Star Wars Outlaws – Recenze
2 září, 2024Star Wars jsou obrovským pojmem. Když šel v roce 1977 do kin první film z této ságy, Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (ano, v tom číslování je trochu zmatek) těžko říct, zda si George Lucas vůbec uvědomil, co způsobil. Od té doby jsme těch filmů viděli víc jak 10, vznikl nespočet seriálů, Star Wars mají dokonce i svůj vlastní den, za který si fanoušci zvolili 4. květen. Nás ale samozřejmě nejvíce zajímají hry z tohoto universa a ani tady se nemusíme bát, že bychom neměli z čeho vybírat. Každý si určitě vzpomene na Star Wars: Knights of the Old Republic, Star Wars: Dark Forces, populární vesmírný simulátor X-Wing, nebo TIE Fighter a z posledních let i na zatím dvou dílnou sérii Star Wars Jedi. Plno her jsem ani nezmínil, vyjmenovat ty nejzásadnější by skutečně zabralo moc textu. S trochu nadsázky by se pak dalo říct, že vydavatelé se doslova předhánějí v tom, aby ukořistili nějaký vývojářský tým a jemu svěřili další „star wars“ hru. Ubisoft si sílu značky uvědomuje a proto se domluvil se studiem Massive Entertainment. To si u hráčů udělalo jméno hlavně díky sérii The Division, ale zároveň je na místě trochu opatrnosti, jelikož jejich poslední hra Avatar: Frontiers of Pandora se zrovna nepovedla. Jak si nakonec poradili se Star Wars Outlaws si řekneme v této recenzi.
Pojďme si krátce načrtnout něco málo o příběhu hry. Hlavní hrdinkou je Kay Vess, mladá holka, která to v životě nemá zrovna jednoduché. Již od dětství je odkázána sama na sebe a ulice Canto Blight na planetě Cantonica toho k obživě zrovna moc nenabízí. Není tak divu, že Kay pokračuje v rodinné tradici a životem se protlouká jako drobná zlodějka. Jak to už ale bývá, jedna akce, která neměla nijak zásadně vybočovat z její denní rutiny se vymkne kontrole a Kay zkříží cestu kartelu, který celé její rodné město ovládá. Co naplat, co se stalo stalo se a Kay se rozhodne pro to co umí nejlépe, pro rychlý útěk z planety. Bohužel si k tomu vybere loď Trailblazer, která shodou náhod patří právě hlavě onoho zločineckého kartelu, který po ní jde a dílo zkázy je tak dokonáno.
Na hlavu Kay je vypsaná tučná odměna a hlavnímu záporákovi hry bude tak trochu jedno, zda mu její hlavu doručí i se zbytkem těla. Kay pak na své cestě za znovu získáním svobody potká plno dalších postav a společně zosnují plán, o kterém vám ale nic neřeknu! Bylo by to zbytečné, příběh hry sice není z těch nejvíce povedených, ale stojí za to si ho vychutnat a cokoliv co bych prozradil by bylo ku škodě. Jediné co ještě upřesním bude to, že hra se odehrává mezi filmy Impérium vrací úder a Návrat Jediho. Nemusím tak asi upozorňovat na to, že ve hře potkáme postavy, které z těchto filmů známe. Autoři se tím asi snažili hru přeci jen víc provázat s původní trilogií. Mě osobně to nevadilo, příběh jsem si docela užil, ale celou dobu se mi zdálo, že autoři přeci jen mohli trochu více popustit uzdu své fantazie a místo relativně jednoduché zápletky se více ponořit do celého Star Wars universa a odvyprávět příběh, který by byl trochu více velkolepý. Prostor na to rozhodně měli.
Star Wars Outlaws je v silný v tom, co dle mého umí Ubisoft nejlépe, ať už nám to je po chuti nebo ne. Jejich herní světy patří k tomu nejlepšímu, co videohry nabízí a Star Wars Outlaws není výjimkou. Klasickou šablonu open worldu tady ale vývojáři z Massive Entertainment přeci jen trochu narušili a nemusíte se bát, že by na vás hned od začátku vrhali desítky otazníku po celé mapě a vy jak zběsilí běhali od jednoho k druhému. Tady je to celé trochu jinak. Star Wars Outlaws totiž průzkum nechává čistě na vás. Jak se pohybujete po jednotlivých mapách, nabídne vám jen upozornění, že někde by mohlo být něco co stojí za průzkum.
Během svého putování se Kay vydá na celkem čtyři planety a jeden měsíc. Rodná planeta Cantonica, kde Kay vyrůstala je známá hlavně svým obrovským kasinem v hlavním a jediném městě Canto Blight. Planeta Kijimy je naopak ledovým světem, kde spolu soupeří různé syndikáty, planetu Akiva pak v kontrastu tvoří hlavně pralesy s exotickou vegetací. Planetu Tatooine myslím není potřeba blíže představovat a přímo pro účely hry vznikl měsíc Toshara. Na jeho vývoj dohlíželi lidé z Lucasfilm a díky tomu již patří do oficiálního kánonu Star Wars universa. Na rozmanitost prostředí jsem si určitě stěžovat nemohl a ani počet jednotlivých světů mi nepřišel nízký. Jak se říká, méně je někdy více a zasazení příběhu jen do několika lokací vlastně dávalo logiku.
To ale není zdaleka vše. Kolem každé planety je i její orbita a i tam se setkáte s mnoha místy které stojí za objevení. Různé opuštěné stanice, nebo ztroskotané lodě nabízí plno aktivit a zároveň si tady užijete i slušně zvládnuté vesmírné bitvy. Většinou tedy budete bojovat spíše proti stíhačům TIE Fighter, nějaké obrovské koráby zde nečekejte, ale jde o příjemné zpestření a zcela jiný zážitek, než jaký vás čeká na povrchu planet. Navíc, mezi planetami a jejich orbitami není žádná nahrávací obrazovka a průlety vrstvou atmosféry a následné nekonečné hlubiny Vesmíru stojí za to.
Když už jsme u popisů jednotlivých světů, musím vývojáře pochválit za to, jak se jim povedlo jednotlivé planety přivést k životu. Každé město i jeho okolí doslova tepe životem, všude se různě potulují jeho obyvatelé, někteří s vámi prohodí pár slov, nebo zadají nějaký úkol. Autorům se výborně povedlo vystihnout určitou náladu celé hry, která ve mně skutečně evokovala dobu a zasazení do filmové ságy. Mírná špinavost a chudoba na jednom světě a jinde zas pompéznost a bohatství na každém kroku. Fanoušci Star Wars si zde myslím budou libovat.
Každý svět je rozdělen mezi různé frakce a kartely. Postupně narazíte na Hutty, Pykey, Crimson Dawn a Klan Ashiga. A zde to začne být co se vztahů mezi těmito kartely a klany zajímavé. Logicky po vás hra bude chtít, abyste se přiklonili na jednu, či druhou stranu. Má to ale háček. Pokud budete plnit úkol pro jeden z výše zmíněných kartelů, velice často pak na jeho konci narazíte na možnost, jak ho vyřešit. Toto rozhodnutí pak bude mít přímý vliv na to, jak se k vám jednotlivé klany budou chovat. Ve hře je poměrně dobře vymyšlený systém reputace, který vám postupně odemyká různé bonusy, pokud si vás nějaký z kartelů oblíbí. Je ale potřeba myslet na to, že konkurenční kartel vám pak o to víc půjde po krku. Na jednotlivých světech jsou pak oblasti, které mají kartely ve svém držení a pokud na jejich území vstoupíte, sesypou se na vás jak kobylky.
Tím hlavním co vás bude táhnout hrou jsou příběhové mise. Těch je kolem dvaceti a z mého pohledu jsou docela dobře vyvážené. Hrou obecně budete často postupovat v pěkném mixu akce a průzkumu, případně řešením jednodušších hádanek. Hlavním misím ale trochu chyběla větší variabilita. Často jde o úkoly, kdy se musíte někam nenápadně dostat a někoho zachránit. Hlavně v druhé třetině hry se tento koncept začal trochu opakovat. Velice často vás hra i nutí ke kradmému postupu a vynucuje si to jednoduše tak, že vám nedovolí spustit žádný alarm, byť by se Kay pomocí svého blasteru určitě dokázala z problému vystřílet. Pokud se budete věnovat jen plnění hlavních misí, zabere vám hra něco mezi 15 až 20 hodinami podle zvolené obtížnosti.
Byla by to ale chyba, hra toho nabízí daleko víc. Všude možně budete narážet na vedlejší úkoly. Je jich tu pár, které mají trochu propracovanější scénář, ale plno z nich tvoří drobné úkoly. Zadávat vám je budou jak obyvatelé jednotlivých planet, tak se k nim můžete dostat sami tak, že hackete nějaký terminál a informaci o něčem zajímavém si z něj vytáhnete. Opět zde platí, že si vše musíte tak trochu najít sami, hra vám nic sama do nějakého seznamu úkolů nepřidá. To je za mě rozhodně velké plus a jen o to víc to podtrhuje to, že Massive Entertainment se snažili k open worldu přistoupit spíše po „vzoru“ Elden Ringu, než třeba série Assassin’s Creed. Specifickou kategorii nepovinného obsahu pak tvoří zakázky, které vám budou zadávat jednotlivé kartely. Většinou takové úkoly budou mít za povinnost nějak poškodit konkurenční kartel, ať už pomocí odstranění některých jeho členů, nebo různými sabotážemi. Odměnou pak budou samozřejmě reputační body.
Star Wars Outlaws je v základu akční hra. Asi nejvíc mi svou hratelností a celkovým přístupem k hraní připomínala sérii Uncharted. Kay vyniká ve dvou základních disciplínách. Kradmém postupu a střelbě. Stealth je řekl bych tou mechanikou, kterou autoři považují za tu správnější, ostatně hra vám vyloženě napovídá, abyste se střetům s protivníky snažili vyhnout. Kay se umí různě schovávat za překážky, využívat vysokou trávu aby se schvala před zraky nepřátel, nebo umí klasicky zapískat a nepřítele pak z úkrytu omráčit. Budete se plížit ventilačními šachtami, nebo sabotovat alarmy. Pokud už ale na boj dojde, Kay má k dispozici blaster, případně si může na chvíli vzít různé další zbraně, které sebere mrtvým nebo omráčeným nepřátelům. Blaster má několik režimů, mezi kterými můžete přepínat a každý režim se hodí na něco jiného. Kromě smrtících režimů má pak blaster i omračující funkci, u ní ale trvá poměrně dlouho než se znovu nabije a využijete jí tak hlavně ve chvíli, kdy jde do tuhého. Kromě toho můžete i házet granáty, nebo kouřové clony.
Na všechno ale Kay nebude sama. Již od začátku hry má po ruce svého věrného čtyřnohého kamaráda. Je to taková roztomilá podivná potvůrka, která je s Kay od jejího dětství a jmenuje se Nix. Nix je taková pravá ruka Kay a umí toho skutečně hodně. Dokáže rozptýlit nepřítele, umí mu rovnou skočit na hlavu a umožnit tak Kay aby ho zlikvidovala, dokážete ho poslat někam dál aby něco sebral, případně aby vám otevřel různé poklopy, které jsou jinak mimo váš dosah. Umí dokonce i sabotovat alarmy, nebo aktivovat různé výbušniny. A v neposlední řadě dokáže pro Kay oskenovat okolí a upozornit jí na cokoliv, co by se dalo nějak využít, případně označí nepřátele i skrz zdi. Tohle vše ale musíte Nixovi sami říct, sám o sobě má jen několik pasivních schopností. Nixe si myslím nejde nezamilovat, uvidíte sami.
Kay má navíc i docela dost různého vybavení. Umí používat klasickou kotvičku aby se dostala na vyvýšená místa, nebo pomocí ní překonala nějakou propast, má lampu která se automaticky rozsvítí v temných chodbách, dalekohled pro označování pozic nepřátel nebo různé lékárničky. Nejzásadnější jsou ale pro ní dvě věci. Data Spike a Slicing Kit. Data Spike je takový modernější paklíč. Slouží k otevírání zámků a má docela neotřelou minihru, kdy se musíte zaposlouchat a trefit se ve správném rytmu do zvuku kombinace. Trvalo mi docela dlouho než jsem si na toto zvyknul, ale musím autory pochválit, že i v tomto směru dokázali vymyslet něco nového. Slicing Kit pak slouží k nabourávání se do terminálů a počítačových systému. Díky tomu pak Kay umí vypnout třeba bezpečnostní kamery, otevřít dveře, vytáhnout ze systému nějaké informace, nebo jednoduše ukrást nějaké peníze.
Postupně budete Kay učit i plno různých schopností. Ty zásadní vám samozřejmě hra nabídne tak, jak budete postupovat příběhem, ale pokud chcete umět něco navíc, bude pro to již potřeba něco udělat. Během hraní potkáte několik postav, které vám jsou z nějakého důvodu nakloněny. Právě ty, můžeme je chápat jako jakési mentory, pak Kay naučí pár triků navíc. Stačí splnit různé výzvy a rázem Kay unese o pár lékárniček navíc, dostane bonus k poškození pokud střílí z úkrytu, dokáže omráčit i silnější protivníky, nebo vydává méně hluku když se plíží. Takových vylepšení je hře opravdu hodně, ale aktivní jsou po odemknutí všechny. Nějaké speciální buildy postavy tady nehledejte.
