Splendor MARVEL: Karetní hra – Recenze

Splendor MARVEL: Karetní hra – Recenze

9 března, 2021 0 Od Martina Halamásková

Deskové hry jsou asi oblíbenou zábavou nás všech a koncem ledna tohoto roku vyšla nová verze již známé hry Splendor od Marka Andrého a vydavatelství Space Cowboy. Tentokrát ale s jiným tématem, a tím jsou Marvel komiksy. Splendor je vcelku jednoduchá karetní hra pro 2-4 hráče, kde se primárně jedná o kalkulování s vašimi zdroji, abyste nasbírali co nejvíce bodů a zvítězili. Hra trvá plus mínus 30 minut a vašim cílem je sestavit tým hrdinů, či zloduchů, a pokusit se získat rukavici s kameny nekonečna dřív než Thanos. Pokud jste opravdoví milovníci komiksů, tato hra vám udělá radost. Jednotlivé kartičky hrdinů a padouchů jsou totiž jako vystřižené z komiksových předloh a musím říct, že se tvůrcům opravdu povedly.

Hra obsahuje všech 6 kamenů nekonečna, což jsou v podstatě platební žetony, za které si kupujete kartičky jednotlivých postav. Hrdinové na kartičkách vám poté dodávají bonus, díky kterému máte další nákupy se slevou. Dále se ve hře nachází několik žetonů s logem organizace S.H.I.E.L.D., ty představují v podstatě žolíky, takže se dají během nákupu zaměnit za jakýkoliv kámen (kromě kamenu času). Každé kolo mají hráči možnost si buď vzít tři různé kameny nekonečna z hromádky žetonů nebo dva jedné barvy za předpokladu, že je jich v hromádce dostatek, tedy víc jak čtyři. Jediný kámen, který si nemůžete jen tak vzít je kámen času, ten totiž dostanete společně s kartičkami hrdinů, které jsou nejvzácnější a také nejdražší.

Například je to karta Iron Mana, která vás bude stát tři kameny mysli (žlutý), pět kamenů prostoru (modrý), tři kameny duše (oranžový) a tři kameny reality (červený). A do třetice se můžete rozhodnout líznout si z balíčku hrdinů a vzít si jeden S.H.I.E.L.D. žeton namísto kamenů nekonečna. Pokud si zvolíte během vašeho kola třetí možnost, kartička postavy stále není vaše, pouze jí máte v ruce a musíte si za ní zaplatit, stejně jako za kartičky vyložené na stole. V průběhu vašeho kola však můžete udělat pouze jednu věc, takže pokud se rozhodnete si nakoupit nějakého hrdinu nebo zloducha, nemůžete si již vzít kameny nekonečna z hromádky žetonů a musíte počkat na další kolo.

Abyste vyhráli, musíte nasbírat celkem 16 bodů plus všechny kameny nekonečna a za ně si poté koupit rukavici, čímž porazíte Thanose a hra je u konce. Jednotliví superhrdinové či padouchové mají samozřejmě každý jinou cenu, ale hlavně dodávají jiné výhody. Každá zakoupená karta má svoji barvu, která reprezentuje jeden kámen nekonečna a svůj bonus, například kdybych si koupila kartu Rocketa, při dalším kole bych měla jeden kámen mysli (žlutý) zadarmo a tím pro mě budou další nákupy snazší. Některé postavy mají k bonusu ještě takzvané body nekonečna, což jsou právě ty body, které potřebujete na koupi rukavice. Ty můžete získat také zakoupením kartičky s lokací, která má hodnotu tří bodů nebo získáním kartičky Avengers, také v hodnotě tří bodů.

