Scars Above – Recenze

Scars Above – Recenze

26 března, 2023 0 Od Jiří Hora

Žánr hardcore rpg definovala před lety hra Demon’s Souls od From Software. Původně okrajová záležitost pro několik vyvolených se postupem času stala mainstreamem a nyní najdeme prvky souls-like her prakticky všude. Ačkoliv domovem tohoto žánru bylo v drtivé většině fantasy, tak poslední roky se objevuje stále více her s tématikou sci-fi. Přesně do této užší skupinky se řadí i novinka od studia Mad Head Games s názvem Scars Above. Poměrně nenápadná hra si postupně získávala moji pozornost a jsem tedy velmi rád, že jsem dostal možnost se vydat do její nitra a zjistit, zda v sobě skutečně má nějaké kouzlo, či se jedná jen o hezké pozlátko, které je ale uvnitř naprosto prázdné.

Expertem na hardcore akční rpg sice nejsem, na to tu máme Kubu, ale každý z nás občas potřebuje nějakou tu výzvu z jejíhož pokoření máte úsměv na tváři. A nevěřil jsem, že i titul menšího studia, jakým Mad Head Games je, dokáže nabídnout kvalitní herní zážitek, byť je pravdou, že levnější produkce se pochopitelně vždycky projeví a to samé platí i u tohoto kousku. Řekl bych, ale že tentokrát kvality dostatečně převyšují nedostatky, mezi něž patří zejména slabé obličejové animace a obecně problémy s cut-scénami, jenž se během spuštění vždy zcela nepochopitelně trhají. Ale to už člověk nějak zkousne, hlavně že zbytek hry je na tom daleko lépe a i když framerate na první pohled není stabilní, nikdy to nesklouzne do sekané podoby. Snímkovací frekvence většinou poletuje mezi nějakými 40-60 snímky za sekundu.

Vlastně bych řekl, že problémem této hry jsou hlavně ty technického rázu. A jelikož jsem horší stránky hry načal, tak si je z úvodu rovnou sfoukneme a vlétneme rovnou na druhou slabinu hry. Tou je level design. Není vysloveně špatný, ale je nekonzistentní. Nádherné a nápadité scenérie a spletité jeskynní systému jsou často střídány naprosto sterilními lokacemi, jenž jsou snadno zaměnitelné a tak nějak plné šedi. To samé platí vlastně i o nepřátelích. Někdy jsou designově velmi nápadití a jindy je to takové nijaké. Když vezmu v potaz, že těch nepřátel z hlediska druhů není zase tolik, zamrzí to trochu více. Vše ale vynahrazují bossové. Velkolepí, nápadití a hlavně nepůsobí jen jako houby na munici, což je vždy třeba ocenit. A nebudeme si nic nalhávat. Bossfighty jsou tím, proč podobné hry vlastně hrajeme.

Příběh Scars Above je poměrně napínavý a přesně se mi trefil do vkusu. Svou atmosférou hodně připomíná film Prometheus, ale nejen tam. Nechybí pochopitelně ani originální prvky, ale ty jsou vůči zřetelné inspiraci upozaděny. Hlavní hrdinka, kterou je doktorka Kate Ward, členka týmu SCARS, nepůsobí jako nějaká superhrdinka a je svým způsobem sympatická. Jelikož se probouzí zcela sama na neznámé planetě, kam jí a její loď přesunul tajemný objekt na oběžné dráze zvaný Metahedron, jejím cílem je nejen zjistit, co se stalo, ale také odhalit tajemství místní zaniklé civilizace a najít zbylé členy posádky. Je to poměrně tradiční story, ale velmi dobře funguje, jelikož vás stále žene vpřed chuť odhalit tajemství místního světa.

