Pikmin 4 – Recenze

Pikmin 4 – Recenze

17 srpna, 2023 0 Od Jiří Hora

Pamatujete ještě někdo konzoli Nintendo WiiU? Raději už asi ne. Ale vězte, že i tato platforma skýtala nespočet zajímavých herních titulů, které ale Nintendo postupně oživuje skrze vylepšené verze pro Nintendo Switch. Jedním takovým kouskem byl i třetí díl série Pikmin, který vyšel v původním vydání v létě 2013. No a nyní po celých deseti letech se roztomilý a maličkatí pikmini opět vrátili a to v regulérním čtvrtém pokračování, jenž si to zamířilo, jak jinak, na Nintendo Switch. Díky lokálnímu zástupci Nintenda jsem i já měl možnost se do hry pustit a poprvé tento svět navštívit.

Ano, Shame on me! Pikmin série mě doposud zcela minula a minuly mě i všechny ty remastery prvních tří dílů, které na Switch rovněž zavítali. Ale ono to vlastně vůbec nevadí, jelikož hra Pikmin 4 dokonale ukazuje, že je možné udělat pokračování tak, aby bylo vřelé nováčkům a potěšilo všechny fanoušky. Nebudu vám lhát, něco o sérii jsem si nastudoval, abych nebyl úplně slepí z hlediska nějaké konektivity s předchůdci. Do porovnávání s předchůdci tedy moc zabředávat nebudu.

Jako hráči se chopíme záchranného týmu, jehož cílem je záchrana kapitána Olimara, známého právě z předchozích dílů. S ním strávíme úvodní kapitolu, kde se dozvíme základní herních mechaniky, na které se ale budou další věci postupně nabalovat, přičemž to má souvislost následně s designem lokací, ale k tomu se ještě později dostanu. Asi nikoho z vás ale nepřekvapí, že záchrana se zvrtne a náš tým rovněž ztroskotá. Dějištěm hry se tak stává svět PNF-404. Velmi záhy ale zjistíte, že jde o naší matičku Zemi. K tomu vede celá řada indicií, ale zase tolik jich člověk skutečně nepotřebuje. Najednou tak vedle Olimara zachraňujeme ještě sami sebe.

Cíl je tedy jasný. K němu ale vede trnitá cesta, jenž vyžaduje opravu vaší lodi, k čemuž je třeba surovin, které se získávají z různých artefaktů. Hned první z nich je pak vodítkem k Zemi. To se samo o sobě jeví stereotypně, ale tvůrci naprosto skvěle dávkují obsah a odkrývají jednotlivé herní mechaniky. A i když jsem měl pocit, že z počátku vím o hře první poslední, následující hodiny mě vyvedli z omylu. Hlavní roli pak v tomto směru hrají samotní pikmini, respektivě jejich druhy, s nimiž mě hra postupně seznamovala a následně je tak možné využívat jejich potenciálu.

Tvůrce musím pochválit za přístupnost hry. Hra Pikmin 4 je protkána celou řadou pěkně zpracovaných tutoriálů, které nenechají nováčky v žádném případě tápat. V základní mechanikou hry je schopnost ovládat malou skupinku pikminů, což se bude postupem hrou rozšiřovat až na “legie” těchto malých nezbedníků. Pikmini jsou pro celou hru klíčovým prvkem. S nimi budeme sbírat artefakty a suroviny sloužící pro opravu lodi, ale jsou také důležití pro souboje s nepřáteli a to jak těmi řadovými, tak bossy umístěnými do dungeonů. A ne nejde jen o parafrázy.

Dungeony mi přišly obecně jako příjemné zpestření celé hry, jelikož tvoří unikátní úrovně, kde můžeme narazit na různé poklady, ale také celou řadu nástrah, mezi něž patří i různé puzzly. Ty jsou ostatně součástí herního světa jako takového a ne pouze dungeonů. Některé jsou velmi jednoduché, jiné dokážou i trochu potrápit. Obecně jsem ale žádný zásadní problém neviděl. U dungeonů je pak akorát můžeme narazit na zádrhel v podobě absence nutného druhu pikmina pro překonání takové překážky. To ale není v zásadě problém. Do dungeonu se dá kdykoliv vrátit, tj. není problém jej v takovém případě přeskočit.

Mnohokrát jsem mluvil o pikminech a o tom, že jich je několik druhů. Druhy jsou odděleny různými barvami a disponují unikátními vlastnostmi. Máme tu tak červené pikminy odolné vůči ohni, modré, jenž jsou přáteli s vodou, kamenné, kteří jsou vhodni pro překonávání těžkých překážek a pak jsou tu bílí rychlíci. Tím ale rozhodně výčet nekončí, jelikož tvůrci si nachystali i další potvůrky, které se dle mého průzkumu série, ve hře zatím neobjevily. Máme tu tak nově ledové a zářivé pikmini. Zářivý vám posvítí ve tmě a dokážou se spojit v kouly, která se hodí pro silné útoky. Hodně se mi ale líbí ledový pikmini. Ti dokážou zmrazit vodní plochy a tak vytvořit cestu do míst, kam to bez nich dříve nebylo možné. Navíc mohou zmrazit nepřátele, což také není nic opomnění hodného.

Vedle Pikminů představuje zajímavou mechaniku i psík Oatchi. Toho si později ve hře můžete osedlat a zrychlit tak svůj pohyb po herním světě, který je rozdělen do šesti oblastí. To se rozhodně hodí, jelikož jednotlivé expedice, na které se můžete vydat, jsou časově omezeny a je tak vhodné si přesně naplánovat, co bude vaším cílem. Když se totiž nestihnete před uplynutím času vrátit k lodi, o vše získané přijdete. Je to jednoduché. Oatchi ale kromě zrychlení pohybu umožňuje vozit pikmini a překonávat další překážky, které umí třeba i rozrazit. Můžete také předměty blokující průchod odtáhnout.

Spousta věcí je závislá na tom, jak moci si Oatchiho, či vaší hlavní postavičku, kterou si mimo jiné sami vytvoříte v jednoduchém editoru, vylepšíte. K vylepšení je třeba získávat body skrze záchranu trosečníků a také suroviny. Vylepšení pak poskytují možnost si zvýšit imunitu vůči různým živlům, ale třeba i útokům nepřátel. Tento systém upgradů není nijak násilně roubovaný a funguje velmi dobře i intuitivně.

Vrátím se ještě na chvíli k expedicím. Ty probíhají v zásadě během dne, ale tvůrci si připravili i noční expedice, které se liší silnějšími a hlavně agresivnějšími nepřáteli. Trochu mi tyto expedice připomínali tower-defence hry, kde je třeba bránit určité místo v tomto případě šlo o jakési hnízdo s mravenci. Úspěch těchto expedic mnohdy závisel na určitém druhu pikminů a to zejména kvůli jejich speciálním schopnostem. Ačkoliv jsem měl raději spíše denní mise, tak tyto byly rozhodně příjemným zpestřením. Byť je pravdou, že tower-defence hry hraju velmi ale velmi a velmi okrajově a nemám k nim vztah. Zde toho ale nebylo příliš. Takže mi to skutečně přišlo jako takové fajn osvěžení.

Už jsem zmínil, že hra je rozdělena do šesti oblastí. Ty se od sebe značně odlišují a nenastává tak nějaká sterilita. Máme tu jak zahradní části s bujnou vegetací, tak pobřežní část, která se mění v závislosti na přílivu a odlivu, kdy odliv odkryje různé dříve nedostupné lokace. Velmi zajímavou částí je pak dům, který je radost prozkoumávat. Musím říci, že všechny lokace vzhledem k výkonu Nintendo Switch vypadaly skutečně k světu. Tvůrci nešetřili různými detaily, které doplňovali různé efekty a dobré nasvícení. Někomu může přijít smutné, že hra běží pouze ve 30 snímcích za sekundu, ale já to jako problém nepovažoval. Jelikož vše běželo naprosto plynule. Navíc nejde o nějaký svižný titul, kde byste vysoký framerate potřebovali. Já vlastně nedokážu říci, zda bych ke hře měl nějakou výtku. Možná je vzhledem ke koncepci hry až příliš dlouhá, ale to už je jen můj osobní názor.

Asi největší přešlap tvůrců vůči minulým dílům série je absence multiplayeru, který dle mých zjištění, umožňoval paralelní plnění různých expedic skrze různé hráče. Tentokrát se tvůrci rozhodli o podstatě okleštěnější variantu, které dle mého  rozhodně není uspokojivá, jelikož druhý hráč jen asistuje a ovládá kurzor, což je prostě a jednoduše naprosto zbytečná věc. A tak bych spíše o žádné formě kooperace raději ani nemluvil. To je vlastně důvod toho, proč hra nemá ten poslední bodík v hodnocení. Obecně ale hře vlastně skutečně není, co vytknout.

Pikmin 4 byl mou vstupní branou do této série a rozhodně mě tato hra nezklamala. Přináší zajímavý design světa a jednotlivých oblastí, jež je radost zkoumat. Hratelnost založená na různých pikminech je skvěle vybalancovaná a návyková. Pro koho je taková hra vhodná? Inu, pro všechny. Snad jen zamrzí obsence online kooperace, kterou jistý přítomný koop paskvil skutečně nenahradí, ale to je skutečně jediné smítko na jinak skvělém herním kousku.

9/10

Datum vydání: 21. července 2023 – Potřebné místo k instalaci: 10,5GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment – Česká lokalizace: NE