Last Train Home – Recenze

Last Train Home – Recenze

27 listopadu, 2023 0 Od Lucie Lončáková

Novinka od Ashborne Games, Last Train Home, je působivým příběhem inspirovaným skutečnými událostmi. Hráči se dostanou do rukou osudy československých legionářů, kteří po skončení první světové války usilují o návrat domů do nově vzniklé Československé republiky. Hra nabízí strhující cestu napříč rozlehlým Ruskem v obrněném vlaku, a to v prostředí nejen nemilosrdné sibiřské divočiny, ale i v období občanské války mezi rudou a bílou armádou. Každý krok na této strastiplné pouti nabízí nejen fyzické výzvy, ale i morální rozhodnutí, která formují příběh jehož budete součástí.

Last Train Home se vyznačuje působivým vykreslením dobové atmosféry a důmyslným zapojením hráče do osudů postav. Příběh, který se odehrává v turbulentních časech, dokáže pohltit a vtáhnout hráče do nekompromisního boje o přežití a domov. S vyváženým mixem strategie, dobrodružství a rozhodování, titul nabízí nejen herní zábavu, ale i působivý pohled do historie prostřednictvím dobrodružství, které tvoří nepřehlédnutelnou součást dějin.

Hra nabízí oficiální českou lokalizaci v podobě českých titulků a dabingu. V roli kapitána Langra, rádce, který hráče provází celou hrou, se představí uznávaný český herec Karel Dobrý. Ten je zároveň hvězdou seriálu trailerů, jenž tvůrci postupně vydávali a rozhodně stojí za vaši pozornost. Vedle češtiny bude ve hře k dispozici i slovenština a ruština. Tato rozmanitost jazyků, podle vývojářů, má přispět k ještě větší autenticitě a pohlcení hráče do prostředí a příběhu Posledního vlaku domů..

Už od chvíle, kdy jsem poprvé hru spustila, jsem věděla, že se jedná o titul, který herní komunita dlouho očekávala a s nesmírným napětím vyhlížela. Úchvatné trailerové ukázky a silné video mě bezmezně lákaly k tomu, abych se do této hry ponořila. První věc, která mě okamžitě zaujala, byl excelentní dabing, který dodal hře již zmíněný Karel Dobrý, kterého znám a mám ráda díky jeho filmovým rolím vojáka nebo četníka, a do prostředí a zasazení hry šlo o snad nejlepší možnou volbu. Pro mě je to skvělá volba! Ale už dost bylo předmluvy a jdeme na to!

Předtím než se ponoříte do samotné hry, vás možná zaujme Encyklopedie, která je přístupná přímo z hlavního menu. Musím říct, že tohle je opravdu skvělý tah a jistě zaujme všechny, kteří mají zájem prozkoumat historii ještě hlouběji. Zde najdete podrobné informace o vlacích, vozidlech, vojácích, postavách a jejich charakteristikách, stejně jako detaily o různých typech zbraní. Určitě si vyhraďte chvilku na prozkoumání těchto zajímavostí. Každý prvek je nádherně ilustrovaný, a musím uznat, že zpracování je úžasné. Asi nejlepší herní provedení za posledních několik let.

Last Train Home ve vás může probouzet smíšené pocity. Na jedné straně je fascinující ponoření se do prostředí českých legionářů v Rusku, což nabízí pohled do historie a dobrodružství. Na straně druhé tu pak máme aktuální situaci, kdy Rusko okupuje Ukrajinu, což může umocnit emoční složku příběhu a minimálně u mě to tak zafungovalo. Pocity zájmu a zvědavosti jsou na místě, protože si uvědomuji, jak mocně je historie spojená se současností. To však vnáší do hry i smutek a vážnost, protože reálné události kontrastují s dobrodružstvím ve hře. To je něčím, co vzbuzuje mnoho emocí – od zaujetí a pochopení historických událostí, až po bolestné uvědomění si, jak v nás současná politická situace dokáže rezonovat a ovlivňuje tak naše vnímání této historické éry.

Grafické zpracování a cit pro detail v Last Train Home jsou opravdu ohromující, zejména s ohledem na žánr a kontext hry. Jsem ráda, že je z každého detailu cítit, že vývojáři ke všemu přistupovali se vším respektem a s láskou a chutí něco předat, což přispívá k autentičnosti a prožitku celého příběhu. Pokud ale mluvím o A musím v rámci technického zpracování zmínit i B, které se ale netýká nedostatků, ale zvukové stránky. Ta skvěle doplňuje atmosféru hry, a jejíž součástí je také skvěle zpracovaný český dabing. Udělalo mi radost, že tvůrci zobrazují české legionáře a nebáli se investovat i do takové věci jako je dabing. To je zajímavý kontrast například s Kingdom Come, kde ten dabing chybí ještě více, když víme, že jde o hru, která je přímo zasazena do našich krajin. Pro mě je tak právě dabing jedním z klíčových faktorů, proč se do hry chci vracet.

