Madden NFL 24 – Recenze

Madden NFL 24 – Recenze

22 srpna, 2023 0 Od Jiří Hora

Když se podívám na svět sportovních her, je jasné, který kousek všem kraluje. Tedy minimálně v Evropě. Je jím bezesporu série EA Sports FIFA, která letos mění název na EA Sports FC, ale o té tato recenze není. Podíváme se totiž na krále sportovních her ze zámoří, jelikož v Americe vede žebříčky tak trochu jiný fotbal. Série Madden NFL je tu s námi už 35 let, kdy první díl vyšel jako John Madden Football. Aktuální kousek s Madden NFL 24 je tedy ve své podstatě výročním dílem, i když jej tvůrci takto nepodávají. Důležitou otázkou je, jestli stojí za vaší pozornost.

V našich končinách je americký fotbal stále velmi ale velmi okrajovou záležitostí. Není tedy divu, že zde tato série nemá příliš oslnivé prodeje. Jde ostatně o sport, který se s velkou parádou hraje zejména v USA, kdy finále v podobě Super Bowlu je skutečným americkým sportovním svátkem, během nějž se mnohdy zveřejňují debutové trailery k filmům, ale někdy i k hrám. Pro mě tento díl není premiérový, ale od mých posledních chvil s Madden NFL už nějaký ten čas uplynul a tak jsem si řekl, že možná není od věci se k tomu vrátit a zkusit tedy i něco jiného než evropský fotbal, basketball, či lední hokej.

Na rozdíl od svých sourozenců, v podobě NHL a nyní EA Sports FC, mě překvapilo, že Madden NFL 24 nedisponuje nějakým širokým roosterem herních režimů a je tedy v mnoha ohledech obsahově skromnější. Ačkoliv to může znít divně, tak mě to ve své podstatě vyhovovalo. Člověk se v tom jednoduše neztrácí. Ve hře tedy najdeme celkem pět režimů, jimiž jsou Ultimate Team, Franchise, Quick Play, Superstar a Training Camp.

Začneme od Training, jelikož tam vás hra zavede úplně poprvé. Jelikož tento titul s upravenými herními mechanikami, kdy máte větší kontrolu nad passy. Základní trénink vás poměrně rychle provede všemi základní přihrávkami na nabíhající hráče a jak je správně časovat. Upřímně to chtělo nějaký ten cvik, než se mi to dostalo pod kůži, ale následně jsem na novou funkci nedal dopustit. Sice je možnost použít herní styl classic, ale zde nemáte moc velkou kontrolu nad tím, jak míč hodíte. Na druhou stranu je to snazší na uchopení. Zde bych řekl, že vše má svá pro a proti. Ostatně i já dodnes hraji NHL na hybridní ovládání. A věřím, že řada hráčů nemusí dát dopustit na klasiku.

Training Camp ale není jen o tom si nacvičovat jednotlivé prvky hry, která se na první pohled tváří složitěji, než ve skutečnosti je. Ano, když jsem konzultoval hru s kolegy, tak první věc, kterou mi řekli byla: “Je to na mě moc složité!” Jenže není. Což zjistíte ve chvíli, kdy si ve hře dáte pár zápasů. Navíc je tu přesně ten Training Camp, který vás se vším s radostí seznámí a můžete k tomu použít i Minihry, které jsou v tomto režimu zahrnuté. Nečekejte ale nic zásadního. Jde o variaci miniher, které se vám spouští před tím, než se načte zápas ve FIFA. Tedy trefit nějaký terč, vymanit se ze sevření a tak podobně. I tyto minihry vás ale mohou dobře připravit na to, co vás bude následně čekat.

Celá hra je o ofenzivě a defenzivě. V obojím je ideálně nutné být dobrý, abyste během zápasu zvítězili. Hodně tomu pomáhá během defenzivy zachytit míč a dostat se tím tak do ofenzivy. Nemalý podíl na všem má zvolená strategie, kdy máte na výběr nespočet formací a variací. Někdy to vyjde a někdy ne. Každou akci je nutné pečlivě sledovat a hledat slabiny v soupeřově formaci a to následně reagovat. V zásadě nic složitého. To je vlastně to, o čem mluvím, respektivě píšu. Nejtěžší na tom celém je, to stíhat sledovat v reálném čase a správně to celou akci načasovat, tedy v případě, že jste v ofenzivě. V opačném případě je nejdůležitější získat míč, či zamezit soupeři v postupu, čímž se hra také obrací. Když tomu všemu dáte šanci, velmi rychle se to dostává pod kůži.

