Everspace 2 – Recenze

Everspace 2 – Recenze

28 srpna, 2023 0 Od Jiří Hora

Už od malička mě hrozně zajímal vesmír a tajemno kolem něj. Ostatně i když i na Zemi máme stále celou řadu tajemství, zejména v hlubinách oceánů. Vesmír pro mě představoval vše, co si pod pojmem tajemství a záhady představuji. Ostatně to ve mě vzbudilo i mou zálibu ve sci-fi, kde se tyto věci velmi často probírají. Když byla tedy oznámena hra Everspace 2, která měla být na rozdíl od prvního dílu velkým vesmírným RPG, ihned ve mě vzbudila obrovský zájem. Nyní, když je hra mezi námi jsem neváhal ani chvíli a vydal se prozkoumat místní soustavy Hvězdokupy 34. 

Zde jsem se opět chopil dalšího klonu pilota jménem Adam Roslin. Ano, zápletka ohledně klonů je ideální, pokud se chcete vyhnout všemu vysvětlování, proč se vlastně začíná na novo. Ale tady to dává dokonalý smysl. Zatímco první díl byl rogue-like akční záležitostí. Tak Everspace 2 je plnohodnotným RPG se vším všudy. Máme tu tedy několik desítek hodin dlouhou příběhovou kampaň, kterou ale doprovází celá řada vedlejších aktivit, ať už jsou to samotné vedlejší story lines, či zakázky pro některou z místních frakcí. Nebudu vám ale lhát. Náplň všech vedlejších aktivit se točí kolem několika úkolů, které prakticky plníte do kola. Aneb dovez něco sem, přivez něco sem, toho najdi a sejmi, nebo prostě vybombarduj tu a tu základnu. Prostě klasická písnička. A nemá smysl tvrdit, že jde o něco jiného, či inovativního. 

Ano, občas má tahle omáčka šmrnc, ale to neznamená, že by nějak vybíhala ze standardů. Navíc tu omáčku prostě musíte jíst jinak se v příběhu prostě dál nedostanete. Jednotlivé úrovně totiž nerostou na stromě a stejně tak kredity, za něž si můžete pořídit třeba nové vesmírné lodě, či stíhačky, chcete-li. To mě poněkud štve, jelikož mě to vytrhávalo od jinak velmi dobře napsaného příběhu, kterému nechybí dobře navržené charaktery. Což je možná trochu odvážné říci, když vlastně vše je vidět v cut-scénách skrze rozpohybované obrázky, ale je to tak. Poznáte to snad a to skrze dialogy, které spolu hlavní protagonisté mají. A ano, i ten klon není jen mlčící figurka ve hře, jak to občas bývá. I on má svůj sen a cíl. Což není nic jiného, než najít své místo ve vesmíru. Jde tedy tak trochu o poznání sebe sama.

On příběh v zásadě na postavě Adama stojí. Je kolem něj vystavěna potřebná záhada a navíc skrze jeho vzpomínky získáváme informace o místním světě a jeho historii. Postupně tak zjišťujeme, že DMZ (Demilitarizovaná Zóna) už přestává být onou oblastí a že další velký konflikt je na obzoru. Ostatně, co by to bylo za hru, kdyby něco takového nehrozilo. Nicméně mi to vůbec nevadí, jelikož samotné vyprávění příběhu má tu správnou jiskru a zápletka je natolik zajímavá, že by se od tvůrců mohli učit i dřívější mistři z BioWare. (Doufám, že s nadcházejícími tituly je tedy smůla opustí).

Ačkoliv se příběh hodně soustředí na Adamovu minulost, tak jsou tu také další charaktery, které postupně tvoří jeho tým. Ten během hry postupně skládáme, což s sebou přináší celou řadu výhod. Těmi jsou perky. Ty jsou tradičně pasivní, ale není to jen o tom, k něčemu přiřadit nějaký akční bod. Zde se perky aktivují patřičným množstvím různých surovina a často i kredity. Řekněme, že perky je třeba vyzkoumat. Což je asi nejtrefnější popis. Je tedy jasné, že vedle plnění úkolů budeme sbírat a těžit různé suroviny. Těch je možná méně, než bych doufal, ale na druhou stranu vás to nutí nad každým vylepšením přemýšlet. Jelikož perky nejsou to jediné, do čeho se suroviny a kredity dají investovat.

Ve hře jde vylepšovat prakticky jakoukoliv zbraň, či výstroj, kterou máte připevněnou k lodi. Vylepšovat navíc nutně neznamená jen zvýšit jednotlivé atributy zbraně, ale třeba vylepšit i její “vzácnost” nebo i přidat nějaký ten účinek navíc. Pokud jde o vylepšení statistiky samotné lodi, to lze skrze speciální čipy. Nicméně nejrychlejší cesta k lepším statům je skrze nákup nové a lepší lodi. Zde musím ale ocenit, že nová loď není samozřejmostí a žádná není ultimátní stroj na řešení každé situace. 

Everspace 2 nabízí několik tříd lodí. Od těch malých velmi agilních a rychlých, přes vyváženější až po obrovské létající tanky, které jsou ale pomalé a na úhybné manévry prakticky nepoužitelné. Je tedy vhodné mít i více lodí v hangáru, jelikož se naskytnou situace, jejichž řešení závisí na konkrétním typu vesmírné lodi. Tím sice neříkám, že nemůžete mít jednu, ale mnohdy to znamená zbytečné zvýšení obtížnosti dané mise. 

Příběhové mise jsou totiž daleko variabilnější, co se týče jejich samotné náplně a někdy prostě musíme někoho sledovat a držet v adekvátní vzdálenosti, což vyžaduje onu menší agilnější a rychlejší loď, což platí i v případě, že někoho pronásledujete nepřátelským územím a potřebujete se zároveň vyhýbat střelám létajících kolem vás. Ničení základen je ale většinou snadnější s tím, tzv. tankem. Kdy prostě potřebujete drtivou ničivou sílu a nějakou tu výdrž na zvládnutí náporu nepřátel. Samozřejmě to lze vše řešit s “vybalancovanou” lodí, ale vše je tak trochu v daný moment obtížnější, než by muselo. A věřte, že skutečně poznáte, s jakou lodí letíte. Tvůrci si na jednotlivých lodích dali skutečně záležet.

Samotný herní svět Hvězdokupy 34 je rozdělen do sedmi samostatných soustav mezi nimiž se přesouváme skrze skokové brány. Ty vytvářejí červí díry, které umožňují lodím ultrarychlý přesun. Ano, vůbec se tu někdo neinspiroval Hvězdnou Bránou, což je vlastně super, jelikož ten seriál patří mezi mé oblíbené. Obecně hra nabízí několik druhů pohonů – máme tu pulzní pohon, cestovní pohon a warp pohon. Pulzní a cestovní pohon slouží k pohybu po dané lokaci v soustavě a warp pak pro rychlý pohyb mezi lokacemi v soustavě. Nějaký fast-travel zde nečekejte. Všude je nutné si poctivě doletět, což působí na jednu stranu autenticky, na druhou stranu je to zdlouhavé.

Zpracování jednotlivých soustav? Skvělé. Každá je unikátní a nabízí svá tajemství a místa vyvolávající pocit ohromení. Zejména jevy, jenž každého milovníka vesmíru posílají do kolen. Zde by se dalo namítat, že takové Elite Dangerous to má zpracováno reálněji, ale také jde víceméně o simulátor vesmírné lodi, tedy ve své podstatě, což přístupnost široké mase dosti znesnadňuje. Everspace 2 je ale na druhou stranu snadno uchopitelné a na ovládání snadné, což znamená daleko větší přístupnost. Tím ale neříkám, že hra jako taková je snadná, to vůbec ne. Ostatně jsem to už jednou nastínil. Tady si tvůrci nebrali servítky a tak budete řadu misí opakovat. Naštěstí záchytné body jsou dobře rozmístěny a pokud vám nehrozí nebezpečí, je možné si hru i manuálně uložit z menu.

Technicky jsem měl ke hře z počátku několik výhrad, jelikož hra častokrát zamrzávala. Což ale nebylo úplně chybou hry, ale chybně nahraným buildem do databáze Xboxu. Což dokonce způsobilo, že hra nešla stáhnout na mnoha místech světa. To se ale naštěstí rychle vyřešilo a hra tak od té doby šlapala jako hodinky. 60 snímků za sekundu a 4K rozlišení jsou zde samozřejmostí. To sice v hlubinách vesmíru tolik nevyniká, ale na oběžných drahách planet, či na jejich povrchu už je to zcela jiná písnička. Jen mě mrzí, že tvůrci neměli rozpočet na klasické CGI filmečky, ty by hru vystřelili po stránce vyprávění do úplně jiných výšin, i když formát kreseb má svůj styl. Nakonec je třeba zmínit, že hra má českou lokalizaci formou titulků, což našince jistě potěší. Zvláště u tak rozsáhlé hry jakou Everspace 2 je.


ZÁVĚREM

Everspace 2 posouvá sérii do zcela jiných výšin a také do zcela jiného žánru, který tématice sedne o mnoho více. Pokračování nabízí skvěle napsaný příběh s propracovanými charaktery a úchvatné lokace, ať už umístěné do vesmíru, či k samotným planetám Hvězdokupy 34. Hratelnost je svižná, dynamická a návyková, co tedy chtít více že? Vlastně nic. Jen je škoda, že vedlejší aktivity jsou dosti generické a navržený pohyb mezi lokacemi také nemusí sednout každému, jelikož je zdlouhavější, byť ve své podstatě autentický.

8/10

Datum vydání: 15. srpna 2023 – Potřebné místo na disku: 35GB
Distributor ČR: Koolthings – Česká lokalizace: ANO