Dead Rising: Deluxe Remaster – Recenze
9 října, 2024Po 18 letech od původního vydání jsme se dočkali remasterované verze zombie apokalyptické hry Dead Rising. Zombie apokalypsa je většinou ukazována jako hrůzná a strašlivá. Tvůrci z Capcomu však tuto nešťastnou událost pojali jinak. Podle nich má být zombie apokalypsa plná humoru. Jestli se to vývojářům podařilo? To už přece víme. Jestli ale dokázali vše náležitě zmodernizovat, to už vám prozradí následující odstavce.
Nová Deluxe Remaster verze přináší značně vylepšený grafický kabátek. To ale ostatně není něčím, co by se nedalo čekat, remastery právě kvůli vylepšení vizuálu vznikají a samozřejmě nejen k tomu. Přijatelnější je také ovládání, které má dopomoci k tomu, aby titul oslovil i nové hráče. Zároveň ale v jádru zůstává vše při starém, což mohou naopak ocenit fanoušci původního titulu.
Nejprve si pojďme malinko představit příběh tohoto titulu. Ten se odehrává v uzavřeném nákupním centru v městečku Willamette, kde se skupina přeživších snaží ubránit doslova hordám zombie, jenž se zde “rozmnožili”. Hlavní hrdina, novinář, Frank West, se snaží zjistit, co je příčinou oné nemilé návštěvy oživlých mrtvol. Má na to však jen 72 hodin.
Grafické zpracování je opravdu na velmi vysoké úrovni, vyzdvihnout musím tváře postav, které ve filmečcích vypadají opravdu skvěle. Vývojáři se zaměřili na maličkosti jako jsou například vrásky na tvářích nebo vzor na kožené bundě, do které můžete obléct svého hrdinu. Kostýmů, do kterých můžete Franka vnořit, je opravdu dost, jedná se však pouze o kosmetické změny, které nemají na hratelnost žádný vliv. Některé kostýmy jsou pak opravdu hodně bizarní, i když dosti korespondují s humorným nastavením série jako takové. U zombíků pak tyto detaily spočívají ve šrámech, kousancích a škrábancích. Postavy sice vypadají hezky, bohužel však působí jako voskové figuríny, a to nejen zombíci, u kterých by se nad tímto nešvarem daly přivřít oči, stejné je to ale i u postav lidských.
Zamrzí také zastaralý soubojový systém, který pak kombinuje krkolomný pohyb postav a zvláštně působící fyziku. To vytváří dojem, že titul, který hrajete, je buď starším počinem a nebo do něj netekl dostatek peněz. Je třeba ale se stále zamyslet nad tím, že jde o remaster, byť lepší a nikoliv remake, kde by se něco takového bylo podstatně větším mínusem. Hra má ale pochopitelně i další neduhy, které jsou spojené s tím, že tu máme něco, co se dočkalo jen trochu větší péče. Tím je například interface jako takový, kdy narazíte například na momenty, kdy informace o novém levelu se objeví přes střed displeje a vy tak nevidíte, co se kolem vás děje. A to není úplně něco, co byste chtěli zažít ve světě plném zombíků.
S vylepšenou grafikou jde ruku v ruce i zvuk, který byl taktéž vylepšen. Výrazně byl změněn dabing, jelikož postavy dostaly nové hlasy. Nové hlasy jsou oproti původnímu titulu dospělejší a mnohem více sedí k daným protagonistům. Herci také podali věrohodnější výkony, co se týče emocí. V roce 2024 pak zamrzí načítání mezi jednotlivými částmi, sice je krátké, ale i tak je to něco, co dnes hráči nevidí rádi.