Kartičky s lokacemi jsou ve hře čtyři pro každého hráče, jsou to například místa jako je Wakanda nebo Avengers Tower v New Yorku, kdežto karta Avengers je pouze jedna. Tu získáte, pokud vlastníte alespoň tři hrdiny s titulem Avenger a pokud někdo z vašich protihráčů váš počet překoná, kartička automaticky připadá jemu. Někdy musíte taktizovat, abyste o bonusové tři body nepřišli, tedy váš dlouhodobý plán k získání rukavice na chviličku odložit a koupit hrdinu se značkou Avenger, aby vás ostatní nepředehnali i když ji zrovna nechcete. Na kartičce rukavice samotné jsou vyznačené podmínky, které pro její zakoupení musíte splnit. Krom již zmíněných 16 bodů je to také vlastnictví kamene času (zelený) a hrdinů, kteří reprezentují od každého kamene nekonečna jeden. Může se stát, že u konce hry máte splněné podmínky všichni, pak o vítězství rozhoduje počet bodů nekonečna. Pokud máte i stejný počet bodů, rozhodující je vlastnictví kartičky Avengers. Jestli je kartička nevyužita (což není moc pravděpodobné), rozhoduje množství kartiček postav, tedy paradoxně vyhrává ten, kdo jich má nejméně.

Splendor Marvel má za mě jedno obrovské plus. Po přečtení manuálu opravdu netrvá dlouho, než se do hry dostanete, není složitá a nemusíte nad jejími pravidly dlouho sedět a trápit se. Některé dnešní deskové hry mají tu nevýhodu, že jsou jejich pravidla poměrně hutná, a ne každý je chápe. Než se pak konečně dostanete ke hře samotné uplyne až příliš mnoho času, což člověka může vcelku rychle přestat bavit. U Splendoru by se vám to stát nemělo. Hra není zdlouhavá a rozhodně se u ní nenudíte, hratelnost je spíše svižná. Samozřejmě pokud jste matematický negramot, můžete mít během hry vcelku problémy. Hra je z velké části postavená na počítání, ale všechno zlé je k něčemu dobré, alespoň si počty můžete během hrání procvičovat.

Hlavně ale během hraní procvičujete taktizování, myšlení dopředu a kalkulování se zdroji. Splendor Marvel je v podstatě pro každého, nemá žádné věkové rozmezí ani omezení, jediné, co musíte umět, je základní matematika. Jednotlivé žetony, tedy kameny nekonečna, jsou bytelné, vcelku i těžké a dobře vypadají, což se mi na hře moc líbilo a vlastně mě to i překvapilo. V jiných hrách, se kterými jsem se setkala, bývají žetony například z kartonu, a to jim dle mého ubírá na eleganci, postrádají tím určitý šmrnc, což by byla zrovna u kamenů nekonečna ohromná škoda. Obzvlášť, když se jedná o kameny s takovou mocí. I přesto, že hra je v podstatě repetitivní, kartiček s postavami je zde tolik, že pokaždé má hra úplně jiný průběh a nudit se jen tak nezačnete.

Úsměvným negativem pro mě bylo, že jsem si neustále chtěla kupovat kartičky s mými oblíbenci a tím pádem jsem zanedbávala svoji taktiku a moc nevyhrávala. Ale teď vážně, jediné, co bych hře mohla opravdu vytknout je měkkost karet jednotlivých postav. Možná kdyby byly o něco málo tvrdší, člověk by se o ně nemusel tolik strachovat. Do budoucna si myslím, že nějaké dodatky či rozšíření pro hru by rozhodně nebyly od věci. V komiksech je přeci jenom mnoho charakterů, které se ve hře doposud neobjevili a dali by se využít a hru tak obohatit o nový obsah. Vzhledem k tomu, že původní hra již některé dodatky má, můžeme se vší pravděpodobností předpokládat, že nějaké to rozšíření čeká i Splendor Marvel.

Karetní hra Splendor Marvel je jednoduše bomba. Když nepočítám téma, které v mé recenzi samozřejmě hraje podstatnou roli, protože to byl taky důvod, proč jsem si hru pořídila, celkový koncept celé hry mě opravdu moc bavil. O původní hře Splendor jsem nikdy předtím neslyšela a jsem ráda, že ji tvůrci předělali do komiksového stylu, který je mi nejbližší. Díky této verzi se jejich hra rozšíří i mezi fanoušky vědecko-fantastického a superhrdinského žánru, což je podle mého krok správným směrem. Taktizování a kalkulování se zdroji mě vždycky v deskových hrách velmi bavilo a pokud to baví i vás, pak je tento kousek přesně pro vás. I když tomu tak není, tak věřím, že se u hry budete Marvelovsky bavit.

Datum vydání: 21. ledna 2021
Distributor ČR: ADC Blackfire