35. výročí Super Mario Bros. aneb od instalatéra k hrdinovi

Herní společnost Nintendo je jednou z nejstarších na poli videoher. Její existence sahá až do roku 1889, kdy byla založena Fusajirem Yamauchim. Na svém počátku se tehdy známá společnost Nintendó Koppai věnovala zejména výrobě herních karet pro stolní hru zvanou Hanafuda. Tomuto odvětví se společnost věnovala skutečně dlouhá léta a za tu dobu dokázal vnuk Fusajira, Hiroshi, tento byznys posunout ještě dále a došlo, tak na uzavření partnerství se společností Disney, která už tehdy v 50. letech minulého století byla po světě velice známá. My se ale přesuneme ještě o několik dekád dále, tedy do let 70. a 80., kdy se Nintendo začalo postupně formovat do podoby, jak jej známe nyní, tedy jako tvůrce herních zařízení a her pro ně vyvíjených.

Úspěch Nintenda odstartoval roku 1977 tehdy studentský projekt Shigerua Mijamota, Donkey Kong, který byl licencován jiným herním systémům, v tehdejším případě automatům. Donkey Kong, ale v té době nebyl tím opičákem, kterého dnes známe. Nebyl totiž hrdinou, nýbrž padouchem. My se ale již pomalu přesouváme do roku 1983, kdy na svět přichází první hra Mario Bros., která se o dva roky později dočkala vylepšené verze v podobě Super Mario Bros. Oba tituly vyšly tehdy jako debutové kousky pro 8-bitovou herní konzoli Nintendo Entertainment System. Ačkoliv je první hra s Mariem datována už do roku 1983, tak série jako taková odstartovala oficiálně právě až s vylepšeným Super Mario Bros., který vyšel 13. září 1985. Mario a jeho parta tak letos slaví své 35. výročí, k jehož příležitosti právě vznikl tento článek, v němž si připomeneme tuto slavnou herní postavičku tak, jak ji znáte a možná neznáte.

Super Mario Bros. bylo startovní čarou skutečně dlouhé cesty. A ačkoliv je tato hra již 35 let stará, tak ze svého kouzla prakticky nic neztratila. Dá se říci, že celá řada modernějších titulů s Mariem vychází z onoho původního konceptu, jen je to vždy ochuceno trochu jinou omáčkou a hlavně vždy nápaditým a úchvatným level designem, který ani po přerodu série z 2D do 3D neztratil nic ze svého důvtipu a originality. I když zde stále dokola mluvím pouze o postavě Maria, tak série nabízí i celou řadu dalších známých postaviček, bez nichž by Houbičkové království nikdy nebylo kompletní.

Sám název série nám napovídá, že Mario ve své cestě za záchranou unesené princezny Peach není sám. Slovo Bros. je zkratkou slova Brothers, což jak každý jistě ví, je v překladu bratři. Mario má totiž bratra v zelených montérkách jménem Luigi. Luigi ale vždy tak nějak hrál v hlavní sérii druhé housle, ale naštěstí i on si vydobyl své vlastní místo mezi videoherními tituly, v nichž Mario nefiguroval. Jde zejména o sérii Luigi’s Mansion, která vycházela na handheld Nintendo 3DS, a poslední díl pak pro aktuální Nintendo Switch.

Mluvil jsem o unesené princezně Peach z Houbičkového království, tu se rozhodl pro sebe získat zlotřilý velký želvák Bowser. Cesta za záchranou ale nikdy nejde tak, jak by si každý představoval a Mario s Luigim si tak musí cestu proklestit nejen náročnými úrovněmi a také houbovitými tvory Goombami a želvami známými jako Koopa Troopa, jenž také dokážou kolikrát velmi znepříjemnit den. Nejzákeřnější jsou však bezesporu masožravé kytky, které se vždy z ničeho nic vynoří z nitra zelených trubek přítomných prakticky v každém levelu.

Výše uvedený scénář jsme mohli vidět za těch 35 let skutečně mnohokrát. Vždy ale znamenal zábavu pro celou rodinu a na několik večerů. Dokonce i úplně nejnovější díl ze série Super Mario Odyssey z roku 2017 využívá onu prvotní zápletku, jen s tím rozdílem, že je vše zabaleno do moderního hávu a můžeme zde skutečně mluvit o příběhu jako takovém. Navíc je poslední dobrodružství plné velmi zajímavých úrovní, jenž jsou díky výkonu Nintendo Switch dotaženy skutečně k dokonalosti.

Ačkoliv daly moderní technologie sérii nový a kolikrát velmi povedený vizuální kabátek, tak se všichni, jakožto hráči, rádi vracíme k onomu originálu. Není proto divu, že když Nintendo v roce 2015 vydalo Super Mario Maker, dající nám do rukou výborně zpracovaný editor úrovní pro tvorbu klasického Super Maria, tak první levely, které v této hře původně vytvořené pro Nintendo WiiU, napodobovaly právě první tři díly série. Série Super Mario Bros. přestala používat číslice pro nadcházející díl v roce 1988, tedy s posledním dílem pro NES. Navíc začalo mít Nintendo v číslovaných hrách poměrně guláš, za nějž je zodpovědný druhý díl. Ten díky tomu, že vyšel na různých místech světa v různých formách s různými názvy, hodil do všeho solidní vidle. A tak s příchodem Super Nintendo Entertainment System známým jako SNES začalo Nintendo dávat novým hrám s Mariem originální názvy, které se již číslování snažili vyhnout, tedy alespoň v hlavní sérii. Vznikly tak dva díly Super Mario World z let 1990 a 1995, a kousek známý jako Super Mario All-Stars z roku 1993, který se v roce 2010 dostal také na Nintendo Wii.

V roce 1996 vydává Nintendo svou konzoli Nintendo 64. Ačkoliv se konzole prodávala poměrně dlouhou dobu, tak se na ní italský instalatér podíval pouze jedinkrát a to ve hře Super Mario 64. Tento kousek byl v té době pro sérii jistým unikátem, jelikož se jednalo o první díl, který byl vytvořen kompletně ve 3D. Hra přinesla skutečnou svobodu v hratelnosti, kdy jsme mohli zkoumat hned tři úrovně hradu princezny Peach, jenž zde byla uvězněna, jak jinak než zlořádem Bowserem. Kromě hradu jsme měli možnost cestovat pomocí obrazů na hradě do dalších rozmanitých světů, kde jsme museli opět posbírat všechny Hvězdičky, které Bowser v oněch světech rozházel a jenž byly klíčem k záchraně princezny.

K příležitosti 35. výročí série nám Nintendo nedávno oznámilo, že hra Super Mario 64 se vrátí a to v kompilaci Super Mario Bros. 3D All-Stars. Ta navíc zahrne další skvělé tituly Super Mario Sunshine a Super Mario Galaxy. Super Mario Sunshine byl jednou ze dvou her s Mariem, které se podívaly na konzoli GameCube, druhou pak byl titul ze série Super Mario Land, konkrétně šlo o hru Wario World, jenž vyšel rok po zmíněném Sunshine, tedy v roce 2003. Super Mario Galaxy se dočkalo rovnou dvou dílů, přičemž součástí kolekce je původní hra z roku 2007, jenž nám dala možnost ochutnat hru Super Mario tak trochu ve sci-fi stylu. Ono vesmírné zasazení umožnilo vývojářům vytvořit spoustu skutečně jedinečných úrovní, které si navíc silné hráli s gravitací a tedy i orientací v prostoru. Druhý díl z roku 2010 na něj pak náležitě navázal. Asi není potřeba být Sherlockem, aby bylo zřejmé, že oba tituly patřily mezi nejprodávanější kousky platformy Nintendo Wii.

Série Super Mario, či její vedlejší série, prakticky nevynechala žádnou z platforem vyvinutých společností Nintendo a ačkoliv ty největší díly se hrdě hlásí k zařízením pod naše televize, tak nejvíce her s instalatérem v rudých montérkách vyšlo na handheldy GameBoy, jehož popularitu ve světě lze asi jen stěží zpochybňovat. Na této platformě vyšlo celkem 12 her a datovat je můžeme od roku 1989 až do roku 2004. Nejznámější sérií pro GameBoy se pak dozajista stala Super Mario Advance, jenž se může pyšnit čtyřmi pokračováními, z nichž v jednom díle si titulní roli střihl roztomilý dinosauřík Yoshi. V roce 2004 pak na Gameboy vyšly první dává díly v rámci série Famicom Mini Series. I když jsme o začátcích série mluvili v souvislosti s konzolí NES, tak v Japonsku byla hra k dostání právě na zařízeních Famicon, jenž tam byla nesmírně populární v 70. – 80. letech, právě během éry Nintendo Entertainment System.

Náš oblíbený Mario toho má za těch 35 let skutečně mnoho. Princeznu Peach už zachránil tolikrát, že to jen stěží spočítáme, vedle toho se vydal i na Yoshiho ostrov, kde jsme se dočkali asi nejroztomilejších scének, brázdil dimenze s Šílenými králíky od Ubisoftu ve hře Mario + Rabbids: Kingdom Battle, dokonce se stal součástí stavebnice LEGO, v jejich nové interaktivní sérii, jenž nám legendární plošinovku přesunula do našeho světa, a nyní již víme, že se v roce 2022 můžeme těšit na animovaný film, který bude vytvořen ve spolupráci s animátory z Illumination Entertainment. Mario se také stal jedním z motokárových závodníků v sérii Mario Kart. Ta se navíc dočkala oznámení nového dílu Mario Kart Live: Home Circuit, který opět Maria s jeho přáteli přesune do skutečného světa. My se v tomto případě za pomoci speciálních autíček na dálkové ovládání, kamery a checkpointů budeme ve skutečnosti i virtuálně prohánět v našich obývacích a to vše s pomocí konzole Nintendo Switch.

Mario se stal legendou mezi videoherními postavičkami zcela pravém. Z obyčejného italského instalatéra se stal prakticky přes noc hrdinou nejednoho hráče a dnes stále dobývá srdce těch nejmenších z nás, a nejen jich. Hry s Mariem jsou vždy zábavné a nápadité, že jimi zkrátka nepohrdne ani žádný dospělý. My přejeme Mariovi a jeho přátelům vše nejlepší k jeho 35. výročí a doufáme, že se s ním budeme i nadále setkávat a to minimálně po stejnou dobu, jakou je tu s námi nyní.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.