Design světa jako takového už jsem zmínil výše a je jedním z problémů hry, ale řeč je zejména o jeho podobě, než o tom, jak funguje ve svém jádru. Tvůrcům se podařilo dobře propojit jednotlivé koridory, kdy si budeme tvořit různé zkratky/cesty, jenž nám usnadní průchod dále. Jako v jiných souls-like hrách vás totiž smrt posune zpět k poslednímu aktivnímu “bonefiru”, tedy lépe řečeno k tajemnému monolitu. Jak už to v případě podobných her bývá, tak během smrti dojde k obnovení všech nepřátel, vyjma bossů. To samé platí, pokud si budete chtít obnovit zásobu stim-packů, či aktivovat jiný monolit. Na rozdíl od jiných podobných her, tak smrt zde znamená pouze návrat k onomu bodu s obnovením nepřátel. Nepřijdete o žádné zkušenosti, ani předměty. To hardcore nadšence do podobných her zamrzí, ale zase to otevírá cestu méně náročnému publiku, které ale stále hledá nějakou výzvu. Jelikož o spousty úmrtí nouze nebude.

Soubojový systém je postaven na jedné zbrani, jenž budeme postupně upravovat pomocí modifikátorů. Celkově nabídne zbraň čtyři režimy využívající různé typy projektilů – elektrický pulz, cryo granáty, termické střely a ohnivý paprsek. Více zásahů jedním projektilem může způsobit například zmrazení nepřítele, či jeho zapálení. Na každého protivníka působí trochu něco jiného. Zajímavou mechanikou je ale zahrnutí počasí a okolního prostředí do hratelnosti. V dešti jsou tak zápalné projektily velmi málo účinné a nelze soupeře zapálit. Ledové vodní plochy můžete třeba pod nepřáteli roztavit a tím je úplně usmrtit. V ledových jeskyních je pak možné na nepřátele shodit velké rampouchy. Všechny tyto mechaniky jsou skvělým osvěžením hratelnosti. Jen je škoda, že někdy se některé tyto možnosti vyskytují jen v jedné části hry.

Jelikož se bavíme o rpg, tak nechybí ani strom dovedností. Všechny jsou více méně pasivní, takže jen posilují jednotlivé atributy hrdinky. Může tak třeba nést více munice, vydržet více zásahů, nést více stimů, a tak dále. Nic převratného. To gadgety jsou jiná. Ty vám mohou nejen pomoci během soubojů, ale také vám umožní postup dále, či se pomocí nich dostanete na skrytá, či jinak nepřístupná místa. K dispozici tak máme osobní štít, hořlavou kapalinu, holografickou návnadu, či gravitační past.

Abych celou část hratelnosti uzavřel, tak ještě zmíním puzzly. Ve hře jich není ani moc, ani málo a co se týče náročnosti, jsou nastavené tak akorát. Občas se u nich zaseknete, jinak fungují jako osvěžení hratelnosti. Mnohdy ale fungují na principu vnějších vjemů aka pořádně si to prohlédni, něco ti uniká. Prosté a funkční. Jinak je po celém světě možné hledat různé audiology, které doplňují příběh, což je vlastně hlavním kolektiblem celého tohoto titulu, jenž ale velmi zdárně doplňuje encyklopedie, kterou si Kate vede při skenování místních tvorů. Čím mě ale tvůrci dostali, je přítomnost zvířat, která na vás neútočí od pohledu. Naopak dotváří atmosféru hry, kdy vám místní svět říká, že vše tu není jen plné děsu a hrozivých tajemství, ale také krásy.

Kolem a kolem si říkám, že vzhledem k rozpočtu se autorům z Mad Head Games podařilo vytvořit napínavou sci-fi akci z pohledu třetí osoby, která dokáže zaujmout mnoha svým stránkami. Na stranu druhou je tu hromada věcí využita velmi málo. Jak už jsem ale zmínil v úvodu, tak klady značně převyšují zápory. Takže pokud máte rádi hry podobného ražení a máte třeba i blízko k filmům jako Vetřelec, či Prometheus, pak není nad čím váhat.

Scars Above je hrou nabízející nový herní svět plný řady tajemství, jenž chcete odhalit. Tvůrci přišli se zajímavými mechanikami osvěžujícími hratelnost a dobře vymyšlenými bossy, jenž svými kvalitami převyšují kdejakou AAA produkci. Na druhou stranu je třeba zmínit, že technicky je na čem pracovat a některé herní mechaniky se na scéně nestačí ani ohřát a to je škoda. Navzdory všem nešvarům ale tento sci-fi kousek stojí za váš čas.

7/10

Datum vydání: 28. února 2023 – Potřebné místo na disku: 13,9GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE