SCARLET NEXUS – Recenze

SCARLET NEXUS – Recenze

1 července, 2021 0 Od Jiří Hora

Japonsko, Země Vycházejícího slunce, je zemí nevídaných možností a technologií. Je to země pokroku a hlavně domov žánru anime. O tomto žánru není třeba mít žádné iluze, buď si jej zamilujete a nebo si k němu cestu nikdy nenajdete, tedy nejspíše nenajdete. Já osobně jsem několik anime seriálů shlédl, zejména Dragon Ball Z, a tak mi tento unikátní žánr dokonce i něco říká. Nicméně herní sféra, která se s anime v Asii často spojuje, mě v tomto směru nikdy neuhranula, tedy do doby, než vyšla hra SCARLET NEXUS z dílny studií Bandai Namco. Myslím, že tento titul bude pro mnohé hráče skvělou příležitostí, jak se s anime seznámit, jelikož podobný titul tu myslím ještě nebyl, či minimálně já osobně jsem na něj nenarazil. Hra mě tak doslova pohltila a já doufám, že vám následující odstavce řeknou proč tomu tak je.

Z úvodního odstavce je vám zřejmě jasné, že ke hře mám velmi pozitivní vztah a z něj se tedy odráží i finální známka, kterou u tohoto kousku můžete vidět. Ale popořadě. Podstatou každého správného anime je příběh a tím vás SCARLET NEXUS pohltí. Hra vám totiž nabídne hned dvě vzájemně propletené příběhové linky vázané na hlavní protagonisty. Těmi jsou dívka Kasane Randall a chlapec Yuito Sumeragi, k nimž se ještě níže vrátíme. Děj jako takový je vyprávěn v rámci jednotlivých kapitol, přičemž každá si vás získá svými zvraty a nečekanými událostmi. Ačkoliv jsem měl chvíli obavy, že rozjezd bude dlouhý, tak tomu tak nebylo. Naopak příběh je dávkován naprosto geniálně a vy jste tak neustále vzrušení tím, co bude dál. Hlavně chcete vědět, co bude dál, což je u podobné hry rozhodně klíčové.

Hra disponuje velice zajímavou kombinací vyprávění. Najdeme zde jak klasické cut-scény, tak komiksově lazené konverzace, které se mnohdy vzájemně doplňují. Z počátku jsem byl trochu skeptický, jelikož se mi tento styl vyprávění moc nezdál, ale nakonec jsem si jej zamiloval. Těžko se mi popisuje, proč tomu tak je, ale řekněme, že to má jakési osobní kouzlo, ale to budete muset posoudit sami. Unešen jsem byl zejména tím, jak se vám otevírá lore místního světa, který je neskutečně komplexní a vše je provázáno se vším.

Dozajista bych tu mohl mluvit o čem vlastně příběh je, ale tentokrát to schválně zcela vynechám a budu tedy balancovat v mých pocitech. Vše totiž souvisí se vším a jakýkoliv spoiler není v tomto případě žádoucí. Pojďme se ale podívat na ony hlavní postavy v podobě Kasane a Yuita. Obě postavy jsou ve hře hratelné a každá vám nabídne trochu jiný pohled na příběh. Celkově tak ve hře jen v rámci příběhu můžete strávit mezi 50 – 70 hodinami čistého času a to zde skutečně mluvím jen o samotné hlavní lince. Vedlejší mise zde také naleznete, ale já se jimi často nezaobíral. Jelikož jsem měl tu touhu postupovat v příběhu a ideálně vše tak vidět z obou směrů.

Kasane i Yuito jsou skvěle napsané postavy, přičemž zejména k Yuitovi jsem si musel najít cestu, jelikož mi z počátku přišel jako takový ťulpas, za to Kasane byla tou silnou a odhodlanou dívkou, která se paradoxně snaží chránit svou starší sestru Naomi. Naprosto geniálně je zde vygradovaný vztah mezi oběma hlavními protagonisty, přičemž během příběhu zjišťujete, jak jsou jejich osudy vzájemně propojeny a jak jednání jednoho ovlivňuje druhého.

Jelikož jde o anime, tak vše nestojí jen na dvou postavách. Ve hře jich je celá řada a každá má ve hře své místo, tedy žádná nepůsobí jako nějaká výplň. Líbí se mi, jak vývojáři dokázali pracovat s jednotlivými charaktery. Vyvarovali se totiž takové té typické archetypálnosti. Někdy se vám tak postava jeví jako hrozný grázl, ale vzápětí zjišťujete, že je to vlastně celé trochu jinak a to je něco, co rozhodně kvituji. Příběh může mít skvělý lore, ale bez dobře napsaných charakterů to nikdy nebude fungovat.

