Total War Saga: Troy + DLC Mythos – Recenze

13 října, 2021 0 Od Jan Volejník

Série Total War je s námi už nějaký ten pátek, a stále sklízí úspěchy. Když si to vezmete vždyť jen od roku 2000 vyšlo již deset samostatných her, nepočítaje hromadu šťavnatého dodatečného obsahu. Už jen tento fakt sám osobně něco svědčí. Je vidět, že vývojáři moc dobře ví, co dělají, a hlavně se jim to daří. My se dnes podíváme na Total War Saga: Troy a její dodatek Total War Saga: TROY – Mythos. Jak ze samotného názvu vyplývá, hra se odehrává v době, kdy Trója byla mocná, silná, a zdánlivě nedobytná. V dnešní době snad neexistuje nikdo, kdo by neznal báje o Heleně Troyské, kdy díky její kráse vypluly tisíce lodí, Odysseovi, či Achilleovi. Přesně těchto událostí se drží samotný příběh hry. Jak moc se vývojáři drželi reality jen těžko hodnotit, přece jen nikdo přesně neví, jak to tenkrát bylo.

Hector, Achilles, Menelaos, Agamemnon – všem známá jména, jenž ve hře reprezentují část dostupných hrdinů, jichž je všeho všudy osm, přičemž každý zastupuje hratelnou frakci. Rozhodnutí, zda se budete bít po boku Trojanů, nebo se přidáte k jejím nepřátelům, bude jen čistě na vás. S každým hrdinou je spojena určitá obtížnost hry. Například takový Achilles, bojovník, kterého bylo skoro nemožné porazit, představuje jednu z nejtěžších obtížností ve hře. Přece jen musíte dostát jeho jménu, pokud s ním chcete hrát. To je přiznejme si úkol nelehký.

Hra Total War Saga: Troy je v taková strategie, ve které bude pečlivě plánovat každý svůj krok. Vždy před sebe musíte postavit otázky jako – jakou provincii obsadit, jaké město vyplenit, na koho zaútočit, s kým se spojit. Všechny tyto otázky, a ještě mnohem víc, je zkrátka nutné řešit. Pak je tu o něco zábavnější část hry, bitvy v reálnem čase, k těm se ale ještě dostaneme. Stejně jako v jiných Total War titulech se v základu pohybujeme na globální politické mapě, kde máme vše vyobrazené, a na níž se pohybujete se svým hrdinou a jeho vojskem. Pak tu máme menší mapy v lokálním měřítku, kde budete svádět důležité bitvy. Teď se ale pojďme podívat na část plánování a taktizování, která se odehrává na právě na velké politické mapě, jak už jsem ostatně zmínil.

Nebál bych se říci, že vlastně hrajete šachy, jelikož i u nich musíte také plánovat několik tahů dopředu. Obsazování nepřátelských měst je jedním z klíčových prvků hry, jelikož vybudovat silnou ekonomiku pouze s jedním městem není možné. Jelikož, nýbrž, poněvadž, a protože každé město má jen pár slotů umožňující stavět budovy a to sebou nese své limity. Navíc každé město podporuje jednu, maximálně dvě suroviny, které je schopno produkovat, žádné město negeneruje vše. To přináší onu potřebu, a touhu po městech vašich nepřátel. V každém jednom městě pak budete pečlivě přemýšlet nad tím, jakou budovu tedy v daném městě postavit. Naštěstí, není problém jakoukoliv budovu zbourat a její na místo postavit jinou. Díky tomu nemusíte zoufat, když postavíte například slévárnu na bronz, ale po pár tazích zjistíte, že je potřeba, aby ve městě byla spíše pole přinášející jídlo.

Zdrojů, které budete nezbytně potřebovat je hned několik. Jedná se jídlo, dřevo, kámen, bronz a v neposlední řadě zlato. Ze začátku nebudete schopni mít veškerých komodit dostatek, v ten moment přichází na řadu diplomacie. Ta hraje v celé hře poměrně nezanedbatelnou roli, jelikož spojenců, obchodních a válečných partnerů není nikdy dost. V tomto směru můžeme uzavírat mírové smlouvy, dohody o neutočení, ale hlavně tvořit obchodní cesty. Díky nim si budete moci automaticky vyměňovat suroviny s vaším partnerem. To přináší jistotu ve vaší ekonomické situaci.

Dalo by se říci, že výzkum je zde zastoupen formou královských dekretů.  Vyhlášení každého nového dekretu trvá minimálně osm tahů a přináší nezanedbatelný vliv na hru. Oblastí, na které se budete moci zaměřit, je tu hned několik. Některé mají vliv na vojsko, jiné na produkci, další na morálku. Jejich správné zvolení dokáže velice usnadnit průchod hrou. Bohové samotní ve hře také sehrávají svou roli. Budete se moci modli ke všem Řeckým bohům jako Zeus, Áres, Afrodita, Poseidon a atd., a také jim budete moci stavět svatyně. Modlení a svatyně pak přinášejí jisté bonusy. Důležitá je pak náklonost každého boha, jenž je klíčová pro zisk jeho darů. Úrovní náklonosti je hned několik a je jen na nás, jak moc a kterého boha budeme mít na své straně. Pomoc bohů v bitvách je nenahraditelná. Jedním z benefitů, který můžete získat, je například snížení morálky armády nepřítele, nebo se vaše vojsko bude pohybovat na bojiště mnohem rychleji. Z toho důvodu se vyplatí, nezanevřít na bohy, a projevit jim trochu té náklonosti.

