ARMA Reforger – Recenze

ARMA Reforger – Recenze

19 listopadu, 2023 0 Od Jiří Hora

Před více než rokem vypustilo do světa české herní studio Bohemia Interactive nový kousek ze série ARMA, který vedle PC zavítal také na Xbox Series konzole a to skrze předběžný přístup. Zmíněná hra, jíž je ARMA Reforger má být vstupní branou do světa hry ARMA 4, na níž si ale ještě nějaký ten čas počkáme. Já děkuji, že jsem měl možnost se do hry ponořit už v předběžném přístupu a ačkoliv jsem měl v plánu sepsat rozsáhlou preview, tak jsem se rozhodl tak nakonec neučinit. Důvod byl prostý. V úvodních měsících nebyla hra na konzoli Xbox Series X příliš hratelná a mé nervy to jednoduše nedávali. Nicméně předběžný přístup je pryč a ARMA Reforger je mezi námi v plné verzi, takže nadešel čas ji otestovat znovu a sepsat rovnou plnohodnotnou recenzi.

Moc rád bych řekl, že je vše v plné verzi verzi bez jediné chybičky, ale to bych lhal. Spousta chyb je ve hře stále, což mi třeba znemožňovalo dokončit jinak velmi komplexní trénink, který vás provede naprosto všemi herními mechanikami a funkcemi hry. Potřebujete je ale všechny? Nikoliv. Problém jsem měl zejména s inventářem. Na něm je cítit, že je až moc šitý na míru PC a na konzoli příliš nefunguje, byť by měl, abych to uvedl na pravou míru. Jde o to, že předměty občas nereagují na vaši akci a tak jsem třeba nemohl dokončit výcvik medika, jelikož jsem jednoduše nemohl použít solný roztok. To je věc, co nefungovala už v early access a nefunguje stále. Na post medika jsem rovnou rezignoval.

Obecně mám pocit, že má hra problém reagovat na některé příkazy, což je dozajista frustrující. Je ale velmi zajímavé, že jsem tyto problémy vnímal výhradně během výcviku. Člověk by si řekl, že tedy o co jde, ten si projdu jednou a už o něj nezavadím. Problém je v tom, že když se nemáte šanci v jistý bod posunout dál, tak se nenaučíte mechaniky, které následují a to může být zásadní. ARMA Reforger totiž není Call of Duty ale poctivý vojenský simulátor, který nic nedává zadarmo a nevodí za ručičku. To je tedy důvodem toho, proč je cvičiště natolik důležité.

Na druhou stranu je třeba říci, že se celá řada vlastností hry výrazně zlepšila. Problém jsem mýval s kamerou, která byla taková mdlá pomalá a nepřesná. U podobné hry rozsudek smrti. Tento problém jsem nyní nevnímal a to beru jako velké plus. Také bych chtěl tvůrce pochválit za výkon hry jako takové. Dříve byl problém s udržováním snímkování. To se nyní drží i ve chvíli, kdy si chcete vše užívat na Xbox Series X v maximální míře detailů.

Asi by bylo vhodné uvést, že “novinku” pohání interní nový engine Enfusion, který dokáže vytvářet skutečně dechberoucí prostředí a právě to je něco, co vám dokáže vyrazit dech. A krajinu ostrovů Arland a Everon jsem si užíval nadmíru. Pokud vám je vám název druhého ostrovu povědomí, tak máte pravdu. Jde o lokaci, kde se odehrávala hra ARMA Cold War Assault, i když většina z vás ji bude znát pod jiným názvem – Operace Flashpoint.

Právě na tuto ikonu české herní scény ARMA Reforger navazuje a dějištěm jsou tedy léta 1980, kde stále zuří konflikt mezi Spojenými Státy a Sovětským Svazem. Bohužel příběhovou kampaň zde nehledejte. O ten je tento počin ochuzen, což možná nemusí být takovou tragédií pro majitele PC, jenž mají k dispozici předchozí díly série, ale spíše pro majitele Xbox Series konzolí, jenž tento přístup nemají. A vlastně mě to i mrzí. Osobně bych si zde kampaň dokázal představit. Ale bohužel. Zde je třeba si počkat na ARMA 4.

Už jsem zmínil, že hra nabízí dva ostrovy Arland a Everon. První z nich má rozlohu pouhých 10 kilometrů a je na něj zasazena mise režimu Bojové operace, jenž je určen až pro 6 hráčů, ale v zásadě jej klidně může hrát i solo. Každopádně jde o solidní výzvu a skvělý odrazový můstek pro každého, kdo se do hry pustí a to jednoduše proto, že si vše můžete náležitě osvojit. Mise se tedy odehrává v noci, což s sebou přináší různé možnosti, jak splnit zadané cíle. Jak asi tušíte jsou spojeny s tím, že vás nepřítel hned nespozoruje, což ale může platit i v opačném případě. A věřte, že není úplně na místě používat svítilnu. Jen na sebe upozorníte. Dobře, někdy může být svítilna užitečná a to zejména, jestli chcete vytvořit návnadu a nalákat tak nepřátele na jednoho hráče, kdy ostatní je mohou snadněji zlikvidovat.

Bojové operace jsou tedy skvělým vstupním bodem a jsem trochu zklamán z toho, že je zde vytvořena pouze jedna mise. Osobně bych uvítal více misí podobného typu, které staví na kooperaci menšího množství hráčů, tedy malé speciální jednotky. A hned vám řeknu proč a důvod je to velmi jednoduchý. Matchmaking. Ten je velmi ale opravdu velmi zdlouhavý a někdy čekáte na hráče klidně i několik desítek minut. To je nejspíše dáno aktivním počtem hráčů, ale o to více by bylo na místě dát k dispozici vyšší množství těchto kooperativních misí, jenž je možné jít v krajních případech sólo.

Další herní režimy jsou tedy čistě PvP a jde o režim Konflikt a GameMaster. Hráli jste-li nějaký z předchozích dílů série ARMA, tedy jejich multiplayerovou část, pak budete v režimu Konflikt velmi rychle doma. Jde o typický zážitek z této série, kdy se proti sobě postaví dvě armády, jenž mají vždy dle scénáře nějaký určitý cíl. Režim je pak zasazen na hlavní ostrov Everon, který má rozlohu úctyhodných 51km2. Je vhodné zmínit, že pokud jste žádnou ARMU nikdy nehráli, tak zapomeňte na vše, co znáte z jiných akčních mp her, jelikož tady není čas na hrdinství a rozhodně to není o jedincích. Je to o jednotce a spolupráci, která zahrnuje dobrou komunikaci a jednotný postup. Ten je klíčem k úspěchu.

Možná by nebylo od věci říci. Na čem to celé vlastně stojí. ARMA Reforger si zakládá na autenticitě, která je promítnuta do všeho. Do chování vozidel, do chování vrtulníků a hlavně do chování jednotlivých zbraní. Ty mají určitou balistiku a určité vlastnosti s nimiž je třeba vždy počítat. Zde máte tedy důvod k tomu, proč není vhodné někam naběhnout a myslet si, že stylem ala Battlefield zvládnete vše. Zde je třeba upravovat mířidla dle vzdálenosti, je třeba si najít vhodnou polohu, pro největší stabilitu zbraně a hlavně je naprosto klíčové se někde krýt, či ideálně zajistit, aby soupeř nevěděl, odkud kulky vanou.

Když už ale náhodou kulku chytnete, není všem dnům konec. Máte možnost si rány do určité části těla sami ošetřit. Mluvím samozřejmě o končetinách. Jen mějte na paměti, že to není jen o kliknutí na lékárničku. Rány je třeba zaškrtit a obvázat. Pokud by došlo k velké ztrátě krve, tak použít k stabilizaci oběhu také solný roztok. K dispozici je i morfium, které může být jistým boostem během zranění. Ošetření vás ale nevrátí do plné kondice. Rána do nohy způsobí kulhání a tak podobně. V případě horších zraněních, která ještě neznamenají smrt, je třeba využít spolubojovníků, kteří musejí provést nezbytné úkony. Zde je pak třeba doufat, že jim fungují jednotlivé ovládací prvky v inventáři, jinak pápá.

Dopravní prostředky také nejsou nastaveny do režimu arkády a tak i když jízdní model má své rezervy, se připravte na to, že i zde chtěli tvůrci dosáhnout maximální autenticity a některé vozidla vyžadují vícečlennou posádku k tomu, aby je bylo možné naplno využít aneb to je tak, když řidič není všemohoucí.

Posledním zmíněným režimem je GameMaster. Jak trochu název napovídá, tak se můžete ve hře stát strůjcem pravidel bojiště. Osobně jsem v něm mnoho času nestrávil, jelikož nejde o můj šálek čaje. Ale řekněme, že se bojiště stane vaším hřiště s vašimi pravidly a umístěnými stanovišti, vozidly, objekty, a tak podobně. Opět je zde cítit, že vše vzešlo z platformy PC a muselo být přetrasformováno pro konzole a to je opět lehce problém. Chybí tomu jakási intuitivnost a i když se po nějakém čase do tohoto režimu dostanete a nebude vám činit výraznější problémy, tak to na konzolích Xbox vyžaduje nějaký ten čas.

Mohl bych nyní recenzi uzavřít, ale výše zmíněné režimy nejsou veškerým herním obsahem. ARMA Forger totiž hodně sází na komunitu a různé modifikace. Nástroje k nim jsou ale dostupné v PC verzi, což verzi pro Xbox lehce sráží. Nicméně pokud jde o využívání modifikací, tak zde není problém a i Xbox verze může komunitního obsahu využívat. Je tedy od sebe nutné oddělit režimy Workbench, který je právě určen pro PC a jenž dává hráčům všechny nástroje vývojářů pro tvorbu dalšího obsahu, či upravování stávajícího, a pak režimu Workshop, který už je dostupný také hráčům na Xboxu a jde právě o místo, kde je možné komunitní obsah sdílet. V tomto směru je ve hře asi největší potenciál.

ARMA Reforger rozhodně není titulem bez chyb. Naopak zde od early accessu několik zůstalo a tak trochu vše srážejí tam, kam si to nikdo nepřeje. Nejhorší na tom je, že jde o drobnosti, jenž mají ale kolikrát neblahý dopad. Největší slabinou je ale momentálně matchmaking a za mě nedostatek misí pro režim Bojové operace. Je tedy na čem pracovat a je nutné na tom pracovat, chtějí-li autoři, aby tento velmi nadějný počin žil dlouhým životem Na druhou stranu tu ale máme vojenský simulátor, který nemá po stránce mechanik a hratelnosti asi žádnou konkurenci a přináší zážitek, jenž byste v jiných hrách hledali jen těžko. Také je třeba pochválit podporu komunity a moderů, jenž si tak mohou s novým enginem Enfusion skutečně vyhrát.

Datum vydání: 16. listopadu 2023 – Potřebné místo: 35 GB
Distributor ČR: N/A – Česká lokalizace: ANO – titulky