XCOM: Chimera Squad – Recenze

XCOM: Chimera Squad – Recenze

11 května, 2020 0 Od Jan Volejník

Vývojáři z herního studia Firaxis Gmes všechny velice mile zaskočili. Zatímco jiné hry jsou oznámeny i rok předem, XCOM: Chimera Squad přišel z nenadání jako blesk z čistého nebe. Mezi oznámením a vydáním byla prodleva jen několika dní. Všichni fanoušci série museli být štěstím bez sebe. Jedinou “nepříjemností” pro vývojáře je skutečnost, že pár dnů po vydání, vyšla i další tahová strategie, Gears Tactics. Tyto dva tituly budou chtě nechtě trpět srovnáváním. Uvidíme, jak se spin-offu ze série XCOM bude dařit oproti rivalovi.

Samotný příběh tohoto dílu XCOM je něčím novým a v sérii nemá obdoby. Odehrává se dějově 5 let po událostech druhého dílu. Válka mezi lidmi a mimozemšťany skončila, organizace ADVENT byla svržena a je nastolen velmi křehký mír. Lidstvo, hybridé a zbytky mimozemšťanů, kteří zůstali, se nyní pokouší o soužití na naší matičce Zemi. City 31 se změnilo z pevnosti a hvězdného přístavu na město, ve kterém všichni žijí ve společné harmonii. Jenže ne všem je to po chuti. Tato skupina odpůrců se tak vše snaží všemi možnými prostředky sabotovat. Na pomoc tedy přichází elitní jednotka Chimera Squad, jenž tvoří jak lidé, tak mimozemšťané. Jejím úkolem je udržovat v City 31 pořádek a zneškodnit frakce ve městě sídlící a napomáhající nepokojům a anarchii.

XCOM: Chimera Squad je poměrně příběhově založený na konkrétních postavách, z toho důvodu ve hře již není možnost vytvořit si svou vlastní. Vybrat si můžeme z jedenácti neobyčejných agentů. Každý agent je unikátní, ať už svými schopnostmi, či charakterem a proto je nenahraditelný. Díky tomu ani jeden agent nesmí zemřít. Když se tak stane, hra končí a vy musíte misi opakovat. Časté zranění agentů je také nežádoucí. Každé zranění způsobuje jizvy, ty posléze agentovi zhorší statistiky a vy ho musíte poslat na “rehabilitaci”, aby byl zas plně fit. To jej samozřejmě na čas vyřazuje ze hry a není tak možné využívat jeho schopností. Tím vám hra dává najevo, že to jsou živé bytosti a ne roboti.

I když bojoví roboti zde také mají svou roli. Pokud je agent zraněn a vyřazen z boje, může ho v pozdější fázi mise nahradit právě robot. Je důležité využívat speciální schopnosti svého týmu, ty totiž dokážou průchod hrou značně ulehčit. Proto je důležité nové členy do týmu vybírat obezřetně, hra je totiž servíruje pomalu. Co se týče úpravy agentů, tak tady moc možností nenajdeme. Můžete měnit barvu uniformy, vybírat vybavení, které má dotyčný u sebe a modifikovat zbraně. Při dostatečném nasbírání zkušenostních bodů, můžete agentům odemknout nové schopnosti. Tím jakékoli úpravy končí, ale méně je někdy více.

Změnám se nevyhnula ani základna XCOMu. Namísto velké základny, o kterou se staráte, tady máte jen malou bezúdržbovou operační centrálu kdesi v hale. Mapu celé planety vystřídala mapa City 31, která je rozdělena na menší okrsky.  Samotná základna moc možností nenabídne. Najdeme zde klasické možnosti jako v předchozích dílech, tedy výzkum, trénink agentů a nákupy vybavení. Jednou z nejdůležitějších věcí je rozdělování pracovních činností agentům. Rozhodujete se, kterého agenta pošlete podpořit rychlost výzkumu, kdo půjde trénovat a kdo půjde do akce. Celkově ale správa základny moc práce nedá a nestrávíte v ní mnoho času. To nahrává rychlé hratelnosti.

Hry ze série XCOM vždy vynikaly svým důrazem na taktickou hratelnost, u které bylo důležité si veškeré vaše kroky důkladně rozmyslet. U nového dílu tomu není jinak, i když hratelnost se oproti předchůdcům malinko liší. Nyní již nemusíte pátrat po nepřátelích, po vstupu na bojiště máte ihned přehled o všem, co se jen na mapě nachází. Změnilo se i pořadí, ve samotné tahové bitvy probíhají. Dříve hráč odehrál tahy se svým týmem a pak následoval protivník. Tady je to kapánek jinak. Nyní probíhá střídaní mezi vámi a nepřítelem po každé odehrané jednotce, chcete-li agenta. Sice můžete pomocí speciálních schopností pořadí měnit, ale to nejde do nekonečna. Velký problém nastává tehdy, kdy je na mapě více nepřátel, než vašich agentů. Zatímco vy máte jen jeden tah, nepřítel jich v této situaci může mít více v závislosti na jejich převaze a to je pak velmi nepříjemné. Díky tomu můžete přijít o agenta, aniž by se tomu dalo jakkoli zabránit. Poté nezbude nic jiného než hru často ukládat a načítat nebo opakovat misi. Plánování příliš dopředu zde tak není úplně reálné, protože situace na bojišti se mění opravdu rychle a vy musíte neustále reagovat na danou situaci a to vaše plány často nabourává.

Zásadní novinkou, kterou XCOM: Chimera Squad přináší je tzv. Breaching. Nachází se na začátku úplně každé mise, jde vlastně o impozantní vpád týmu na bojiště. Dobře provedený Breaching může dát opravdu velkou taktickou výhodu. Způsobů jeho provedení hra nabízí hned několik. Můžete ho provést po staru, tedy vyrazit dveře a vtrhnout tam jako kovbojové, anebo za pomocí výbušnin probourat zeď a svého nepřítele zaskočit. Mrštní agenti mohou prolézt různými otvory. K určitým způsobům prolomení mohou dopomoci speciální předměty, ty je ale nutné mít vybaveny, jinak je pochopitelně nelze použít. Breaching v rámci jedné mise budete provádět i několikrát za sebou, ale jeho plánovaní a rozdělování agentů k různým vstupům vás jen tak neomrzí. Využití momentu překvapení a možnost zaútočit první je vážně super. Při správném naplánování a provedení, dostanete možnost pokrýt velkou plochu bojiště a vyřadit z boje nejednoho nepřítele. Ovšem pozor, má to i svá úskalí, jelikož každý vstup má své klady i zápory. Například, vstoupíte-li bočním vchodem, tak první agent bude mít zvýšenou přesnost, ale poslední agent, který dovnitř vejde, bude na 99% zasažen nepřítelem.  Tyto klady a zápory se v každé misi liší a je nutné je brát v potaz.

XCOM: Chimera Squad nabízí také nesmrtící postup a také jej náležitě odměňuje. Ne vždy je nutné nepřátele zabít, můžete je pouze omráčit a zajmout. Za každého omráčeného nepřítele na konci mise dostanete odměnu ve formě Intelu, takže čím více zajatých nepřátel tím líp. Zprvu není tento přístup příliš jednoduchým řešením, jelikož ne vždy je nepřítel tak blízko, abyste mu mohli dát pořádnou ťafku a tím ho omráčili. Naštěstí postupem hrou dostanete možnost nakoupit nesmrtící munici a ta vše ulehčí. Ve hře máme tři druhy zdrojů, výše zmiňovaný Intel, Eletium a kredity, přičemž každý slouží k jinému účelu. Za kredity kupujete vybavení a za Elirium provádíte výzkum.

Samotný Intel, či jinak informace, mají největší škálu využití a jsou nejdůležitější ze všech. Dají se za něj shánět vzácná vylepšení zbraní, nebo v jednotlivých okrscích City 31 budovat podpůrné týmy. Tyto podpůrné týmy následně mohou v těchto částech města udržovat pořádek a zpomalit tak nárůst anarchie, nebo vám zajistí další zdroje. Zejména zpomalení nárůstu anarchie není k zahození, jelikož když anarchie ve městě dosáhne kritického bodu, tak je konec, anti-mimozemské frakce vyhráli a město propadne opět válce. Záleží tedy jen na tom, co je pro vás prioritní. Naštěstí nastavení funkce podpůrného týmu lze kdykoli změnit, ale opět to stojí Intel.

Co se týče grafické stránky, hra nevypadá vůbec zle. Na svém herním notebooku jsem měl hru spuštěnou na plné detaily a vypadala velmi dobře. XCOM: Chimera Squad vypráví svůj příběh za pomocí statických obrázků v komiksovém stylu, na kterých se míjejí paprsky světla. Tento způsob vyprávění je pro sérii XCOM netradiční, ale k danému dílu sedl, a myslím si, že je dobře proveden. Jediná věc, co se mi nelíbí je, že hra je situovaná do růžové a tyrkysové barvy. Přijde mi jako by se vývojáři z Firaxis Games inspirovali hrou Gran Theft Auto Vice City, jelikož tato hra je situovaná do totožného barevného spektra. Ale to je otázka osobního vkusu.

Bohužel ani XCOM: Chimera Squad se nevyhnul chybám. Nejdeme zde létající a levitující těla nepřátel. Velmi často se stávalo, že když byl nepřítel omráčen, tak jeho tělo kamsi odletělo nebo levitovalo nad agentem. Kamera byla chvílemi taky neposlušná, místo toho, abych viděl tah nepřítele, tak jsem byl odměněn záběrem mimo hrací pole a nejlépe do zdi. Díky tomu jsem dočasně ztrácel přehled o bojišti a musel jsem pátrat po tom, co se vlastně stalo. Zamrzí také absence některých zvuků. Například agentka Torque, když někoho zabije, tak posléze proběhne animace, při které zařve. Od tvora, který je obří had, člověk očekává pořádný řev nebo jekot, ale toho se nedočká a je ticho. Tak je to bohužel u všech agentů, i taková drobnost může zážitek ze hry mírně srážet. Nejvíce mě však štvalo, že v pozdější fázi mi hra z ničeho nic spadla. Při jedné misi mi v jednom určitém momentu hra stále padala, i když jsem misi rozehrál znovu a znovu. Hru jsem musel dvakrát odinstalovat a nainstalovat, pak se problém podařilo vyřešit. Je to zvláštní, za celých x hodin hraní se mi to nikdy nestalo a hra běžela bezproblémově. Nevím, jestli to byla chyba hry nebo mého počítače.

XCOM: Chimera Squad není plnohodnotný třetí díl, je to správný spin-off, který přináší zajímavý pohled na poválečné období. I přes řadu drobných chyb se mi hrál opravdu dobře. Pominu-li problém s padáním hry, tak jsem se nesetkal s žádnou chybou, co by mi nějak extra vadila a ničila zážitek ze hry. Mít mimozemšťany ve svém týmu a využívat jejich speciální možnost je fajn a není co bych tomu vytkl. Osobně se mi zamlouvá i změna tahového systému, i přesto že jsem z něho byl nejednou frustrovaný.

Ovšem co mi hlava nebere je procentuální výpočet šance na zásah. Přestože můj agent měl víc jak devadesát procent šance na zásah tak minul. Zatímco nepřítel vystřelil přes půl mapy a trefí se s naprostou jistotou. Ale to zjevně k XCOMu patří. Nastavení obtížnosti mi nepřijde moc dobré. Na normální obtížnost je hra místy až příliš lehká, za to expert je někdy až moc těžká. Přiznám se, že osobně jsem s obtížností expert měl co dělat. Velkým plusem je, že fanoušci začali s českým překladem hry, což je skvělá zpráva a osobně držím palce, jelikož čeština dokáže všem z nás značně zpříjemnit zážitek ze hry.

Teď něco pro majitele starších počítačů. Hru jsem si nainstaloval také na svůj 6 let starý notebook Lenovo G70-70, navzdory očekávání notebook hru spustil. Ano, sice hra běžela v režimu brambory, kompletní nastavení grafiky bylo na minimum, ale hra fungovala. Jak všichni víme, vzhled není všechno a jde hlavně o hratelnost. Takže ti hráči, kteří mají počítače se stejným výkonem jako můj starý notebook a chtějí si hru zahrát kvůli příběhu a hratelnosti, mají šanci.


ZÁVĚREM

XCOM: Chimera Squad je v jádru stále XCOM jak se patří, byť je se v mnoha ohledech značně liší. Hraje se dobře, přináší nové herní mechaniky a jiné inovuje a až na pár chybiček jí vlastně není co vytknout. Nízká cena v poměru hodnoty je pak příjemným bonusem.

HODNOCENÍ: 8/10


Autor: Jan Volejník
Testovaná verze: PC (Hráno na HP Pavilion Gaming 17-CD0018NC)

Distributor ČR: Cenega Czech