TEKKEN 8 – Recenze

TEKKEN 8 – Recenze

5 února, 2024 0 Od Jakub Číhal

No přátelé, nebudu vám lhát. Nepovažuji se za zrovna odborníka na bojovky v tom smyslu, že bych s každým dalším dílem jedné z těch slavnějších sérií strávil stovky hodin. Považuji se ale za jejich pamětníka, protože je hraji v podstatě od jejich počátku a mohu tak hrdě vzpomínat na dobu, kdy jsme s kamarády hráli úplně první díl Mortal Kombat, což je zároveň značka, která mě z bojovek vždy nejvíc přirostla k srdci. Liu Kang navždy!! Bylo by ale chybou ignorovat i ty další a tak si do své herní a recenzentské kariéry mohu tučným písmem zapsat rok 2023, který se nesl právě v duchu renesance mého bojovkového hraní. Světlo světa spatřily další pokračování jak série Mortal Kombat, tak i Street Fightera a bylo tedy jasné, že jakmile se objeví i další TEKKEN, recenze padne na mě. Že se nakonec právě TEKKEN 8 stane v mých očích tou nejlepší hrou ze slavné trojice, jsem nečekal. To už ale trochu předbíhám. Pohodlně se usaďte, pustíme se do recenze.

Série Tekken vždy šla tak trochu mimo mě. Dává mi to trochu handicap, protože se tak můžu stát snadným cílem skrz určitou nekompetentnost, na druhou stranu mi to ale dává svobodu v tom, že nejsem žádným fanatickým fanouškem, který na Tekkena nedá dopustit a ostatní bojovky jsou pro něj odpad. Na hru se dívám střízlivě, s ostychem nováčka, který ze všech stran slyší, jak je Tekken ve všem napřed, ve všem nejpropracovanější, zkrátka ve všem nej. Pustit se do hraní ve mně tak trochu vyvolalo obavu z toho, zda se vůbec do hry dokážu ponořit natolik, abych si na ní dokázal udělat názor. Hned po prvních hodinách ale tyto obavy byly pryč. TEKKEN 8 je pro nováčky naopak velice přístupný a díky skvělému mixu všech možných režimů nechá na každém, jak si hru bude chtít užívat.

Z předchozího odstavce asi chápete, že není v mých silách tady nějak víc sérii představovat. Mohl bych to sice udělat, ale byl by to asi jen souhrn toho, co jsem si našel na internetu a to si může každý, koho to zajímá, udělat sám. Myslím že bude bohatě stačit nastínit nějakou příběhovou kostru, abyste měli alespoň základní představu o tom, kdo jsou hlavní postavy, jaké mají motivace a proč si všichni chtějí dát přes držku. Příběh se vlastně celý točí kolem rodiny Mishima. S trochu nadsázky bych ho přirovnal k legendárnímu Dallasu. Vy budete potřebovat znát tři jména. Děda Heihachi, táta Kazuya a syn Jin. Právě kolem nich se vše točí. Příběh aktuálního dílu navazuje na ten předchozí, kdy Kazuya zabil svého otce Heihachiho a zbavil se tak poslední překážky na cestě za světovou dominancí. Ovládne společnost G Corporation a aby toho nebylo málo, odemkne plný potenciál svých démonických sil, které jsou ostatně prokletím celého rodu Mishima. Ovládnout celý svět ale není jen tak a nikoho nenapadne nic lepšího, než uspořádat další turnaj The King of the Iron Fist.

Ten ostatně o osudu světa rozhodoval již v minulých dílech. Turnaj samozřejmě slouží jen jako záminka, ale to světové velmoci zpočátku netuší. Ústřední postavou příběhu a tím, kdo může odvrátit zkázu světa je pak Jin Kazuma, syn Kazuyi. Ten má svých problému dost, jeho démonická část se ho snaží rozervat na kusy, ale s pomocí několika dalších postav nakonec pochopí důležitost své vnitřní síly a pokusí se otce zastavit. Pokud čekáte od příběhu něco navíc, zde to nenajdete. Jeho dohrání vám zabere 4-5 hodin, je rozdělen do 15 kapitol a víc než polovinu času strávíte sledováním zdařilých animací. Jak už to u bojovek bývá, příběh slouží hlavně jako vstupní brána do celé hry, jako představení jejich bojovníků a k tomu, aby jste se seznámili se základním ovládáním. V Tekkenovi 8 to ale funguje výborně a vše z výše uvedeného plní dobře. Navíc, pokud jste velký fanoušek série, užijete si i bohatý fanservis.

U obsahu pro jednoho hráče rovnou zůstaneme, protože hra toho nabízí opravdu obrovské množství, nebál bych se s klidem prohlásit, že žádná bojovka toho ještě v tomto směru nepřinesla tolik. Po dohrání příběhu (ten se zde mimochodem jmenuje The Dark Awakens), se můžete pustit do takzvaných Character Stories. Jde o krátké, pět zápasů trvající alternativní varianty na to, kdy každá jedna z postav, která je aktuálně ve hře, vyhraje The King the Iron Fist turnaj. Díky tomu se dozvíte malinko víc o dané postavě, odemknete další, mnohdy i docela vtipný filmeček a opět, hra vám nenásilně dovolí zkusit si zahrát za další bojovníky. I mě to pomohlo, jelikož ve hře je aktuálně rovnou 32 bojovníků a vybrat si z nich není zrovna lehké. Věnovat jim ale 10 minut je v možnostech každého a vybrat si pak toho, kdo se stane vaší hlavní postavou je zas o něco snadnější.

Máte vybraného bojovníka a chcete se za něj naučit hrát ještě o něco lépe? Není problém, TEKKEN 8 má pro vás další režim. Tím je Arcade Quest, takový další separátní příběhový režim. Na začátku si vytvoříte vlastního avatara, takového hodně stylizovaného po vzoru her od Nintenda s ním se pak pokusíte stát nejlepším hráčem Tekkenu. Postupně budete s partou několika NPC cestovat po fiktivních hernách a pokud se vám bude dařit, dostanete možnost se kvalifikovat až do hlavního turnaje. Během hraní Arcade Quest se navíc budete učit další, mnohdy již poměrně sofistikované mechaniky, které je ale potřeba zvládnout, pokud to s hraním myslíte alespoň trochu vážně. Mentorem vám bude Max, který si již svou slávu zažil, ale který je schopný poradit skoro ve všem. V každé herně vám zadá pár úkolů, které je potřeba plnit.

Mimo to můžete v hernách hrát zápasy proti dalším NPC, vydělávat si peníze na kosmetické úpravy jak vaší postavičky, tak i samotných bojovníků. Jejich úprava je ale za mě snad až moc rozsáhlá a často se mi stávalo, že proti mě hrála postava, kterou jsem poznal jen podle jména a s původní podobou neměla vůbec nic společného. Trochu mě to vytrhávalo z kontextu. Skvělé na Arcade Quest je to, že kdykoliv si můžete vybrat jiného bojovníka a učit se konkrétní mechaniku další postavy. Po dohrání celého příběhu Arcade Quest ale nic nekončí, dál můžete cestovat po hernách a trénovat a trénovat. Sekundární úlohou Arcade Quest je pak určitá snaha vysvětlit hráčům, že Tekken je hlavně o zábavě, do které nepatří toxicita. Nechám na každém, co si z toho odnese. Do budoucna doufám, že se tento režim bude rozrůstat, jelikož jeho dohrání je snad ještě kratší jak hlavní příběh, což je trochu škoda.

Během hraní Arcade Quest si odemknete další režim, Super Ghost Battle. V něm můžete vyzvat umělou inteligenci, která se vytrénovala na základě hraní jak vašeho, tak i ostatních hráčů. Utkat se tak vlastně můžete sami se sebou, případně vyzvat na souboj i někoho, kdo je reálně od vás tak daleko, že by přímý online zápas nebyl možný. Zkuste si sami stáhnout ducha nějakého profíka, uvidíte, jak moc ještě Tekkena neumíte.

Bez tréninku to zkrátka nepůjde, ale i v tomto směru na vás hra myslí. TEKKEN 8 má totiž v záloze trumf, který byste v jiných bojovkách hledali marně. V každé je sice něco na způsob Practice režimu, ale to, co předvádí TEKKEN 8 je úplně někde jinde. Tréninkový režim je v podstatě dokonalou možností toho, jak se za bojovníka naučit hrát a zcela pochopit styl jeho boje. Můžete si v něm navolit doslova každou situaci jaká vás napadne. Pokud například máte problém s tím, jak se zachovat, pokud váš soupeř použije blok, jednoduše si nastavíte, že protivník po každém zásahu přejde právě do bloku a vy tak to, co dělat potom, můžete opakovat do nekonečna. Můžete si i nahrát sérii pohybů, tu uložit a následně nechat soupeře, aby jí opakoval stále znova. Trénovat můžete jednotlivá komba, jejichž provedení si můžete „připíchnout“ na obrazovku a mít ho tak stále na očích. Třešničkou na dortu je pak možnost zpětného přehrávání všech vašich zápasů. Ty se totiž ukládají na servery a lze si je tak vždy zopakovat. Představte si situaci, kdy v online zápasu dostane strašně naloženo, ale ani nevíte kde se stala chyba. Takový zápas si lze pak zpětně přehrát a analyzovat, co se kde pokazilo. Pokud máte dojem, že jste chybu našli, můžete se během okamžiku do zápasu aktivně zapojit a zkusit ho odehrát jinak. Tréninkový režim je dokonalou pomůckou pro ty, kdo se chtějí v Tekkenovi dostat na vrchol. Cesta je jinak dost trnitá.

Co nováčky možná překvapí je to, že každá z postav v Tekkenovi má mnohdy víc než stovku unikátních pohybů, kombinací a chvatů. To je číslo, ze kterého jdou oči kolem a dost možná i to, proč mě série do této doby míjela. Na druhou stranu je ale fér říct, že veškeré z nich jsou jednak intuitivní a díky preciznímu ovládání a odezvě i přesné. Smyslem každého zápasu je samozřejmě dostat zdraví protivníka na nulu, nic jiného asi od bojovky člověk nemůže čekat. To jakým způsobem se to stane je už ale čistě na vás. V Tekkenu obecně platí, že nejde jen o zuřivé mačkání tlačítek, ale o strategii. Musíte vědět, jak na konkrétní situaci reagovat a zcela pochopit to, že zkušenější soupeř už má svou strategii dávno naučenou.

Základní pohyb je vlastně jednoduchý. Na d-padu (na analogovou páčku zapomeňte!!) můžete ovládat směr pohybu postavy, jedno zmáčknutí je jeden krok, dvě rychlá zmáčknutí dvojkrok atd. Nesmíte ale zapomínat na jednu věc. Tekken na rozdíl od jiných bojovek není 2D hrou, ale plně 3D. Dvojklikem na šipku nahoru nebo dolů tak můžete obcházet soupeře a klidně se mu takto dostat i do zad. Zároveň se tyto pohyby dají využít pro vyhnutí se úderu. Klasický blok je jinak na šipce dozadu. Pomocí tlačítek na gamepadu pak ovládáte jednotlivé končetiny, případně jejich kombinace, chycení soupeře atd. No a v konečném důsledku, kombinace všeho výše zmíněného pak dokáže vašeho bojovníka rozpohybovat takovým způsobem, že se nebudete stačit divit. Osobně jsem měl velké problémy se šikmými pohyby a hlavně s kombinacemi, při kterých je potřeba zmáčknout současně například tlačítka X a Y (čtverec a trojúhelník na Playstationu). To dle mého není v anatomických možnostech většiny smrtelníků, ale i tady má Tekken možnost, dovolí vám si právě tyto a i jiné kombinace namapovat na jiná tlačítka, která jinak během hraní nevyužijete.

Mezi novinkami v bojovém systému najdete v Tekkenovi 8 nově tzv. Heat System. Jeho aktivací se bojovník dostane do speciálního režimu, který vám zpřístupní nová komba a díky větší síle a tzv. „chip damage“ budete soupeři ubírat malinkou porci zdraví i tehdy, pokud se bude krýt. Hlavně vám ale umožní využít Heat Smash útok, který je doslova devastující. Heat System se dá aktivovat bud pomocí jednoho tlačítka přímo, nebo se dá „rozjet“ tak, že použijete tzv. Heat Dash, což je často první část nějakého komba. Pak lze v daném kombu pokračovat, ale již v Heat formě. S Heat Systemem je potřeba ale nakládat opatrně, jelikož ho můžete použít vždy jen jednou za kolo.

Další novinkou je pak změna toho, jak vám mizí zdraví. Pokud vás soupeř trefí na zemi, nebo ve vzduchu, část ztraceného zdraví nezmizí hned. Stále lze obnovit, stačí pokud následně soupeře začnete trefovat. Pokud jste v Heat stavu, obnoví se vám ještě o trochu zdraví více. Pokud ale naopak dostáváte rány vy, obnovitelné zdraví je nenávratně ztraceno. No a pokud se vaše, či soupeřovo zdraví dostane na hodně nízkou úroveň, přichází ještě Rage. V takovou chvíli jste opět o něco silnější, opět získáte chip damage a hlavně, po aktivaci Rage Art uštědříte soupeři efektní a hlavně fatální úder, který navíc doprovází parádní animace. Rage tak dává zápasům tolik potřebnou šťávu a mnohdy rozhoduje a celkovém výsledku. Jen je potřeba si dát pozor, že Rage Art se dá zablokovat.

TEKKEN 8 po vzoru ostatních moderních bojovek přináší i možnost pro zcela sváteční hráče využít zjednodušené ovládání. Po zapnutí Special Mode ovládáte postavu jen pomocí pár tlačítek a hra automaticky používá všechny možná komba, speciální údery atd. Hodí se to třeba ve chvíli, kdy si chcete vyzkoušet, jak vypadá některý bojovník pokud za něj opravdu umíte hrát, případně jako ukázka pro kamarády, kteří hru nikdy nehráli, ale chtějí si ji užít. Možná si řeknete, že tohle by mohl být způsob, jak porážet hráče i v online režimech, ale opak je spíše pravdou. Special Mode totiž není příliš variabilní a lze se tak proti němu velice snadno bránit.

Pokud už jsme nakousli Online hru, pojďme se jí prokousat až do konce. Asi je každému jasné, že právě online zápasy jsou tím, co rozhodne o oblibě jakékoliv hry i několik let po vydání. První důležitou zprávou je to, že síťový kód funguje. Nikdy se mi nestalo, že by hra nějak lagovala a v rámci Evropy si zahrajte bez problému. S ostatními regiony asi hrát nepotřebujete, buď tam spí, nebo tam hrají Asiaté a ty pokoušet nechcete. Online zápas si můžete pustit z menu, nebo se s avatarem, kterého jste si vytvořili v režimu Arcade Quest vydat do Tekken Fight Lounge. Jde o velký online hub, kde se budete potkávat s ostatními hráči, vyzývat je na zápasy, nebo se můžete jen připojit do jejich zápasu a sledovat jak se jim daří. Hra evidentně cílí i na určitou socializaci hráčů, jelikož v Tekken Fight Lounge je možné i psát do chatu vzkazy ostatním hráčům. Na výběr jsou samozřejmě jak klasické, tak i Ranked zápasy, díky kterým budete i postupovat žebříčky a odemykat ranky. Online režim je skvěle vybalancován a nabízí velké množství parametrů pro vyhledání vašeho soupeře. Můžete si zvolit, aby hra preferovala hráče s co nejlepší kvalitou připojení, zahrnout rozmezí ranků, aby byl zápas pokud možno vyrovnaný, nebo rovnou zvolit, zda má hra hledat hráče i na jiných platformách. Online hra je v TEKKEN 8 skutečně skvěle zvládnutá a nemám nejmenších pochyb o tom, že se bude hrát minimálně do doby, než vyjde další díl.

Hra hned při vydání nabízí 32 postav, které v drtivé většině budete znát. Jin, Jun, Kazuya, King, Alisa a tak bych mohl pokračovat. Nováčci jsou tři. Azucena, které nechybí pořádné přednosti, Victor a tajemná Reina. Všechny tyto nové postavy jsou do hry dobře implementovány, mají i podstatnou roli v příběhu, ale vývojáři si dobře poradili s tím, jak je do lore hry zasadit, působí tak nenuceně a naopak máte dojem, že celou dobu někde v pozadí byly. Dále hra nabídne hned 14 různých prostředí. Hra běží na moderním Unreal Engine 5 a je to znát. Krátce před vydáním jsem zkusil  i minulý díl a rozdíl je to neuvěřitelný. Vše je krásně plynulé, plné detailů. Jednotlivé modely bojovníku jsou vytvořeny s velkou péčí, s texturami ve vysokém rozlišení. To vše zastřešují dokonalé animace. Hra je jednoduše pastvou pro oči, i když bych si dovolil tvrdit, že poslední Mortal Kombat byl na tom o něco lépe. Velký rozdíl je hlavně při přechodech z animací do soubojů, tam je kvalita dosti odlišná. Tekken si ale vždy šel svou cestou a na přílišnou realitu si nehrál. Bojovníci tak mají někdy až přehnané svaly, ženské postavy naštěstí určité partie také a nebyl bych to já, abych na tomto místě nepochválil i dobře fungující fyziku, víte asi kam mířím. Zápasy pak doplňuje i dobrý soundtrack, který staví hodně na japonském rocku, ale dojde i na melancholické náladovky, nebo jazz.

TEKKEN 8 je pro mě, ač jsem tomu nechtěl věřit, nejlepší bojovkou, která v poslední době vyšla. Ohromil mě ve svém přístupu jak k nováčkům, tak i těm, kteří si chtějí užít hru pro jednoho hráče. Těm, kdo naopak chtějí měřit své síly s lidmi z celého světa naopak dává skoro nekonečnou zábavu a nepřeberné množství možností, jak na své hře pracovat. K tomu si přidejte skvělý audiovizuál, absenci technických chyb a máme tady zaděláno na obrovský úspěch. Hře bych vytkl jen těch pár drobností, které jsem zmínil v textu. TEKKEN 8 je hrou, kterou opravdu mohu doporučit každému jen trochu bojovně naladěnému hráči, chybu s jejím pořízením určitě neuděláte.

Datum vydání: 26. ledna 2024 – Potřebné místo: 84GB

Svého prodejce hry TEKKEN 8 můžete vyhledat na Zboží.cz