EA Sports WRC – Recenze

EA Sports WRC – Recenze

8 listopadu, 2023 1 Od Jiří Hora

Už jsou to dva roky, co jsme se dozvěděli, že v roce 2023 dojde k přesunu práv na značku FIA World Rally Championship pod křídla britských Codemasters a to z rukou Naconu. To bylo jistě logickým krokem vzhledem k tomu, co Codies předvedli s jejich Dirt Rally 2.0. Jenže do toho vstoupila akvizice zmíněného studia společností Electronic Arts, což vzneslo do éteru řadu otazníků. Ty zásadní pak dopadly směrem k prodejní ceně nového EA Sports WRC, která byla na hru podobného formátu stanovena poměrně nízko. Jde tedy o rychlokvašku? Jde základní build, na kterém se bude dále stavět a půjde tedy o live-service záležitost? Na to se podíváme v následujících odstavcích.

Od nového WRC od Codies jsem čekal mnohé. Ostatně hra by měla vycházet z koncepce třetího DiRT Rally, které se ale ziskem licence přerodilo. Na hře je to vlastně poměrně znát a přesto, že EGO Engine byl nahrazen Unreal Engine 5, tak nedokážu postřehnout žádný velký rozdíl. Vlastně bych řekl, že vidím v porovnání s DiRT Rally 2.0 dokonce vizuální downgrade. Což je něco, co bych od hry, která vychází pouze na konzole nové generace nečekal a tak trochu mám dejavu. Jelikož něco podobného jsem zažíval s WRC 5, kdy vývoj přešel od Milestone ke Kylotonnu.

Hra mě svým vizuálním a obecně technickým stavem příliš nepřesvědčila. Zejména cesty na všech lokacích působí jednolitě a sterilně. Což tedy neplatí úplně pro okolí jako takové, ale hlavně o zpracování cest jako takových. Těm chybí detailnější textury, třeba i vyjeté koleje, zkrátka něco, co je povznese z toho plochého stereotypu, jenž z nich vyzařuje. Což je něco, na což DiRT Rally 2.0 rozhodně netrpělo, netýkalo se to ani DiRT 5 a poslední WRC Generations bylo v tomto směru také zcela jinde. Kde tedy nastala chyba?

Chyba může být prostě v samotném enginu, s nímž tvůrci nemusí být stále ještě úplný kamarádi. Může to být tlak od EA, jenž chtěli stihnout první hru ještě v letošním roce. Vlastně jde o faktory, které na výsledek mohli mít skutečný vliv, jelikož EA Sports WRC je jinak obsahově bohatou hrou, ať už jde o jednotlivé lokace, kde se RZ nacházejí, či herními režimy a k nim přidružené herní mechaniky. Ve zkratce? Obsahu hodně a času málo. Tak to celé na mě vlastně působí. Ostatně tvůrci sami řekli, že práce v jejich interním EGO enginu by trvala podstatně déle a proto se zvolil Unreal Engine 5. Volilo se tedy nejspíše menší zlo.

Máme tu ale otázku – zlepší se to? Upřímně řečeno, EA Sports WRC ve mě nevokuje live-service hru a to jak svým zpracováním, tak obsahem. Ročníkové vydávání je více než proveditelné a dávalo by i smysl. Samozřejmě je možnost, že hra skutečně za rok projde jen obrozením a dostane nový obsah skrze velký placený update. Ale nechci zabíhat do velkých spekulací.

Jelikož jsem nakousl i optimalizaci, tak se k ní rovnou postavím. Ale ještě chci úvest na pravou míru, že z komplexního hlediska není nové WRC vysloveně ošklivou hrou, jen v porovnání s tím, co jsme dostali v minulosti je to jednoduše slabé a krok zpět. A to tedy platí i pro onu optimalizaci, kdy si hra nedokáže vždy držet stabilních 60 snímků za sekundu a občas to padá i k nehezkým hodnotám. Což u her od Codemasters rozhodně nebývá zvykem a opět bych to připisoval rychlosti, s kterou musel aktuální počin vznikat.

Přeřaďme rychlost a přesuňme se na pozitivnější notu, jíž je obsah a jízdní model. A jím rovnou začněme. Jízdní model doznal v porovnání s již zmíněným posledním DiRT Rally několika změn a je tak přívětivější nováčkům. Pokud bych jej chtěl v rámci Codies tvorby někam škatulkovat, tak by asi zůstal někde na pomezí DiRT 4 a Dirt Rally. V praxi to znamená, že i nováčci si nejnovější počin studia mohou užít, to ale platí i pro hardcore fanoušky, na něž zde stále čeká výzva na každé dostupné Rychlostní zkoušce. Vše je závislé na široké škále různých nastavení v rámci asistencí.

Vliv na jízdu mají ale i personalizovaná nastavení jednotlivých vozidel, které bychom nazvali v rámci závodních her tuningem. Úpravy vozidla ale k rally jako takovému patří a jsou jeho nedílnou součástí a skutečně doporučuji se v některých vozidlech šťourat, zejména pak v těch, která si sami postavíte. Ano, jedním z nových režimů je Builder, který vám umožní si postavit vlastní vůz a to je skutečně zajímavým prvkem hry a třeba i kariéry jako takové, byť vozidla si můžete stavět i nezávisle na ní. Nicméně v kariéře má tato mechanika další rozměr a tou je rozpočet týmu. Takže se k té kariéře pojďme postupně přesunout.

Kariéra je postavena odlišně od toho, co jsme byli zvyklý v minulosti. Koncepce od Codies není vůbec špatná, byť bych řekl, že v některých ohledech byla řada věcí jasnější v předchozích počinech od Kylotonnu. Každopádně vše začíná u tvorby jezdce a vašeho vlastního týmu, kdy tuto mechaniku si tvůrci jednoduše převzali od své F1 hry, takže můžete mít logem a názvem naprosto totožný tým, co v poslední F1 hře. Dále už je vše ale jiné. Hra vás následně zavede k volbě vašeho startovacího šampionátu, jímž může být WRC Junior, WRC 2, či královské WRC. V tomto směru je fajn si vším projít od píky. Ostatně jde o novou hru a tak jsem ani já necítil potřebu jít rovnou k WRC.

Zvolením startovní kategorie ale vaše volby nekončí. Je totiž třeba vybrat váš klíčový vůz. Ten si můžete buďto koupit jako hotový produkt z poměrně rozsáhlé nabídky, byť jestli začínáte kategorií Junior, tak výběr se “lehce” zredukuje. Tedy hodně. Nicméně, když říkáme A, musíme říct i B. Vůz si můžete postavit a tady tvůrci jeli opravdu do hloubky. Jelikož si budete volit nejen vzhled vašeho vozidla, tedy karoserii a komponenty k ní, ale také jednotlivé díly pohonné soustavy jako je motor, převodovka, brzdy, chlazení, odpružení a tak dále. Tím ale vše nekončí, jelikož na řadu přichází i některé prvky interiéru.

Pokud jde o vizuální díly, tak tam se tvůrci inspirovali u vozidel, které jsou ve hře k dispozici, takže čekejte, že vaše auto se těm reálným bude podobat. Ale nebudeme si nic nalhávat. I reálné automobilky od sebe rády kopírují. Interní díly vozidla pak nabízejí různé stupně kvality a s tím je spojená i efektivita a také cena. Takže se tu nehraje jen o reputaci, ale také o peníze, což je něco, co předchozí díly ignorovali. Ale jelikož jedeme v rámci svého týmu, tak to dává smysl. Nicméně počáteční díly nejsou totálním výčtem. Postupem času se budou odemykat další díly, které je možné do hry implementovat.

