Playstation 5 – Recenze
14 ledna, 2021Minulý rok se zkrátka a dobře nepovedl. Epidemie koronaviru se dotkla všech z nás a ovlivnila naše životy v mnoha aspektech. To se nevyhnulo ani hernímu odvětví. Zrušeno bylo plno herních veletrhů a výstav a došlo k odkladu desítek her. Nicméně alespoň malou náplastí pro nás hráče byl start nové generace konzolí. Taková událost s sebou vždy přinese obrovské nadšení a radost a ani tentokrát tomu nebylo jinak. Koronavirus ale ovlivnil i toto a na trhu je konzolí i k dnešnímu dni zoufalý nedostatek. Většina z Vás tak stále na Playstation 5 čeká, nás nevyjímaje. Díky vstřícnému kroku české pobočky Sony (tímto ještě jednou děkujeme Honzovi Páclovi) k nám ale nakonec jedna konzole, byť jen na pár dnů, doputovala. Měli jsme tak šanci jí důkladně otestovat a na následujících řádcích se tak s Vámi můžeme podělit o naše dojmy a snad Vám tak alespoň trochu zkrátit čekání.
Hardware Playstation 5
Než se pustíme do snad trochu čtivější pasáže, je potřeba rovnou uvést pár technických údajů a čísel. Konzole Playstation 5 během oficiálního představení, kdy se konečně zbavila všech možných spekulací, jasně ukázala, že spíše než na hrubý výkon bude vsázet na specifická řešení, která vývojářům co nejvíce usnadní práci při vývoji a optimalizaci her. Stejně jako v případě Playstation 4, i za novou generací stojí Mark Cerny, hlavní architekt Sony. Ten si zjevně uvědomil, že nová generace by měla přinést něco, co ta nová neuměla z mého pohledu svůj vytyčený cíl splnil do puntíku. K tomu, aby vše fungovalo podle jeho představ nakonec do útrob Playstation 5 schoval tento hardware:
- Osmijádrový AMD procesor na architektuře Zen 2 s taktem až 3,5 Ghz
- GPU od AMD s upravenou architekturou RDNA 2 s maximální frekvencí 2,33 GHZ
- 16GB GDDR 6 RAM s propustností 448GB/s
- 825GB SSD disk s rychlostí 5,5GB/s
- 4K Blu-ray mechanika
- HDMI 2.1 s podporou 4K/120fps a 8K/60fps
- O zvuk se stará vlastní čip Tempest Engine 3D Audio
- Zdroj – 350W
Jak si můžete všimnout, plno dílčích parametrů Playstation 5 zaostává za svým konkurentem v podobě Xbox Series X, ale v přímé konfrontaci výkonů ve hrách se ukazuje, že to nebude problém. Playstation 5 má výkonu dostatek a minimálně do té doby, než začnou vycházet hry přímo napsané na tělo novým konzolím, nebude za svým výkonově silnějším sokem nijak pozadu, naopak ho dokáže i mírně předstihnout.
Na přední straně konzole naleznete jedno klasické USB a USB-C. Vzadu je pak jeden HDMI 2.1 konektor, port pro zdrojový kabel a dvě klasická USBčka 3.1. Jednou z dílčích novinek je pak přítomnost WiFi 6 (802.11ax), což by mělo mít za následek rychlejší stahování, což byla jedna z věcí, která trápila Playstation 4. Bohužel již na konzoli nenajdete optický vstup, což zklame asi plno hráčů, kteří toto řešení používali se svou zvukovou aparaturou. Není se ale čemu divit, toto rozhraní již je z dnešního pohledu zastaralé a ve srovnání s přenosem zvuku přes standard HDMI nepřináší žádnou výhodu. Ostatně, optický vstup nenajdete ani na Xbox Series X. Playstation 5 samozřejmě podporuje HDMI 2.1, o to víc pak překvapí absence podpory Variable Refresh Rate (VRR). Tato funkce se stará u podporovaných televizorů o změnu frekvence obrazu v závislosti na frameratu hry a dokáže významně pomoci při jeho poklesu tak, aby si toho hráč ani nevšiml.
