Fade to Silence – Recenze

Fade to Silence – Recenze

30 dubna, 2019 1 Od Jiří Hora

THQ Nordic je vydavatel, který roste poměrně vysokým tempem a nakupuje studia a značky v nemalém měřítku. A i když má tento vydavatel v područí několik velkých herních sérií, je prostě nutností občas přijít s něčím zcela novým. A přesně to tak v tuto chvíli činí, jelikož v těchto dnech vydává nový titul od studia Black Forest Games s názvem Fade to Silence. Ten měl vyjít už v prosinci loňského roku, ale vývojáři potřebovali více času na to, aby hru dostatečně vyladili a my tak dostali kvalitní herní kousek. Jestli se jim to povedlo se dozvíte na následujících řádcích.

Hra Fade to Silence nás zavede do nelítostného světa, kde vládne nekončící zima a vše je tak pokryté sněhem a ledem. Kdysi fungující lidská společnost zmizela po globální kataklyzmatické katastrofě, jenž změnila planetu Zemi k nepoznání. Sněhem zalité pláně jsou lemovány troskami starého světa a do toho tu máme přeživšího jménem Ash, jenž se snaží o jediné, aby ochránil svou dceru a společně v tomto krutem světě přežili. Jenže mráz není to jediné, z čeho mají přeživší hrůzu. Po katastrofě se na světě objevila i neznámá temná stvoření, jenž prorostla do země jako smrtící nákaza a jenž touží vyhladit zbytky lidského pokolení.

Musím říct, že vyprávění příběhu není nejsilnější stránkou hry, ale ostatně tím ani být nemá. Události, jenž dovedli svět, tam kde je, máme zjišťovat postupně a jsou nám odhalovány v útržcích, což trošku dementuje jakoukoliv přítomnost postupného vypravění, či gradovaní děje. Autoři se totiž rozhodli, že ve hře nás nijak za ručičku vodit nebudou, a že průzkum a chuť odhalit tajemství místního světa budou tím správným řešením. Ostatně podobně to funguje i u Souls série slavného studia From Software, a Fade to Silence se jeho zjevnou inspirací nijak netají. Jestli je to dobře, či špatně, je hodně individuální. Já mám rád tajemno a možnost si vše zjišťovat postupem hrou, ale je potřeba k tomu mít vytyčenou nějakou cestu, kterou minimálně v úvodních hodinách budete hledat těžko.

Nechme přístup k ději hry a posuňme se k vizuální a celkově technické stránce. Vývojáře chválím za optimalizaci, hra běží bezchybně a zcela plynule. Ovšem s grafickým zpracováním jsem trochu na vážkách. V úvodu hry jsem se solidně lekl toho, jak je řada textur rozmazaných a detaily obličejů bych také k vrcholům práce grafiků rozhodně nepřiřadil. Můj záchvěv strachu z toho, co mám před sebou ale opadl poté, co jsem poprvé spatřil samotné ztvárnění herního světa, který i přes zjevnou nedokonalost textur, vypadal velmi dobře. Ona zasněžená krajina má jednoduše své osobní kouzlo, které vás pohltí, že i zapomenete na nějaké ty nedostatky, za které zjevně může i nižší rozpočet na samotný vývoj, jenž je z toho cítit. Myslím, že to ale částečně omlouvá i podstatně nižší prodejní cena, oproti tři áčkové produkci.

Dost bylo negativismů, jdeme se na hru podívat z té lepší stránky. Jak jsem zmínil již výše, tak hra si dost bere ze série Souls, čímž to nejhlavnější je soubojový systém a obecně přístup k nepřátelům. Souboje staví na vyšší obtížnosti, kde je potřeba brát v potaz nejen sílu nepřátel a jejich chování, ale i vaši staminu, která může být mnohdy hranicí mezi životem a smrtí. Útoky jsou definovány na rychlejší slabší a pomalejší ale ničivější. To je možné kombinovat s úskoky, či krytím. Zde pak funguje ono perfektní papírování, kdy je následně nepřítel na okamžik dezorientován a vy na něj tak s radostí na tváři můžete poslat pár řádných úderů. Souboje jsou nesmírně zábavné a je dobře, že tuto podobu do hry vývojáři zaimplementovali.

Ve světě z ledu a sněhu není vaše smrt jen výsadou nepřátelských přízrakům podobných stvoření, ale i samotného prostředí. Pokud se nebudete zahřívat a udržovat také teplo rodinného krbu, zabije vás časem i zima. Dalším zabijákem může být hlad, ale i silná únava může definovat vaší hranici mezi životem a smrtí, proto je potřeba se čas od času vyspat. Spánek je pak jedním z prostředníků k vyprávění příběhu hry. Fade to Silence hodně staví na survival prvcích a sběr surovin je jedním z důležitých faktorů pro přežití. Bude tak potřeba sbírat dříví na oheň, sbírat rostliny pro výrobu medikamentů, lovit zvěř pro jídlo, a tak podobně. Ke kácení stromů je ale potřeba sekery, k lovu zase luk, ale na začátku ničím takovým nedisponujete. Další nedílnou součástí se tak stává crafting, čili výroba.

