FIA European Truck Racing Championship – Recenze

26 července, 2019 2 Od Jiří Hora

Na poli videoherních závodních simulátorů se rok co rok setkáváme po většinu s těmi stále stejnými sériemi, které i přesto máme stále rádi a jsme rádi za každou inovací, která se v nových ročnících objeví. I přesto, že takových her je poměrně dost, tak stále se najdou závodní soutěže, které se své videoher vyhýbaly, či se objevily kdysi v minulosti, ale v moderním hávu jsme je neviděli. O jeden návrat závodní série s obřímy tahači v hlavní roli se letos pokouší studio N-Racing pod taktovkou vydavatele BigBen Interactive, který má pod sebou i například oficiální licenci na WRC. V BigBenu si ale nejspíše řekli, proč nerozšířit portfolio o něco, co tu dlouho nebylo. No a tak tu nyní máme recenzi na hru FIA European Truck Racing Championship.

Musím říct, že po mém prvním průchodu v menu jsem si řekl, že vývojáři sázejí opravdu na jednoduchý design, který může v určitých oblastech působit trochu zastarale. To i přesto, že využili dnes velice populárního dlaždicového designu. Ten by sám o sobě nepůsobil zle, ale ony další seznamy, vizualizace vozidel a jezdců s jejich popisy jsou jednoduše nevýrazné, což není myšleno, že by nebylo vše čitelné či podobně. Nepůsobí to jednoduše dobře k tomu, co jsem mohl v posledních letech vidět i celé řady jiných závodních her. Ale buďme upřímní. Menu není ničím, co bych na hře nijak hodnotil. Spíš to berte jako takovou vsuvku. Důležité je hratelnost a samotný obsah, který sází na oficiální licenci FIA ETRC. Překvapila mě však i přítomnost World Series.

Pokud se podíváme na obsahovou část hry, tak zde nalezneme klasický zástup herních módu jako Quick Race, Championship, Time Trial, Events, Online multiplayer, ale i dnes toliko neviděný SplitScreen. Hlavním režimem je jednoznačně Career, která si v menu uzmula největší dlaždici vůbec, až jsem v prvních momentech myslel, že jde jen o doprovodný obrázek a že hra vlastně Kariéru ani nemá, jelikož jsem si nápisu hned nevšiml. A než se do ní pustíme, tak musím sdělit, že režim Events je v tuto chvíli stále uzamknut. Dá se tedy očekávat, že vývojáři jej zpřístupní nejspíše až s prvním updatem.

Tak tedy ke kariéře. Tam si již tradičně vytvoříte vlastní profil jezdce, avšak zde nečekejte žádný editor. Jednoduše vyberete národnost a jméno. Než se však dostanete do samotného závodění, musíte si nejprve vytvořit licenci. Což je v podstatě takový tutoriál, který vás naučí jezdit se samotným tahačem, tedy hlavně používat vodní chlazení brzd, které brání jejich přehřátí a následně ztrátě funkčnosti. Jakmile projdete tímto tutoriálem, můžete si zvolit jestli svou kariéru zahájíte v ETRC nebo ve World Series. Ať už si ale vyberete cokoliv, tak se vám neznemožní přístup do toho druhého. V praxi si tedy můžete odbýt rovnou dvě kariéry najednou, jelikož obě soutěže fungují zcela nezávisle na sobě.

Pokud si chcete vychutnat plně licencované závody evropských tahačů, pak zvolte možnost ETRC, tedy onen European Truck Racing Championship, podle nějž se jmenuje i hra. Zde se můžete stát součástí i jednoho ze dvou českých týmu tedy Czech Truck Racing a Buggyra. V těchto týmech pak můžete jezdit po boku českých ikon tohoto sportu Frankieho Vojtíška nebo za Buggyru Adama Lacka. Průbeh kariéry je pak v poměrně jednoduchém duchu, tedy postupujete dle kalendáře a snažíte se umístit na nejvyšším možném postu. V kalendáři se pak nachází vedle závodních víkendů i celá řada tréninkových jízd. Vzhledem k tomu, že sezóna ETRC se skládá z pouhých 8 závodních víkendů, je součástí každého víkendu čtveřice závodů na stejném okruhu. Nechybí však ani trénink a kvalifikace, včetně Super pole, pro každý z daných dnů. Pokud se vrhnete do série Worlds Series, pak vás čeká trochu delší sezono, jelikož závody jsou rozšířeny o šest závodních víkendů díky přítomnosti mimo evropských tratí. Zde je opět možné stanout po boku, tentokrát závodnice, Sáry Dvořákové, která je součástí týmu Buggyra.

Provedení kariéry je velmi jednoduché. Nečekejte zde žádné rozhovory v novináři, nebo možnost nějak si přizpůsobovat vašeho jezdce. Ani o velkých úpravách na samotných tahačích nemůže být vůbec řeč. Tak nějak si myslím, že provedení celé této hry je spíše testem zájmu hráčů o tuto sérii. Pokud do ní bude chtít BigBen Interactive v dalším roce více investovat, pak dozajista může jít o velký krok vpřed o proti aktuálnímu premiérovému dílu. Kde mohou vývojáři hlavně do kariéry zahrnout celou řadu dalších prvků zmíněných výše, aby hře přidali na atraktivitě. Neberte to ale tak, že koncept kariéry v aktuálním ročníku nefunguje, jelikož funguje dobře, jen jde o provedení, které nás poněkud posouvá o pár let nazpět.

Jak jsme zmínil na samém začátku, tak menu hry je poměrně strohé, v některých ohledech zastaralé. Možná si toho byli vědomi i sami vývojáři z N-Racing. Výběr jezdců je totiž odkázán na onen staticky obrázek a popis. Během výběru jezdce, například v Quick Race, si tak daný truck moc neprohlédnete. K tomu je ve hře implementováný Showroom, jenž vám přesně toto umožní a to u všech více než 40 tahačů, které ve hře naleznete. Jde tak více méně o jedinou nástavbu, kterou hra zahrnuje, přičemž by zde ani nemusela být, kdyby byl Showroom implementován už do samotného výběru.

O tom, že FIA European Truck Racing Championship je takovým prvotním testem zájmu, svědčí i samotné nastavení fyziky a jízdního modelu. Moc toho totiž nenastavíte. Jde vypnout a zapnout vodící čáru, zvolit převodovku, určit jestli chcete manuálně používat vodní chlazení brzd, míru povoleného poškození a nakonec je tu jistá předvolba nastavení fyziky, která vlastně ovlivňuje jen výše zmíněné čtyři faktory. Kontrolu trakce, či stability zde nehledejte. Tyto dva faktory má hra nastaveny defaultně a věřte mi, že roztočit truck se vám povede velmi rychle pokud nebudete regulovat plyn. S brzděním je také třeba brát v potaz, že brzdná dráha tahače bude delší a prošlapávání brzd se nevyhnete. Nejzajímavějším prvkem hry je tak manuální vodní chlazení brzd, kdy je třeba neustále kontrolovat teplotu brzd a nepustit jí ideálně nad 450 stupňů, jinak dochází k poškození brzd. Navíc musíme mít na paměti dostupnou vodu v nádrži, takže ji nesmíme plýtvat zbytečně, či jen tak. Je skvělé, že tento prvek ve hře je, hře to nejen dodává na autenticitě, ale i na jisté výzvě a schopnosti si dobře rozběhnout využívání vody pro chlazení.

Technická stránka hry je trochu diskutabilní. Titul nevypadá špatně. Tratě jsou poměrně hezky vymodelované a také disponují celou řadou zajímavých featur jako přelétávající vrtulníky a podobně. Modely samotných tahačů jsou pak naprosto skvělé. Byť se mi hra líbí a hrál, či stále hraji, ji velmi rád, tak mě mrzí, že vývojáři například vůbec nevyužívají výkonu Xbox One X. Rozlišení tak nepřesahuje Full HD, což je na 4K TV znát na zubatých liniích u vzdálených objektů a snímkování je také zaseknuto na 30fps. Na druhou stranu hra díky Xbox One X běží naprosto bez propadu snímků a načítací obrazovky jsou opravdu krátké. Doufám, že případný další ročník už výkon Xbox One X využije a stejně tak bude implementováno například HDR.

FIA European Truck Racing Championship nám dává po dlouhých letech opět možnost usednout za volanty závodních tahačů. I přesto, že hra je ve své podstatě zábavná a hraje se dobře, tak jsem se nemohl zbavit pocitu, že je v některých ohledech ku dnešním poměrům trochu zastaralá. Tento titul je tak spíše pokusem, jestli by byl o takový simulátor zájem, což je trochu škoda. Nejlepší by bylo ohromit hned na první dojem. Takto je z možné skvělé hry, pouze dobrá hra, která dělá svůj úkol dobře, ale mohla mít na víc. Proto je známka taková jaká je. Své fanoušky si však najde a vlastně i jistým způsobem zaslouží.

HODNOCENÍ: 6/10