Sony se ale již nechala slyšet, že podporu VRR přinese některý z budoucích updatů. Velký krok kupředu urazilo i chlazení konzole. Určitě jste se při hraní na Playstation 4, či Playstation 4 Pro, setkali s tím, že konzole řvala jak startující letadlo a hlavně v noci nešlo hrát jinak než se sluchátky. Tomu je teď konec. Za celý týden jsem konzoli prakticky neslyšel. Chlazení není nyní jen tiché, ale podle všeho i účinné. Při pravidelném mazlení se s konzolí jsem nenarazil na místo, které by bylo nějak významně horké. Řešení u Xbox Series X je co se hluku týče stejně efektivní, ale jeho horní část, kde se teplo odvádí mimo konzoli je horké poměrně dost.
S chlazením Playstation 5 se pak pojí už jen taková perlička. Jeho hlavním nepřítelem je samozřejmě prach, který se usazuje na lopatkách větráků. Playstation 5 ale disponuje jakýmsi systémem, který jednou za čas prostě prach vyfoukne spodními otvory ven. Mezi další významné inovace na poli hardware pak patří speciální audio čip a extrémně rychlé SSD úložiště, ale to si necháme na jiný odstavec. Pojďme se teď podívat, jak vlastně Playstation 5 vypadá. Jen pro úplnost ještě dodám, že v balení kromě samotné konzole, najdete samozřejmě ovladač, podložku pro jak vertikální, tak horizontální postavení konzole, USB-C nabíjecí kabel, napájecí kabel a HDMI 2.1 kabel pro připojení k televizi.
Design a prostředí
Jistě mi dáte za pravdu, že vybalení každé nové konzole z krabice je tak trochu posvátná chvíle. Konzole Playstation 5 navíc hodně dlouho tajila svůj vzhled a při finálním představení se samozřejmě hned strhla debata o tom, zda se její design povedl, nebo ne. Já osobně patřím spíše k těm, kterým se moc nezamlouvá. Sony vsadila na poměrně agresivní design a na první pohled překvapí, jak obrovská konzole je. V přímém srovnání s Xbox Series X je rozdíl ve velikostech ještě markantnější. Design je ale vždy poplatný funkci a za velikostí nejspíš stojí řešení chlazení. Konzoli můžete mít položenou vodorovně a díky speciálnímu adaptéru, který se dá velice jednoduše ke konzoli připojit i ve vertikální poloze. V té se stává skutečnou dominantou pokoje a těžko jí případná návštěva přehlédne.
Playstation 5 vychází ve dvou variantách. Obě jsou identické po stránce výkonu a jediný rozdíl je u digitální varianty v absenci Blue-ray mechaniky. Bez ní mi přijde konzole daleko hezčí, je krásně symetrická. Nicméně, design je vždy osobní preferencí a nemá smysl na tomto místě v tomto směru hledat nějaké nedostatky, co se nelíbí mě, může komukoliv z vás naopak připadat krásné. Playstation 5 radikálně změnil barvy. Poslední dvě generace konzolí od Sony byly v základních verzích vždy matně černé, ale Playstation 5 je vyveden v zářivě bílé barvě, s černým středem a barevnou lištou, která je nejčastěji modře podsvícenná. Ve stejných barvách je i ovladač Dualsense, který prošel od svého předchůdce radikální změnou.
Rovnou mohu říci, že osobně jsem ještě lepší ovladač v ruce nedržel. Skvěle mi padnul do dlaní, analogy nekloužou a celkově musím jeho používání hodnotit maximálně kladně, na rozdíl od staršího Dualshocku. V samostatném odstavci si pak ještě přiblížíme jeho funkce, které jsou za mě asi největším kladem celé konzole. Povrch ovladače a vlastně i celé konzole je na omak hrubý a můžou za to miniaturní symboly, které známe z ovladače, pověstné kolečko, křížek, čtverec a trojúhelník. Malý, ale příjemný detail. Bočnice konzole Playstation 5 jsou odnímatelné. Nejenom, že tak usnadní případný servis konzole, ale přímo se nabízí možnost jejich výměny a customizace vzhledu celé konzole. Na trhu se již objevilo pár výrobců těchto bočnic, ale zdá se, že Sony si chce jejich prodej řídit sama a za jejich prodej hrozí soudem. Uvidíme, zda se tak někdy na trhu objeví i bočnice originální. Snad se tak stane s příchodem velkých Sony exklusivit.
