Sackboy: A Big Adventure – Recenze

Sackboy: A Big Adventure – Recenze

17 listopadu, 2020 2 Od Jakub Číhal

Asi mi dáte za pravdu, že každá ze zásadních konzolí minulosti i současnosti má nějakého svého maskota, postavu, kterou si s ní okamžitě spojíte. Nintendo tak má Maria, Sega měla Sonica, Xbox Master Chiefa a Sony v mých očích vždy reprezentoval Sackboy. Malá pletená panenka, která má za sebou již řadu her ze série LittleBigPlanet. Ta vznikala za dveřmi studia Media Molecule a byl to mix plošinovky a budovatelské hry.  Aktuální novinka ale dost zásadně vybočuje. Tak předně, na starost jí má studio Sumo Digital a absolutně opustila prvky budování a je z ní čistokrevná plošinovka. Vychází právě v těchto dnech a doplňuje tak startovní line-up konzole Playstation 5. My zatím tímto strojem nedisponujeme (ostatně asi jako většina z Vás), ale nemusíte se bát, hru si skvěle užijete i na konzoli PS4.

Příběh hry je pohádka jako řemen, s jednoduchou zápletkou, která ale hlavně mladší hráče chytne za srdce. Vše začíná jedno poklidné odpoledne, které ovšem naruší příchod zákeřného Vexe, který unese obyvatele Nápadosvěta, které zotročí, zbaví je jejich snů a přání, a doslova z nich vysaje životní energii, kterou chce použít při svém ďábelském plánu na přetvoření světa v místo smutku a prázdnoty. Sackboy jako jediný jeho řádění uniká a je na něm, aby zase jednou zachránil svět. Na cestě pak potká plno kamarádů, kteří mu v jeho úkolu pomohou. Jak vidíte, příběh se asi nebude ucházet o nějakou cenu za scénář, ale u tohoto typu her to ani není jeho úlohou. Daleko důležitější je, že příběh je vyprávěn hravou a vtipnou formou a jeho sledovaní nebude dělat problémy ani dětem, ty moje dvě jsou toho důkazem. Jak jsme již u Sony zvyklí, hra je opět lokalizována do češtiny formou titulků. Za to jedině palec nahoru.

Sackboy: A Big Adventure je trojrozměrnou plošinovkou, plnou různých nástrah a nepřátel. Jednotlivé úrovně mají mnoho skrytých koutů, které stojí za průzkum a hra skvěle dávkuje stále nové a nové nápady, nikdy jí nedojde dech. Základní schéma je přitom velice jednoduché. Sackboy musí na své cestě postupně navštívit několik planet, které už ovládá zlotřilý Vex. Každá planeta je rozdělena na mnoho menších lokací, které mají v sobě poschováváno plno důležitých věcí. Těmi zdaleka nejdůležitějšími jsou pak kousky duší obyvatel Nápadosvěta. Jen díky nim je možné Vexe porazit a na každé planetě jich tak musíte najít předem daný počet. Jakmile jich budete mít dost, otevře se Vám přístup do závěrečné úrovně, kde na Vás čeká souboj s bossem a hned za ním raketa, která Vás odnese na další planetu.

Obtížnost hry je myslím nastavena dobře. I můj čtyřletý syn byl schopen minimálně první úrovně poměrně bez problémů proskákat až na konec. Najít všechny ukryté předměty, popřípadě splnit další podmínky pro kompletní splnění všech výzev už ale bylo těžké i pro mě. Kdo chce, dokáže ve hře skutečně utopit mnoho hodin a platina ze hry nebude zadarmo. Někdy mě trochu rozčiloval limit oněch kousků duší, jelikož to nutně vedlo k tomu, že musíte některé úrovně opakovat. A co Vám budu povídat, některé pasáže hry mě skoro stály ovladač. Ale jak už to tak bývá, neúspěchy jsou vždy jen chybou hráče, stačí se trochu soustředit a vše lze zvládnout, hra je férová. Jak jsem již psal výše, hra si plno nápadů nechává i na druhou polovinu hry a je tak stále něčím nová. Prvotní úrovně jsou spíše na rozjezd, ale hra před Vás doslova chrlí další a další nápady.