V Last Train Home se prolínají prvky survivalu a real-time strategie. Hráči se ujímají správy obrněného vlaku, který představuje jedinou naději legionářů na návrat domů. Stavba a vylepšování lokomotivy a jednotlivých specializovaných vagonů – od zvýšení kapacity po například zlepšení izolace – se stává každodenní rutinou. Důležitostí je i správa posádky, zásob a péče o zdraví a morálku legionářů. Tady bych ráda zmínila, že vše je poměrně komplexní a chvíli trvá se do všeho dostat. Naštěstí tvůrci myslí na to, že správa vlaku nemusí být vaší prioritou a nabízí možnost jakéhosi zjednodušení v rámci obtížnosti.

Tato forma zjednodušení je k dispozici také pro akční pasáže, tedy RTS část, která se hodně podobá třeba takovému Company of Heroes mixnutého s Commandos. Tak nějak tvůrci přináší to nejlepší z obojího. Ačkoliv je postup misemi více podobný první zmíněné hře, tak osobní přístup skrze malou jednotku legionářů se zase více přibližuje zmíněné ikoně herní historie. Vývojářům z Ashborne Games se v tomto směru podařilo najít ten správný balanc. A to se týká i obtížnosti jednotlivých misí. Ta se může zdát jako stále se zvyšující, ale pravda zde úplně neleží. Mise jen vyžadují více vaší pozornosti a dozajista i důvtipu, což je prvek, který od podobných her očekávám a zde to funguje na jedničku.

Vraťme se ale ještě zpět do obrněného vlaku, jelikož zde se před námi mohou vyrojit i dodatečné úkoly, jenž mohou souviset s výrobou, léčbou zraněných, či s prostým vařením . mohou hráči zadávat dodatečné úkoly, jako je výroba, léčení zraněných nebo vařením jídel. Také se s vlakem pojí i několik událost vyžadující vaše rozhodnutí a jenž ovlivní nějaký ten časový úsek hry a mohou být klíčovým momentem pro to, zda budete mít třeba dostatek určité suroviny, či nikoliv. Ostatně dostatek zásob je také velmi důležitým prvkem, což nás přesouvá k té části hry, jenž si rozumí se survival videoherním žánrem.

Dohrání hry vás připraví o nějakých čtyřicet hodin vašeho života, které ale rozhodně nepřijdou vniveč. Jak už jsem zmínila, máme tu silný historický kontext, jenž je vhodné znát. Ostatně jde o součást naší historie, o níž málo kdo ví a vědět by měl. Je pravdou, že některé věci si tvůrci upravili pro potřeby hry jako je časový interval všech událostí, či uniformy jednotlivých legionářů. Ty by měly být dost podobné, ale jak vím díky kolegovi, který měl možnost se zúčastnit nedávné prezentace hry, tyto uniformy byly upraveny, abychom měli jasnou představu o tom, jakým druhem jednotky daný legionář je.

Jen tak pro zajímavost. Opět na základě zkušeností kolegy. Tvůrci během tvorby studovali nepřeberné množství materiálů z té doby a byli v úzkém kontaktu s Československou obcí legionářskou, díky níž získali ještě větší detail pro co maximální možnou míru autenticity a tak věřte, že některé události, o nichž se ve hře dozvíte, a budou vám připadat jako nesmysl, se skutečně staly, či se staly jim velmi podobné. Je tam toho zkrátka hodně a ještě jednou chci vzdát hold vývojářům a jejich práci, jelikož Last Train Home není jen hrou, ale něčím víc. Je něčím, co nabízí přesah, dokáže v nás vzbudit zájem o dané období a dokáže v nás vzbuzovat tolik emocí, jako málokterá strategie, či hra obecně.

Má hra nějaké nedostatky. Jde skutečně jen o drobnosti. Někoho možná zarazí na žánr vyšší hardwarové nároky, ale když vezmete v potaz míru detailů a obsah, tak to dává svůj smysl. Jistým mínusem může být i komplexnost hry, která by někoho mohla odrazovat. Ale i zde mají tvůrci odpověď a to ve zjednodušení jak správy vlaku, tak bitev samotných. Nedostatky se jednoduše hledají těžko.

Nicméně a bohužel, je tu jedna věc, která mi dosti komplikovala jednu misi. V ní došlo k tomu, že mi nešlo žádným způsobem zvednout morálku mých legionářů, což vedlo k tomu, že chtěli neustále utíkat z mise a bylo poměrně náročné je po jednom nahánět, aby se vrátili k plnění svého úkolu. A ačkoliv jsem misi nakonec dokončila, tak to bylo velmi frustrující. Věřím, že tato chyba bude brzy odstraněna, či je možné, že v zítřejší release verzi již třeba ani nebude. A tím bych kolečko ohledně nedostatků uzavřela.

Pokud hledáte hluboký a emotivní herní zážitek s pečlivě vytvořeným příběhem, který vás vtáhne do turbulentní doby a současně vám nabídne strategickou výzvu, Last Train Home je pro vás to pravé. Je to hra, která vás nejen zabaví, ale také vás vtáhne do svého světa a historie, což ji činí nezapomenutelným zážitkem. Chyby? Těch je minimum a nebýt jedné komplikace s morálkou v jedné misí, bylo by to za plný počet bodů.

Datum vydání: 28. listopadu 2023 – Potřebné místo: 19,5 GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: ANO – dabing, titulky