F1 2020 – Recenze

Tento víkend proběhl první závod letošní sezóny šampionátu Formule 1 2020, který odstartoval po koronavirových restrikcích na rakouském Red Bull A1 Ringu. Za normálních okolností by se jednalo o 11. závod v programu F1, ale pro nás hráče to znamená jedinou věc, že letošní sezónu našeho oblíbeného motorsportu započneme společně se skutečnými jezdci. Jelikož koncem minulého týdne jsem dostal možnost na vlastní kůži usednout do virtuálních monopostů a vydat se do víru závodů o titul Mistra světa ve hře F1 2020, kterou si pro nás tradičně přichystali vývojáři z britského studia Codemasters. Ti si pro letošní ročník připravili několik zajímavých novinek a já byl tak zvědav, jak budou naplněna má očekávání, která po loňském ročníku nebyla malá a to jednoduše proto, že F1 2019 nastavilo laťku poměrně vysoko.

Při prvním spuštění hry jsem byl chvíli poněkud zmatený. Ačkoliv jsou menu tvořené dlaždicovým dashboardem většinou přehledná, tak v případě F1 2020 to tak minimálně na první pohled nevypadalo. Záložek je poměrně dost a vás pak přitom zajímají zhruba dvě z nich. Další jsou spíše informativní, doplňkové, či se jedná o nastavení. Menu tvoří jednoduše hromada detailů, které vám přijdou možná i zbytečné, leč věřím, že se najdou i tací, jenž se do jeho útrob ponoří, aby zjistili každou, byť nepatrnou, možnost, kterou hra může nabízet. A věřte, že já jsem si nakonec všechny ty záložky přeci jen prošel a zjistil, že celá ta řada drobností, občas dokáže potěšit, ale třeba i zklamat.

Největší chloubou letošního ročníku F1 2020 měla být přítomnost dvou režimů kariéry, tedy Driver Career a My Team. Zatímco prvního zmíněného jsme se dočkali i v minulých ročnících a měl nabízet prakticky totéž, co loňský ročník, tak tomu tak nakonec není. V loni byla zásadní novinkou přítomnost soutěže F2, která je zde přítomná i letos. A ačkoliv v loňském ročníku F2 zdaleka nenabízely možnost projet si celou jejich sezonu čítající 12 Grand Prix, tak nám to vynahradila poměrně povedeně zpracovaným příběhem, který měl tu správnou gradaci a také obsahoval tu pravou porci rivality, mezi dvěma největšími hráči šampionátu. Něco podobného jsem tedy čekal i v letošním ročníku, tedy pokud si zvolím F2 v nejkratším možném provedení, které čítá pouze 3 závody. Bohužel, příběh úplně zmizel a to jsem v hloubi duše doufal, že se jej vývojáři rozhodnou nějak rozvinout, či lépe podat a dočkáme se tak něčeho podobného jako v případě režimu Cesta v sérii FIFA od EA. V tomto ohledu se pro mě jedná o velké zklamání.

Naštěstí je tu ale nový režim My Team, který nám umožní vytvořit si zcela nový závodní tým, který se zapojí do šampionátu F1 jako jedenáctý aktivní tým. Tento režim probíhá v mnoha ohledech podobně jako předchozí Driver Career, ale je rozšířen o celou řadu dalších prvků souvisejících hlavně se zprávou vašeho týmu jako takového. Jakmile si zvolíte název vašeho týmu, čekají vás první důležité volby. Tou nejdůležitější je hlavní sponzor. Ten vám totiž poskytne první nutnou finanční injekci s tím, že má na vás samozřejmě jisté požadavky, které je během sezóny nutné plnit. Poté přichází na řadu volba dodavatele motorů s tím, že minimálně v první sezóně si třeba nechte zajít chuť nad dodavatelem, jakým je Ferrari, jelikož v tu chvíli se okamžitě ocitáte bez financí. Tím pádem váš druhý pilot bude naprostý amatér a jeho úspěšnost bude naprosto nulová. I schopného druhého pilota je nutné zaplatit. V mém případě jsem podepsal kontrakt nad motory s Hondou, jejichž nabídka mi přišla nejvybalancovanější.

Každý správný tým má své barvy, v nichž jej pak reprezentuje. I tato volba vás v případě nového režimu čeká. Já samozřejmě tvořil tým v našich žluto-černo-bílých barvách. Pokud tvoření samotného monopostu, tak moc možností zde není. Na výběr je z pouhých pěti liveries, u kterých můžete editovat pouze barvy. Zde jsem rovněž očekával trochu více možností. Pokud tedy disponujete některou z vyšších edic, liveries je více, ale nelze jim měnit barevné schéma. Dále si můžete vytvořit své vlastní logo, ale i přesto, že možností je zde více, tak stále nejde o žádný komplexní editor. Logo můžete složit pouze z pozadí a znaku. Žádná vlastní tvorba se nekoná. A na editor jako například ve Forza sérii nečekejte. Svůj decal si nevytvoříte. Možnosti editoru jsou omezené i v případě tvorby vlastního jezdce, kdy máte k dispozici několik desítek předem vytvořených avatarů. Vlastní postavu si opět vytvořit nelze. V případě tvorby a editací mají Codies hodně co dohánět. 

