Wo Long: Fallen Dynasty – Recenze

Wo Long: Fallen Dynasty – Recenze

23 března, 2023 0 Od Jakub Číhal

Studio Team Ninja si své ostruhy zocelilo již dávno na herních sériích Ninja Gaiden, nebo Dead or Alive. Hry mají dodnes své místo v pomyslné síni slávy, ale je to již pár let, co tihle vývojáři zasekli ostří katany do snad ještě úspěšnější série. Převzali totiž vývoj několikrát odložené hry Nioh a z té se nakonec vyklubal takový hit, že si zasloužila neméně dobře přijaté pokračování. Na další díl si ještě asi počkáme, ale vývojáři z Team Ninja mají evidentně tento typ her rádi a přináší nám hru Wo Long: Fallen Dynasty, která jakoby sérii Nioh z oka vypadla. Přináší ale přece jen pár zajímavých novinek a na následujících řádcích se dozvíte, jak moc jsem u hry trpěl a jak se mi nakonec líbila.

Příběh hry nás zavede do roku 184 našeho letopočtu do Číny, kde vládne dynastie Chan. Zemí zmítá boj několika mocenských skupin a zejména rebelie Žlutých turbanů, v důsledku čehož je vládnoucí dynastie na pokraji zhroucení. Až potud se hra drží historických faktů, včetně skutečných historických postav. Jenže, vývojářům se to zdálo málo a tak si ještě do hry, poměrně vkusně, přimíchali něco z čínské mytologie, démonických sil a váš boj za záchranu říše propojili s klasickou premisou o boji dobra a zla. Hlavním hrdinou v této bitvě budete vy a jak už to u her od Team Ninja bývá zvykem, nebude problém si svou postavu již na začátku uzpůsobit přesně podle vlastních preferencí. Hra obsahuje poměrně obsáhlý editor, kde si můžete zvolit doslova vše, pohlavím počínaje a tvarem nosu konče.

Příběh nabízí dobré tempo, pár klasických zvratů a pozornému čtenáři i docela obsáhlou „encyklopedii“, kde se můžete dozvědět něco o postavách, které během hraní potkáte. Osobně jsem ale přece jen měl se sledováním příběhu sem tam problém. Na vině bude samozřejmě v prvé řadě moje totální neznalost čínské historie, ale často mi jednotlivé postavy splývaly, k čemuž nepomohlo ani to, že vzhledově jsou si neuvěřitelně podobné, jejich jména mi zněla skoro stejně a celková koncepce hry, kde v jednotlivých kapitolách skočíte v ději klidně i několik let kupředu v čitelnosti příběhu nijak nepomáhala. Naštěstí příběh není to, kvůli čemu se má smysl do hraní pouštět, její kvality jsou někde úplně jinde.

Pokud jste hráli Nioh, bude hned vědět co od Wo Long: Fallen Dynasty čekat. V základu jsou obě značky jak dvojvaječná dvojčata. Základ totožný a jen sem tam dojde na nějakou odlišnost. Stejně jako Nioh je i Wo Long akční hra ze třetí osoby s prvky RPG, kde se krutá a náročná obtížnost snoubí s extrémním množstvím lootu, skoro jak v Diablu. Jak si budete prosekávat cestu skrze hektolitry krve, bude neustále nacházet nové kousky výbavy a právě jejich kombinace je klíčovou součástí hraní. V jednoduchosti, můžete mít klidně level 1000, ale pokud k němu nebudete mít vhodně zkombinovanou výbavu, budete se trápit. Tohle vše ale znáte z Nioh, tady by vás nemělo nic překvapit. Pár změn ale díkybohu je v soubojovém systému. Vychází z čínského bojového umění, ale daleko víc než kdy jindy je v něm zakomponována nutnost správného načasování výkrytu protivníkova úderu a proražení jeho obrany. Obdobně tomu bylo i u Sekira a já tuto změnu vítám, jinak bych měl pocit, že hraji jen přeskinovaný Nioh.

