On The Road: Truck Simulator – Recenze

On The Road: Truck Simulator – Recenze

28 února, 2021 0 Od Jiří Hora

Povězte mi. Kdo z vás chtěl minimálně jednou za život být řidičem kamionu? Myslím, že většina. Řídit několika tunový kolos je zkrátka výzvou a výzvy jsou něco, co máme rádi. Je ale nutné se podívat pravdě do očí. Ne každý takový truck řídit skutečně bude a ne každý může. Bůh tedy žehnej kamionovým simulátorům, jejichž největšími průkopníky jsou lidé z českého studia SCS Software. Ti mají nyní na trhu hned dva povedené kousky – Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator. Dalo by se říci, že nemají žádnou konkurenci. Bohužel oba kousky jsou k dispozici pouze na platformě PC. Tohoto faktu se rozhodla využít jiná studia, mezi nimiž jsou i lidé z Aerosoftu, kteří v minulém týdnu vydali svůj On The Road: Truck Simulator, který vedle PC vychází právě na konzolích, na nichž byste podobnou hru hledali jen těžko.

Když jsem dostal možnost recenzovat zmíněnou hru na konzoli Playstation 4 neváhal jsem ani vteřinu. Měl jsem k tomu několik důvodů. Byl jsem zvědav, jak hra na konzoli poběží, jak se bude hrát, a jak autentická bude. Nejsem samozřejmě řidič kamionu, ale se svým strejdou jsem se s ním něco najezdil jako spolujezdec. Budu k vám hned z kraje upřímný. Ačkoliv má hra své světlé chvilky, tak jsem měl pocit, že jsem se vrátil do let prvního Euro Truck Simulatoru, či co hůř, ještě před ně. Pokud jste se do her od SCS někdy pouštěli, pak víte, že jsou poměrně přátelské i k počítačům slabších parametrů. Na mém 11 let starém notebooku od Lenova trpícím na přehřívání jsem hrál ETS 2 na nižších středních nastaveních a byl jsem překvapen, že hra běží nejen velmi obstojně, ale i slušně vypadá, vzhledem k okolnostem. Jenže On The Road: Truck Simulator na PS4 se k této podobě ani nepřibližuje a myslím, že jiné platformy na tom nebudou jinak.

Než jsem se do hry pustil, shlédnul jsem první trailery, které slibovali autentický zážitek – tedy autentické licencované trucky a silnice vycházející z těch skutečných, včetně měst. Ano, něco pravdy na tom skutečně bylo, ale je tedy nutné to brát s rezervami. Ale vrhněme se na virtuální silnice. Mé první momenty ve mě vyvolali slovo “Páni”, bohužel v tom negativním slova smyslu. Vzhledem k tomu, že vždy začínáte ve městě, tak váš první pohled je většinou na nějakou z průmyslových zón, kterým vévodí budovy vypadající jako krabice. Ano, to není nic, co by bylo nezvyklé i ve skutečnosti. Jenže ony jako krabice vypadají všechny budovy, s tím rozdílem, že střechy bývají různorodé. Vše je ale povětšinou ploché, na detaily chudé, a aby toho nebylo málo, všechna města na mě působí téměř stejně.

Jakmile jsem vyjel za město, tak můj dojem ze hry mírně stoupl, nikoliv však na dlouho. Pamatujete si ještě hry, které vznikaly kolem přelomu tisíci letí a na onu mlhu, která tvořila hranici viditelného prostředí v níž se vše generovalo? Tak přesně tuto mlhu najdete i zde. Projížďka ve hře byla pro mě takovým Návratem do Minulosti. Dnes asi nenajdete žádnou hru, která by mlžného oparu a pomocníka využívala a pokud ano, tak rozhodně ne v měřítku, v jakém ji využívá On The Road. Smutné také je, že hra ani prostředí v rámci mlhy generovat nezvládá a tak se kousek před vámi generuje nejen provoz, ale i okolí, které detaily rozhodně nepřekypuje. Technologicky je hra nesmírně zastaralá a rozhodně neodpovídá současným standardům a ani se jim neblíží. Hra dokonce v podobě, v jaké se prezentuje, nedokáže udržet stabilní framerate, který padá pod 24 fps a to zejména, pokud si aktivujete funkční zpětná zrcátka.

