Resident Evil 4: Separate Ways – Recenze

2 října, 2023 0 Od Jakub Číhal

Studiu Capcom se v poslední době neuvěřitelně daří. Na co sáhne, to jak Midas promění ve zlato. Své značky si patřičně hlídá, nemá zájem se nechat pohltit většími vydavateli a na hráče tohle vše jak se zdá funguje a o jejich hry je velký zájem. V posledních letech se Capcom navíc zaměřil na remaky jedné ze svých největších značek, na hororovou akci Resident Evil. Já popravdě nejsem zrovna příznivcem všech různých předělávek, HD portů a výročních edic, Capcomu ale nelze upřít to, že takto upravené hry stále patří k tomu nejlepšímu, co během roku vychází. Resident Evil 4 se svého remaku dočkal letos v březnu a od nás si dokonce odnesl maximální hodnocení. Jednou z mála výtek, která se na remake snesla bylo to, že neobsahoval i přídavek Separate Ways, jenž původně vyšel ve verzi pro PS2. Tak trochu se čekalo, že vyjde dodatečně s větším odstupem, ale nakonec jsme nemuseli čekat ani půl roku a dobrodružství s Adou Wong je tu. Jak se povedlo vás asi nepřekvapí.

Přiznám se rovnou, že Separate Ways jsem hrál až nyní. Původní verzi jsem tu čest okusit neměl a proto mě o to víc zajímalo, jakým způsobem je propojeno s původní hrou. Základní premisa příběhu je docela jednoduchá. Hrajete za Adu Wong, agentku, která je ve službách Alberta Weskera. Od něj má jednoduchý úkol. Zkontaktovat se s Luisem Serou a zajistit Amber. Mise se samozřejmě zvrtne a rozhodně se nebude vyvíjet tak, jak si Ada na začátku nejspíše představovala. Pokud jste hráli původní hru tak jistě víte, že Ada Wong měla v příběhu zásadní roli, ač vždy hrála trochu druhé housle a její úloha nebyla tak důležitá, jako ta Leonova. Jenže jak se říká, za vším hledej ženu.

Díky rozšíření Separate Ways si teprve v plné kráse uvědomíte, jak moc byla Ada pro Leona důležitá a kde všude mu poskytla tolik zásadní podporu. Rozšíření totiž prakticky kopíruje příběh původní hry, jen ho sledujete z pohledu Ady. Její linka se krásně doplňuje s tou Leonovou, různě se prolínají a jedna bez druhé by nefungovala. Navíc, pokud máte ještě příběh původní hry v paměti a podobně jako já jste před lety Separate Ways nehráli, možná budete mít u hraní podobně blažené pocity, jako já. Pamatuji si například, že na konci první kapitoly ve vesnici zazněl zvon a zástupy zfanatizovaných vesničanů jak lusknutím prstu přestali usilovat o Leonův život a mumlajíce si podivné španělské modlitby zmizeli v místním kostele. A já teprve nyní pochopil, že onen zvon rozhoupala právě Ada Wong. Podobných situací je ve hře několik a mě pokaždé udělalo radost je sledovat.

Následující odstavec vznikl díky povídání si s kolegy, kteří hráli i původní verzi a dokázali mi tak popsat, jak a kde se originál od remaku liší. Změněno bylo skoro vše. Uvidíte jiné lokace, střetnete se s jinými bossy, jsou zde dokonce i věci, které sice byly součástí původního Resident Evil 4, ale do remaku se již nedostali, jako je například laserová místnost. Někdo by mohl namítnout, že v tom případě se nejedná vyloženě o remake, ale já v tom problém nevidím, celek tak funguje myslím daleko lépe.

Základní hratelnost je pak samozřejmě stejná jako u původní hry. Stále se jedná o akční střílečku s hororovými prvky a nějakou tou logickou hádankou. Rozšíření Separate Ways ale cílí hlavně na akci, logických hádanek si zde moc neužijete a když už, jsou až otřesně triviální. Hra sklouzla spíše k akční jízdě, čemuž pomáhá i pár novinek. Tou první je rozhodně grappling gun, který Adě slouží k rychlému přesunu na vyvýšená místa. Díky tomu je její pohyb extrémně rychlý. Nelze ale úrovněmi prolétnout jak se vám zlíbí, přitáhnout se jde vždy jen na konkrétní místa. Grappling gun se dá použít i při soubojích, během nichž se budete moct přitáhnout k omráčeným nepřátelům a dorazit je, případně díky upgradu můžete protivníkům i strhávat štíty. I to přispívá k celkové rychlosti hry.

Další novinkou je pak speciální senzor, který má Ada v oku. Ten slouží k detekování stop, případně otisků prstů, což využijete v několika momentech hry. Popravdě mi ale tato druhá novinka nepřišla dobře využitá, jedná se jen o nárazovou záležitost, bez které bych se klidně obešel. Je to škoda, že tato featura nenašla své plné uplatnění.

Technická stránka hry je pak stejně výborná jako u původní hry a v tomhle směru nemůže nijak zklamat. Vše běží absolutně plynule a to jak v režimu zaměřeném na rozlišení, tak i v tom zaměřeném na framerate. Ozvučení je také kvalitní, dabing přímo ukázkový a originální soundtrack nezklame. Rozšíření vám vydrží tak na dva večery, ja ho dohrál odhadem za nějakých 5 hodin. To by se mohlo zdát poměrně málo, ale prodává se za neuvěřitelně příjemnou cenovku 9.99 USD a za tolik peněz je to adekvátní porce zábavy.

Separate Ways s charismatickou Adou Wong jsem si nadmíru užil. Měl jsem asi tu výhodu, že to bylo poprvé, co jsem tohle výborné rozšíření hrál, ale ani ti z vás, kteří hráli jeho původní verzi nebudou zklamáni. Mohu ho s klidným srdcem doporučit všem fanouškům Resident Evil 4, dostanete tak díky němu komplexní a ucelený pohled na hru.

9/10

Datum vydání: 21. září 2023 – Potřebné místo na disku: 67,8GB (včetně RE4)