Na velmi vysoké úrovni shledávám i dabing. Ten je zde veden ve dvou jazycích – japonštině a angličtině. Věřím, že skalní fandové anime nedají dopustit na japonštinu, ale já jsem zůstal věrn angličtině, která mě mile překvapila. Z jednotlivých dabérů jsou cítit emoce, což je vzhledem k často statickým obrázkům úchvatné. Mnoho herních titulů, které se spoléhají na komiksový styl vyprávění spoléhá na vypravěče, který tu není a postavy zde mají svůj prostor a dokážou jej využít. Určitě tomu pomáhá i fakt, že během těchto statických výjevů se nám ukáže další menší okénko s pohledem na rozhovor mezi protagonisty, který probíhá v reálném čase. Těžko se to popisuje, takže doufám, že vám i okolní screenshoty trochu napoví.

Jelikož je SCARLET NEXUS vedle anime také JRPG, tak zde nalezneme pro takové hry typicky zpracované menu, které se ale nechalo inspirovat západem a tak je velmi přehledné, což pro mě u podobných titulů bývá problémem. Najdeme zde konverzaci mezi jednotlivými postavami, zadání mise, equipment a samozřejmě strom schopností. Zde je skvělé, že se vývojáři nesnažili vymýšlet nějaké složité postupy jak docílit vylepšení postavy. Máme tu klasické úrovně postavy, které získáváte plněním úkolů, porážkou nepřátel, atp. Za každou dosaženou úroveň získáte zkušenostní body, které můžete investovat ve stromu schopností, který má pět větví, přičemž tři máte odemčené hned a dvě se vám objeví postupem hrou. Strom schopností, ve hře jinak známý jako Brain Map, není nijak velký a dobře se v něm orientu. Líbí se mi, že jednotlivé větve jsou v jistých uzlech propojené, takže se k některým větvím můžete dostat více způsoby. Najdeme zde pasivní i aktivní schopnosti, přičemž nic zde není přebytečné.

Než se dostanu k dalším schopnostem hlavních postav, je třeba si přeci jen říci, nějaký ten plot toho, co se ve světě SCARLET NEXUS děje, aby byl jejich systém pochopitelný. Děj je zasazen do daleké budoucnosti, kdy byl v lidském mozku objeven psionický hormon, který umožňuje některým jedincům využívat speciálních schopností. V tento moment se změnil celý svět. Během několika následujících pár let se najednou z nebe začala snášet neznámá stvoření, mutanti, kterým se začalo říkat Others. Others chtějí zkonzumovat všechny lidské mysli a jejich původ je zahalen tajemstvím a ano příběh je v tomto směru odhalení velmi napínavý. Každopádně proti těmto stvořením neúčinkují žádné konvenční zbraně a tak se dala dohromady organizace OSF, které hledá lidi s výše zmíněnými schopnosti, ve snaze ubránit lidstvo.

Jak Kasane, tak Yoito, disponují tzv. psiokinézou, tedy že umí silou mysli ovládat okolní předměty, i když následně se v příběhu dobereme k zajímavému zvratu, který se právě schopností jedné z postav zaobírá. Jelikož Others přicházeli ve stále silnějších formách, bylo třeba vymyslet, jak zlepšit schopnosti všech jedinců s psionickým hormonem. To se nakonec podařilo a byl tak vymyšlen psionický most, který umožňuje kombinovat schopnosti několika jedinců. Této technologii se říká SAS a ve hře pro ní najdete menu, kde můžete sledovat s kterou postavou jste propojeni a jaké schopnosti vám může propůjčit, přičemž čím více se s někým takto propojujete, tím lepší schopnosti v tomto spojení získáváte.

Spojení schopností v rámci Brain Map a SAS vám umožňuje během soubojů tvořit zajímavá a vizuálně pohledná komba. Pokud bych chtěl soubojový systém k něčemu přirovnat, tak nejblíže mu bude rovněž skvělý kousek s názvem Nier Automata. Souboje jsou plynulé, poskytují dostatečnou výzvu a zároveň nejsou frustrující. Lukrativnost místních soubojů spočívá také v celé řadě unikátních lokací, byť jsem měl chvíli strach, že se budu točit jen v několika málo místech. Jsem rád, že jsem se pletl. SCARLET NEXUS vám zkrátka nic nedává hned a najednou. Svá tajemství a karty si schovává na správné chvíle a to oceňuji. Jiné hry na vás kolikrát vychrlí tunu informací najednou a vy pak kolikrát nevíte, která bije. To rozhodně není případ této hry.

