Česká herní studia, která se zapsala do historie – Illusion Softworks

Česká herní studia, která se zapsala do historie – Illusion Softworks

4 května, 2020 1 Od Jiří Hora

Dlouho jsem přemýšlel o tom, jak pojmout článek o českých hrách, které se zapsali do historie nejen u nás, ale i po celém světě a my jakožto hráči je nosíme v srdcích do dnes. Nakonec jsem se rozhodl ke konceptu, kdy celé toto téma rozdělím do několika částí s tím, že se zaměřením na jednotlivá herní studia a jejich postupný vývoj her a jich samých. Dostaneme se tak ke studiím jako Bohemia Interactive, SCS Software, Warhorse a samozřejmě 2K Czech, kterým vlastně celé toto téma otevřeme. Právě 2K Czech je studio, které má za sebou skutečně hojný počet her a také zajímavou historii, jenž čítá několik proměn. Protože jak někteří z vás jistě ví, tak 2K Czech se původně jmenovalo Illusion Softworks a dnes již vlastně ani o 2K Czech nejde. Studio se pár let nazpět stalo jednou z poboček studia Hangar 13, které stojí za příliš neslavnou Mafií III.

Vše začalo v roce 1997, kdy se dva lidé Petr Vochozka a Jan Kudera, rozhodli v Brně založit vývojářské studio s názvem Illusion Softworks. To ještě v roce svého založení vyprodukovalo svou první hru Lurid Land, což byla logická fantasy plošinovka, v níž jsme se chopili role čaroděje. V dalším roce, tedy 1998, vývojáři pokračovali a my tak dostali zajímavou point-n-click adventuru s názvem Léto s Oskarem. Velký zlom ale nastal o další rok později, tedy v roce 1999, kdy studio Illusion Softworks využilo spolupráce s dalším českým studiem, Pterodon, s nímž následně spolupracovalo po dlouhá léta. Zejména na hrách exkluzivně pro platformu PC.

Hidden & Dangerous

Pomocí jejich Ptero-Enginu byla vytvořena válečná taktická střílečka z období 2. Světové války s názvem Hidden & Dangerous. V ní jsme se chopili role čtyř elitních vojáků britského SAS, kteří měli za úkol velice obtížné infiltrační mise s cílem sabotovat důležitá místa nacistické armády. V témže roce vyšel neméně povedený datadisk s názvem Fight for Freedom, jenž během vydání ve Spojených státech dostal ještě druhý název Devil’s Bridge pod kterým byl za oceánem známý. Tento titul byl zároveň začátkem spolupráce s herním vydavatelem Take-Two Interactive, jenž měla později přerůst až v samotnou akvizici studia. Pro Illusion Softworks se tak otevřela první velká etapa jejich existence.

Dalších pár let jsme o českém studiu neslyšeli a to proto, že během té doby pracovali asi na nejikoničtější české open world akční adventuře, jenž měla předurčeno doslova dobít celý svět. Na našich kalendářích se objevilo datum 29. srpna 2002 a na svět přišla Mafia: The City of Lost Heaven. Titul, který přinesl nejen skvělou hratelnost, ale také doposud nevídaný dramatický příběh plný silných momentů a nečekaných zvratů, jímž vděčíme zejména skvělému scénáři od Dana Vávry. Hra byla na svou dobu i technologicky velmi pokročilá a nabídla celou řadu elementů, které v takto velkých herních světech byly vzácností. Mafia se tak utkala s nelehkým soupeřem v podobě GTA Vice City, jemuž byla rovněž velmi důstojným soupeřem.

Mafia: The City of Lost Heaven

V roce 2003 jsme se dočkali hned dvou skvělých válečných počinů, které se mohli honosit jménem Illusion Softworks. První hrou bylo pokračování taktické válečné akce Hidden & Dangerous 2, které nás vzalo do několika nových prostředí. Co ale bylo podstatnější, tak hra nabídla na svou dobu velmi propracovanou fyziku střel a předmětů a působila velmi realisticky. Některé hráče však zklamala absencí kooperace, což vývojáři napravili o rok později s datadiskem Sabre Squadron. Druhou hrou roku 2003 byl samozřejmě Vietcong studia Pterodon, který nás zavedl na bojiště války ve Vietnamu, přičemž na nás opět čekal strhující válečný příběh s tehdy velmi povedeným vizuálním zpracováním. Na hře Vietcong pracovalo hlavně studio Pterodon s tím, že zde byla výpomoc právě Illusion Softworks. Vietcong měl takový úspěch, že o rok později i on dostal své rozšíření s názvem Fist Alpha.

