Armored Core VI: Fires of Rubicon – Recenze

22 září, 2023 0 Od Ladislav Procházka

Kdo by neznal sérii her ze světa Armored Core. Střílečka z pohledu třetí osoby, za kterou stojí slavné studio From Software, sleduje vždy příběh žoldáka, pilota z bojové jednotky robotů, který slouží na příkaz různorodých korporátních klientů. Tyto bojové jednotky jsou známé pod jménem Armored Core. První díl vyšel již v roce 1997, o takovou klasiku se jedná. Hlavních dílů do roku 2023 vyšlo celých třináct, tím posledním je dnes recenzovaný díl ukrývající se pod názvem Armored Core VI: Fires of Rubicon

Příběh Fires of Rubicon nás zavede na planetu Rubicon 3, na níž je učiněn objev látky zvané Coral, kterou lze použít jako zdroj energie. Jedná se tak o zásadní klíč k technologickému pokroku lidstva, i když tou dobou se lidstvo již stalo meziplanetárním druhem. Vy, jako augmentovaný lidský pilot C4-621, vstupujete na scénu abyste opět doslova sloužili svému šéfovi neboli pánovi, Walterovi, a bojovali tak jako žoldák firemní klientely pod ukradeným volacím znakem Raven.

Musím říct, že Armored Core VI: Fires of Rubicon asi nebude pro všechny hráče. Přeci jenom studio From Software má svůj osobitý styl a i zde je znát velké zaměření na neutuchající akci, spolu s finálními bossy, kteří mají opravdu tuhý kořínek. Je ale vidět, že autoři oproti předchozím dílům trochu slevili z obtížnosti a titul je přístupnější širšímu publiku.

Pokud bych to měl vzít o začátku, tak samozřejmostí je velká svoboda v tom, jak Váš bojový mech bude vypadat. Hra nabízí neskutečné množství změn všech částí robota, od mechanických paží, přes jednotkové čipy a zbraně všeho druhu, až po úpravu robotických končetin. Z vojenského robota tak můžete udělat těžkotonážní železné monstrum, či vitálního kovového ninju, který bude vynikat svojí agilitou. Samozřejmostí pak je prakticky neomezená paleta barev a skinů, které udělají z mecha toho pravého nájemného válečníka. A nenechte se zmást, Armored Core není jak ostatní hry, ve kterých změna jednoho dílu nemá prakticky žádný vliv na chování jedince. Tady i sebemenší úprava zbraňového arzenálu může změnit vývoj celé mise a nebývá tak překvapením, že až u finálního bosse poznáte, že výbava, kterou jste si zvolili na začátku v garáži, není to pravé ořechové a že i když jste nějakým způsobem udolali obyčejné pěší jednotky v daném levelu, tak boss už je absolutně jiné kafe.

Pokud jste nováček, tak je pravdou, že hra Vás nevede úplně za ručičku, ale je super, že veškeré chování Vašeho mecha, můžete potrénovat v režimu tréninkové simulace a nebo také v Aréně. A dokonce z těchto dvou režimů neodejde s prázdnou. V Aréně si vyděláte chipy, tedy jakési kredity, díky kterým si můžete odemykat prémiové vybavení a v režimu Tréninku zase za splněné úkoly odemykáte nové zbraně.

Hra je rozdělena do misí, z nichž některé jsou krátké a některé pěkně rozlehlé a zakončené tuhým boss fightem. Jestli bych rád něco vyzdvihnul, tak je to grafická stránka hry. Ač se v jádru jedná o frenetickou akci, vše běží krásně plynule při 60 FPS a v rozlišení 4K na Xbox Series X. Textury všech modelů jsou detailní a hezky zpracované. Špatně na tom není ani okolí, i když samozřejmě je znát, že hra se soustředí na rychlou akci a k průzkumu neobydlených panelových domů rozhodně nezve.

Celkově se zde nachází 42 misí pokud hru procházíte na poprvé. V případě dohrání a zapnutí režimu NewGame+ pak hra nabídne zhruba dalších 17 dodatečných misí. Jedná se tak o slušnou porci zábavy, zvlášť, když si můžete jednotlivé úrovně zopakovat a dosáhnout tak lepších výsledků. Za jednotlivé mise totiž získáváte určitý obnos peněz, za které nakupujete lepší vybavení. Samozřejmě že zde platí, že čím více zničených jednotek a splněných úkolů za cenu co nejmenšího využití střeliva, tím více peněz po konci levelu dostanete.

Mezi klady rozhodně řadím gameplay. Ovládání obřího mecha je velmi dobré, pouze párkrát jsem narazil na obtíže s kamerou při rychlém boji se vzdušnými soupeři, ale rozhodně se nejednalo o něco, co by zkazilo zážitek ze hry. Dokonce mě překvapilo, jak ladně se tento pekelný stroj řídí/ovládá, respektive jak dobře funguje zaměřování a využívání několika druhů střel a munice najednou. Váš Armored Core, čili AC, má palebnou sílu na levé a pravé mechanické paži a dále pak na levé a pravé straně „zad“, díky čemuž AC disponuje opravdu kvalitním arzenálem, který se může skládat z kulometů, raketometů, granátometů, pulzních pušek a dalších, opravdu kvalitních kousků. Pokud by někdo trval na stavbě chodících Stalinových varhan, tak není problém. Když k tomu připočítáte možnost využití turbo boostu a možnost levitace a to vše sladíte dohromady, jedná se o pěknou taneční párty pro Vaše prsty.

Dalším kladem, který nesmím opomenout, je zvuková stránka hry. Za ní stojí člen týmu From Software Kota Hoshino, který hudbu tvořil již pro minulé díly ze série. Muzika skvěle zapadá do frenetických akci, ale i klidnějších pasáží hry.

Pokud bych měl zmínit něco, co mi na hře nesedělo, tak možná čistě z mého pohledu je to přístupnost. Jak jsem zmínil hned na začátku článku, Armored Core VI: Fires of Rubicon zrovna není hrou pro velké masy. Je hrou pro milovníky série a začínající hráče, tedy ty, kteří vědí, co od tohoto titulu čekat. Třeba u úvodního bosse, ač jsem věděl do čeho jdu, mě překvapila jeho tuhost. Ale ne v tom smyslu, že by měl bůh ví kolik procent života a že bych ho udolával nějak dlouho. Spíš v tom, že na úvodního bosse v tutoriálu to byla celkem výzva, zvlášť, když hned následující mise byly prakticky procházkou v parku. A pak přišel třetí boss, u kterého jsem měl internukleární meziplanetární nervy. A v tom mi vše došlo. Fires of Rubicon po Vás nechce, abyste jen procházeli z jedné mise do druhé. Tahle hra je o zkoušení, o překonávání překážek v Arénách, o kompletaci jednotlivých výzev, prakticky o tréninku. Musíte vyzkoušet široký zbraňový arzenál, tím pádem dokážete pak odhadnout, co na kterého finálního záporáka bude fungovat a podle toho AC přezbrojit. A garantuji Vám, že když se Vám povede vybrat set zbraní a různých podpůrných mechanismů mecha a nedáte nepříteli šanci, tak budete mít sakra dobrý pocit ze hry.

Pokud bych se měl ještě na chvilku otřít o příběh, tak ten je zde skutečně na vedlejší koleji. Mluvené sekvence jsou zde spíše oslím můstkem do další mise a nejedná se o žádný převratný formát. Samozřejmě, že postupně Vám různě získané informace do sebe zapadají, ale po té, co přijmete fakt, že jste nájemným žoldákem mezi několika znesvářenými korporacemi, které dychtí po plundrování planety a rychlém bohatství, rychle v tom přestanete hledat nějaký hlubší smysl, i když ve finále, kde jsme asi tak souboj zisku chtivých korporací, které nehledí doleva a doprava neviděli, že?

Armored Core VI: Fires of Rubicon dělá prakticky vše dobře. Vše dobře na to, jaký žánr reprezentuje. Nebude to titul pro široké masy, ale fanoušci a nový hráči, kteří vyhledávají tento mech styl, si ho oblíbí. A třeba jim v tom rozhodování pomůže fakt, že hra obsahuje i multiplayer zahrnující 1v1 nebo 3v3 arény. Hra netrpí tím, že by se z ní dalo vše vymáčknout v rámci jednoho průchodu. Budete se chtít vracet a zkoušet nové sety, případně získávat v Arénách další chipy na nové vybavení. Palec nahoru, že si AC udrželo svůj styl a nepodlehlo mainstreamu, i když některé pasáže by měly obsahovat varování, že může hráči trochu pocuchat nervy.

8/10

Datum vydání: 25. srpna 2023 – Potřebné místo na disku: 60 GB