Syberia: The World Before – Recenze

Syberia: The World Before – Recenze

28 srpna, 2022 0 Od Martina Halamásková

Než se naplno ponoříme do této recenze, předem chci oznámit, že jsem nikdy předtím nehrála žádnou hru z této série, které vyšli předtím. Šla jsem do toho s čistým štítem, bez spoilerů nebo předsudků, takže to, co tu teď budete číst tak prosím berte. Série Syberia je produktem z dílny francouzského herního studia Microids a vytvořená belgickým, komiksovým a herním developerem Benoît Sokalem. Celá série je zasazena v alternativním vesmíru naší historie, kde kromě nám známých zemí, států a historických událostí, pokaždé figuruje i nějaká fiktivní, která je středobodem příběhu. Dalo by se říct, že se jedná o jistý druh steampunku z minulosti, stejně jako je tomu například v Bioshocku. V celé sérii vyšly čtyři hry: Amerzone, Syberia, Syberia 2 a Syberia 3. Na první díl z roku 1999 zbytek her ze série vůbec nenavazuje, i přesto že se do této série řadí, ale pořádný start začal až v roce 2002 s prvním titulem Syberia.

Syberia: The World Before je tedy pátým a nejnovějším dílem ze série. Stejně tak jako tomu bylo v předchozích dílech sledujeme příběh mladé americké právničky Kate Walkerové, která se vydala za dobrodružstvím po Evropě. V Syberii 3 náš příběh končí tak, že se Kate ocitá v zajetí jedné z buněk organizovaného zločinu v post sovětském Rusku, a na to Syberia: The World Before navazuje. Kromě Kate je v ústředí příběhu ještě jedna hlavní postava a tou je Dana Rozeová, mladá studentka hudební akademie, která pochází z roku 1937, tedy z počátku Druhé světové války. Vyprávění hlavní dějové linky je tedy retrospektivní a v podstatě se po celou dobu hry dovídáme, co se tehdy stalo skrz Katiny oči.

Jak jsem již nahoře nastínila, každý z předchozích titulů se nacházel ve fiktivním, smyšleném státě, či společnosti a ani tentokrát tomu není jinak. Ústředí příběhu je smyšlená země zvaná Vaghen, která leží na hranicích se Švýcarskem a Německem a byla jedna z prvních zemí, kde na počátku a během Druhé světové války probíhalo systematické vyvražďování populace Vagherianů. Jak je asi všem jasné, jedná se o alegorii na téma holokaustu a nacistické okupace. Díky tomu má hra ve velké míře depresivní a melancholický nádech, který je o to víc posilněn krásným soundtrackem od Inona Zura.

Pointou příběhu je tedy jakási cesta Kate Walkerové za poznáním toho, kdo je Dana Rozeová a co se jí tehdy stalo, díky vodítku, které nalezne uprostřed Sibiřské tundry při útěku ze zajetí. Jednoznačné plus musím hře dát za to, jakým způsobem celý příběh vypráví. Chvílemi přeskakujeme mezi Kate a Danou a dozvídáme se víc a víc o jejím osudu a jak během války nakonec dopadla. Zároveň se později ve hře zavádí takzvaná combo play mechanika, kde můžete libovolně přepínat mezi Danou a Kate, abyste dosáhli nějakého výsledku, například něco co vám pomůže pokročit dál, třeba klíče nebo deník a tak dále.

Hra je svým způsobem tak trochu detektivní a hodně se svými prvky podobá logickým puzzle hrám, jako jsou třeba tituly ze série Sherlock Holmes a Dracula: Origin. Podobnost můžeme najít především v herním ovládání, tedy stejně jako tomu je u point and click adventur, kde hledáme různé předměty a kombinujeme je společně nebo je samostatně používáme k postupu. Zároveň by se ale také dala hra stylem hraní připodobnit například k Life is Strange, se kterou toho má vcelku dost společného, ať už typickými deníkovými zápisy nebo klasickými “zamyslet se” úseky, kdy si zkrátka můžete sednout při atmosférické scenérii a krásné hudbě a nechat hlavní postavu filozofovat o čemkoliv co se právě děje.

Obě hry se řadí do žánrů grafických adventur, kde jde především o atmosféru, scenérii, muziku a celkový vibe. Nejčastěji se s tímto žánrem pojí i “slice of life” zápletka, která poukazuje na reálné situace ze života, a do toho zapadá i Syberia: The World Before. Co mě vyloženě překvapilo, bylo zakomponování nějakého mýtického stvoření, nebo prvku, který tak úplně nespadá do kategorie těch realistických. To se v podstatě projevuje skrz celou sérii a na první dobrou se mi to tak úplně nezdálo. Zasazení hlavní dějové linky se drželo skutečných událostí, takže tento vývoj hry mi přišel poněkud rušivý a hlavně se objevil znenadání.