Nebudu ale tvůrcům pouze křivdit, ačkoliv je grafická část My Team hodně ořezaná a řekněme v plenkách, tak managment týmu se povedl podstatně lépe. Správný chod týmu není postaven pouze na tom, že budete dobře zajíždět jednotlivé Velké Ceny, ale že nějaký ten čas bude trénovat, podnikat různé akce pro média, či fanoušky, budete souhlasit s různými interview, v nichž se bude tvořit obrázek společnosti na váš tým jako takový. Všechny tyto aktivity je nutné pečlivě plánovat během volných dnů mezi jednotlivými závodními víkendy. Pokud si ale v plánování nejste jistí, lze to generovat i automaticky, což jsem minimálně v začátcích hojně využíval. Kromě zmíněných možností vám sem tam přijde nějaký ten Invitional Event, kde se postavíte některé z dostupných výzev s historickými monoposty, jejichž počet nám opět trochu narostl. Konkrétně pak v případě, že máte k dispozici Schumacher Edition.

Jednotlivá Interview, či rozhovory během Grand Prix, budou tvořit nejen veřejné mínění o vás, ale také vašeho týmu. To následně ovlivňuje jejich morálku. Morálka má pak vliv například na technologický vývoj vašeho monopostu, který je zde také přítomen a funguje naprosto totožně jako v případě loňského ročníku. Je tu však jistá nástavba, která jeho fungování může ovlivňovat. Jednotlivé technické departmenty vašeho týmu můžete posouvat na vyšší úroveň a to jednoduše tím, že do nich investujete, ale nejde jen o ně. Investice ve vašem týmu můžete směřovat i do tréninkových aktivit, či již zmíněných společenských aktivit. Nicméně investice do technologií vám například může zvednout šanci na úspěšný výzkum, zkrátit jeho čas, či může snížit kvantitu technologických bodů pro daný výzkum.

V zásadě nemohu říci, že by měl režim My Team v rámci F1 2020 nějaké zásadní chyby. Naopak si myslím, že nám dovoluje docela v dobře navrženém rozhraní si vyzkoušet, jaké to je vést takový tým a ano, zkoušel jsem být i neúspěšný a skutečně to jde, ale cílem hry to rozhodně není. Pokud budete rozumně investovat a necháte si i nějaké rezervy, pak se prakticky ze všeho lze vyhrabat. Po té závodní stránce je na tom My Team naprosto stejně jako Driver Career. Tedy nastavíte si obtížnost soupeřů, vyladíte si asistence podle toho, jak se vám hraje nejlépe, přičemž oba režimy lze hrát i v takzvaném Pro Career, tedy že vše bude nastaveno podle skutečných parametrů. Tedy závod pojedete na reálný počet kol s maximální obtížností a veškerými vypnutými asistencemi. Nedoporučuji toto zkoušet s gamepadem a vlastně ani v případě, že máte volant a jste nějakým začátečníkem. Hra vás v tomto ohled může spíše frustrovat, s čímž souvisí i odstavec níže.

Hratelnost se od minulého ročníku prakticky nezměnila. Vše se ovládá stejně, nastavení jsou totožná, a co se týče modelu řízení, poškození a vlastně samotné fyziky, tak ani zde není nic postřehnutelného. Jestliže došlo k nějaké změně, pak není tak citelná, aby nějakým výrazným způsobem ovlivňovala hratelnost. Nejspíše došlo ke změně na úrovni nějakých parametrů, jako je stav pneumatik, spotřeba paliva, či vliv deště na jízdní vlastnosti. Tady skutečně k drobným posunům došlo. Ale těžko bych mohl hratelnost hodnotit nějak záporně. To že zde není nějaká výrazná změna, nevadí, jelikož už od F1 2018 není moc, co zdokonalovat. A opět zlaté rčení: „Proč měnit to, co funguje a navíc skvěle?“ Já si tak opět nerušeně užíval každý jednotlivý kousek trati před sebou.

Znatelnou úpravou ale prošla umělá inteligence. Což je rozhodně jeden z elementů, které mají na hratelnost skutečně citelný vliv. Umělá inteligence je opět o něco autentičtější. Počítačem řízení oponenti se skutečně snaží každý jednotlivý manévr vůči vám naplánovat a stejně tak, pokud se ocitáte v jejich zádech, pak vám novou příčku nechtějí dát jen tak pro nic za nic. Preciznost jejich jízdy také doznala jistých změn a závod je opět náročnější. Už na normální obtížnost budete mít na řadě míst si udržet svou pozici. Pokud nastavíte obtížnost na realism, pak čekejte skutečnou výzvu a nutnost neustále pilovat každou jednotlivou zatáčku, která může být pomyslným milníkem mezi výhrou a prohrou. V tento moment budete rádi za každou jednotlivou sekundu na tréninku, popřípadě v kvalifikaci. 

I přes vypiplanou hratelnost, která v kombinaci s bezchybným technickým stavem hry, přináší skutečně jedinečný herní zážitek, se nezbavím dojmu, že po Assetto Corsa: Competizione, které jsem recenzoval krátce před F1 2020, je přeci jen novinka od Codies lehce arkádovějším zážitkem. V AC:C jsem musel skutečně hlídat každou možnou nerovnost vozovky a přejezd přes obrubník mohl být vždy fatální a znamenat naprostou ztrátu kontroly nad vozidlem. Do těchto situací jsem se prostě v F1 2020 nedostával. Tímto ale nechci shazovat hru jako takovou. Naopak po stránce obsahu a komplexnosti herního zážitku jde o zcela jiný prožitek z hraní. Nutno určitě brát v potaz i fakt, že chování vozidel třídy GT3 se značně liší od monopostů F1, popřípadě F2.

V úplném úvodu jsem zmínil to, že menu hry je tvořeno spoustou záložek. Nachází se tam Home, který vám v podstatě dává okamžitý přístup k tomu, abyste vrátili do režimu, který jste naposledy opustili. Také se zde ale také nachází Messenger, v němž vám chodí případné zprávy od Codemasters, ale dostáváte zde i trofeje, které můžete následně v šestici vyobrazit do tzv. Podium Passu. Ten vede o vás kompletní přehled statistik z jednotlivých režimů, přičemž si jen můžete i decentně personifikovat. Další záložku tvoří Single Player, kde vedle dvou výše popsaných režimů najdete také klasické režimy jako Grand Prix, Championship, nebo Time Trial. Nemalou část tvoří také Multiplayer, který se od loňska příliš nezměnil, pokud tedy nemáte rádi gaučingová závodnická klání. Zpět je totiž Split-Screen, který jsem rozhodně uvítal. Možnost opět jen usednout s kamarádem k jedné lokální hře, bylo jistým návratem do minulosti, jenž minimálně v případě Xbox One X funguje skvěle.

Milovníci multiplayeru určitě ocení zejména různé virtuální ligy, přičemž zde máte i možnost vytvořit si svou vlastní, stejně jako tomu bylo v předešlém ročníku. Dále zde jsou různé hodnocené i nehodnocené závody a mimo jiné jsou tu i různé Týdenní výzvy, kde můžete otestovat své schopnosti v rámci světového žebříčku. Vrcholem multiplayeru je samozřejmě #F1 Esports. Eventy v rámci tohoto světového multiplayerového poháru zatím aktivní nejsou a prozatím zde najdete i řadu novinek ze světa F1, vedle nichž běží i právě odpočet do startu Esportového turnaje.

Mezi poslední záložky patří například i Customization, kde si můžete předem vytvořit různá barevná schémata pro livery, nová loga pro případné týmy, což je možné využít i v multiplayeru, a možné je třeba i vytvořit si jiného vlastního jezdce. Jak už jsem ale zmiňoval v recenzi výše, tak možnosti těchto úprav jsou velmi omezené a já jen doufám, že vývojáři budou tuto možnost nadále rozvíjet. Momentálně nad tím člověk může mhouřit oči, ale to už v případném příštím ročníku dozajista tak snadné nebude. Jste-li jen nadšencem do samotných monopostů, tak ve hře naleznete i záložku Showroom, kde si můžete všechny monoposty ve hře důkladně prohlédnout. Najdete zde jak monoposty soutěže F1, tak soutěže F2 a nechybí ani všechny dostupné historické kousky.

Technická stránka je ze strany Codemasters už tradičně naprosto precizní. Hra si drží vždy skálopevných 60 snímků za sekundu a v případě konzole Xbox One X si můžete všechnu tu parádu vychutnat také v nativním 4K. Škoda jen toho, že od minulého ročníku ani zde nedošlo k nějakému výraznějšímu vizuálnímu posunu. Opět vše je spíše v detailech, které ale jistě potěší. Jestli však přeci jen toužíte potom, shlédnout si ve hře i něco nového, pak i to máte v případě F1 2020 možnost. Do programu byly totiž zařazeny dvě zcela nové tratě, které si v rámci Šampionátu F1 odbydou svou premiéru. Těmi okruhy jsou Nizozemský Zandvoort a veitnamský okruh v Hanoii. Oba okruhy jsou ve své podstatě dosti technické a po vizuální stránce skvěle provedené. Jsem také zvědav, co v budoucnu s technickou stránkou provedou konzole Xbox Series X a Playstation 5.


ZÁVĚREM

F1 2020 boduje a opět nám přináší vynikající zpracování závodů Formule 1, přičemž ani letos nechybí šampionát F2. Technicky jde o skvěle zvládnutý titul, který nabízí vynikající jízdní model a solidní nálož obsahu, kterému vévodí zejména nový režim My Team. Zamrzí pak absence rozvinutí příběhu z loňského ročníku a dosti omezené možnosti customizace.

HODNOCENÍ: 9/10


Autor: Jiří Hora
Testovaná verze: Xbox One X

Distributor ČR: COMGAD s.r.o.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.