Určitou skepsi jsem cítil ohledně jednotlivých typů nepřátel, jelikož jsem měl strach, že se budou opakovat, alespoň tak se jevily některé články v rámci dojmů před vydáním hry. Nicméně stejně jako jiné části hry, i v tomto případě zvolili vývojáři pozvolnější dávkování a tak po celou dobu kampaně budete narážet na nové typy nepřátel, byť je jasné, že základní typy Others se budou opakovat často. Není to nijak rušivé, jelikož souboje mají stále ten správný náboj a já si užíval naprosto každý. Ano, jistě někomu to může po čase přijít stereotypní, ale u mě se tento pocit nedostavoval. To je jako říct, že jiné hry jsou v tomto nějak jiné. To by vůči SCARLET NEXUS nebylo fér.

Výše jsem tak nějak chtěl poukázat na klasické řadové Others mezi nimiž samozřejmě vyčnívají bossové. Ty poznáte jednoduše. Jsou podstatně větší a pěkně vám zatopí. Jejich designe je velmi nápaditý a musím říci, že přináší adekvátní výzvu, přičemž kolikrát je k jejich likvidaci potřeba využívat i okolního prostředí, či schopností dalších postav. Others ale nejsou těmi jedinými, s nimiž se pustíte do křížku, občas se budete muset poprat i s dalšími lidmi a to ať ozbrojenými konvenčními zbraněmi, tak těmi, kteří disponují stejným hormonem jako vy. I mezi těmito zástupci se najdou zajímavé bossfigty. V rámci výcviku své síly dokonce změří i Kasane přímo s Yuitem.

Pokud máte rádi lootování, pak v tomto ohledu vás hra možná trochu zklame. Nového vybavení se dočkáte jednou za čas, či si jej musíte koupit. Ve větší míře tak budete kupovat medipacky, či jiné stimulanty. To samé vlastně platí i pro průzkum prostředí, v němž najdete zejména takové předměty. Občas pak narazíte spíše na kosmetické doplňky. V tomto směru bych uvítal možná přeci jen větší variabilitu. Ale osobně stejně nejsem fanda nadměrného lootování. Zde je to ale hodně upozaděné.

Naštěstí prostředí samo o sobě je natolik zajímavé, že ho prostě chcete prozkoumávat navzdory tomu, že kýžený loot nikde není, ale on i ten stim se bude občas hodit, v pozdějších fázích hry možná více, než tušíte. Hra totiž moc nesází na auto savy a využívá těch manuálních, které jsou navíc umístěné poměrně skromně. Kolikrát je takové místo jen jedno v rámci dané lokace. SCARLET NEXUS totiž není open world záležitostí. K dispozici ale máme celou řadu unikátních prostředí s různě propletenými cestami.

Trochu si to shrňme. Skvěle napsaný příběh, postavy a dialogy, chytlavá hratelnost a nápaditý unikátní svět. Co chtít více? No přeci je nutné to celé zabalit do líbivého kabátku. A přesně to vývojáři udělali. SCARLET NEXUS vypadá doslova fantasticky. Rád bych řekl, že jde o grafické orgie a vlastně svým způsobem i ano. Fandové anime musí doslova slintat blahem. Hra je bohatá na různorodé efekty, prostředí je plné detailů a vše je nesmírně ostré. Dohlednost je také ohromující. Svět je prostě úchvatně zpracován a pochvalu zaslouží i samotné postavy a jejich animace. Na konzoli Xbox Series X vše navíc běží 60 snímků za sekundu při rozlišení 4K. No a soundtrack je pak jen třešničkou na dortu.

SCARLET NEXUS mě velice mile překvapilo. Jde o první anime hru, která mě doslova pohltila a věřím, že to dokáže i u většiny z vás. Hra je skvostem ve svém žánru s jen několika drobnými skvrnkami na svém povrchu. S pohlcujícím příběhem, skvěle napsanými charaktery, úchvatným vizuálem a chytlavou hratelností není vlastně nad čím váhat. Tento svět rozhodně stojí nejen za prozkoumání, ale i váš čas.

Datum vydání: 25. června 2021 – Potřebné místo na disku: