PAYDAY 3 – Recenze

PAYDAY 3 – Recenze

3 října, 2023 1 Od Nicolas Reineke

PAYDAY 3, další zlodějský počin ze Starbreeze Studios. Hrám se věnuji aktivně téměř 20 let a musím říct, že všechny ostatní díly šly vždy kolem mě. Nikdy si to nestáhlo mou pozornost natolik, abych okusil život gaunera a zloděje v jejich, možná dalo by se říct, jedinečném podání. Tato recenze bude psána úplně nezávisle na předchozích dílech, tudíž doufám nezaujatě a od srdíčka, tak jak by to vždy mělo být. Hru jsem testoval na konzoli Xbox Series X a od 21. září ji vedle vašich oblíbených obchodů najdete třeba i v předplatném Xbox Game Pass. Pojďme si to tedy rozebrat od píky.

Při prvním spuštění na Vás bude čekat malé překvapení ve formě založení tzv. Nebula account. Zde bych uvítal jednodušší postup. Pro konzolisty je to bez myši a klávesnice „pain“. Šlo by to určitě vyřešit nějakou synchronizací nebo přihlášením pomocí xbox účtu. Jakožto neznalý a tímto prostředím nedotčený hráč jsem se vrhl do tutoriálu. Ten je rozdělen do 4 částí: combat, social stealth, detection, crowd control. Upřímně? Zkušenější hráč, by se dokázal obejít i bez nich, ale nováčkům jako jsem já určitě doporučuji to proletět. Naučíte se herní mechanismy, jenž se vám dozajista budou hodit. Prostě laicky řečeno ať víte, která bije.

Jakmile budete mít tuto průpravu za sebou, už Vás čeká ta pravá zábava ve formě multiplayerové akce. Když říkám multiplayerové, tak to myslím doslova. Ano, ve hře kompletně chybí offline režim. Vývojáři nyní za to schytávají ostrou kritiku a bohužel právem. Také se mi dostalo momentu, že jsme se s kamarády večer sešli a celou hodinu jsme se snažili dostat do hry. Restarty hry, konzole, PC (hra podporuje cross-play), nic nepomohlo.

Ještě, než skočíme do hry, řekneme si také něco k možnostem hlavně grafického nastavení. Na konzoli je ho tam totiž více než dost. Prvním nezbytným prvkem v každé FPS hře je možnost nastavení FOV s maximální hodnotou 90 stupňů. Nastavení grafiky jako takové je rozděleno na dvě možnosti, anti-aliasing a upscaling. V rámci anti-aliasingu máme možnosti: OFF, FXAA, PERFORMANCE, QUALITY. V rámci upscalingu to jsou: native, quality, balanced, performance, ultra performance. Vyzkoušel jsem všelijaké kombinace, ale za boha jsem z hry nedostal 120fps. V roce 2023 by to hře slušelo. K samotnému vizuálu se ale ještě později vrátíme.

V aktuálním buildu se ve hře nachází 8 lokací/misí/map. Stručně si rozebereme každou z nich, jen u první se trošku zastavíme. Nebude se jednat o žádný spoiler, protože dle mého názoru hra o žádný „příběh“ ani nezakopla. Mezi výběrem mise jsou krátké pro mě nic neříkající filmečky a tím to končí. Než se vrhnete do práce, složíte si tým, který můžou tvořit maximálně 4 hráči. Není to samozřejmě nutnost, můžete se také spojit s jinými náhodnými hráči, ale zde platí čím více tím lépe. První lokací je NO REST FOR A WICKED. Jedná se o menší banku v centru města. Úkol? Potáhnout každý dolar co v sejfu najdete. K tomu vede někdy trnitá cesta.

Na rovinu si můžeme říct, že hra Vám nabízí dvě možnosti, jak ji hrát. Je to styl „RAMBO“ nebo „SPLINTER CELL“. Doslova mohu do banky naběhnout, začít střílet všude kolem (pozor na civilisty, za každého zabitého Vám bude stržena odměna) a přesto loupež dotáhnout do úspěšného konce. Zní to jednoduše? Není. Útoky na Vás chodí ve vlnách a s každou vlnou chodí silnější jednotky. Začíná to u strážců, místní policie, zásahová jednotky až po specialisty na boj z blízka s dvěma obušky, borci se štíty, tasery nebo plynovými granáty. Během této divočiny musíte plnit úkoly, které Vás navádí k otevření sejfu. Pokud se rozhodnete jít nenápadně a provést celou akci na čisto, tady dle mého začíná ta pravá zábava. Chce to klid na duši a každý krok si promyslet raději 5x než 2x. Rázem zjistíte, že věci jdou potom mnohem lépe. Vaším největším nepřítelem budou kamery a strážci, zbytek se poddá.