Body dovedností potřebné k vyššímu levelu získáváte za zabíjení nemrtvých pomocí různých nástrojů a plnění hlavních a vedlejších úkolů. Zombíky můžete masakrovat od pistole, přes nože, židle, odpadkové koše, či deštník až po fotbalový míč. Předměty se časem opotřebují, a tak nemůžete svou oblíbenou lavičkou mlátit zombies po hlavě po celou hru. Právě souboje ve mně vzbuzovaly největší dojem, že titul, který právě hraju, je několik let starý. Souboje jsou totiž neohrabané, a i když si myslíte, že protivníka musíte zabít nebo mu způsobit poškození, ne vždy tomu tak je. Zastarale na mě působily také quick time eventy, v případě, že se na mě nalepil některý z nemrtvých.
Nejvíce mě souboje vytáčely u bossů, jelikož bossové v tomto titulu nemají vždy jasný řád a ve spojení s krkolomnými souboji vyžadovaly boss fighty notnou dávku nervů. Umělá inteligence protivníků, kteří kráčí vstříc jisté smrti, ve mně také vyvolávala dojem, že hraju starší titul. Nemrtví vám totiž doslova nabíhají pod kudlu, v této hře spíše můžeme říct regál, lavici nebo pokladnu. U nemrtvých by se toto chování dalo pochopit, ale například u psychopatů nebo dokonce speciálních jednotek, které jsou ozbrojené se toto chování chápe jen velmi těžko. Vtipně také působí některá zadání úkolů, jelikož Frank je schopný si do kapsy strčit například celý generátor nebo skateboard. Samotné mise většinou spočívají v klasickém vezmi a dones na nějaké místo.
Z vás se tak stává de facto pošťák běhající po mapě. Navíc chodíte po opakujících lokacích, ve kterých si musíte stále a stále vytvářet cestu skrze množství nepřátel. Nemrtví se navíc neustále obnovují. To je logické, ale například jejich obnovování ve výtahu, který jsem před minutou vymlátil působí hodně zvláštně. Obdobně zvláštní bylo obnovování vězňů jezdících v autě. Dokázal bych ještě přivřít oči nad tím, že jejich umělá inteligence byla opravdu zvláštní. Když jsem se například postavil za strom, oni do něj autem narazili a já je mohl po hlavách přetáhnout lavičkou. Když jsem vešel do další lokace a následně se vrátil opět na místo, kde jsem před malou chvíli vězně porazil, vězni zde opět byli a vesele jezdili po parku.
Ve hře můžete také zachraňovat ostatní přeživší nebo fotit různé scenérie, na které průchodem narazíte. Za fotografie jste pak odměněni patřičným počtem bodů. Po nákupním centru se můžete pohybovat libovolně, projít tak můžete všelijaké obchody, restaurace, supermarkety a další. Při průzkumu nákupního centra, ale především jednotlivých obchodů, můžete nalézt předměty, které vylepšují fotoaparát nebo účinnost potencionálních zbraní.
Hraní je jednoduché, což ale vůbec neubírá na zábavnosti. Vytvořit můžete také komické situace, které mají s realitou velmi málo společného. Celým průchodem pociťujete tlak, jelikož jste tlačeni omezeným množstvím času. Pokud prošvihnete některé příležitosti, nemusíte zachránit všechny nevinné lidi nebo se dokonce nemusíte dozvědět celý děj. Na základě úspěchů, ale i neúspěchů hráče v úkolech lze docílit více konců, včetně jednoho skrytého. Což do jisté míry může zajistit i znovuhratelnost. Novinkou je přetočení času nebo automatické ukládání, díky čemuž odpadá nutnost vracet se vždy na určená místa k uložení hry.
ZÁVĚREM
Omlazení Dead Rising: Deluxe Remaster je nepopiratelné, lépe se na něj dívá a nabízí i nějaké ty featury, které více odpovídají nárokům současných hráčů. Vývojáři si dali záležet, aby starý hit představili v novém světle. Až na pár výhrad, které se týkají AI nepřátel a krkolomného soubojového systému se jim to podařilo skoro ukázkově. Remaster nám přinesl vše, co bychom od něj mohli čekat. Titul stále poskytuje bezduchou zábavu, což umožňuje vypnout hlavu a přenést se do virtuálního světa.
7/10
Datum vydání: 18. září 2024 – Potřebné místo: 67,1GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: NE