Klonoa Phantasy Reverie Series – Recenze

26 července, 2022 0 Od Jan Volejník

Herní historie je plná skvělých titulů, bohužel některé z nich upadají v zapomnění. Této nemilé skutečnosti napomáhá fakt, že generace hráčů, jenž ty skvělé pecky hrála, už odrůstá a ta nová nemá možnost se s nimi seznámit. Nemají třeba původní platformu, na které se hra vydala a tak podobně. Naštěstí remastery, či remaky, snad nikdy nevyjdou z módy, a v některých případech díky bohu za to. Můžeme si takto opět zahrát hry jako Medievil, Spyro, Final Fantasy VII a tak podobně. Ovšem dnes se podíváme na zoubek kolekci Klonoa Phantasy Reverie Series. První díl této série se objevil v roce 1997 na mé milované konzoli PlayStation 1, postupem času se také objevila na platformách jako Game Boy Advance, WonderSwan či Nintendo WII.

Celá kolekce obsahuje remasterované díly Klonoa: Door to Phantomile a Klonoa 2: Lunatea’s Veil, které jste si již dříve mohli zahrát na PlayStationu 1 a 2. Nicméně je třeba zmínit, že konzole Playstation nebyly domovskou platformou, jelikož hry z této série vycházeli na různých platformách, tak jako tomu je nyní, kdy vedle mnou recenzované verze pro Playstation 5, se hra dostala také na konzole Xbox, Nintendo Switch, či PC.

Hlavní hrdina Klonoa je takový zvláštní tvor, kterého nemůžu popsat jinak než jako kombinaci chlupaté kočky s králičíma ušima a opice. S přesností nemohu říct, že by se mělo jednat o jedno určité zvíře, proto se raději přikloním k mému popisu. Hrdina Klonoa je „Cestovatel snů“, ve snech cestuje různými světy, a snaží se každý jeden z nich zachránit a nastolit mír. Potvory z nočních můr chtějí totiž tyto světy ovládnout a proměnit je v jednu velkou nekončící noční můru. Příběh je prostý, ale nabízel tehdy neskutečnou volnost vývojářům, kteří takto mohli popustit uzdu fantazii. To se v obou dílech promítlo jak do prostředí, tak i na vizualizaci nepřátel. Těch je v celé kolekci jen hrstka, navzdory tomu ale působí zajímavým dojmem.

Pokud očekáváte v rámci Klonoa Phantasy Reverie Series razantní změny v hratelnosti, či prostředí, budete velice zklamáni. Nejde o remake, který by byl asi vítanější, ale o „pouhý“ remaster, byť bych řekl, že jde o jeden z těch lepších. Na první pohled poznáte, že obě hry v kolekci doznaly viditelných změn v grafickém zpracování, jenž nabízí vyšší rozlišení, nové textury a vylepšené efekty. Kolekce pak nabízí dvě novinky v rámci hratelnosti. První je možnost volby obtížnosti, díky čemuž se může hra stát přístupnější pro méně zdatné hráče, či dokonce pro děti, jelikož tyto hry tehdy rozhodně na nejmenší necílili, i když se tak mohlo na první pohled zdát. Další novinkou je možnost zrychlovaní cut-scén za pomoci tlačítka R1 na konzoly PlayStationu, u Xboxu lze očekávat, že tato funkce bude na tlačítku RB.

Co se týče hratelnosti, nejedná se o nic přelomového, jelikož se jedná o klasickou skákačku kde sbíráte démanty, podobně jako v Máriovi penízky, a za ty posléze získáváte další živůtky. Ovšem ne vždy je průchod tak jednoduchý, a tak budete muset určité úseky opakovat a opakovat, díky tomu zažijete pocit frustrace podobně jako před lety. Klonoa, krom hraní si na klokana, má také speciální prsten, s jeho pomoci dokáže chytit nepřítele, vrhnout jej vámi udaným směrem, nebo jej můžete využít k tomu, aby se od nich odrazil a dostal se tak do míst ve vyšších výškách. Tato schopnost je klíčová, jelikož nejednou budete muset trefit určitý cíl k získání speciálního předmětu.

Dále budete v každém levelu osvobozovat obyvatele daného městečka, či lépe světa, ale to není rozhodně hlavní aktivitou těchto her, spíše tou bonusovou. Jelikož místa, kde jsou obyvatelé uvěznění, lehce minete, aniž by jste si toho všimli. I přestože jádrem hry je klasická skákačka s jasným cílem dojít z dobu A do bodu B, máte možnost hledat různé skryté, či alternativní cestičky, a odhalovat tajemství jenž skrývají.

Souboje s bossy ve hře rozhodně nechybí a jsou tou pravou zkouškou vaší pozornosti a trpělivosti. Jelikož budete muset například přeskakovat předměty, co se na vás valí, a následně v ten správný oment provést útok. Nečekejte ale rozhodně nic ve stylu Dark Souls, či pro lepší přirovnání, ve stylu Cupheada, který se na bosse vlastně specializuje.

I přes jednoduchou hratelnost je Klonoa Phantasy Reverie Series neskutečnou zábavou, která vás dokáže zabavit na nějakou tu desítku hodin, a tentokrát to platí i pro vaše ratolesti. Opět zde platí pravidlo, že méně je někdy více. Osobně jsem po celou dobu hraní nenašel, nic co bych mohl hře nějak zásadně vytýkat, tedy až na jednu věc. Obě dvě hry jsem hrál již na jednou zmíněné konzoli PlayStation 5, tím pádem jsem měl určitá očekávání. Zejména v oblasti adaptivních triggerů, či haptické odezvy. Přestože hra se ovládá vesměs jedním analogem a dvě mi tlačítky, bylo by zajíme kdyby vývojáři tuto speciální vlastnost DualSense využili. Například kdyby chycení a hod nepřítele byly na tlačítku R2 a vy jste tak měli možnost cílit nějaký ten odpor. Ale jde o můj osobní názor a vlastně jen takovou drobnost.

Klonoa Phantasy Reverie Series nabízí pěknou porci zábavy a k tomu všemu řádnou dávku nostalgie. S cenovkou jemně přesahující tisíc korun není nad čím přemýšlet, jelikož si obě hry součástí kolekce si užijí jak starší generace hráčů, tak i ta stávající. Jo, klasika se nezapře.

8/10

Datum vydání: 8. července 2022 – Potřebné místo na disku: 10GB