Detective Pikachu Returns – Recenze

Detective Pikachu Returns – Recenze

2 listopadu, 2023 0 Od Jiří Hora

Malý žlutý a roztomilý myšák Pikachu z kultovního anime Pokémon patří rovněž mezi velmi oblíbené postavy herní scény, konkrétně pak komunity kolem společnosti Nintendo, jenž na herní adaptace vlastní práva. Ostatně jde pro společnost o zlatý důl, jelikož hry ze série Pokémon jsou nesmírně populární a zároveň si odnáší skvělá hodnocení, což platí i o posledním námi recenzovaném kousku hlavní série. Pikachu je ale natolik silnou postavou, že si vysloužil i vlastní hry, kdy mezi ty nejpopulárnější patří hra Detective Pikachu z roku 2016, jenž se navíc dočkala i povedené filmové adaptace o tři roky později.

Nyní se nám píše rok 2023 a na Nintendo Switch se věhlasný detektiv Pikachu vrací a to v novém kousku Detective Pikachu Returns, který ale možná nedokázal získat dostatek indicií a tak výsledek případu nedopadl úplně na sto procent. Proč? No to si povíme v následujících odstavcích.

V novince opět zavítáme do Ryme City, města, kde v symbióze žijí jak lidé, tak pokémoni. Hra se dějově napojuje na události prvního dílu, kdy během oslavné ceremonie vyplouvá na povrch další hrozba a nový případ pro naše hrdiny – Tima Goodmana a jeho parťáka, jímž je mluvící Pikachu. Pokud jste náhodou nehráli první díl, tak je třeba zmínit, že Tim jako jediný rozumí tomu, co Pikachu říká, místo běžného Pika – pika. Což této dvojici umožňuje získávat informace z podstatě rozsáhlejších zdrojů, tedy nejen lidí, ale také pokémonů.

Bohužel mechanika dvou hlavních postav není vůbec dobře vytěžena. Jelikož de facto ovládáme pouze Tima a Pikachu za ním pouze běhá. Rozdíl je pouze v tom, že komunikaci s lidmi během rozhovorů vede Tim a s pokémony poté Pikachu. Žádný jiný rozdíl v tomto směru není. Dialogy jsou pak naprosto totožné a zaměnitelné. Tedy v zásadě není žádný rozdíl v komunikaci lidí a pokémonů. Myslím, že kombinace dvou rozličných postav by se dala v současnosti vytěžit daleko lépe, třeba i separovanými pasážemi.

Příběh jako takový není špatný, ale je ve směs velmi jednoduchý a zahrnuté případy jsou poměrně nápadité. Nicméně to je vše. Hra postrádá jakési kouzlo toho, co přináší jiné pokémoní hry, byť zde je vše trochu jinak, jelikož jde o klasickou detektivní adventuru se vším, co k ní patří. Tedy máte tu rozhovory, rozhovory a zase rozhovory, které doplňuje hledání nějakých těch důkazů. Vše, co oba hrdinové zjistí se následně zapisuje do zápisníku. Bohužel já ve hře více než adventuru vidím walking and talking simulátor. Ačkoliv jsou ve hře všechny prvky detektivních adventur, tak hra na mě tak vůbec nepůsobila. Vše je totiž nastaveno příliš nízko a tedy jste až příliš vedeni za ručičku.

V praxi to tedy znamená, že vás zápisník přesně navede ke správnému výsledku a pokud byste náhodou tápali, tak vám napoví sám Pikachu. Je ale nutné zmínit, že hra cílí na věkovou kategorii 3+, takže tomu obtížnost dokonale odpovídá. Tady bych vlastně asi neměl co namítat, jelikož pro děti to bude podobné detektivní dobrodružství zábavou. Jen si myslím, že dospělejší hráč zde nenajde to uspokojení, co by od hry očekával. Tady nejde o Sherlocka Holmese ve světě pokémonů, prostě ne. Ty kvality tady zkrátka nejsou.

Dalo by se říci, že Detective Pikachu Returns hraje na jistotu a nijak nevybočuje z mantinelů žánru. Největší silou zde má být vlastně komunikace, tedy dialogy, ať už s lidmi, či pokémony. Jenže tady se opět šetřilo a tak tu máme dabing jen v cut-scénách, jinak si musíte vše poctivě číst. Ačkoliv mi v minulosti podobné věci nevadily, tak si říkám, že toto by mohli naši přátelé z Japonska pomalu opustit. V současnosti už to přestává působit dobře a působí to jako berlička ke snížení nákladů na hru.

Nepomáhá tomu ani sterilní kamera, která se soustředí furt na jeden záběr, takže tu chybí i nějaká dynamika, kterou mají jiné dospělejší adventury. Osobně ale tvrdím, že komplexní dabing by to přeci jen celé posunul trochu výše, než tomu v reálu je. Nepomáhá tomu ani fakt, že slušné procento NPC vám poví naprosto to samé, co postava před nimi. Nebo je to celé jen jedna velká konspirace? Hmm! Dedukce jede na plné obrátky. Ne, opravdu za tím nelze hledat nic jiného, než prostou zkratkovitost.

Dabing ale není jediné, co hra postrádá. Jde o celkový zvukový podkres, jelikož mimo cut-scény je ve hře vlastně úplné ticho, kromě jisté melodie na pozadí, což by možná šlo odpustit v dobách 3DS, ale tady se bavíme o konzoli Nintendo Switch, která dokázala přivést k životu podstatně náročnější hry jako je Zaklínač 3, ale nemusím ani opustit svět Nintendo her. Podívejme na Super Mario Odyssey, či příkladem za všechny je poslední The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

Tím se dostáváme k technické stránce hry, které je součástí také vizuální zpracování, to je daleko za výše jmenovanými. Svět působí velice sterilně a ačkoliv je barevně poměrně rozmanitý, v podstatě působí dost “šedě”. Vše je takové rozplizlé a rozmazané. Chybí nějaký větší detail textur. Nejvíce mě na tom zaráží, že případy se řeší v poměrně menších lokacích, kde by nemělo být těžké vše trochu více naboostovat, jelikož víme, že Switch to dokáže. To, že hra absolutně ignoruje všechny možnosti Switche jako takového, je už na pováženou.

Musím říci, že jsem nečekal, že pojedu recenzi v takovém negativní duchu, v jaké musí jednoznačně vyznít. A nechci aby v mém podání byla hra Detective Pikachu Returns nějakým obětním beránkem. Jak jsem zmínil, co dělá, dělá dobře. Jen to prostě mohlo být daleko lepší. A těch ale je tu tentokrát prostě moc. Naštěstí cílovka je jaká je a věřím, že dětské publikum by nad tím vším, co jsem řekl málo rukou. Ostatně to, že je hra jednodušší svědčí i fakt, že část hry mohla procházet i moje dvouletá dcerka, kterou prostě bavilo to, že vidí na obrazovce Pikachu a měla z toho velkou radost.

Detective Pikachu Returns je hrou, která je v mých očích daleko za očekáváními. Řada věcí působí zastarale a tak trochu sterilně. Nicméně ve svých nastavených kolejích hra funguje dobře. Je zde cítit, že se hodně cílilo na dětské publikum a to nejen jednodušším vizuálním pojetím, ale také nízkou obtížností. Měli by si hru ale pořídit i dospělejší hráči? To je hodně na zváženou a spíše bych řekl, že to uspokojení z dohrání se zde dostavit nemusí. Má-li být ale hra dárkem malým ratolestem, tak věřím, že ti vám nadávat nebudou. Ostatně věřím, že děti by k hodnocení prakticky mohli přidat klidně i dva bodíky.

5/10

Datum vydání: 6. října 2023 – Potřebné místo na kartě: 8,9 GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment – Česká lokalizace: NE