Gran Turismo – Recenze

Gran Turismo – Recenze

26 srpna, 2023 0 Od Jiří Hora

Jestli jsem měl v letošním roce v plánu vidět nějaký film, byl to bezesporu poslední snímek geniálního režiséra Neilla Blomkampa, jehož rukopis je na každém filmu vždy znatelný. Nicméně jsem si jej dlouho nedokázal spojit s tím, že by se právě on měl postarat o filmovou adaptaci videoherní série Gran Turismo, která je ikonou mezi závodními hry. První trailer mě ale velmi rychle přesvědčil o tom, že Blomkamp byl trefou do černého a po včerejší kino projekci jsem v tom jen utvrzen.

Asi by bylo fér říci, že celou recenzi budou pojímat pohledem hráče a nikoliv filmového kritika, ostatně do něj mám daleko, byť sem tam se o nějakém filmu rozpovídám. Sám mám totiž herní sérii Gran Turismo velmi rád. Právě ona ve mě vzbudila zájem o závodění o auta jako taková. Je to vlastně paradox, jelikož přesně o tom vlastně film je. Je o snech, které se mohou plnit, je o tvrdé dřině a také o emocích. Ve zkratce je tento snímek jakýmsi milostným dopisem automobilovému motorsportu a automobilům jako takovým.

Vše vlastně začíná ohlédnutím se za vývojem videoherní série jako takové a vizí s níž šéf studia Polyphony Digital, Kazunori Yamauchi, do vývoje šel. Vlastně šlo o skvělý úvod, jenž i neznalým nastíní vše, co ke zhlédnutí filmu potřebují. A je třeba uvést na pravou míru to, že film vlastně o hře jako takové není, té se vlastně týká jen zhruba první třetina, která nás uvede do života mladíka jménem Jann Mardenborough. Právě o něm je film Gran Turismo, je o něm a jeho cestě za snem stát se profesionálním automobilovým závodníkem.

Film je tedy založen na skutečných událostech, jelikož zmíněný hráč a nyní už profesionální závodník je reálně žijící osobou, která má za sebou aktuálně přes 200 závodů. A byť si scénář sem tam něco přikoření, naštěstí přiměřeně, jde o události, které se skutečně děli. Ostatně sám Mardenborough byl kaskadérem herci, jenž jej ve filmu ztvárnil, Archiemu Madekwovi. Ten se role zhostil skutečně se ctí a podal velmi dobrý výkon, zejména ve vypjatých emotivních chvílích, kterých je ve filmu hned několik a skutečně berou za srdce.

Na skvělé atmosféře se ale nepodílí pouze hlavní postava. Já si ve filmu velmi oblíbil Davida Harboura, který si zde zahrál hlavního šéf-inženýra a bývalého závodníka Jacka Saltera. Jack je ve filmu nesmírně charismatickou postavou, která je místy tvrdohlavá a nevěří, že by z hráče videoher mohl být skutečný závodník. Ostatně si jeho postava projde slušným vývojem, stejně jako Jann. Ostatně na této dvojici a jejich fungování vše dosti stojí, tedy z dramatického hlediska. Dvojici pak doplňuje Orlando Bloom, jehož postava Dannyho Moora mě neskutečně štvala, ale přinesla do příběhu pohled PR a byznysu. Ostatně GT Academy vzešla z jeho mysli a automobilka Nissan mu tehdy k celému projektu dala zelenou a že to byl skvělý tah.

Už jsem říkal, že příběh vzbuzoval emoce, byl napínavý a chyběla zde i rivalita. Ta sice byla cílena na jednoho arogantního jezdce Nicholase Capu, ale obecně bylo cítit, že skutečný závodníci mezi sebou nechtěli nikoho, kdo si myslí, že umí řídit závodní auto na základě videohry, či závodního simulátoru. Ostatně Jann to pociťuje i ze své vlastní závodní stáje, do níž se vítězstvím v GT Academy dostal.

Celou dobu tu vlastně mluvím o nějaké třetině filmu a co ty dvě zbylé? Ty jsou prakticky jen o závodění. Jestli jste někdy toužili po filmu, který skutečně je o závodění, je to tento a to naprosto bez diskuze. Zde se nejvíce projevil Blomkampův podpis. Práce s kamerou je naprosto fantastické. Má to svůj prostě svou tvář. Vizuálně je to pak extrémně nápadité. Na filmu je znát, že se točilo se skutečnými vozy a to všude kde se jen dalo a jediné, co bylo uděláno pomocí CGI jsou samotné nehody, k nimž ve hře dochází.

Pokud bych měl filmu něco vytknout tak je to poslední část, která se točí kolem světoznámého závodu 24h Le Mans. Ten byl pro celý tým Nissan Nismo klíčový, ostatně i pro samotného Janna a jeho tým. Právě zde vidím největší nedostatek. Film se v tomto směru soustředí jen na samotného Janna, to není nutně špatně, ale osobně bych byl radši, kdybychom viděli i pasáže, které se týkali jeho kolegů, kteří byly také účastníky GT Academy – jde o postavy Mattyho Davise a Antonia Cruze. Zde si myslím, že mohl mít film daleko větší drive. Což je něco, co jsem si po odchodu z kina úplně nechtěl uvědomit. Ale jde skutečně jen o drobnost.

A race from Columbia Pictures GRAN TURISMO. Photo by: Gordon Timpen

Když se ohlédnu za scénami na okruzích, tak byly nesmírně dynamické, byly surové a to je něco, co mě drželo v napětí. Blomkamp jednoduše dokazuje, že je pan režisér a že zvládne i jiné filmy, než ty se sci-fi tématikou. Navíc se mi velmi líbil ten vizuální styl, který v některých částech simuloval samotnou videohru Gran Turismo a to jednoduchým přidáním několika HUD prvků. Prostě skvělý nápad. Jestli je něco nejlepší filmovou adaptací videohry, tak je to naprosto bez diskuze právě Gran Turismo.

Gran Turismo je pro mě osobní záležitost, jde o něco, co mě přivedlo k videohrám a k lásce k automobilovému závodění. Jsem nesmírně rád, jak to celé režisér Neill Blomkamp uchopil, jelikož to stojí za každou sekundu, kterou u filmu strávit. Film má vše, co potřebuje. Charismatické postavy, drive, napětí, emoce a osobitý vizuální styl. Podstatné je, že celé je to správně uchopeno a podáno. Na filmu vidím jen pouhý jeden jediný nedostatek, který pramení z poslední části filmu, ale ten není zase tak zásadní, aby v mých očích film nějak klesl. Bezesporu nejlepší filmová adaptace videoherní tématiky.

9/10

Datum premiéry: 11. srpna 2023
Distibutor: Falcon