The Elder Scrolls Online: Greymoor – Recenze

16 června, 2020 0 Od Jiří Hora

Jsou hry, které se mohou těšit obrovského úspěchu už od svého prvopočátku. Jsou tu ale i takové, které si své uznání museli tvrdou dřinou a ustavičnou pracovitostí vývojářů zasloužit. Mezi takové hry patří i MMO RPG The Elder Scrolls Online vycházející z velice populární fantasy série The Elder Scrolls. Obecně je známo, že prosadit se mezi hráči s onlinovkou není vůbec lehké a ze stínu World of Warcraft se snad žádné hře nepodařilo vystoupit. Alespoň po dlouhá léta. Nic však netrvá věčně a píle vývojářů ze Zenimaxu a Bethesdy dokázala, že The Elder Scrolls Online se k tomuto roku může pyšnit více než 13,5 miliony aktivních hráčů a usazuje se tak na pomyslný vrchol placených mmo rpg. Zdá se, že forma kup a hraj se vývojářům nakonec vyplatila, i když samo o sobě by to samozřejmě nestačilo a vývojáři si jsou toho dobře vědomy. TESO tak každý rok pravidelně dostává velkou expanzi, která nám odvyprávý další příběh z Tamrielu. A právě jednomu takovému rozšíření se věnuje tato recenze.

The Elder Scrolls Online: Graymoor je v mnoha ohledech velice speciálním rozšířením a dost možná důvodem, proč se k výše zmíněnému počtu aktivních hráčů nejspíše připojí i celá řada dalších. Nové rozšíření je totiž zasazeno do země zvané Skyrim, v tomto případě jde o Západní Skyrim, který je všem nadšencům hlavní série velmi dobře znám z pátého dílu hlavní série, který se dočkal od svého vydání v roce 2011 hned několika inkarnací a jde o nejvíce prodávaný díl v historii této série. V případě TESO se sice nedočkáme dalšího velkolepého dobrodružství s temnými draky v hlavní roli, ale i tak vám hned nyní mohu prozradit, že se je na co těšit.

Příběh nového rozšíření mě doslova pohltil a těžko bych ve své mysli pátral po chvílích, které by se těm v Greymoor byť jen blížili. Tempo, kterým nám je děj servírován je velmi svižné, což mi přišlo vhod. Nic mne tak neodtrhávalo od dění, které se točí kolem místní královské rodiny, jenž ve svých řadách skrývá hrůzné tajemství, do jehož nitra se pomalu ale jistě ponoříte ve chvíli, kdy je zabita samotná královna a její dcera Svana si vás najme jako vyšetřovatele této události. To vás zavede až k prastarému rodu upírů, který se celá tisíciletí ukrýval v útrobách tajemného města Blackreach. Samotné město je ukryto v jeskyních Greymoor pod celým Západním Skyrimem a vybudované prastarými trpaslíky. Toto místo je protkané nejedním tajemstvím, které čeká na vaše odhalení.

Ačkoliv se mi samotný příběh líbil, tak se celý skládá z pouhých sedmi kapitol, které s trochou štěstí projdete za nějakých 5 hodin. To je v základu poměrně málo, ale hlavní příběhová linka je pouhou špičkou ledovce. The Elder Scrolls Online: Greymoor je doslova prošpikované desítkami vedlejších úkolů, které ve většině případech vám pomohou poodhalit všechna tajemství Západního Skyrimu. Vůbec si nevzpomínám, že by některé z rozšířeních pro TESO mělo tolik vedlejšáků a to jsem je hrál téměř všechna. Pokud se rozhodnete, že prolezete celé nové území a všechny jeho útroby a zákoutí, pak se připravte, že čas strávený ve hře vám pořádně nabobtná až na několik desítek hodin.

Pohybujeme se ale v MMO RPG a tak se připravte i na spoustu různých náhodných eventů a nějaký ten dungeon, u něhož si řádně vyzkoušíte všechen svůj skill. Také bych měl možná zmínit to, že Greymoor je pouhou částí většího celku pro letošní rok nazvaného Dark Heart of Skyrim. Greymoor je však jeho největší a nejdůležitější částí. Pokud jde o dvě nadcházející  DLC, tak ta zatím nebyla představena, ale jisté je to, že příběh z rozšíření Greymoor ještě není na samotném konci.

Na The Elder Scrolls Online oceňuji jednu zásadní věc a to je přístup k novým hráčům. Ať už se rozhodnete do hry přidat v jakémkoliv rozšíření, tak si hru vždy můžete patřičně užít a to včetně jeho příběhu. Nefunguje to tedy jako v případě ostatních her, kdy s každou novou expanzí je potřeba mít dohranou tu předešlou, abyste se k událostem té poslední dostali.  V případě TESO nic takového nefunguje. Schválně jsem na krátkou chvíli vytvořil novou postavu, abych se o tom ujistil i v případě rozšíření Greymoor. Nic se nezměnilo. Nový hráč se tak může bez problémů pustit do nového dobrodružství s temnou upírskou tématikou. Maximálně se vám může stát, že vám nějaký ten zkušený TESO matador v nějakém tom questu pomůže, což vždy není na škodu. Ale pokud jde o úkoly v hlavní příběhové linii, tak v jejich pilířových částech se k vám žádný jiný hráč nedostane. Tedy pokud nehrajete vysloveně v Párty.

Vrcholnou zkouškou aktuálně posledního velkého rozšíření je Trial zvaný Kyne’s Aegis. Ten je určený až pro 12 hráčů, přičemž v něm budeme bránit vesničany ostrovní bašty Kyne’s Aegis před vpádem mořských obrů. V této obtížné výzvě je potřeba čelit třem velice obtížným bossům a je pravdou, že se u této bitvy nejeden hráč, či v tomto případě skupina hráčů, sami tam ani nechoďte, pořádně zapotí. Nicméně odměnou nám je legendární loot a to je z velké části přeci to, oč v každém řádném masivním online RPG běží.

Jelikož je nové rozšíření zaměřené dosti úzce na upíry, tak zde nechybí ani možnost se upírem stát. Pro ty, kteří se rozhodnou přidat na temnou stranu, je připravena upravená vývojová linie skillů šitá zubatým na míru. Upíři nejsou ve světě The Elder Scrolls žádnou novinkou. Prakticky v každém díle se jím můžete stát. Nese to své klady i zápory. Já k této možnosti v žádném díle nenašel zalíbení a ani nové rozšíření Greymoor mě nepřesvědčilo o opaku. Být upírem není žádný med. Oslabuje vás denní světlo, musíte pít krev a tak podobně, však to znáte. Navíc, kdo by chtěl pořád vypadat jako by nikdy nebyl na sluníčku, že?

Do hry byla také implementována nová aktivita, kterou jsou Starožitnosti, tedy Antiquities. Ve hře se tak můžete doslova stát archeologem a hledat po celém Tamrielu rozeseté ztracené artefakty. Jejich hledání zahrnuje několik zábavných miniher a řešení občas velice zapeklitých hádanek. Já osobně zkoušel nějakých relikvií pár najít a v takovém hexagonovém hlavolamu jsem snad málem skutečně ztratil hlavu. I forma různých vykopávek je celkem solidně podaná a vždy vás potěší, když si vykopete nějaký ten nový “starobylý” nábytek do svého domu. Určitě je vhodné zmínit, že tato nová aktivita není omezena pouze na novou lokaci Západního Skyrimu. Hledat ztracené artefakty můžete doslova po celém Tamrielu.

Už jsem výše zmínil, tak jsem v rámci The Elder Scrolls Online hrál několik rozšíření. Po dlouhou dobu jsem se setkával s tím, že hra trpěla na nějaké technické problémy většinou spojenými se samotnou plynulostí hry. Proto jsem byl velmi mile překvapen tím, že během celé mé pouti napříč Západním Skyrimem a jeho útrob ve městě Blackreach, jsem se s žádným zamrzáním hry, či propady snímkování nesetkal a věřte mi, že i tento detail dosti pomohl tomu, že jsem v rozšíření Greymoor rád trávil svůj drahocenný čas.

Vizuální stránka od posledního rozšíření Elsweyr příliš nepokročila, ale to se může zdát jen na oko. Svět v novém rozšíření je totiž daleko drsnější a zasněžené oblasti mají něco do sebe, ale najdeme zde i celou řadu oblastí, kde si řeknete “Tady bych chtěl žít, tady je krásně.” Mému oku poměrně lahodily také mokřady poblíž hlavního města Solitude. Co mi ale doslova vyrazilo dech, je podoba podzemního města Blackreach. Během prvního momentu jsem měl bradu až u kolen. Podzemní město je plné různých krystalů, monumentálních staveb, enviromentální jeskynní výzdoby a třešničkou na dortu jsou skvostné útroby starého trpasličího města. Jako celek jde o skvost mezi lokacemi v rámci The Elder Scrolls Online.

Jestli bych měl hledat na TESO nějaké ty chyby, tak jde stále o ty samé. Většinou jsou spojené se samotnou podstatou žánru jako takového. Většinu problémů totiž tvoří samotné připojení k internetu, či zaplněnost serverů. Obzvláště nyní ve chvíli, kdy je The Elder Scrolls Online: Greymoor venku jen krátce, je ve hře pořádný nápor hráčů. To v praxi znamená, že sem tam vám nechce postava reagovat na povely z ovladače, nebo vám na scéně chybí pro postup misí důležitá NPC postava, s kterou aktuálně potřebujete poklábosit. Jde o chyby, které vývojáři nemají moc šancí na začátku každé expanze eliminovat, ale rozhodně nejde o něco, co by vám pomohlo k ideálnímu zážitku ze hry.

Greymoor patří bez pochyby k tomu nejlepšímu, co expanze pro The Elder Scrolls Online nabízí. Dočkáme se zde krásně zpracovaného světa s klenotem ve formě podzemního města Blackreach a povedeného příběhu, který po celou svou dobu neztrácí tempo. Pokud jde o ostatní aktivity, tak nouzi zde nenajdete. Nějaké ty chyby zde najdete, ale většinou jsou spojené se samotnou podstatou žánru.