Dá se říct, že ani jedna úroveň se neopakuje. Někde si vystačíte jen s přesným načasováním skoků, jinde budete muset chytat nezbedná zvířátka, jinde zas využívat toho, že Sackboy dokáže plno předmětů chytit a někam hodit. Výborný je i nápad, kdy se Sackboy pomocí lepkavé tekutiny dokáže pohybovat i po zdech, jindy zas využije jakýsi bumerang, nechybí ani tryskové boty a laserová pistolka. Hra je nenásilná, kromě bossů nemusíte zabít ani jednoho z nepřátel, ale kdo by si takovou příležitost nechal ujít, že? Protivníků je bezpočet, od různých brouků a podobné havěti, po elektrické úhoře a další. Zbavit se jich můžete prostým úderem Sackboyovi pletené pěstičky, nebo klasickým dupnutím na hlavu. Vlastní kategorií jsou pak bossové. Kromě samotného Vexe, se kterým se pustíte do křížku hned několikrát, jich na Vás na každé planetě čeká několik. Souboje s nimi jsou zábavné a vždy jiné. Mají několik fází a jen tak neomrzí. Vždy v nich spíše než hrubou sílu použijete vlastní důvtip.

Sackboy: A Big Adventure je hodně „sbírací“ hrou. Každá úroveň je plná mincí, které musíte sbírat pro zlatou medaili. Pokud sesbíráte v dané úrovni všechny ztracené duše, dostanete jako odměnu nálepku do Vašeho deníčku. No a pak jsou tu kousky kostýmu. Těch je ve hře neuvěřitelné množství. Jsou jen kosmetického rázu, nijak hratelnost neupraví, ale důležitou roli hrají v multiplayeru. Ano, hrou můžete projít společně s dalšími třemi kamarády, zatím ale pouze formou lokálního multiplayeru. Ten online se do hry dostane až s budoucím updatem. Ve hře  je i obchodník, slovutný Zom Zom, který se nezdráhá Vám ulevit od Vašich financí. Ale nabízí tolik lákavé hadříky, kdo by odolal. Kromě obchodu provozuje Zom Zom i jednu z miniher, kde si můžete posbírat další penízky, které u něj opět utratíte, Kruh se uzavírá, dobře to má Zom Zom vymyšlené. Finální výzvou jsou pak Zkoušky pleteného rytíře, které prověří, zda je Sackboy hoden zařadit se mezi proslulé bojovníky minulosti. Taková zkouška vyžaduje, aby jste v časovém limutu prošli jakousi překážkovou dráhu. Věřte ale, že to není nic jednoduchého. Není to ale povinná pasáž hry, s klidem jí můžete vynechat.

Grafická stránka hry je doslova nádherná, plná rozmanitých úrovní s plno cestičkami a výborným level designem. Každá planeta má svůj vlastní charakter, podíváte se do džungle s jejími opičími obyvateli, do podvodního království, nebo do vesmíru. Grafika má silný odkaz na předchozí hry se Sackboyem a mnohdy vypadá, jak kdyby jste jednotlivé úrovně vyrobili z papíru a krabic, nebo prostě z toho, co se Vám doma válí na půdě. Výborný je i hudební doprovod, plný zapamatovatelných skladeb. Hra se dokonce může pyšnit několika úrovněmi, kde hraje licencovaná hudba a celá úroveň tak působí jak animovaný videoklip. Kdo bude pozorný, určitě pozná skladby od Bruno Marse, Madonny, nebo Davida Bowieho. Po technické stránce hře není moc co vytknout. Na Playstation 4 vše běží jak má, jen sem tam si všimnete pomalejšího načítání textur.

Sackboy: A Big Adventure je parádní plošinovkou, která skvěle doplňuje již tak slušný line-up konzole Playstation 5. Naštěstí Sony pamatovala i na stále početnou základnu hráců s konzolí Playstation 4 a nového Sackboye si tak může užít každý. Kvalitou sice zaostává za hrami od Nintenda, ale již je to na dostřel. Díky nižší obtížnosti a české lokalizaci bych ji doporučil i mladším hráčům a z vlastní zkušenosti vím, že si jí užijí rodiče s malými caparty. Sackboy je zpátky ve slušné formě a přináší pestrou a vtipnou hru, která doslova srší nápady.

Datum vydání: 12. listopadu 2020 – Potřebné místo na disku: 35GB