Rozhovor s Lukášem Podstatou, letošním šampionem Virtual GP 2021

Rozhovor s Lukášem Podstatou, letošním šampionem Virtual GP 2021

23 prosince, 2021 0 Od Jiří Hora

Populární a u nás největší závodní e-sportový šampionát Virtual GP má za sebou kvalifikace pro následující sezónu. Ta doufejme bude opět napínavá a jelikož v redakci tak trochu bilancujeme nad uplynulým rokem, musel jsem se pozastavit také nad poslední ročníkem Virtual GP a rozhodl jsem se tak trochu vyzpovídat jeho šampióna Lukáše Podstatu.

Ahoj Lukáši, letošní ročník Virtual GP nám skončil před nějakým tím měsícem a já myslím, že přišla ta nejlepší chvíle na to tě vyzpovídat, jelikož myšlenky jsou s odstupem času přeci jen ucelenější. Začneme ale zlehka. První otázka. Jaké jsi měl jako nováček soutěže pocity, když jsi odjel svůj první ostrý závod a jaké jsi měl pocity ze své první výhry v závodě druhém?

Pocity byly hodně smíšené. Věděl jsem, že určitá rychlost je. Kvalifikace se na první dobrou povedla ale první šikana mě stála ve zbytku závodu maximální rychlost, protože Lukáš Rašovský mi poškodil vůz. Nemohl jsem tak absolutně využít mého potenciálu. První výhra byla skvělá. Nečekal jsem, že to přijde tak brzy, ale tou prací a přípravou vše šlo dobře.

Letošní ročník se jel stejně jako předchozí na závodním simulátoru iRacing. Jak ti tento simulátor vyhovuje a kdybys měl tu možnost, chtěl bys vyzkoušet Virtual GP i v minulosti, kdy se jezdilo třeba na hrách F1 od Codies, Assetto Corsa, či Project CARS? 

Pokud by VGP iRacing opustilo určitě bych v šampionátu nepokračoval. Platforma iRacing mě osobně sedí. Dříve jsem jezdil F1 od Codemasters ale jak se ta hra vyvíjí tak nemá smysl se tomu více věnovat.

Vraťme se ještě k iRacingu, než přejdeme dál. Generálním partnerem Virtual GP je Mercede-Benz a do hry nedávno zamířil speciál F1 právě stáje Mercedes. Chtěl bys aby byla v další sezóně Dallara nahrazena právě tímto kouskem? Btw. Jak se jezdí ve výhře?

Pokud nebude IR18 nahrazena Mercedesem W12 tak budu upřímně hodně zklamaný. Nově přidaná formule do iRacingu je naprostý skvost. Krásně se dá využívat přítlaku a jet na absolutní hraně, kde malá chyba znamená konec, ale díky tomu je to větší zábava. Za mě IR18 je auto hodně nudné.

Je to perfektní auto. Musím říct, že kvalita značky Mercedes se opravdu pozná

Jdeme ale zpět k letošnímu ročníku. Sám víš, že vše nebylo jen o výhrách. Objevily se i horší příčky. Na jaké souboje v rámci sezóny nejvíce vzpomínáš a jaký závod ti celkově nejvíce utkvěl v paměti?

Já musím smeknout před Lukášem Přádou. Díky němu a Michalovi Limonovi byl ročník skvělý a napjatý. Za mě nejvíc byl závod ve Spa, kde jsem po startu z pole position po vytlačení mimo trať spadl až na šestnácté místo ale i tak jsem za hodinu dokázal vyhrát.

No a když jsme zmínili dobré momenty, je třeba se ohlédnout i za těmi špatnými. Který ze závodů ti sedl tedy úplně nejméně a kde jsi podle mě udělal nějakou nejzásadnější chybu?

Tady musím říct jednoznačně Silverstone. Špatně spočítaná strategie mě stála vítězství jinak jsem nějaký špatný závod neměl. Nebudu počítat Suzuku, kde se o nic nejelo.

Letošní sezónu si odjel za profesionální e-sportový tým Entropiq. Jezdil jsi v týmu s Michalem Matouškem. Jak se ti s ním fungovalo? Měli jste nějakou komplexní týmovou strategii?

Spolupráce s Michalem byla suprová. Od začátku jsme táhli za jeden provaz a Michal mi značnou měrou pomohl k titulu. Trénovali jsme, diskutovali nad strategií a podobně.

Plánuješ v týmu Entropiq setrvat i dále, či dáváš prostor jiným stájím, aby se poprali o tvou přízeň?

Na příští rok je domluvené, že v týmu Entropiq Virtual GP pojedu.

Jelikož jsi výhercem letošního ročníku. Asi není nečekané, že se tě zeptám na tohle. Co stálo za tvým úspěchem? Máš nějaký tajný recept nebo je to jen o tvrdém tréninku?

Recept je jednoduchý a v Čechách velmi neoblíbený. Vše stojí čas a tvrdou dřinu. Opravdu jsem hodně trénoval, protože jsem s iRacingem začal prakticky před rokem. Musel jsem proto absolvovat více kol než soupeři, protože jsem musel dohnat manko. Naštěstí se vše povedlo a vyhrál jsem. Není to nic speciálního je to jako ve sportu. Bez tréninku není úspěchu.

Svět e-sportu je skvělý a závodění osobně miluji, byť si na profesionální scénu netroufám, ale rád se účastním turnajů v motokárách v reálném světě. Je tvým snem se z virtuálního závodění posunout k tomu skutečnému? Třeba kolem PS exkluzivní série Gran Turismo vyrostla GT Academy, která dává hráčům možnost se probojovat k profesionálnímu závodění? Je toto něco, čeho bys chtěl dosáhnout a nemyslím teď jen skrze zmíněnou GT Academy? Nebo raději zůstaneš u virtuálních závodů?

Vím, že věk už je u mě pokročilý, takže o nějaké reálné závodní kariéře se mluvit moc nedá. Rád bych si však závody vyzkoušel a uvidíme, zda k tomu bude někdy v budoucnu příležitost.

Věnuješ se také jiným hrám? Nebo jsi čistokrevný virtuální závodník?

Spíš si občas na odreagování zahrajeme nějakou hru s Martinem Štefankem, kterého tímto zdravím. Hrajeme strategie Hearts of Iron IV nebo další tituly. Je to spíše odreagování, než hraní na nějaké vyšší úrovni.

No a jsme v závěru, takže ti děkuji za rozhovor a poslední otázka na tebe. Co bys chtěl vzkázat pocenciálním nováčkům ve světě virtuálního závodění a tvým potenciálním soupeřům ve Virtual GP?

Nováčkům rozhodně ať pracují a nenechají se ovlivnit okolím. Rozhodně vám bude každý říkat, jak trénovat a snažit se posunout dál, je to hloupost. Neposlouchejte je, jděte si za svým a jednou se těmhle lidem vysmějete jako jsem to mohl udělat já. A soupeřům? Těším se na další ročník a vím, že to bude znovu tvrdý boj, protože vím, že jste sakra dobří!