The Dark Pictures Anthology: House of Ashes – Recenze

25 října, 2021 0 Od Jiří Hora

Přede dvěma lety odstartovalo studio Supermassive Games hrou Men of Medan svou novou sérii hororových příběhů s názvem The Dark Pictures Anthology. První příběh se nechal inspirovat skutečným příběh, jenž nám byl zabalen do skvěle děsivého duchařského zážitku. Druhá hra pak vyšla rok na to a nesla název Little Hope. Tento díl se diametrálně lišil od toho předešlého a nabídl nám hororový příběh inspirovaný příběhy o čarodějnicích. Další rok uplynul a mě se do rukou dostala třetí kapitola zmíněné hororové antologie.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes nabízí opět diametrálně jiný příběhový základ, než jeho předchůdci, což já rozhodně osobně vítám. Rozmanitost je klíčem k úspěchu. Musím se ale přiznat, že nemám rád recenzování podobného druhu her. Celá hra vlastně stojí na příběhu a jde více o interaktivní film, než-li hru jako takovou. Celé je to pak trochu více komplikovanější a mám zde pak problémy vyhýbat se spoilerům. Ale tradičně se jím pokusím maximálně vyhnout, či nejlépe úplně.

Nový díl série nás vezme do Iráku v době, kdy armáda Spojených Států čelila Sadámu Husainovi. Příběh vidíme očima dvou agentů CIA, dvou vojáků a jednoho plukovníka Irácké armády. Ti se během vzájemného střetu společně s několika dalšími americkými a iráckými vojáky propadnou do podzemního chrámového komplexu. Tak a zde ukončuji povídání o příběhu jako takovém. Jelikož cokoliv dalšího by znamenalo spoilery.

Hlavní hororový námět je přijat ze sumerské mytologie. Ostatně do původu celého dějství nás příběh zavede hned na samém počátku. Mytologie kolem Sumerů patří k těm nejzáhadnějším. Ostatně je kolem nich vystavěna i legenda o Babylonské věži. Sumerové patřili k národům, jenž si své bohy, duchy, démony drželi v přízni díky rituálním obětem. Některé legendy se nesly skutečně v krvavém duchu, přičemž hlavní premisou příběhu jsou mytologičtí démoni. Tato mytologie se v hlavní dějové části přelije do poměrně tradičnějšího hororového tématu. Jakého? To vám skutečně neprozradím.

Příběh má sice pomalejší rozjezd, ale jinak si udržuje solidní napětí. Ostatně v tomto excelovali všechny horory z dílny Supermassive Games. Vše nabírá většího spádu ve chvíli, kdy se ocitáme v rozsáhlém jeskyním komplexu sumerského chrámu, jenž je plný temných zákoutích, ale i děsivých výjevů tehdejší doby. Upřímně řečeno. Tématika mi ze všech dosavadních dílů The Dark Pictures Anthology sedla absolutně nejvíce, byť je pravdou, že o lekačky je tentokrát solidní nouze. Ale atmosférou mi to hra náležitě vynahrazovala.

Nemalý podíl na tom mají také výkony herců, kterým vévodí herečka Ashley Tisdale v závěsu s herci Alexem Gravensteinem, Nickem Tarabayem a dalšími. Mezi jednotlivými postavami funguje velmi dobře veškerá chemie. Přičemž tradičně budeme mezi jednotlivými postavami rozvíjet vztahy, což nám bude během hry otevírat, či uzavírat určité možnosti. Může jít také o důležitý aspekt, který bude rozhodovat o životě a smrti. Snaha udržet naživu všechny postavy je hlavní premisou hry a to už od PS4 exkluzivního Until Dawn.

Stejně jako v případě jiných her i zde hraje důležitou roli systém motýlích křídel, kdy každé rozhodnutí ovlivňuje další průběh příběhu. To nám dává samozřejmě neomezenou hratelnost, jelikož se příběh může v celé řadě klíčových bodů rozcházet. K dalšímu průchodu hrou vás může donutit i přiložený Curator’s Cut. Ten se vám tradičně odemkne po dohrání původní příběhové linky, přičemž v rámci Curator’s Cutu budeme vidět příběh z perspektivy jiných postav, což nám dává možnost nehlédnout na příběh zase z trochu jiného úhlu.

Jelikož je House of Ashes primárně interaktivním filmem, tak jsou základním prvkem hratelnosti Quick Time eventy a že jich je zde hodně, ale právě tento prvek hratelnosti vás neustále drží v koncentraci a z příběhu vám tak nic neunikne. Ve hře se samozřejmě najdou i pasáže, kdy máme přímou kontrolu nad jednotlivými postavami a ze hry se v tyto momenty stává klasická adventura z pohledu třetí osoby. V těchto částech je možné hledat také různé kolektibly, jelikož spuštění klíčových událostí je označeno otazníky.

Ve hře tak můžete sbírat různé útržky novin, dopisy, či další předměty, jenž vám poodhalí pozadí příběhu. Kromě nich se ve hře nachází i tak zvané předtuchy, které vám vyjeví vždy jednu potenciálně budoucí scénu. To vám může napovědět, jak se rozhodnout a jak nikoliv, abyste nepřišli o žádnou hratelnou postavu. Nějakou tu nápovědu vám může v Intermezzech dát i samotný Kurátor, jenž je přítomen v každé hře této série.

V rámci série nečekejte žádné inovace, ať už po stránce hratelnosti, či možností. Vše je 1:1 ve srovnání s předchozími díly. Hlavním rozdílem je tedy zmíněný příběh, jenž se nyní autorům skutečně povedl a v rámci série jde zatím o to nejlepší, co se nám dostalo do rukou. I když je pravdou, že nově oznámený poslední díl The Devil In Me první sezóny The Dark Pictures Anthology v traileru předznamenává poměrně surový zážitek.

Největší slabinou zejména předchozího dílu bylo tak trochu grafické zpracování. Jelikož je ale House of Ashes od začátku tvořen pro konzole nové generace, tak mnou recenzovaná Xbox Series X verze vypadala skutečně k světu. Animace doznali zásadních zlepšení a to samé bych mohl říci o zpracování celého herního světa, který je plný detailů. Nemalou část atmosféry dotváří zejména nasvícení a stínování. Určitě bych ale rád zmínil, že první momenty ve hře vás o tom úplně nemusí přesvědčit, ale opak je pravdou.

Xbox Series X verze, stejně tak PS5 verze, nabízí dva režimy zobrazení. Kvalita a výkon. Druhý režim raději úplně ignorujte. Vzhledem k podstatě hry není vyšší framerate důležitý a hlavně v tomto režimu přijdete o aktivní Ray-Tracing. Pro filmově pojatou hru je 30 snímků za sekundu adekvátní a pomáhá to filmovému zážitku. K tomu hra běží s aktivním Ray-Tracingem a při rozlišení 4K. Někoho může sice iritovat poměr stran 21:9, který nám sice dává větší rozsah zobrazené oblasti, ale pokud nemáte TV v tomto poměru stran a počítám, že řada z vás nemá, tak se musíte smířit s tím, že horní a dolní část obrazovky budou „zdobit“ černé pruhy.

House of Ashes ze série hororových příběhů The Dark Pictures Anthology nám opět nabízí jedinečný hororový příběh, který tentokrát čerpá ze sumerské mytologie, jíž využívá v moderních kulisách války v Iráku. Hra je typickým zástupcem svého druhu, ale díky dobrému castingu a zasazení, jde v rámci série o to nejlepší, co v ní nyní můžete zažít. Jen je škoda, že zde chybí nějaká ta pravá lekačka.

8/10

Datum vydání: 22. října 2021 – Potřebné místo na disku: 29,6GB