MotoGP 21 – Recenze

MotoGP 21 – Recenze

22 dubna, 2021 0 Od Jiří Hora

V loňském roce se řada velkých sportovních událostí musela vypořádat s okolnostmi kolem nastupující pandemie koronaviru. To vedlo k tomu, že některé soutěže byly zcela zrušeny a některé se ve speciálních eventech  nahrazovaly virtuální podobou, přičemž největší úspěch slavilo MotoGP. Skuteční jezdci tak závodili v několika eventech ve hrách MotoGP 19, v případě prvního závodu, a MotoGP 20 od italského studia Milestone. Letos sezóna odstartovala běžným způsobem, avšak bez diváků, a to Velkou Cenou Qataru 28. března.  Nyní o téměř měsíc se k nám dostává i oficiální videohra MotoGP 21, opět z dílny italských Milestone, jenž byla poprvé vyvíjena přímo na konzole nové generace.

Jakožto letitý hráč série jsem se těšil, s jakými novinkami se vývojáři v letošním roce vytasí. Čekala mě překvapení i zklamání. K tomu všemu se ale dostaneme v následujících řádcích. Hned z úvodu uklidním české hráče. Brněnský Masarykův okruh je stále součástí hry, není však součástí sezóny. Najdeme jej v sekci Historických tratí, kde najdeme další dvě tratě, včetně mého oblíbeného kalifornského okruhu Laguna Seca. Jak mnozí víte, tak Gran Prix České Republiky byla vyřazena poté, co brněnský okruh nemohl provést toliko důležité opravy a úpravy, kvůli škrtům v rozpočtech. V současném stavu tedy trať neodpovídá podmínkám stanovených organizací FIM. Je otázkou, jestli se v budoucnu nedočkáme GP České Republiky na modernějším Mosteckém okruhu, ale to už zacházím do spekulací.

Hra i v letošním roce přichází se všemi klasickými režimy sérii vlastní, ale tím nám výčet také končí. Žádné bonusové Challenge režimy zde tentokrát nenajdeme. Na druhou stranu všechny historické stroje a jejich liveries jsou dostupné bez nutnosti si je odemykat. Je to tak trochu výhoda v nevýhodě. Na jednu stranu máme možnost se projet s čímkoliv okamžitě, na druhou stranu je škoda, že se k tomu nemusíme dopracovat formou nějakého toho nástavbového režimu. Chybí tak trochu to zadosti učinění, když jsem si konečně mohl nějaký ten stroj odemknout. Musíme si tedy vystačit s režimy Kariéra, Grand Prix, Time Trial a Custom Championship. Nechybí samozřejmě i online multiplayer, který ale vzhledem neodstupným online službám před vydáním hry nebylo možné otestovat. Je to škoda, ale myslím, že žádných zásadních změn se nedočkal. Přibyl však Director režim, který je určen pro přenosy online soutěží, což mohou ocenit případní pořadatelé podobných Virtuálních soutěží.

Já se jako vždy zaměřím hlavně na režim Kariéry a to zejména proto, že na zbylých režimech se již několik let nic nezměnilo a není k tomu ani žádný důvod. Jde o standardní režimy, které najdeme i v jiných závodních hrách. MotoGP 21 sází na osvědčený koncept, který přinesl loňský ročník. I zde můžeme začít v jakékoliv z dostupných soutěží, tedy MotoGP, Moto2, či Moto3. Což jsem opět uvítal a vrhl se rovnou do královské kubatury. Na začátku máme možnost podepsat kontrakt buď z jedním ze dvou oficiálních týmů, či s jedním ze dvou sponzorů, záleží na tom, jestli chcete spravovat vlastní tým a upravovat jeho liveries a barvy. Ke customizaci se ale ještě dostaneme.

Kariéra je složena z oficiálního kalendáře sezóny 2021, s tím, že je možné vybrat i jakousi defaultní sezónu, která zahrnuje jednu Gran Prix navíc. Kalendář obsahuje vedle závodních víkendů, i volné a testovací. Testovací vás mohou dobře připravit na následující závody a mnohdy získáte přístup k prototypům motocyklů, které mohou disponovat různými vylepšeními, jako třeba efektivnější spotřebou paliva, jenž vám může během závodů přidělat pár vrásek na čele. Režim Kariéry je totiž nastaven tak, aby byly využity všechny featury, kterými letošní ročník série MotoGP disponuje. Jde o loni zavedené sjíždění pneumatik mající následně efekt na jízdu jako takovou. Právě zmíněnou spotřebu paliva. Zde je třeba kontrolovat, jaký výkonnostní režim motocyklu využíváte. Bohatou směs paliva nelze využívat během celého závodu, jelikož se vám pak může stát, že prostě dojde. Ideální je kombinace všech výkonnostních režimů spotřeby na základě profilu trati. Managment paliva je tedy důležitou součástí nového titulu.

Novinkou v letošním roce je výběr brzdových kotoučů s různou mírou rychlosti zahřívání a ochlazení.  Volit je třeba podle teploty na trati a aktuální předpovědi počasí. Tento nový prvek se mi velice zalíbil, jelikož opět stanovuje jisté podmínky přístupu k samotné jízdě. Musíte brát v potaz pak faktory brzdné dráhy, která funguje v kombinaci s opotřebením pneu, jenž má samozřejmě vliv i na trakci a přilnavost. Upřímně řečeno. Skutečně mě překvapila míra realismu implementovaná do letošního MotoGP 21. Pohled na hru se tím rázem mění. Najednou začnete zapomínat na to, že vám zde chybí nějaký ten režim, jelikož si plnými doušky vychutnáváte ten pocit z jízdy.

Ostatně celý jízdní a fyzikální model mě v letošním roce překvapil. Někdy i nepříjemně, což není myšleno tak, že by na něm bylo něco špatně. Jde hlavně o to, že míra realismu narostla natolik, že hraní na gamepadu je opět o něco obtížnější. Musel jsem opět nějakou dobu hledat cestu v přístupu k ovládání. Jak správně brzdit, jak správně regulovat plyn, naklánění, přenášení váhy. To vše mi ze začátku dost komplikovalo život. Jakmile ale dosáhnete svého cíle, budete uneseni zážitkem hrou poskytujícím. V tomto směru udělala hra velký skok vpřed a myslím, že fanoušci tohoto motorsportu nemohou být zklamáni. Obecně Milestone udělal v rámci této série obrovský pokrok za posledních několik let.

Velký pokrok je znát rovněž v audiovizuálním zpracování. Zvuky jsou opět autentičtější a vlastně můžeme to samé říci i o grafickém zpracování. Na konzoli Xbox Series X hra běží v rozlišení 4K při superstabilních 60 fps. To je sice hezké, ale já byl unesen zejména z míry detailů na jednotlivých motocyklech, na nichž si můžete všimnout reálného fungovaní všech komponentů. Okolí tratí na tom není jinak. Sterilita prostředí je pryč a konečně si tak můžeme vychutnávat atmosféru závodu MotoGP plnými doušky. Hra se tak dostává na úroveň vrcholných závodních titulů, které jsou momentálně dostupné.

Vraťme se ale ještě na chvíli zpět k režimu Kariéry. Mluvil jsem o týdnech/víkendech – závodních, testovacích a volných. Mějte vždy na mysli každý z nich. Jelikož tím vždy zjistíte, k jakému závodu budete schopni využít upgrade, který jste zrovna dali do výzkumu. Také zde najdete data, kdy je třeba zaplatit své zaměstnance, což eliminujete, když se přidáte k oficiálnímu týmu. V manažerských rovinách pak můžete hledat nové kontrakty se sponzory, či jinými týmy. To zahrnuje také jejich zájem vůči vám a cíle, které musíte splnit, aby o vás začali jevit zájem. Určitě ji mít třeba na paměti, že pokud chcete opustit nějakého sponzora a podepsat s jiným, bude nutné zaplatit jistý poplatek za předčasné ukončení kontraktu. To vede i ke správě financí získaných za závod, či jejich výdej na změnách manažerů, výplatách, či právě změně sponzora, či podepsání s oficiálním týmem. Kariéra je tedy v mnoha ohledech velmi komplexní a jediné, co zde chybí, jsou třeba rozhovory s novináři. Ty nabízí například série F1 od Codies.

Mluvil jsem o různých možnostech úprav. Opět si můžeme vytvořit vlastní nálepky, vlastní vzory na helmy, či číslo. V těchto ohledech se meze nekladou. Na základě těchto faktorů lze do jisté míry upravit i jezdce jako takového. Míra customizace ale v tomto případě zdaleka není na takové úrovni jako v případě takového MXGP. Upravit můžeme i motocykly, tedy vytvořit fiktivní týmy. Zde jsou možnosti úprav velice omezené, tedy na naprosto stejné úrovni jako v případě loňského ročníku. Je trochu paradox, že když si vzpomenu na hru MotoGP 2 z let minulých, tedy z doby, kdy se o sérii staralo THQ, je úsměvné, že míra vizuálních úprav motocyklů, včetně liveries, bylo na daleko vyšší úrovni.

Téměř na závěr jsem si tentokrát nechal tvorbu vlastního jezdce. Letos jsme získali možnost hrát za ženu, což ale nemění nic na tom, že editor je v mnoha ohledech velice sterilní a stále funguje na stejném principu přednastavených vzhledů. To by možná tak nevadilo, kdyby vývojáři dokázali podobu obličejů ztvárnit reálněji. Obličeje jezdů jsou největší slabinou této hry, co se vizuální stránky týče a tedy nemusím mluvit pouze o jezdcích, ale o vystupujících postavách obecně. Myslím, že by bylo vhodné, kdyby vývojáři ucelili vizuální zážitek. Byť jde v případě závodní hry o prkotinu.

Jako celek je MotoGP 21 skvělým herním zážitkem a nejen jím. Hratelnost je na vysoké úrovni, přičemž vývojáři dokázali zahrnout několik realistických prvků, jenž skvěle ovlivňují podmínky závodu. Na druhou stranu jsou zde stále otřesné podobizny jezdců, minimální možnosti úprav po stránce motocyklů a s tím spojená tvorba vlastního týmu. Ačkoliv je tedy nový ročník v mnoha ohledech skvěle vystavěný, je zde stále dost prostoru pro zlepšení. Pokud hru porovnám s loňským ročníkem, jsou zde zlepšení, ale i ústupky, zejména po stránce herních režimů, což je také důvod výsledné známky.

MotoGP 21 je skvělým startem do nové konzolové generace. Přináší řadu zlepšení po stránce hratelnosti a audiovizuálu. Vývojáři posunuli zážitek ze hry opět o úroveň výše. Škoda jen těch několika nedostatků, které titul v závěrečném hodnocení trochu srážejí.

Datum vydání: 22. dubna 2021 – Potřebné místo na disku: 22,5GB