Rád bych ale hned zmínil, že s jedním autem mnoho parády nenaděláte, tedy pokud se chcete zúčastnit i dalších aktivit, které režim kariéry nabízí. Vedle jednotlivých zastávek samotného šampionátu se můžete účastnit i vedlejších soutěží a třeba i výzev. Vedlejší soutěže pak zahrnují vozidla z let minulých, což kariéru značně ozvláštňuje. V praxi to znamená, že se vaše garáž bude sem tam měnit a bude zahrnovat i další vozidla. Jen je třeba mít na paměti, že garáž by měla být co do klasifikace aut, co nejpestřejší, ale zároveň se musíte vejít do rozpočtu. Pokud jej totiž překročíte, je to porušení nějakých cílů a morálka týmu může jít dolů.

Obecně je managment týmu závislí na tom, jaké zaměstnance máte. I zde máte daný rozpočet, do kterého je třeba se vejít, aby váš tým mohl fungovat. Rozpočet je možné samozřejmě navyšovat, ale to vyžaduje akce, které vás stojí nějaký čas, čímž se dostávám ke kalendáři. Ten je rozdělen do týdnů a na první pohled působí lehce chaoticky. Formát klasického kalendáře z minulých dílů od Kylotonnu působil lépe a v zásadě nabízel podobné aktivity. Tady si tedy v rámci týdne vyberete, jaké soutěže se chcete účastnit, či jestli dáte přednost odpočinku, či třeba hledání nových lidí do týmu. Také se můžete rozhodnout, jestli kapacitu vašeho týmu nezvednout. Každá vaše akce v týdnu automaticky zablokuje ty další. Některé soutěže, ale neprobíhají jen v rámci jednoho týdnu, ale třeba i více. Na to vás hra ale vždy upozorní a vy máte možnost ještě svou volbu přehodnotit.

Kariéra tedy rozhodně má co nabídnout, ale osobně bych ji esteticky vedl trochu jinak. Také si myslím, že volba délky sezóny by měla být lépe popsána. Vybral jsem si Short a nečekal jsem, že to bude až natolik krátké, že jedna rally v rámci šampionátu tak obsáhne pouze dvě RZty. Na druhou stranu vám to umožní se pohybovat kariérou rychleji. Nemějte strach, nastavit si můžete i plnou délku soutěže.

Vedle Kariéry hra obsahuje i další režimy, které známe z jiných her, kde si tedy můžete zajet rychlý závod, vytvořit vlastní šampionát, či dát časovku. Hra obsahuje dokonce i tréninkovou školu, kde si projdete několika lekcemi, které by z vás měli udělat lepšího řidiče. Kapitolkou stojící tak trochu na svých nohách je pak režim Moments. V něm se pokusíte přepsat historii, což tedy není pravidlo, jelikož některé Momenty jsou pouze založené na skutečných událostech a některé dokonce fiktivní. V zásadě jde ale o režim výzev, kdy musíte trať dojed za určitý čas, na určité pozici, či nesmíte auto příliš poškodit, čili se dostat do nějakého damage ratu. Zde mám pocit, že budou autoři nové Momenty přidávat, či spíše režim takto působí, ale kdo ví.

Nakonec tu máme online multiplayer. Do něho se můžete připojit skrze Quick Race, ale také tu máme klubové eventy, kdy je ale nutnost se k nějakému klubu přidat. V tomto směru vás ale hra odkáže pouze na webové stránky. Osobně jsem zde do hloubky příliš nešel.

Z nového EA Sports WRC jsem poněkud rozpolcený. Na jednu stranu tu máme obsahově bohatou hru, která vedle aktuálního roosteru stájí a vozidel nabízí i možnost si tvořit vlastní, k čemuž je třeba přičíst i skvěle vybalancovaný jízdní model. Je tu pak ale celá řada ale a to zejména adresovaná technickému stavu a vizuálu jako takovému, který sice není nejhorší, ale minulost nám ukázala, že to jde i lépe. Na vině může být uspěchanost, ale i přechod na jiný engine, než byly autoři během let zvyklý. Jestli se to ještě změní? Uvidíme. Každopádně je na čem pracovat. Asi je třeba nemít příliš vysoká očekávání.

7/10

Datum vydání: 3. října 2023 – potřebné místo na disku: 75 GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: NE