Nejvíce času ze všech režimů jsem věnoval režimu Franchise, který supluje režim GM kariéry. Vše je zaměřeno na managment týmu, který pochopitelně zahrnuje nejen hráče, ale i trenéry, scouty i vedení. Vedle zápasů, které tvoří většinový podíl času v režimu, je třeba komunikovat s médii, ale také se samotnými hráči. Jelikož strategie je klíčová, tak i tu je třeba před zápasem připravit. Líbil se i systém vylepšení hráčů, kteří se během zápasu nejvíce projevují a tedy se i zlepšují. K tomu samozřejmě přispívají i tréninky, které lze tedy i simulovat. Což jde tedy i samotné zápasy, čímž ze hry uděláte takový American Football Manager. K tomu jsem ale nesklouzl. Atmosféra zápasu je prostě skvělá a je naprostý nesmysl se o to ochudit. Hra tedy nabízí i možnost hrát klíčové momenty, kdy je nám omáčka kolem nasimulována. V tomto ale také nevidím žádnou přidanou hodnotu. Není nad to si celý zápas poctivě odehrát a prožít všechny ty emoce s ním spojené.

Jestli ale nechcete spravovat celý tým, tak je určitě vhodným režimem Superstar, kde si vytvoříte svého hráče v některé z dostupných rolí, kterou ve hře může mít a soustředíte se jen na jeho cestu. Jojo, kdo by nechtěl být quarterback, že? Zde se tedy soustředíte na rozvoj svého hráče, přičemž tento režim se nijak zásadně neodlišuje od podobných počinů v jiných sportovních hrách. Tady je jen třeba počítat s tím, že jinou, než vaši postavu nikdy ovládat nebudete. Skvělé ale na tom je, že to není o tom jen čekat na míč, jelikož i obrana soupeře je velmi důležitá. V případě zmíněné role quarterbacka jde skutečně o stěžejní roli.

Přeskočím režim Quick Play, jelikož pod ním je přesně to, co od něj čekáte. Nic více a nic méně. Stejně tak bych mohl odbýt i režim Ultimate Team, který obecně příliš nemusím. Ale to je jen můj osobní pohled na věc. Ultimate Team ale rozhodně není v Madden NFL 24 jen do počtu. Funguje vlastně stejně jako je tomu ve hře FIFA/FC, kde také sbíráte kartičky hráčů a s nimi sestavujete svůj hvězdný tým. Režim je rozdělen na online a offline část, kdy tu online tvoří soutěžení s ostatními hráči na světě a druhá část pak přináší různé další výzvy, za jejichž splnění se také dočkáte odměny. Jen počítejte s tím, že česky si tu moc nepromluvíte, pokud máte tedy otevřenou komunikaci. Vždy budete spojeni zejména s hráči ze Spojených států, i když výjimky se také najdou.

Obecně pokud jde o online funkce, tak jim asi nemám moc co vytknout. Fungují tak nějak standardně. Co mi ale rozhodně vadilo byl chod menu. Nevím proč, ale menu je oproti jiným hrám otřesně pomalé. Kolikrát čekáte, než se vám něco načte. Vzhledem k rychlosti SSD v Xbox Series X a typu hry bych čekal nulové čekací časy, ale opak je pravdou. Na této optimalizaci by ještě kluci a holky z EA Sports měli zapracovat. Trochu mě překvapuje přítomnost dvou režimů vizuálu – Quality a Performance, jelikož v režimu Quality hra běží nejen při maximálních detailech, ale také ve stabilních 60 snímcích za sekundu. Tedy přítomnost druhého režimu absolutně nechápu.

Kde jsem byl mírně zklamaný je vizuální kvalita. Obecně se dá říct, že sportovní hry na současných platformách vypadají skvěle. Madden NFL 24 ve mě ale zanechává trochu rozporuplné pocity. Nějak si nemůžu pomoct, ale přišlo mi, že komplexní vizuální stránka za sourozenci mírně pokulhává. Možná je to nasvícením, či obecně světelnými podmínkami, možná je to jen pocit, ale něco mi říká, že by to šlo lépe. Obrázek si ale udělejte sami z okolních screenshotů. Jinak atmosféra stadionu během hry je fantastická a velmi snadno vás pohltí. Bližší záběry skrze flashbacky jsou plné detailů.

Je trochu obtížné nějak objektivně hodnotit hru v sérii, kterou jsem vlastně v minulosti vůbec nehrál. Není jak se říká, s čím porovnávat. Každopádně Madden NFL 24 ve mě nechal zejména pozitivní pocity, které narušovalo zejména pomalé menu, tedy načítání obecně. Vizuál je v porovnání s FIFA/EA Sports FC možná lehce pozadu, ale i tak se hra těší parádní atmosféře na hřišti. Jestli doporučit hru těm, kteří se sérií mají zkušenosti? Těžko říct, jelikož by jistě mohli mé hodnocení snadno rozporovat. Ale nováčkům, jakožto de facto nováček, s klidným srdcem mohu říci, ať se toho nebojí. Ostatně, až tak složitá hra na pochopení to není, jen se tak tváří.

8/10

Datum vydání: 15. srpna 2023  – Potřebné místo na disku: 50GB
Distributor ČR: Also.com – Česká lokalizace: NE