WRC Generations – Recenze

WRC Generations – Recenze

8 listopadu, 2022 0 Od Jiří Hora

Když jsem recenzoval loňské WRC 10, tak jsem si myslel, že to je ze strany vývojářů z Kylotonn Racing jejich poslední kousek a tak ostatně hra na mě obsahově i působila, ale opak byl pravdou. Ten skutečně poslední kousek dorazil až letos v podobě WRC Generations, který sliboval, že nebude jen dílem s novými soupiskami, ale řádným rozloučením, jenž navíc ve svém nitru obsáhne celou řadu novinek. A věřte nebo ne, vývojáři nelhali. Novinek je více, než se na první pohled může zdát. Tak se usaďme do kokpitu a jdeme na to.

Poslední ročník v podání Kylotonnu a Naconu se na první pohled může jevit dost podobně jako předešlí ročník, dokonce se zdá, že obsahově strádá, jelikož letos ve hře nenajdeme žádný režim Anniversary. Tvůrci ale sáhli po něčem trochu jiném a o nový obsah tak není nouze. Nejenom, že se hra těší všem rychlostním zkouškám, které přinesl loňský ročník, ale navíc přidává zcela novou Švédskou rally. Ta zde samozřejmě byla i v minulých ročnících, ale nyní tu máme 6 zcela nových tratí, které přináší novou výzvu. Tvůrci si navíc značně pohráli se sněhem a jeho vlivem na jízdu, že jde o skutečně skvělý jízdní zážitek. To je ale jen jedna z novinek ve hře obsažených.

Pojďme se na to ale podívat pěkně popořadě. WRC Generations ve svém nitru ukrývá všechny herní režimy na které jsme zvyklí s tím, že vrcholem všeho je opět režim Kariéry a světe div se, ten se vlastně stále nijak nezměnil a funguje přesně tak, jak fungoval loni. Jen Anniversary eventy jsou nahrazeny historic rally. Vše ostatní funguje naprosto stejně. Jediná zásadní změna tu je v sekci R&D (Výzkum a vývoj), kde přibyly nově buňky pro vývoj hybridního pohonu, který je nyní součástí královské třídy WRC. 

Ano, elektrické motory si pomalu brousí zuby i na rally a od letošního roku jsou hybridní moduly součástí všech závodní rally speciálů třídy WRC1. Hybridní jednotky fungují trochu jinak, než v běžném civilním provozu, jelikož podmínky závodění jsou trochu jiné. Ve hře tak nalezneme dva parametry, které jsou s hybridním pohonem spojené – síla a akcelerace. Aby to nebylo příliš zavádějící, tak síla zde udává dobu jakou baterie vydrží bez dobíjení a akcelerace pak účinek elektromotoru na zrychlení vozidla. Tyto dva prvky si můžete před závodem nastavit dle tří základních nastavení – 1. Vám dává maximální výkon s krátkou výdrží, 2. Představuje balanc mezi oběma a 3. Vám dává delší výdrž baterie při přídavku výkonu do zrychlení. Žádná volba zde není jen tak a je velmi důležité zvolit si režim podle profilu tratě tak, abyste z auta dostali maximum. Dobíjet lze totiž pouze bržděním. 

Abych informace z odstavce výše trochu uvedl do praxe, tak pokud máte profil trati značně zatáčkovitý bez rovných úseků, pak se pro tento typ závodu hodí nejlépe volba 1. Jeli ale trať plná dlouhých rovinek, tak je lepší využít delší výdrže baterie s pozvolným výkonem. Pochopitelně pro tratě, které jsou v těchto ohledech vyvážené se nejvíce hodí druhá volba. Je to tedy zcela prosté, ale důležité. Upřímně jsem nečekal, že mi hybridní pohony ve hře něco dají, ale jde o prvek s dopadem na hratelnost, který jsem nakonec uvítal. Závod tím nabírá zase trochu jiné obrátky. Zvláště, když tvůrci značně zapracovali na chování vozidel, tedy na jízdním modelu.

Jelikož mám se sérií od Kylotonnu letité zkušenosti a byl jsem u toho, když studio přebralo sérii od Milestonu, tak jsem nečekal, že mi dá zabrat udržet auto na dráze. Tvůrci si s jízdním modelem skutečně pohráli a hlavně, co se týče jednotlivých brzd. Nyní je třeba dávat pozor jak moc zatáhnete za ručku, nebo kdy a jak brzdíte do zatáček. Velmi důležité je na jakém povrchu se vše odehrává. Obecně je vliv jednotlivých povrchů na jízdu větší, než v loňském ročníku, ale rozhodně ne v tom negativním smyslu. Jen je třeba všeho náležitě využívat v opačném případě skončíte mimo trať.

Ačkoliv se nového zpracování dočkalo pouze Švédsko, co se tratí týče, tak musím uznat, že kus provedené práce je vidět také na všech ostatních a to nejen z hlediska nějaké té vizuální estetiky, ale také jízdy. Některé tratě tak nabízí daleko členitější povrch, jiné jsou třeba nějakou tou skálou trochu zúžené a obecně bych mohl říci, že tímto tvůrci nastavili na námi známých tratích nové překážky. Navíc to všechno velmi dobře vypadá.

WRC Generations rozhodně vypadá ze všech dílů od Kylotonn Racing zdaleka nejlépe. Každá jednotlivá trať prokoukla a to díky většímu množství objektů na scéně, jejich detailům, ale zejména díky daleko lepšímu nasvícení scény. Modely aut pak tradičně vypadají skvěle. Dokonce byl odstraněn i neduh s absencí viditelného řazení v kokpitech moderních aut, za což jsem skutečně vděčný. Silnou proměnou pak prošli závody v noci, které díky novému nasvícení nabízejí zcela jinou atmosféru, než-li doposud. A takový závod v noci ve Švédsku, kdy do toho všeho začne vát vítr a ten sníh je rázem také ve vzduchu, je něco skvělého. I když to neplatí tak pro viditelnost na trati, vzhledem k tomu, že vanoucí poprašky sněhu se se světlomety vozidla příliš nekamarádí. Obecně musím pochválit nově zpracované efekty počasí. Působí přirozeněji a autentičtěji.

Po technické stránce ve verzi pro Xbox Series X nemám příliš, co vytknout. Vše běží jak má a během hraní jsem si nevšiml žádných problémů, či bugů. Zmíněná verze pak nabízí dva režimy zobrazení – 2K a 4K. Jak asi tušíte, tak první vám dává nižší rozlišení s 60 snímky za sekundu a druhý režim pak upřednostňuje rozlišení na úkor frameratu, který v tomto režimu uzamknut na třiceti.

I když by se zdálo, že jsem tímto na konci, tak ještě stále nikoliv. Jelikož po vzoru loňského ročníku máme i letos možnost závodit za vlastní tým. K tomu se dostaneme, tedy daleko snáze, než tomu bylo v předešlém ročníku, tedy můžeme tak činit ihned. Na vozidla tak můžeme aplikovat vlastní barvy nebo polepy, které si vytvoříme v editoru. Novinkou letos ale je, že tyto produkty naší vlastní činnosti můžeme sdílet s ostatními. Tvůrci navíc možností tvorby vlastních polepů a barevných variací na vozidlech chtěli docílit toho, aby hráči mohli soutěžit sami za sebe v tom nejdůležitějším herním režimu – Leagues. K tomu bych vám strašně rád něco řekl, ale tento režim stále není v provozu, jelikož tento režim startuje až koncem měsíce.

Navzdory tomu, že jsem režim ještě nemohl vyzkoušet, jej alespoň představím. Režim Leagues je rozdělen na dvě části – sólovou a týmovou. V obou případech sbíráme body za jednotlivé týdenní, či denní eventy a to do světových žebříčků jen s tím, že v sólo části hrajeme každý sám za sebe a v týmové části se pak body všech členů týmu pro celkové pořadí sčítají. Tento režim pak nabídne šest lig, kdy se začíná Beginner ligou a končí ligou Legend. Každá sezóna se bude skládat z kvalifikačního týdne a deseti soutěžních týdnů s denními a týdenními eventy.


ZÁVĚREM

WRC Generations je bez debat nejlepším dílem, který studio Kylotonn Racing vytvořilo a i když se to na první pohled nemusí zdát, tak přináší dostatek novinek pro to, aby si hru koupili i ti, kteří vlastní loňské WRC 10. Tvůrci značně zapracovali na jízdním modelu, vylepšili všechny stávající tratě a nahradili původní Švédské RZ novými a řekl bych daleko povedenějšími a logicky aktuálnějšími. Bod níže je snad jen za to, že základní struktura hry je stále stejná. Nicméně tvůrci plánují hru náležitě podporovat a to zejména pak skrze režim Leagues, který oficiálně startuje první sezónou koncem měsíce. Tohle rozloučení s licencí WRC se povedlo.

9/10

Datum vydání: 3. listopadu 2022 – Potřebné místo na disku: 50GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o. – Česká lokalizace: NE