Každý protivník a vlastně i vy, má kromě klasického údaje o počtu životů (HP) ještě speciální ukazatel Spirit. Ten ve Wo Long nahrazuje i staminu a jeho managment je absolutně klíčový pro zvládnutí souboje. Každou bojovou akcí se jeho hodnota posunuje buď do kladné, nebo záporné hodnoty. Pokud se vám bude dařit odrážet soupeřovi útoky, budete z vyšší hodnoty Spiritu moci čerpat energii a pomocí ní např. kouzlit, nebo používat speciální útoky. Zároveň ale platí, že čím vyšší je vaše hodnota Spirit, tím nižší je naopak protivníkova. Typickým příkladem je například jen jednoduché blokování ran, které vám sice nic neudělá, ale Spirit vám postupně klesá. Pokud ale bude rány i vykrývat, ideálně ty, které jinak blokovat nejde, bude Spirit soupeře klesat stále víc až do chvíle, kdy ho zcela znemožníte, on zůstane chvíli zcela bezbranný a to je přesně ten čas, kdy mu můžete zasadit devastující ránu. Tenhle koncept je naprosto klíčový hlavně u soubojů s bossy, kteří mají úplně nesmyslně mnoho životů a jen prostým sekáním je udolat zkrátka nejde. Popravdě, docela dlouho mi trvalo, než jsem si na soubojový systém Wo Long zvykl. Jakmile ho ale dostanete do krve, začnete předvádět takový tanec, že by se něj ani Harapes stydět nemusel a hraní jsem si pak neskutečně užíval.

Další novinkou, která má ale přímý dopad na soubojový systém samotný, je systém morálky. Jak vy, tak protivníci, mají morálku na určité úrovni a rozdíl mezi tím pak přímo určuje, jak moc bude oproti vám nepřítel slabší, nebo naopak jak moc vám zatopí. Vy sami si můžete morálku zvedat například zabíjením, ale i pomocí vlajek, které v konkrétní lokaci objevíte. Pokud vás zabijí, neklesne vaše morálka tolik a proto se rozhodně vyplatí mapu pořádně prozkoumat. To, jak hodně je morálka v soubojích znát poznáte hned. Z vlastní zkušenosti vím, že pokud moje morálka byla na nule, potřeboval jsem na zabití konkrétního nepřítele dvě rány, ale jakmile jsem morálku dostal na maximum, ten samý protivník šel dolu už na jednu ránu. Rozhodně tento systém oživil soubojový systém a minimálně tak motivuje k tomu, aby jste každou lokaci prozkoumali do posledního koutu.

Kosit nepřátele můžete ve Wo Long neuvěřitelným množstvím zbraní. K dispozici jsou jak lehké a rychlé katany a meče, tak dlouhá kopí i těžká kladiva a palice. K tomu i několik druhů kuší a luků. Každý si přijde na své. Já osobně jsem skoro celou hru odehrál právě s kopím, které mi přišlo pro můj styl boje jako nejlepší volbou. Nebylo sice tak rychlé jako meče, ale kompenzovalo to dosahem. Wo Long je obecně hodně rychlá hra a i proto mi přišlo, že být v boji hodně pohyblivý se zkrátka vyplatí. Stejně tak si ve hře vyberete z desítek různých druhů brnění, která jsou tradičně rozdělena podle váhy. Důležité si je hlídat jeho celkovou váhu. Pokud se dostanete nad limit toho, co vaše postava dokáže unést, dramaticky jí to zpomalí při uskakování nepřátelům. To ale jistě znáte z jakékoliv jiné souls hry. Dále u sebe můžete nosit všemožné talismany a několik kousků vybavení, kam se řadí vrhací dýky, bomby a podobně.

Vybavení si můžete vylepšovat u kovářky ve speciální lokaci. K tomu je potřeba vždy nějaký materiál, který buď naleznete při průzkumu lokací, nebo ho získáte rozebíráním již nepotřebného vybavení. Tento upgrade je zásadní, protože jen tak se v pozdějších fázích hry dostanete k takovým hodnotám poškození, aby to nepřátelé vůbec cítili. Jen pomocí zvyšování statů se toto kompenzovat nedá, naopak, staty nemají na vaši postavu takový dopad, jako právě to, jak si nakonfigurujete vaše vybavení. U každého kousku je totiž možné měnit a jejich speciální vlastnosti. Lze si pak vytvořit set brnění určený primárně pro postupnou regeneraci zdraví, nebo ho předělat tak, aby vydrželo co nejvíc poškození například ohněm. Mezi takovou třešničku pak patří možnost upravit vzhled zbraně nebo brnění tak, aby vypadalo  jako jiné. Pokud se vám tedy vzhled něčeho zalíbí, můžete si do stejné podoby upravit cokoliv.

Během soubojů můžete používat i magii. Ta je rozdělena do několika kategorií, od útočných po obranná kouzla, nebo si pomoci magie můžete na zbraně aplikovat síly živlů a podobně. Popravdě jsem jí ale skoro vůbec nevyužíval, nenašel jsem pro ní žádný větší přínos. Co napak využívat budete, je možnost povolat si na pomoc ducha nějakého bájného mystického tvora z čínské mytologie. Tyto tvory získáte většinou po zabití nějakého bosse a k jejich vyvolání budete potřebovat naplnit speciální ukazatel. Pak již jen stačí stisknout dvě konkrétní tlačítka dohromady a na bojišti se objeví majestátní bytost. Já nejraději používal tu, která mě uměla léčit, v soubojích s bossy to byl neocenitelný pomocník.

Nepřátel je ve hře veliké množství. Potkáte klasické vidláky s vidlemi, ale i dobře vycvičené samuraje, vlky, a hlavně obrovský počet všech možných démonů. Každý protivník bojuje jinak a pochopit jejich styl boje je klíčové pro jejich poražení. Pokud jste ale hráli Nioh, budou se vám možná jejich pohyby zdát dost povědomé. Tak trochu to vypadá, že tady si vývojáři ušetřili práci. Dal bych ruku do ohně za to, že pár z nich jsou jen přeskinovanou verzí nepřátel právě z Nioh série.  To se ale rozhodně nedá říct o bossech. Ti jsou ve Wo Long vskutku impozantní a na pár z nich si budu pamatovat ještě hodně dlouho. Boss na vás vždy čeká na konci mise, sem tam narazíte i na nějakého nepovinného. Pár z nich má i víc fází, ale pro všechny platí, že každý z nich je zcela unikátní.

Během hraní jsem měl kolikrát pocit, že vývojáři dost přestřelili obtížnost. Minimálně  u třech bossů jsem byl přesvědčený o tom, že mi hra právě ukázala, kde je moje místo. A podle všeho jsem v tom nebyl sám. Podle jedné statistiky se dokonce ukázalo, že přibližně týden po vydání hry pouhá třetina hráčů zvládla prvního bosse. Nechci teď vypadat jako že fňukám a stěžuji si, hru jsem nakonec zdárně dohrál, ale vkrádá se myšlenka, zda si takto balancovanou obtížností vývojáři trochu sami pod sebou neřežou větev a jednoduše nepřijdou o početnou hráčskou základnu, která prostě na desítku smrtí u jednoho bosse nebude mít nervy. Ke všemu to ostře kontrastuje se zbytkem hry, která mi přišla ve finále poměrně jednoduchá.

V pozdější fázi už pro mě řadoví nepřátelé nepředstavovali žádnou větší výzvu a jednotlivými úrovněmi jsem jen tak prolítnul, abych pak najednou 5 hodin umíral na za***ném bossovi. Na druhou stranu, jeho zabití pak byla o to větší slast. Postupně odhalíte jak na něj a dost vám pomůže i možnost si kdykoliv přehazovat staty jak potřebujete. Tohle ale osobně považuji za trochu diskutabilní možnost, jelikož tento reset statů je absolutně bez postihu a můžete ho dělat do nekonečna. Trochu tím odpadá uvážlivá práce s postavou, kdy si dopředu musíte rozmyslet, jak chcete hru hrát.