Stejně jako se zdokonaluje Kay, můžete vylepšit i svůj blaster. I ten má několik režimů pro každý druh střelby, lze vylepšovat přesnost a můžete dokonce měnit i jeho barevný vzhled. To samé platí i pro váš speedster, který slouží jako vozítko pro rychlý pohyb po planetách a samozřejmě i pro vaší loď Trailbrazer, která kromě pohybu ve Vesmíru slouží i jako takový váš mobilní domov, kde máte možnost si promluvit s ostatními členy posádky. Posledním dílem skládačky je pak vybavení pro Kay, které zahrnuje bundu, kalhoty a opasek. Ty si můžete buď koupit u obchodníků, případně je lze nalézt různě po světě, nebo je dostanete jako odměnu za splněné úkoly. Jednotlivé kousky vybavení pak mají nějaké bonusy a naleznete zde i setovou výbavu, která otvírá ještě další výhody. K vylepšování všeho je pak potřeba mít kromě financí i různé materiály. Ty opět seženete buď u obchodníků, nebo je posbíráte během hraní. Obecně to vypadá, že Kay má bezedné kapsy, protože věci které může sebrat se válí doslova na každém kroku.
Hru pohání engine Snowdrop. To by mohla být dobrá zpráva, pokud by ale přišla před pár lety. Bohužel, očekávání hráčů a snaha hnát se za co největší mírou detailů si na hrách začíná vybírat svou daň a ve spojení s již nedostatečným výkonem aktuální generace konzolí hra nevypadá zdaleka tak, jak nám bylo v trailerech prezentováno. Po stránce designu, zajímavosti a smyslu pro detail je ještě vše v pořádku, ale po technické stránce to již je horší. Hra nabízí tři režimy zobrazení, každý se svými vlastními problémy. První je režim Kvality, který se snaží o co nejvyšší rozlišení, ale je zamknutý na 30fps. Z mého pohledu je tento režim nepoužitelný, hra je poměrně svižná a nízká snímková frekvence dělá problémy.
O trochu lepší je to v režimu, kdy hra sníží detaily a běží 40fps, ale nijak výrazně si člověk nepomůže. Nezbývá než tedy hrát v režimu Výkonu, který se snaží o 60fps, nedaří se mu to vždy, a k tomu jako bonus dostanete skutečně nízké rozlišení, kdy je hra poměrně výrazně rozmazaná. I tak jsem ale z tohoto režimu měl nejlepší pocit a odehrál v něm celou hru. Autoři ještě do hry přidali možnost hrát jí i na konzolích v poměru stran 21:9. Dejte si ale pozor, je to podvod. V tomto režimu autoři jen přidali nahoru a dolu černé pruhy, ale obraz není nijak rozšířen do stran. Jediné co tak dostanete je jakýsi pocit, že se díváte na širokoúhlý film, ale ve skutečnosti jen přijdete o poměrně velkou část pohledu.
Co ale musím pochválit jsou animace, dabing a hlavně moc pěkný hudební doprovod, ze který by se určitě nemusely stydět ani filmy. Není to sice John Williams, ale jednotlivé skladby mají ten správný Star Wars říz, dobře hra pracuje i s gradací hudby podle toho, co se ve hře děje.
ZÁVĚREM
Star Wars Outlaws jsem bedlivě vyhlížel již od jeho prvního oznámení. Panovaly u mě trochu obavy z toho, zda půjde o hru, která bude hodna universa Star Wars, nebo dostaneme jen další titul, který bude kopírovat již zajetou šablonu open world her od Ubisoftu. Hra mi nakonec vyrazila dech. Bavil jsem se u ní od začátku do konce, po dlouhé době jsem se skutečně těšil, až se do ní znovu ponořím. Škoda snad jen trochu málo odvážného příběhu a horší technické kvality na konzolích. I tak jde ale o jednu z nejlepších her podle Star Wars. Fanouškům světelných mečů, které sice ve hře nejsou ji doporučím určitě a vlastně i všem ostatním, kteří máte rádi dobré akční hry.
8/10
Datum vydání: 30. srpna 2024 – Potřebné místo: 53GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: NE