Jakmile konzoli spustíte, objeví se krátké logo, prvotní nastavení obrazu a během chvilky Vás přivítá základní menu. Na první pohled ho asi nepoznáte, na ten druhý Vám ale začne být poměrně známe. Ikony pro hry se zmenšily a přesunuly více nahoru, aby tak uvolnily místo pro více informací o konkrétních hrách. Uvidíte tak hned svůj postup, různé úseky hry, do kterých se můžete rovnou dostat, aniž byste museli hru zapínat do základního menu, stejně tak hned uvidíte různé streamy, screeny, atd. Některé informace jsou ale záhadně skryty na úplně jiném místě, přitom se přímo nabízí, aby své místo měly na kartě hry. Například k trofejím se musíte proklikat přes svůj profil. To je jistě něco, na co se Sony může zaměřit v updatech.
Další velkou změnou je tak Playstation Store, který je nově zakomponován přímo v menu konzole a nespouští se jako samostatná aplikace. Díky tomu je nyní daleko svižnější. Hned vedle záložky s hrami pak uvidíte záložku multimedií, kde budete mít své screenshoty, nahraná videa, ale i různé multimediální aplikace jako Netflix, Apple TV+ a další. Samozřejmostí je i program Playstion Plus. Pokud si ho navíc budete jako majileté Playstation 5 platit, získáte přístup ke knihovně asi 20ti her. Obsahuje převážně first party hry od Sony jako Bloodborne, Uncharted 4, Days Gone nebo God of War, ale najdete v ní i multiplatformy, namátkou třeba Battlefield 1. Za mě výborný tah od Sony a lákadlo pro hráče, kteří třeba v minulé generaci Playstation 4 dané hry nevlastnili. Mezi další drobná vylepšení systému konzole patří třeba možnost podívat se, jak dlouho jste v té které hře strávili. A pokud jste si zvykli u Playstation 4 na češtinu, mám pro Vás dobrou zprávu. Sony zjevně dál chce podporovat i náš region a konzole tak opět umí česky.
Next-gen pocit
Sony u Playstation 5 vsadila na plno řešení, které se nebojím označit za revoluční. A náležitě to zúročila v mediální masáži, která uvedení konzole doprovázela. Jistě si to dobře pamatujete, zkratka SSD se skloňovala snad při každé příležitosti. Ve zkratce řečeno, v konzoli Playstation 5 je disk, který nemá konkurenci. Oproti Xbox Series X je skoro dvakrát rychlejší a v PC sestavách se mu disky svou rychlostí teprve přibližují. Důvod k tomu je jasný. Sony se chtěla zbavit v co nejvyšší míře nahrávacích obrazovek a nutno podotknout, že se jí to skoro podařilo. U her ze zpětné kompatibility si toho skoro nevšimnete, ale u her, které již naplno výhod SSD disku využívají, je rozdíl markantní. Například ve hře Marvel’s Spider-Man: Miles Morales se do hry dostanete doslova za pár vteřin. Samozřejmě nečekejte, že by nahrávací obrazovky zmizely úplně, ale jejich zkrácení je opravdu působivé. Bohužel, disk nabízí poměrně malou kapacitu. Na hry máte v Playstation 5 vyhrazeno pouze 667 GB, což při dnešních velikostech her není zrovna moc. Ke konzoli sice lze připojit klasický přenosný disk, ale z něj je možné spustit pouze hry fungující v rámci zpětně kompatibility, takže u nových her Vám bude tak trochu k ničemu. V konzoli Playstation 5 je naštěstí připraven rozšiřující slot pro další disk, ale jeho cena bude nejspíše extrémní.
