
EA Sports FC 25 – Recenze
7 října, 2024Další rok, další FIFA. Tak moc je to jednoduché. Na tuhle rovnici si zkrátka můžeme vsadit a nikdy neprohrajeme a je úplně jedno, že letos je to již podruhé, co se hra oficiálně jmenuje EA Sports FC a nadále se bude měnit již jen číslovka. Změnilo se ale i něco přímo ve hře, nebo je to jen další úprava soupisek a pár kosmetických změn, aby se neřeklo? Loni bychom si snad i dovolili něco hře odpustit, přece jen se změnou názvu přišli i určité problémy se zajištěním licencí, ale letos se na toto již vývojáři vymlouvat nemohou. Jak nakonec tenhle zápas o fanoušky dopadl, si řekneme v této recenzi.
Když už jsme to nakousli, tak to rovnou i sníme. Licence. Série FIFA tímto vždy ohromovala a i díky tomu si získala tolik fanoušků. Těšit se tak můžete na více než 19 tisíc licencovaných fotbalistů a fotbalistek, 700 licencovaných týmů, více než stovku ligových stadionů a i více než 30 ligových soutěží z celého světa. Na fanoušky českého fotbalu se jako obvykle trochu kašle a stejně jako dříve jsou k dispozici pouze Sparta, Slavie a Plzeň, nechybí ani ženský A tým Slavie. Stejně tak si můžete zahrát poháry jednotlivých lig a nechybí ani velké evropské poháry, Liga mistrů UEFA (v novém formátu s 36 týmy), Evropská liga UEFA a Evropská konferenční liga. Nároďáků je tak ve hře 29 mužských a 14 ženských. Oproti loňskému ročníku se tak nic nezměnilo a například ten brazilský stále chybí. Tady má EA ještě prostor ke zlepšení.

Co se hratelnosti týče, v jádru jde pořád o to, co v minulosti bylo FIFOU. Tak to ale je skoro s každým dílem, minimálně v prvních pár zápasech se novinky hledají jen stěží. Naštěstí nás EA před vydáním zásobovala videami, která na ty nejpodstatnější novinky upozorňovala a tak není problém hned ty nejpodstatnější otestovat v praxi. Hodně se mluvilo o systému FC IQ. Ten dává hráči mnohem větší kontrolu nad strategickou částí hry. Poměrně rychle přes několik tlačítek můžete během hry upravovat herní nastavení, měnit styl útoku a obrany a plno dalšího. Ostatně přímo na to vás hned upozorní po prvním spuštění hry sám legendární Zinedine Zidane. Správně zvolená strategie je klíčem k úspěchu a během hraní to pocítíte. Prohráváte o jednu branku? Ideální čas vsadit vše na jednu kartu, vysunout hroty a křídla více na soupeřovu polovinu a pokusit se na jejich obranu co nejvíce zatlačit. A naopak, pokud držíte těsné vedení, je lepší hru trochu uklidnit, posílit obranu a nepokoušet se o zběsilé výpady.
S FC IQ je pak spojena i role jednotlivých hráčů na hřišti. Nově totiž můžete v nastavení týmu jednotlivým hráčům přesně určit, jak se mají v dané situaci chovat. Vyloženě hrotovému útočníkovi tak můžete nařídit, aby se trochu stáhl a čekal spíše na přihrávky, obránce se může víc tlačit do útoku a brankář zas místo postávání na brankové čáře může fanouškům trochu zabrnkat na nervy a více se zapojit do rozehrávky. Každý hráč má ale u konkrétní role pomocí hvězdiček naznačeno, jak moc si s danou rolí rozumí a musíte tak volit rozumně, jinak se můžete dostat do situace, že hráč nebude schopen vaše příkazy vůbec plnit a bude na hřišti spíše k ničemu, než aby týmu pomohl. Z takové Ronalda prostě bránícího hráče neuděláte, ani kdybyste ho na hlavu postavili. Pokud ale role nastavíte správně, může to mít docela velký vliv na samotnou hru. Umělá inteligence sice někdy zazlobí, s tím se musí tak nějak počítat, ale výsledný dojem z FC IQ jsem měl docela dobrý a považuji ho za dobrou cestu k tomu, jak fotbal od EA ještě více přiblížit jeho reálné předloze.

Další zásadní novinkou jsou herní styly, resp. to, jak moc nebo jak málo má EA Sports FC 25 být arkádou. Pokud zvolíte klasický herní styl, dostanete to, na co jste v sérii již léta zvyklý. Hra je spíše arkádová, počítá hlavně s přímočarostí a z toho pramenícím faktem, že jednoduše padá více gólů a co si budeme namlouvat, o to jde ve fotbalu především. Tento herní styl si myslím nakonec i převládne v online hraní, protože hráči nebudou chtít velké změny. Hru si ale můžete nastavit do režimu Simulace. Fotbal se pak stává více reálným, takovým, jaký známe z televize. Hraní je pak trochu pomalejší, víc založené na kombinaci a hledání chyb soupeře. Více v něm vyniknou jednotlivé hráčské role, ale nechává i prostor na chyby, které hráči které zrovna neovládáte dělají, stejně jako ve skutečnosti. Navíc si v tomto režimu můžete zapnout i simulaci větru a počasí a ještě víc tak hru přiblížit skutečnosti. Osobně jsem si tento režim velmi oblíbil. Pokud by vám nevyhovoval ani jeden, máte plnou kontrolu nad miliony různých posuvníků a můžete si tak vytvořit vlastní, hybridní styl, který vám bude vyhovovat nejvíce.
Co se obsahu týče, tady je vše prakticky při starém a kromě absence VOLTA režimu a nového režimu RUSH se žádná novinka v různých režimech nekoná. RUSH je rychlou hrou 5 vs 5 na menších hřištích, ale na rozdíl od VOLTY a jejího až nesmyslného důrazu na všechny možné parádičky se zde hraje stejně, jako na klasickém velkém hřišti se stejnou hratelností. Je to rychlý a dynamický režim, kde hrajete vždy za jednoho hráče, nechybí ani rychlá komunikace s ostatními, kterým můžete pomocí pravého analogu naznačit, kam se chystáte běžet, nebo kam vám mají adresovat přihrávku. Vyfasovat zde můžete i modrou kartu, kterou dostanete, pokud někoho ostřeji zfaulujete a pak dostanete krátký trest a po vzoru hokeje si půjdete sednout na trestnou lavici.

Největším režimem čistě pro jednoho hráče je jako loni Kariéra, kterou si můžete zahrát buď z pozice trenéra, nebo hráče. V něm se budete starat prakticky o celé mužstvo a to jak hráčů, tak i realizačního týmu. Najímat můžete trenéry na jednotlivé pozice a pomoci tak týmu zlepšit se v útoku, nebo na rychlejším přechodu z obrany. Stejně tak můžete najmout trenéry, kteří se budou starat čistě jen o brankáře. K tomu všemu se ale přidávají další roviny. Tou první jsou již zmíněné hráčské role a tou druhou pak daleko propracovanější práce s juniorskou akademií. S tou budete v režimu RUSH, který prostupuje celou hrou, hrát juniorské turnaje, získávat body a ty pak můžete investovat do vývoje nějakého mladého talentu a pomoci mu dostat se až do A týmu. Během toho všeho budete mít samozřejmě na starosti platy, budete muset adekvátně reagovat na nabídky hostování a transferů a vysílat agenty, kteří snad uloví nějakou hvězdu, nebo mladého talentovaného hráče.
Samotné zápasy pak můžete sami odehrát, nebo si zvolit, zda chcete aktivně zasáhnout jen do klíčových situací. Funguje samozřejmě i plná simulace zápasu a kdo je opravdový divák, může celý zápas sledovat z postranní čáry a nervovat se až do konce. V rámci Kariéry hráče tolik novinek není. Můžete si opět vytvořit sami sebe, pohrát si s miliardou nastavení všeho možného a pak zvolit, jakou část kariéry chcete prožít. Buď se jako mladý hráč prokoušete až na vrchol, nebo naopak můžete zažít konec kariéry z pohledu hvězdy, která toho má hodně za sebou. Můžete si vytyčit určitý cíl, jako například po sezóně přestoupit do nějakého slavného klubu a následně se snažit, aby jste svého cíle dosáhli. Budovat svou pověst ale nebudete jen na hřišti, je třeba se zaměřit i na mimozápasové aktivity, naučit se vystupovat v médiích, udělat si sem tam oko nějakou charitou a dobře vycházet i se zbytkem týmu.

