou. Marvel’s Guardians of the Galaxy je rozdělen do 16 kapitol, každá o trochu jiné délce a celé vám to vystačí na solidních 20 hodin ryzí zábavy. Hra pak do dohrání nabídne i možnost New Game +, ale nevím proč bych to měl chtít hrát znovu. I když malinká forma znovuhratelnosti tady asi je. V několika bodech příběhu se můžete rozhodnout co udělat a tato vaše akce pak může malinko příběh posunout jiným směrem. Nemusíte se bát, žádná z voleb není nijak zásadní, jde spíš o kosmetickou záležitost, ale události pak mají drobné odlišnosti.

Vesmír je drsné místo. Dobrým slovem tam nikoho nepřesvědčíte a tak jsou souboje tím hlavním, co během hraní budete řešit. Přímo ovládat můžete jen Star Lorda, který se umí ohánět jak pěstmi na blízko, tak svými dvěma blastery, které zdědil po otci i na dálku. To druhé budete využívat asi častěji a proto se u toho chvíli zdržíme. Základní funkcí blasterů je klasické „pjůů pjůů, pjů pjů pjů“, jak to znáte ze Star Wars. Z Gears of War si vývojáři zase vypůjčili možnost v přesný okamžik zbraně přebít, což vyústí jednak v to že následující výstřel je trochu silnější, tak druhak i v to, že nebudete koukat na obrovský zástup nepřátel jak krtek a čekat, až se zbraně opět nabijí. Blastery kromě klasických projektilů umí pálit i několika elementy, konkrétně čtyřmi a toho lze v boji náležitě využít. Jakmile nějakého parchanta zaměříte, objeví se vám u něj informace, jaký element má na něj nejlepší účinek, případně, jaký element zničí jeho štíty, pokud nějaké má. Dalším pomocníkem jsou pak Star Lordovi tryskové boty, díky kterým může strašlivou rychlostí uhýbat nepřátelům, nebo jim chvilku poletovat nad hlavami.

A copak asi dělají ostatní postavy? Pamatujete si, jak jste v God of War ovládali pomocí pár příkazů Kratova syna Atrea? Tak si to celé několikrát vynásobte a získáte přibližnou představu o tom, jak to celé při soubojích vypadá. Každý z hrdinů, včetně Star Lorda, má 3 základní skilly a jeden speciální. Postupně si je odemykáte za body, které získáte v soubojích. Pak pomocí jednoduché kombinace kláves vyberete jednu z postav, objeví se ikonky s jejich dovednostmi a pokud jsou k dispozici, hrdina hned vykoná to, co po něm chcete. Star Lord tak umí zasypat nepřátele zuřivou palbou, Rocket je zase expert na výbušniny, Groot umí protivníky uzamknout na místě, Gamora se specializuje na brutální útok na konkrétní cíl a Drax je tady od toho, aby do všeho zuřivě bušil. A to pořád není všechno! Během soubojů můžete využívat i okolní prostředí, kdy Drax může házet po nepřátelích vším co mu padne pod ruku a Rocket například umí sem tam něco vyhodit do vzduchu. A to pořád není všechno! Když už bitva probíhá delší čas, ke slovu se dostane taková specialitka, ve hře se jí říká Huddle.

Tohle slovo jsem si musel vygooglovat a termín nejspíš přichází buď ze sportu, nebo z bitvy u Thermopyl. Zkrátka jde o to, že se všichni zúčastnění na chvilku semknou a poradí se, co dál. V našem případě takové setkání probíhá u Star Lorda v hlavě, kdy se pokusí zbytek party pořádnou motivační řečí napumpovat odhodláním. Pokud se mu to povede, získají Strážci chvilkovou výhodu, pokud ne, má tu výhodu jen sám Star Lord. Ale hlavně, vždy u toho vytáhne svůj pověstný walkman a pustí nějakou vypalovačku. A teď si zkuste tohle celé alespoň trochu představit, jak to celé funguje dohromady. Z počátku jsem myslel, že to nikdy fungovat nebude, přišlo mi to celé zbytečně komplikované, ale ono si to kupodivu celé výborně sedlo a jakmile si osvojíte, co jaká postava umí a co je v konkrétní situaci nejlepší, stanete se nejenom pánem hvězd, ale pánem celého bojiště. Jen je škoda, že souboje jsou vlastně po celou dobu hraní stejné a mírné oživení přijde snad jen při soubojích s bossy. Těch ale není ve hře tolik, aby šlo soubojový systém nějak více rozvinout.

Výbornou práci autoři odvedli i na designu jednotlivých planet a lokací. Na někoho možná bude hra až moc barevná, ale mě to sedlo, vesmír nemusí být přece jen temné a mrtvé místo. Podíváte se tak na několik planet, vesmírných lodí, měst, ale třeba i do bažin a na sněžné pláně. Trochu horší už mi to přišlo s nepřáteli, ti sice nepostrádají velkou dávku fantazie, ale jejich počet mě nenadchl a sem tam mi přišlo, že se některé příšerky objevují na dvou zcela odlišných a desítky světelných let od sebe vzdálených světech, což trochu postrádá logiku. Jednotlivé lokace jsou ale jinak výborně navržené, vedou vás sice za ručičku, ale sem tam vás pustí i na menší výlet, při kterém můžete narazit na nějaký ten sběratelský předmět, který vám prozradí ještě víc z příběhu, nebo na materiál, ze kterého vám Rocket může sestrojit upgrade zbraní, nebo odemknout nějakou pasivní vlastnost. Najít lze i desítky různých oblečků pro všechny hrdiny, které jsou inspirovány jejich komiksovou předlohou.

Pokud jste viděli nějaké trailery, nebo koukáte na přiložené obrázky tak je vám asi jasné, že Marvel’s Guardians of the Galaxy nejsou ostudou ani po technické stránce. Hra vypadá skutečně dobře a nabízí hned dva režimy zobrazení, jak už to dnes tak bývá. Já si vybral ten, ve kterém se hra snaží udržet 60fps a za to zaplatíte daň v podobě nižšího rozlišení, horších efektů a hlavně diametrálně odlišné kvality vlasů a chlupů. Bohužel ani těch 60fps neumí hra vždy, v jedné lokaci dokonce došlo k tak drastickému poklesu snímkování, že mě to donutilo celou hru restartovat a ani to nepomohlo. Snad se na tuto konkrétní lokaci vývojáři brzy podívají a vydají nějaký opravný patch. Absolutně dokonalý je ale soundtrack, pokud je vám tedy mezi 30 až 40 lety, nebo pokud si ujíždíte na hudbě z 80. let.

Marvel’s Guardians of the Galaxy je výbornou hrou, která se nebojí jít si svou vlastní cestou a přinést hráčům to, co se dříve považovalo za standard, čili solidní příběh, bez všemožné omáčky okolo. Fungovalo to vždy a na mě to zafungovalo i dnes. Po dlouhé době jsem zas nějakou hru dohrál jedním dechem. Neobešlo se to sice bez drobných zaváhání v podobě mírně stereotypních soubojů, sem tam horšího technického stavu a bráno vyloženě subjektivně, někdy až přílišné ukecanosti. Hra si nakonec dle mého tu osmičku zaslouží, ale je to ta osmička, která má daleko blíže devítce, než sedmičce. Pro mě osobně jsou Marvel’s Guardians of the Galaxy jedním z největších překvapení roku.

8/10

Datum vydání: 26. října 2021 – Potřebné místo na disku: 26GB