Má první hra byla katastrofická zkušenost. Připojil jsem se do rozehrané hry k 3 dalším hráčům a absolutně jsem nevěděl, která bije. Borci tam běhali sem a tam a já jsem se absolutně ztrácel v tom co se kolem mě děje. V jednu chvíli se ale rozezněl alarm, nasadil jsem masku a pak už vše bylo jasné. To mě přivádí k tomu, že existuje takový mezistupeň mezi oběma herními styly. Začne to stealth čistou prací a když se blížíte ke konci, něco se pokazí a už to nechcete zahodit, tak to prostě vystřílíte na sílu. Nutno podotknout, že situace a průběh akce se mění čili není možné se to naučit „z paměti“.

Nyní si velmi stručně nastíníme další lokace. ROAD RAGE, koridorová mapa na mostě. Jestli si chcete pořádně zastřílet, tato lokace je značka ideál. Za mě, ale nejslabší ze všech uvedených. DIRTY ICE, obchod se šperky. Krásná lokace, která si doslova říká o to ji udělat úplně na čisto. ROCK THE CRADLE, rozlehlý noční klub. V tomto případě nejde o peníze, ale o tašky s kokainem. Pro stealth akci velmi složitá mapa. GOLD AND SHARKE, velká centrální banka v centru města. Ve 2 se nám ji povedlo udělat s maximální diskrétností, pocit k nezaplacení. UNDER THE SURPHASE, výstaviště s obrazy a dalšími cennými věcmi. 99 BOXES, skladiště s kontejnery a kamiony. TOUCH THE SKY, rozlehlá luxusní vila. Pokud jde o variabilitu, tak vidíte, že tu zde najdete. Problém je ale v tom, že se to velmi rychle ohraje, jelikož jedinou změnou v každé mapě může být přístup ke splnění cíle.

Než se ale vydáte krást, je třeba si nachystat výbavu, což je velmi podstatnou součástí hry a této série obecně. Ta se skládá z hlavní zbraně, sekundární, overkill (zbraň, kterou si můžete nechat dropnout pro zvýšení ničivých účinků – na výběr je z granátometu a těžké odstřelovačky). Ve hře jsou také implementovány perky, které jsou postupně odemykány s navyšováním Vaší úrovně. Vliv perků není úplně zásadní, ale při zvyšování obtížnosti se mohou hodit. V našem případě, kdy jsme se snažili pokaždé o stealth akci, jsou Vám všechny zbraně k ničemu. Ty se hlásí o slovo, až když se vše zvrtne, někdy až v krvavou lázeň.

Výše jsme se bavili o možnostech grafického nastavení. Pojďme se nyní ještě pobavit o vizuálu jako takovém. Hned na začátku si můžeme říct, že se za žádných okolností nejedná o grafický skvost. Hra běží na starším Unreal Enginu 4 a ve vývoji byla dle mých informací od roku 2016. Unreal Engine 5 by tomu určitě slušel více a posunulo by to možnosti vývojářů, ale vzhledem k tomu, že vyšel teprve v dubnu 2022, tak to bylo asi nereálné, či velmi složité na konverzi. Nicméně i přesto hra skrývá plno pěkných detailů jako jsou destrukce skla, či celková zničitelnost prostředí, která v interiéru není vůbec zlá a působí důvěryhodně. Textury jsou na mnoha místech vykresleny ve velmi vysokém rozlišení. V první lokaci si dokonce můžete na automatu přečíst kolik a za jakých podmínek stojí parkování. Audio? Není to Battlefield 3 ani 4 nebo něco co Vás vystřelí do vesmíru, jedním slovem průměr. Jediné, z čeho Vám bude skákat mozek, je neustálé pípání kamer, když budete v zorném poli.

Když se na to podíváme z širšího měřítka, PAYDAY 3 není špatná hra a má určitý potenciál, který není ani zdaleka naplněn. Nefunkční matchmaking, málo lokací, AI v některých případech zaostává a bohužel ani audio-vizuál se nepokouší hru nějak zachránit. Stojí tedy PAYDAY 3 za to? Pokud nevlastníte předplatné GAME PASS, v aktuálních stavu určitě ne. Jedině za tohoto předpokladu pro mě byly dostatky snesitelné, ale pokud bych za hru zaplatil plnou částku, byl bych více než zklamaný. S řádnou podporou dejme hře rok, dva a může se z toho stát ještě zajímavý kousek.

6/10

Datum vydání: 21. září 2023 – Potřebné místo na disku: 26,3GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE