Until Dawn Remake – Recenze

Until Dawn Remake – Recenze

5 listopadu, 2024 0 Od Adam Šindler

Je to již skoro 10 let, co nám studio Supermassive Games přineslo interaktivní horor Until Dawn. Původní Until Dawn slavilo úspěch, a proto autoři pokračovali v zajetém stylu antologií The Dark Pictures, samostatném titulu The Quarry a nedávným The Casting of Frank Stone. Něco se povedlo více, něco méně, avšak na úspěch Until Dawn se navázat nepodařilo. Otázka tak nejspíše byla, proč to nezkusit znovu a možná trochu lépe. Sony tak zadala úkol novému studiu Ballistic Moon vytvořit remake tohoto klasického interaktivního hororu. 

Neočekávejte žádný masivní remake, kromě grafického vylepšení byl mírně rozšířen prolog a přidán velmi zajímavý konec, který pravděpodobně láká na pokračování, o kterém se spekuluje. Byly také přidány nové totemy, které pomáhají utvářet příběh a dávají hráčům představu o tom, jak by se měli zachovat v budoucích situacích, aby dosáhli co nejlepšího výsledku. Byla také lehce pozměněna mechanika samotných totemů. V původním díle stačilo totem najít a zvednout, nyní musíte totem pomalu otáčet, abyste objevili nepatrný záblesk, po kterém se vám odhalí vize. 

Změněna byla také kamera. V původním Until Dawn je kamera převážné pevná, v remaku je upřednostňován režim ze třetí osoby, kdy vidíte postavě přes rameno. Díky tomu více vidíte, co se kolem vás děje. Je ale otázkou, jestli je to plusem, či mínusem. Ony měnící se úhly kamery přidávaly na filmovosti a občas i ony byly podstatou nějaké lekačky. Nicméně to už nechám na preferencích každého z vás. 

Příběh zůstal stejný, a i po několika letech funguje stále skvěle. Setkáte se se stejnou partou středoškoláků, kteří se rozhodli vydat na horskou chatu obklopenou opuštěnými lesy na klasický alkoholický dýchánek. Krutý žert však způsobí, že se dvě z dívek ztratí v lese. Další rok se rozhodne bratr zmizelých dívek pozvat přátele na stejné místo jako vzpomínku na zmizelé sestry. Na horské chatě se však začnou dít podivné věci.

Při zjišťování toho, co se děje nyní a toho, co se stalo zmizelým dívkám musíte činit volby, kterými můžete změnit nejen vztahy mezi postavami, ale také ovlivnit to, která z osmi postav se dočká svítání živá. Volby a dialogové možnosti se nyní vyskytují skoro v každé hře. Tady jsem měl ale ze svých voleb pocit, že skutečně ovlivňují nejen osudy, ale i životy postav. Některé volby jsou menší a jejich důsledek se možná ani nedozvíte. Například to, jestli se rozhodnete zastřelit veverku, či nikoliv. Jiné pak mají zásadnější dopad, tím je například to, které postavě se rozhodnete dát pistoli nebo jestli se rozhodnete utéct nebo schovat. Skutečnost, že se jedná o zásadní volbu pak poznáte díky motýlím křídlům, které se na obrazovce objeví. Vy pak můžete průchodem hrou pozorovat, které volba ovlivnila osudy vašich hrdinů a vidíte tak i řetězec událostí, která jednotlivá volba způsobila. Díky velké možnosti voleb nabízí hra obrovskou znovuhratelnost a máte možnost si titul projít vícekrát jen s jinými volbami.

Jak jsem psal již na začátku, dočkali jsme se několika grafických změn. Vývojáři z Ballistic Moon použili nový engine a díky Unreal Enginu 5 vypadá nasvícení opravdu úchvatně. Until Dawn se navíc po většinu času odehrává v noci, kdy jako zdroj světla slouží svíčky, baterky nebo malé svítilny. Při těchto podmínkách o to více vynikne celkové nasvícení, ale i stíny samotné. Hra se nemusí stydět ani pokud se bavíme o detailech. Nádherně vypadají objekty v prostředí, textury, ale i vlasy jednotlivých postav. Zmínit musím také sníh, především pak chvíle, kdy postava sněhem prochází. O něco hůře vypadá mimika a celkově animace postav. Jak potvrdili sami vývojáři, v remaku použili data z motion capture z původní hry. Stejně tak byly použity stejné hlasy. Hlasy ale byly v původním titulu excelentní. 

S novou generací konzolí samozřejmě souvisí i ovladač DualSense. Díky haptice ovladače je zážitek ještě lepší. Adaptivní triggery, které jsou pro DualSense typické však v tomto titulu příliš využity nebyly. Oproti originálu byla také vylepšena přístupnost. V menu najdete různá ulehčení pro hendikepované, včetně předčítání položek v menu pro nevidomé hráče. Spousta hráčů ocení také nastavení quick-time eventů, které si můžete upravit podle svého, tak aby vám neznepříjemňovaly zážitek. V některých částech hry se nesmíte hýbat, vše pak hlídá ovladač. Pokud se vám však moc třesou ruce, můžete v nastavení vypnout i tuto mechaniku, aby vám zbytečně nepřitěžovala. 

Prozatím jsem zmiňoval pozitiva remaku, mince má ale dvě strany, a i zde se nějaká ta negativa najdou. Frame rate byl v původním díle na PS4 odemčen s cílem na 60FPS (snímková frekvence byla ale značně nestabilní), původní verze pak na PS5 běžela stabilně na 60FPS. Remake je uzamčen na 30FPS a nenajdete zde žádnou možnost nastavit si alternativní možnost výkonu. Kvalita obrazu je v remaku mnohonásobně lepší, původní titul běžel ve Full HD, remake běží ve 4K, i přesto je však absence nastavení 60 FPS zarážející. 

Co mě ale zarazilo asi nejvíce je poměr stran. Originál měl poměr stran nastaven na klasických 16:9, avšak u remaku zvolili vývojáři „filmovějších“ 2,39:1. Pokud tak nemáte takový monitor, vytvoří vám to nahoře a dole černý pruh. Jistě, můžete si poměr stran změnit na klasických 16:9, avšak poté se vám obraz zazoomuje a vy tak máte mnohem menší rozhled. Nemusíte se obávat bugů ani pádů hry, jelikož jsem na nic podobného průchodem hrou nenarazil. 


ZÁVĚREM

Stejně jako někteří hráči si kladu otázku, proč byl Until Dawn Remake vlastně vydán? Původní titul z roku 2015 na tom graficky není špatně ani v současnosti a pár změn, které byly udělány v remaku nejsou rozhodně tak zásadní. Ano, zcela nový engine, kvalitnější textury, a především nové dramatické nasvícení dodává hře lepší atmosféru i realističtější nádech. Pak tu máme změnu v kameře. stojí to ale za to? Na každém z nás pak je, jestli se rozhodně zaplatit si plnou cenu za remake nebo se rozhodne jít cestou zpětné kompatibility původního dílu, který si také můžete zahrát na PS5. Zde má tedy největší význam pravděpodobně PC verze, která tak hru na tuto platformu přivádí úplně poprvé.

Datum vydání: 4. října 2024 – Potřebné místo: 56,7GB
Distributor ČR: Playstation ČR – Česká lokalizace: NE