Simulátory vznikají zejména proto, aby nám poskytly autentický zážitek z něčeho, čeho sami v realitě nemáme možnost dosáhnout. A pokud si vývojáři myslí, že lze kamion ovládat bez zrcátek, tak asi spadli z Marsu. Chápu, že zrcátka berou výkon, ale pro hru tohoto formátu jsou nezbytná. Možnost takový prvek vypnout, by ve hře vůbec neměla být. Samozřejmě jsem se podíval, jak tato hra vypadá na PC a asi nečekáte jinou odpověď, než že lepší. No a máte pravdu, ale zázrak to také není. Je to vlastně jen o vyšším rozlišení, které je na PS4 verzi tak na 720p, jestli vůbec, o vyšším frameratu a větší dohlednosti. Tím výčet změn prakticky končí.

Hře bych ale křivdil, kdybych na ní pouze házel samou špínu. Ano, technicky nejde o žádný zázrak a rozhodně se najdou chyby i v hratelnosti, ale nemohu tvrdit, že se zde nenajdou i klady. Každý podobný simulátor stojí zejména na hratelnosti a fyzice. Zde si myslím, že vývojáři neodvedli špatnou práci. Kamiony se chovají tak, jak by se chovat měli – hra bere v potaz jejich váhu, i to co zrovna za sebou táhnete. Ke kolizi tak může dojít během jedné krátké chvilku nepozornosti, či zaváhání. Jízda mi přišla také poměrně autentická. S tím se pojí i schéma ovládání, s nímž si vývojáři také poradili na výbornou. Vše je srozumitelné a dobře použitelné. Hra dokonce zachází do takových detailů, že před jízdou musíte zasunout do tachografu EU kartu, následně navolit mod a ten spustit. No není to skvělé? Bylo by, kdyby bylo někde vidět, co si volíte. Tato nabídka je viditelná pouze na palubní desce trucku a to tak malým písmem v mizerném rozlišení, že volení modu a jejich aktivace je vlastně jen jakousi loterií a to je škoda. Když mohli vývojáři dát extra obrazovku pro navigaci, mohli vytvořit i zapínatelnou obrazovku pro tachograf.

On kokpit vašeho kamionu je obecně poměrně interaktivní. Lze si velmi pečlivě nastavit sedadlo. Budíky a různé ukazatele fungují, byť jsou mnohdy vzhledem k rozlišení PS4 verze nečitelné. Plně funkční jsou i stěrače, světla a tak podobně. Ostatně by bylo hloupé, kdyby tyto prvky funkční nebyly. Hra má oproti své konkurenci v podobě Truck Simulatoru od SCS jednu zásadní výhodu. Lze totiž vylézt z trucku ven. Díky tomu tak můžete, vlastně musíte, otevírat dveře návěsu před nakládkou, po ní je zase zavírat, tankovat palivo, či odpojovat ručně návěsy. Vývojáři se snažili o co nejvěrnější zpracování života truckera a to se jim myslím povedlo. Jelikož v jiné kamionové hře rozhodně není třeba jít do kanceláře vyřídit papíry k zásilce. V tomto směru na mě hra udělala obrovský dojem a myslím, že v tomto ohledu by svou hru mohli posunout i lidé z SCS.

Pokud jde o obsah, tak tady hra opět zaostává. Mapa se omezuje pouze na území Německa, což se může v případných dodatcích změnit, to ale závisí na prodejích. K dispozici jsou také trucky pouze dvou značek a to Scania a Man. Já osobně volil Mana, byť Scanii jsem si také řádně vyzkoušel. Zatímco kamiony jsou ve své podstatě dobře zpracovány, tak o mapě jako takové se toho říci nedá. Jak jsme zmínil výše, monumenty daných měst byste hledali jen velmi stěží, tím neříkám, že zde žádné nejsou. Je to dáno také tím, že síť dostupných silnic je odkázána z větší části na průmyslové zóny a cesty do centra nejsou k dispozici. Ony stěžejní monumenty tedy uvidíte jen z povzdálí. Tím se ale dostáváme k onomu problému, že všechna města vypadají většinou velmi podobně, tedy poznáte přístav od vnitrozemí. Krajina se sice může měnit, ale Německo v těchto ohledech není příliš rozmanité. Tedy zvláště když se vývojáři zaměřili pouze na několik hlavních tahů a dálnice. A takový drobný poznatek. Německo rozhodně nemá čerpací stanice podél dálnic v tak hojném počtu.