Prvotní šok jsem ale nakonec přešla a zvykla si. Co se mi nelíbilo z technického hlediska je například samotné ovládání pohybu, které občas nebylo ve 3D prostoru úplně ideální, obzvlášť pak z jistých úhlů. Asi nejvíce jsem to pociťovala v horské oblasti, kde Kate prochází mezi skalními převisy po cestě z tramvajové zastávky do horského rezortu. Co mi dále trochu vadilo, byl fakt, že pokud si během dialogu omylem kliknete na odpověď, kterou už jste slyšeli, nemůžete konverzaci přeskočit. To může být během hraní poněkud otravné, převážně v moment, kdy jste napnutí, jak to bude dál a místo toho musíte kvůli své nešikovnosti poslouchat stejnou repliku několikrát. Ohledně herních hádanek mohu říct jenom to, že jich je na můj vkus možná ve hře až příliš málo. Ale za to jsou zábavné a na žádné z nich se vám nestane, že byste nevěděli jak dál a strávili tak na jedné z nich třeba půl hodiny.

Velmi se mi líbilo, jakým způsobem jsou všechny charaktery napsané. Obě hlavní postavy si zamilujete velice rychle, ve scenáři nebyly žádné momenty, kdy bych pochybovala o logice situace a celkově se mi zamlouvalo, jak scénaristi na dialozích pracovali. To všechno samozřejmě korespondovalo s celým tématem hry, které mi bylo také velmi blízké. Katina motivace pro hledání pravdy o osudu Dany je spojená se silnou emotivní myšlenkou, že ona a Dana si jsou nesmírně podobné. Jediná stopa, která jí je dána je namalovaný portrét Dany s překrásnými horskými vrcholy v pozadí a jméno autora. Řekla bych, že v dnešní uspěchané době, jsou takové typy her vítanou změnou. Člověku to dovolí se na chvíli zastavit a zasoustředit se na jiné věci, jinými slovy, trochu utéct z reality.

Jelikož mám takové tituly velice ráda, vývojáři se perfektně trefili do toho, co bych od takové hry čekala. Zkrátka, Syberia: The World Before patří mezi tituly, které mají hloubku a duši, a to díky skvělému tvůrčímu umění Benoîta Sokala, jenž se už bohužel tohoto dílu nedožil. Jelikož předchozí díl neměl úplně nejlepší odezvu a schytal celkem slušnou vlnu kritika, vývojáři se z toho evidentně poučili a na chybách z minulosti zapracovali. Mezi ně patří například mnohem vyvedenější lip sync, podstatně méně chyb a bugů a především pak poutavost celého příběhu, který vás dokázal zaujmout hned na začátku a svůj drive si držel až do konce. Ve třetím díle se vám klidně mohlo stát, že jste hovořili se staříkem s hlasem mladého člověka, či naopak, a samozřejmě grafický a vizuální pokrok je značný.

Syberia: The World Before mě utvrdil v jedné věci, a tou je, že si opravdu potřebuji zahrát i předchozí díly z této série. V podstatě jsem do této recenze nešla s žádným očekáváním a byla jsem velice příjemně překvapena, co se z tohoto titulu nakonec vyvrbilo. Pro ty z vás co milují atmosférické hry, co mají hloubku, možná až, dalo by se říct, poetickou duši, tak si můžete být stoprocentně jistí, že tato hra je to pravé ořechové. Krásné vizuály, doplněné o vynikající soundtrack a ještě k tomu skvělý a poutavý příběh, který se dotýká témat nám evropanům dobře známých. Zároveň šikovně vyvedená mechanika cestování časem, která se dá snadno zkazit, což se v tomto případě nestalo. Můj celkový dojem z této hry je opravdu velmi kladný a nemohu si odpustit než vám všem říct, ať si tuto hru běžíte okamžitě zahrát. Litovat rozhodně nebudete a možná, ti z vás co tuto sérii předtím také neznali, budou společně se mnou objevovat i starší tituly o Kate WalkerovÉ a jejích dobrodružstvích. Navíc je to nyní celé v češtině.

9/10

Datum vydání: 18. března 2022 – Potřebné místo na disku: 22GB
Distributor ČR: HYPE.cz