Wo Long: Fallen Dynasty nemusíte hrát jen sami. Od začátku je hra koncipována i na možnost hrát ji v co-opu. Na pomoc si tak můžete zavolat až dva kamarády, nebo náhodné hráče. Pokud ale nikdo není k dispozici, lze si na pomoc zavolat i NPC. Těch během hraní potkáte poměrně dost. Budou se k vám přidávat postupně, jak budete pokračovat v příběhu. Jejich inteligence není kdo ví jaká, ale slouží minimálně dobře k odlákání pozornosti a získání trochu času třeba na to, aby jste měli prostor se vyléčit. A to se vždy hodí, já jejich pomocí nikdy nepohrdnul, u pár bossů se mi dokonce stalo, že já sám na pokraji sil a bez léčivé lahvičky jen stál co nejdál a se zaťatými zuby sledoval, jak moji společníci dokázali bosse sami udolat.

Struktura misí je vlastně úplně stejná jako u Nioh. V tomto směru nic nepřekvapí a možná jsme trochu zklamán z toho, že vývojáři nepřišli s nějakým oživením. Jednotlivé lokace jsou vlastně dost lineární, na nějakou sofistikovanou strukturu jako u her od From Software rovnou zapomeňte. Zkratek je pomálu, většinou si jen někde otevřete dveře, nebo shodíte žebřík. Postupně se podíváte do mnoha prostředí, od vesnic a měst, po horské průsmyky a džungle. Hra je rozdělena na několik kapitol, v každé je několik příběhových misí a postupně se vám odemykají i mise nepovinné, které slouží čistě k zisku lepšího vybavení a zkušeností. To, že po zabitých nepřátelích zůstávají „duše“, které pak můžete investovat do navyšování zdraví, nebo síly snad zmiňovat nemusím. Wo Long: Fallen Dynasty je poměrně dlouhou hrou, ovšem čas v ní strávený bude přímo úměrný vaší šikovnosti. Kupříkladu já ji pokořil za 55 hodin a stále nemám hotovou víc než polovinu nepovinného obsahu.

Po technické stránce není hře moc co vytknout. Na výběr máte dva režimy, jeden s prioritou na snímkování, druhý na rozlišení. Já si samozřejmě vybral ten s lepším frameratem, ten je u podobných her daleko důležitější, než nějaké rozlišení. Co ale neoslní, tak je úroveň grafiky jako takové. Hra vypadá naprosto stejně jako druhý Nioh a v tomto ohledu jde u mě o veliké zklamání, jelikož jde o tři roky starou hru a za tu dobu bych u grafiky očekával nějaký posun. Hru ale alespoň doprovází docela dost filmečků, které jsou dobře sestříhány a bavilo mě je sledovat. Hudební doprovod je takový ten klasický ˇčínský“, ten se vám buď líbí nebo ne. I zvuky má hra na solidní úrovni.

Wo Long: Fallen Dynasty je kvalitní, návykovou a solidně zpracovanou hrou. Pro fanoušky série Nioh je to řekl bych skoro až povinnost, ovšem nováčkům bych spíše doporučil nejdříve vyzkoušet právě Nioh, který se dá pořídit za pár korun. Pokud vás chytne, nic vám pak již nebrání zkusit i jeho čínský klon. Nemá smysl to nějak tajit, obě hry jsou si skutečně více než podobné. Já na Wo Long určitě vyzvihnu skvělý soubojový systém, netradiční zasazení a příjemnou hratelnost, která velice lehce přejde do krve. Chce to ale i dost pevné nervy, pár chvilek s hrou mě připravilo o pár měsíců života. Ale to je již „souls“ hrám tak nějak vlastní.

8/10

Datum vydání: 3. března 2023  – Potřebné místo na disku: 60GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o. – Česká lokalizace: NE