Obsahově je hra tedy poměrně sterilní, ale i tak je třeba si přiznat, že pro majitele konzolí je v podstatě On The Road dar z nebes, jinou možnost vlastně v tuto chvíli nemají. Taky bych lhal kdybych řekl, že cesta z Berlína do Mnichova uteče jako voda. Vůbec. Přes hodinku se určitě projedete a jak už jsme zmínil, tak samotná jízda je poměrně autentická. Problém můžete mít ale s umělou inteligencí. Nebude vám dělat problém, pokud se budete řídit pravidly, s tím vlastně hra i počítá, ale jakmile se rozhodnete vydat za hranice zákona, tak zjistíte, že okolní vozidla nenapadne zastavit, když jedete na červenou a ony vás zcela zřejmě vidí.

Problém vidím také v tom, že vás nikdo nebude pokutovat pokud se rozhodnete stát pirátem silnic – policie chybí a nebo si vzala volno na dobu neurčitou. Během mého času stráveného ve hře jsem nedostal jedinou pokutu. Vytáčelo mě také to, že když jsem jel předepsanou rychlostí, všechny trucky kolem mě předjížděli, proto 80km/h rozhodně nejeli. Takže jsem jezdil směle na hranici omezovače, tedy 90km/h. Stejně jsem pokutu nikdy nedostal. Jediná věc, která vás stojí peníze, je poškozený náklad. Nic jiného, ani váš truck nelze poškodit. Tomu může pouze dojít benzín.

Kromě řízení trucku je potřeba řídit také společnost, kterou ve hře zastupujete a jíž jste šéfem. Managment systém je zde velmi jednoduchý. Celé to stojí pouze na tom doručit zakázku v co nejlepším možném stavu z bodu A do bodu B. Takto pořád dokola. Když vyděláte dost, tak si můžete najmout třeba umělou inteligencí řízené řidiče, či nakupovat další trucky, což povede k většímu množství rozvezených zakázek a také vyššímu příjmu. Je to sice systém jednoduchý, ale i tak vám řeknu, že je to běh na poměrně dlouhou trať. Pokud si tedy k On The Road Truck Simulatoru najdete cestu, pak vás zabaví na pěkně dlouhou dobu. Kdybych ale managment systém porovnal s tím v ETS 2, či ATS, pak je ten v OTR daleko za nimi.

Byl bych moc šťastný, kdyby On The Road: Truck Simulator dopadl lépe. Vlastně mu k tomu stačilo jen vylepšit technické zpracování, které se celé zaseklo v čase. Hned by to bylo veselejší. Takto lze hře jen pochválit mechaniky, které souvisí s možností vystoupit z trucku, a samotný jízdní model, za nějž se vývojáři nemají za co stydět. Pokud se lidé z AeroSoftu rozhodnou pro další podobnou hru, tak jim doporučuji nejspíše zvolit jiný engine, než je Unity, který tuto hru pohání. Engine si s konzolemi moc nerozumí a je to škoda. Osobně bych zvolil osvědčený Unreal Engine, který by vývojářům pro tvorbu podobné hry poskytl lepší nástroje a navíc si dobře rozumí s konzolemi. No, nezbývá říct nic jiného než “Snad příště”

Truck simulátor s názvem On The Road je rozhodně nejlepším ve svém žánru, tedy co se konzolí týče. V porovnání se svou konkurencí na PC je ale stovky mil pozadu. Titul se může chlubit povedeným jízdním modelem a detailnějším zpracováním práce truckera, s níž souvisí i možnost vystoupit z trucku. Na všech zbylých frontách ale zaostává. Máte-li konzoli a toužíte po podobné hře, asi vás On The Road má šanci zaujmout, i když bych osobně počkal na slevu, ale pokud se ocitáte v táboře PC hráčů, pak raději sáhněte po nějakém tom kousku od našinců z SCS Software.

Datum vydání: 11. února 2021 – Potřebné místo na disku: 9 GB