Výrobu bychom ve hře mohli rozdělit na to, co můžeme vyrobit prakticky kdekoliv, jako šípy, léčivé masti a podobně, a na to k čemu je potřeba oheň tábora. Zde pak můžete vyrábět všemožné předměty jako výše zmíněný luk a sekeru, ale také další zbraně a také zbroj. Na vše je pak potřeba určitých materiálů, které jsou většinou k nalezení po herním světě, někdy je pak třeba sem tam něco rozebrat, abyste se k dané surovině dostali. Postupem hrou pak můžete narazit na lepší materiály potřebné k výrobě kvalitnějšího vybavení, v tomto ohledu jsem si hned vzpomněl na čas, kdy jsem recenzoval Conan Exiles, ale tady mi survival prvky v kombinaci s výrobou přišli daleko lépe provedené a hra na mě působila daleko zábavněji. Možná je to tím, že je hra koncipována jako singleplayerová hra. I když to bych byl mírně nepřesný, jelikož Fade to Silence umožňuje hraní ve dvou v kooperaci, což posouvá hru opět v zábavnosti dále, ale já přeci jen preferoval sólo, hra s náhodnými lidmi není nic pro mě.

Náplň hry je v podstatě jednoduchá, prozkoumat místní svět, najít suroviny, přežít a zjistit, co se to vlastně děje. Hra vám po úvodním, řekněme, tutoriálu již příliš neradí. Po světě je ale řada dalších přeživších s nimiž je většinou spojen nějaký ten úkol. Úkoly jsou tu tak pevně spjaty s tím, jak svět objevujete. Osoby, kterým následně pomůžete můžete nabídnout útočiště ve vašem táboře, který můžete následně ještě rozšiřovat o další budovy, které vám opět umožní tvorbu dalších předmětů a vylepšení. Stavba je tak dalším prvkem, kterým má novinka od Black Forest Games společného s Conan Exiles od Funcomu. Způsob, jakým vývojáři přistoupili k herní náplni ve mě většinou nevyvolává kladné reakce, ale vzhledem ke koncepci místního světa mi to zde vlastně sedí.

Na začátku jsem tak trochu opomenul jednu věc, a tou je výběr obtížnosti. Fade to Silence nabízí celkově dvě. První vám dá svět jako na dlani, je hodně ubráno na survivalu a umožní vám snazší průzkum světa, také je tato obtížnost nazvaná Explor. Vývojáři si ale vymysleli zajímavou fintu, jak hráče donutit jít do druhé, zde standartní obtížnosti Survival. Pokud si zvolíte Explor, tak vám hra uzamkne možnost získávat Aichievmenty. Takže pokud trpíte neskonalou touhou po zisku Achievmentů, tak zvolte Survival, kde vás může po několika smrtích čekat i perma death, což znamená jediné, jít vše znovu. Vývojáři to tady s tím prvkem přežití holt berou hodně vážně.

Pokud se podívám na Fade to Silence jako na celek, tak v sobě ukrývá vcelku zajímavý a unikátní svět, který vás zaujme svým tajemstvím, který je ale obalen pouze v průměrném vizuálu, což dávám za vinu hlavně rozmazaným texturam, a vlastně si stále říkám proč, když hra nemůže být tak náročná. Survival prvky zde fungují opravdu skvěle a soubojový systém je zábavný. Vývojáři nezapomněli, ani na jistý strom schopností, který jde v ruku v ruce se survival prvky a vlastně vám umožní přežívat v tvrdých podmínkách na delší čas, či se přesouvat po světě rychleji pomocí psího spřežení, ale rozšiřovat jej nebudete zase tak často, jelikož strom schopností není příliš rozsáhlý, ale na poměry hry dostačující. Trochu mě mrzí, že příběh není do hry správně zapojen a pocitově stojí na okraji toho všeho a to je škoda, jelikož mě osobně to ubírá na zážitku.

SOUHRN

Fade to Silence přináší zajímavý svět uvržený do nekonečné kruté zimy, který ale i přes tajemné příběhové pozadí, nevyužívá svého plného potenciálu. Prim tu tak hrají hlavně survival prvky v kombinaci se zábavným soubojovým systémem jako vystřiženým ze slavné série Dark Souls. Bohužel hru sužuje i menší produkční zázemí, což je znát hlavně na grafickém zpracování, které na dnešní poměry trochu pokulhává, i přesto ale pohled do krajiny dokáže vykouzlit zajímavé scenérie. Fade to Silence zasloužil zkrátka ještě o trochu té péče více.

HODNOCENÍ: 6/10

Distributor ČR: Comgad