Mezi další novinky konzole Playstation 5 patří speciální audio čip, který se stará o výpočet 3D audia pomocí Tempest Enginu. Ten dokáže u her přímo počítat konkrétní pozici zdroje zvuku a tyto informace pak použít pro virtuální mix prostorového ozvučení. Aktuálně tato technologie funguje ve všech first party hrách od Sony a několika multiplatformních a výsledek stojí skutečně za to. Není problém rozlišit, zda k Vám jde zvuk zleva, či zprava, ale dokážete i poznat, zda je jeho zdroj nad vámi, nebo pod vámi. Zda bude jeho využití natolik univerzální, jako v případě podpory Atmosu u Xboxu zatím netušíme, ale přáli bychom si to.
Sony nezapomněla ani na zpětnou kompabitibilitu. Na Playstation 5 si tak zahrajete vše, co máte ve své knihovně, snad až na pár výjimek. Hry samozřejmě těží z vyššího výkonu a často běží ve 4k rozlišení, nebo při 60ti fps. Trochu zmatek pak nastává u kompatibility periférií. PSVR kompatibilní je, ale budete potřebovat speciální adaptér. Ten ovšem Sony všem pošle zcela zdarma. Stejně tak je kompatibilní i ovladač Dualshock 4, ovšem jen u her z Playstation 4. Toto rozhodnutí Sony popravdě moc nechápu a výmluvy o tom, že chtějí, aby si hráči nové hry vychutnali s novými možnostmi ovladače DualSense neberu. Toto by vždy mělo být volbou hráčů a neměli bychom být odkázáni na rozhodnutí někoho jiného. Pokud tedy plánujete v budoucnu hrát některé nové hry s kamarády, musíte mít i pro ně nový Dualsense.
DualSense
Tímto pěkným oslím můstkem jsme se tak dostali k tomu nejzásadnějšímu, čím mě celá konzole Playstation 5 učarovala. Nový ovladač Dualsense jsme již trochu představili, ale nyní se na něj zaměříme trochu podrobněji. Jedním z velkých lákadel je zcela nová haptika. Pokud nevíte, co přesně to je, pokusím se Vám to alespoň trochu přiblížit. Celé kouzlo tkví v nových motorech, které se starají i o ty nejnepatrnější vibrace. Pokud jsem celé ty složité technické dokumenty pochopil správně, tak vibrace jsou tvořeny na základě zvuku ze hry. Ten je následně přepočítán a výsledkem je impuls, který Vám Dualsense vyšle do rukou. Dává Vám to smysl? Mě moc ne, ale zkuste si představit takový ukázkový příklad. Běžíte s malým robůtkem trávou a doslova cítíte každý kamínek, na který cestou šlápnete. Najednou se strhne bouřka a Vám na ruce doslova kape voda a jakmile se do Vás pustí ještě silný vítr, i se zavřenými oči poznáte, z které strany jde. Těžko se to celé popisuje, tohle je jedna z funkcí, která se musí zažít ale věřte mi, že až dostanete Dualsense do rukou, budete ohromeni.
Ještě větší dojem pak na mě udělali adaptivní triggery. Pravda, tak trochu už je znám z ovladačů od Xboxu, ale v případě Dualsense je to celé posunuto o několik levelů dál. Jakmile náš robůtek poprvé vystřelí z luku, tak Vám vystřelí mozek z hlavy. V závislosti na tom, co právě postava ve hře používá v ruce se mění i intenzita a odpor, s jakým je potřeba spouště zmáčknout a ty Vám tak dávají výbornou zpětnou vazbu. Opravdu ucítíte, jak se Vám tětiva luku zaboří do prstů a střelba z brokovnice Vám bude chtít vytrhnout ovladač z rukou. Nebo při hraní FIFA poznáte, jak moc je který hráč unavený jen podle toho, jak těžce se mu bude kopat do míče. Jen mám malinko strach, jak moc se tato funkce ovladače projeví na jeho životnosti, ale snad to mají v Sony dobře otestované.
ZÁVĚREM
Sečteno a podrženo, konzole Playstation 5 se povedla na výbornou. Pokud bych měl vyzdvihnout jednu věc, ze které jsem byl nadšený nejvíc, tak je to jednoznačně právě ovladač. Ale pořád je to jen kus plastu, daleko důležitější jsou samozřejmě hry. Na ty se podíváme v dalším článku. Berte prosím na vědomí, že nejde o klasické recenze, spíše se s Vámi podělíme o pár dojmů a srovnáme změny vůči Playstation 4.