Dál si můžete samozřejmě zahrát klasický Výkop, tedy nic neřešit a prostě si vybrat tým a soupeře a jen si užít fotbal bez další omáčky okolo. Online režimy jsou zde opět stejné, Kluby a Sezóny. A pak je tu Ultimate Team, obrovsky populární režim založený na neustálém sbírání kartiček fotbalistů, ze kterých si stavíte svůj vlastní tým a s ním pak hrajete buď proti umělé inteligenci, nebo proti ostatním hráčům. Ultimate Team má značně překopané menu, ostatně jako celá hra a dle mého názoru je to změna spíše k horšímu. Menu se neustále seká, je nepřehledné, ke konkrétním částem se musíte proklikat přes více položek. Co hůř, když splníte nějaký úkol, nebo získáte nový balíček a hra toto potřebuje zapsat někam na servery, dochází velice často k tomu, že celá hra zamrzne a je nutné jí celou restartovat. Nedokážu pochopit, že tohle se u tak zajeté série a jejího nejoblíbenějšího režimu vůbec může stát a doufám, že to vývojáři co nejdříve opraví.
Pokud chcete hrát proti umělé inteligenci, bude pro vás ideální hrát Squad Battles, kde se v rámci jednotlivých sezón budete utkávat proti týmům, které si poskládali ostatní hráči. Tato sezóna trvá vždy týden, během kterého vás čeká až 12 bodovaných utkání, kde v závislosti na vašem umu a nastavené obtížnosti budete sbírat body do celkového žebříčku a na konci sezony pak získáte adekvátní odměnu. Hrát samozřejmě můžete i proti živým hráčům, účastnit se draftů atd. Ve hře je zakomponovaný systém Evoluce, kdy si můžete vybrat nějakého hráče a postupně ho trochu vylepšit. První evoluci máte zdarma, ty další už jsou ale často za herní měnu a tady se dostáváme ke klasické kritice, jelikož celý systém Ultimate Team je zkrátka založen na tom, že ty nejlepší hráči a jejich kvalitnější kartičky stojí enormní částky, které se na aukci běžně pohybují v řádech milionů. Není tak tajemstvím, že právě Ultimate Team vydělává EA největší peníze. Samozřejmě, hrát můžete bez jediné investované koruny, ale pak se připravte na to, že vzácné karty hráčů mít nebudete. I v Ultimate Teamu je možné si zahrát RUSH, na tento režim EA zjevně dost sází a budoucnost ukáže, zda si mezi hráči najde své místo.

Technicky je na tom EA Sports FC 25 stejně dobře jako minulý ročník. Běží na enginu Frostbite a vypadá zkrátka dobře. Při samotném zápase to asi moc neoceníte, ale jakmile kamera zabere ty největší hvězdy z detailu, spadne vám brada. Míra realističnosti je neuvěřitelná, hráči jako Jude Bellingham nebo Vinicius Júnior (ano, fandím Realu, Hala Madrid!) jsou absolutně věrni své reálné podobě. Hra daleko lépe simuluje i pohyb dresů, vylepšena byla samotná fyzika míče, různé efekty a mnoho dalšího. Hra drží 60fps po celou dobu a z nějakého mě nepochopitelného důvodu má na konzolích dva režimy zobrazení, neviděl jsem ale důvod zapínat jiný než ten, který nabízí nejlepší možné vizuální zpracování.
ZÁVĚREM
EA Sports FC 25 je na dobré cestě. Hráči opět dostanou to na co jsou zvyklý, k tomu pár menších novinek a EA si opět bude mnout ruce nad miliardami z mikrotransakcí. Nehledejte v tom žádnou ironii, to je holý fakt. Letošní ročník pro mě stejně jako loni představuje jen další díl v řadě, který se hraje stejně dobře. Jsem rád, že se vývojáři zaměřili na režim Simulace, který hru trochu posunul, docela mě baví i režim RUSH, ale stejně jako každý rok si říkám, zda vůbec tato série může nabídnout něco navíc, nebo jsme odsouzeni hrát stále jedno a to samé.
7/10
Datum vydání: 27. září 2024 – Potřebné místo: 48,1GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: ANO – české titulky
Nejhorší hra, je úplně jedno jaké mají hráči statistiky, vyhrajete i s týmem s hodnocením 70 proti 95, nereálné fauly a naopak reálné se nepiskaji, pohyb hráčů na odražený balón nulový…
Holky s hodnocením 75 odstaví 2 metrového hráče s hodnocením 96+, další nereálná věc.
Výsledkem je že hra se snaží něco napodobit ale bohužel realita je trošku jinde, dávám hodnocení hře 2/10
každý to samozřejmě vidí jinak a každé hodnocení, které někdo udílí je zcela subjektivní, tedy ano, někomu se líbí, někomu absolutně vůbec. JE to stav, kterému se asi nelze vyhnout, ale chápu tvé rozčarování