Na následujících 5 let navázalo studio Illusion Softworks spolupráci s vydavatelem Silver Wish Games, pod nímž vyšlo několik větších menších projektů mezi nimiž byl solidní letecký simulátor z období první světové války Wings of War (2004), jenž byl vyvinut v Pražské pobočce a vedle PC se také dostal na konzoli Xbox. Naší pozornost si ale získala zejména taktická stealth hra Chameleon (2005), jenž byla vytvořena pod pobočkou v Bratislavě. Hra nabízela možnost hrát jak z pohledu třetí osoby, tak vlastních očí, nabízela velmi rozmanité mise a svou povahou byla často srovnávána se sérií Splinter Cell od Ubisoftu. V roce 2005 ještě Illusion Softworks vydalo svůj cirkusový budovatelský tycoon Circus Grande, jenž byl opět vyvinut u našich slovenských kolegů tentokrát v Košicích. Poslední hrou vydanou pod Silver Wish Games byla point-n-click adventura Axel & Pixel. Tato hra vyšla v roce 2009.

Vietcong

Vraťme se ale ještě na chvíli zpět do roku 2005. Studio Pterodon společně s Illusion Softworks vydali regulérní pokračování vynikajícího Vietcongu. I přes své zjevné kvality ale Vietcong 2 nedosáhl takového úspěchu jako jeho předchůdce. Studio Pterodon bylo následně zavřeno a většina jeho vývojářů tak přešla přímo pod křídla Illusion Softworks. Pak přišel důležitý rok 2007. Ten znamenal akvizici studia Illusion Softworks velikánem Take-Two Interactive, jenž nechal studio pracovat pod svým původním názvem ještě následující rok, ale posléze jej přejmenoval na 2K Czech, čímž studio přešlo do své další éry. Už v tuto chvíli studio pracovalo na pokračování své legendární hry, o jejíž scénář se staral opět Dan Vávra.

Mafia II spatřila světlo světa v roce 2010 na platformách PC, Xbox 360 a Playstation 3. Opět jsme se dočkali vynikajícího dramatu, které přineslo nejeden silný a pamětihodný moment, čemuž napomáhalo i nádherné vizuální zpracování. Vávrova scénáristická zdatnost zde byla rovněž patrná. 2K však do hry strkalo nos více než se zdálo a Vávra po dokončení své práce na hře studio 2K Czech v roce 2009 opustil. Následně sám přiznal, že pokud by se Take-Two drželo více jeho scénáře, tak by příběh hry vypadal trochu jinak, než jak byl podán v oné finální verzi. V následujícím roce 2011 se Mafia 2 dočkala trojice DLC, která sice nabídla solidní zážitek, ale kvalit základní hry rozhodně nedosáhla. Tentýž rok se studio 2K Czech předvedlo ještě s výtečným tenisovým simulátorem Top Spin 4, který je do dnes považován za nejlepší tenisovou hru vůbec. Rok 2011 znamenal i odchod jednoho ze zakladatelů studia a zároveň ředitele Petra Vochozky. Petr si následně založil nové studio Icaros. Jeho odchod byl jakousi předzvěstí toho, že v 2K Czech není skutečně něco tak, jak má být.

Mafia II

Alarmem se stal rok 2014. Tento rok se Take-Two rozhodlo, že uzavře pražskou pobočku. Od té chvíle jsme o studiu 2K Czech prakticky neslyšeli. Jeho vývojáři se však jistou částí podíleli i na vývoji Mafia III, bohužel vliv na samotný vývoj již příliš velký neměli, jelikož celý projekt byl pod vedením nově založeného studia Hangar 13. Rok po vydání třetí Mafie, jenž vyšla v roce 2016, došlo ke sloučení 2K Czech se studiem Hangar 13 a tak vznikla jeho brněnská pobočka. Ta nyní pracuje na remasteru Mafia 2 Definitive Edition, kterého bychom se měli dočkat během letošního roku na PC, Xbox One a Playstation 4. Doufejme, že do vylepšené verze dorazí i vynikající český dabing. Každopádně z osudu Illusion Softworks je znát, že odkoupení velkou společností nutně nemusí znamenat rozvoj samotného studia, ale jeho pozvolný rozklad, což nás v případě tohoto studia nesmírně mrzí.

Letošní rok se máme dočkat Definitivních edic Mafia 2 a 3