Bohové jsou důležití, ovšem to nejdůležitější, je vaše mocná armáda a bez ní by to zkrátka nešlo. Výběr jednotek je zde opravdu rozmanitý, což sebou přináší skvělou variabilitu. Díky tomu si můžete vytvořit armádu, která odpovídá vašemu hernímu stylu, a vašim požadavkům. U vojska vždy platilo pravidlo, že čím vetší tím lepší, na tom se nic nezměnilo. Jen je nutné při jeho budovaní myslet na pár faktů. Udržení takové armády není levná záležitost, jelikož každý voják musí něco jíst, a jeho výzbroj také vyžaduje nějakou tu péči a lásku. Tím se opět dostáváme k té proklaté ekonomice, jelikož vás budou pravě často limitovat výše příjmu všech vašich komodit. A však dosti již bylo ekonomie, pojďme se podívat na samotný boj.

Série Total War měla za mě vždy hezky zvládnuté bitvy jako takové. V těch se krásně ukáže, jak dobře jste si zvolili svoje jednotky. Nemalou roli zde hraje i počasí. To dokáže velice pomoct, ale také nepříjemně zatopit. Mlha, bláto, déšť, s tím vším se budete muset vypořádat, nebo je může využít ve svůj prospěch. Vezměme si například takové bahno, všichni moc dobře víme, jak je těžké v něm chodit. Teď si představte, že provedete své manévry naprosto precizně, a jednotky nepřítele donutíte jít tím bahnem. Jejich postup se razantně zpomalí. Následkem čeho se stanou krásnou kořistí pro vaše lukostřelce. Nebo takové lesy, své početné pluky v nich můžete ukrýt a nepřítel o nich nemusí až do poslední chvíle vědět. Takových to vychytávek je zde spousta. Využití terénu je zde zpracováno opravdu bravurně, a není mu co vytknout. Taková to drobnost stačí k tomu, aby se bitvy nestaly stereotypními. Další věcí, která může přinést výhodu, je strategické rozmístění jednotek na začátku každé bitvy. Ovšem vše má své plusy i mínusy. Co bych hře opravdu vytknul, je způsob, jakým se vojáci zapojují do boje. V přední linii se rube pár vojáků, a za nimi stojí zbytek, když jeden odpadne, další ho nahradí. U hry takového ražení bych čekal, že moje i nepřátelské oddíly do sebe natolik zamíchají, že pak pomalu ani nepoznáte své vojsko. Ano je to drobnost, ale člověka to zarazí, navíc díky tomu jsou bitvy zbytečně natahované.

Samotní hrdinové ve hře nejsou jen pro parádu, aktivně se zapojují do boje a vlastně musí. Pokud totiž vaše jednotky nevidí, jak jejich hrdina poráží jednoho protivníka za druhým, ubere jim to na kuráži/morálce. Lehce se pak stane, že vaše jednotky z boje utečou. Se vši bezmocí pak koukáte, jak vaše armáda utíká. Morálka je jednoduše důležitá a není radno jí opomíjet. Čeho si zas nemusíte tolik všímat je zdravý vašeho hrdiny. Občas jsem měl pocit, že je neporazitelný. To neplatí nejen o vašem hrdinovy, ale také o těch nepřátelských. Další jejich skvělou vlastností jsou jejich schopnosti. Každý hrdina sbírá zkušenosti.  Za ty si následně ve stromu schopností odemyká nějaké ty dovednosti, jako je například dodání kuráže vojákům, snížení únavy a mnohé další. Avšak jejich odemčení k použití nestačí. Hrdina musí bojovat a nasbírat takzvanou zuřivost, s její pomoci pak může využít nějakou ze svých schopností. To nejlepší přichází v moment, kdy se střenou dva hrdinové proti sobě. V ten moment se vyplatí přiblížit si kameru, a jen se kochat. Jejich duely jsou opravdu krásně zpracované, a vypadají jak z nějakého akčního filmu.

Hra Total War Saga: Troy je v základu velice dobrou hrou, která má co nabídnout. Jen je nutné si uvědomit, že naučení všech herních mechanik chvilku potrvá. Ten to fakt by mohl některé nováčky odradit, ale věřte mi, stojí to za to. Už jen kvůli těm bitvám. Ale možnosti plánování, diplomacie a ekonomiky dělají ze hry něco výjimečného.  Jediné, co bych mohl hře vytknout je grafika. Po celou dobu hraní jsem měl hru nastavenou na nejvyšší možné grafické nastavení. Z dálky vše vypadá moc hezky, ale v moment, kdy si hru přiblížíte. V tento moment už úroveň detailů není zas až tak úchvatná, rozhodně ne na dnešní poměry.

Řecká Mytologie je jedna z nejrozmanitějších na světě, a také bych se nebál říci jednou z nejbohatších. Těch bohů, legendárních stvoření, či hrdinu, nabízí celou spoustu. Myslím si, že na planetě zemi není člověk, který by si z ní nedokázal vybrat. Důkaz můžeme nalézt v různých hrách od God of War, přes Assassin’s Creed až po poměrně nové Immortals: Fenyx Rising.  Není tedy nijak nečekané, že se vývojáři rozhodli obohatit základná hru o trochu toho nadpřirozena. Total War Saga: TROY – Mythos je tím dodatkem přinášejícím onu mytologii do hry. Speciální kampaň, kterou díky němu získáte, hru posouvá o kus dál. Sám jsem si vyzkoušel jak normální kampaň, tak tu mýtickou. Nutno podotknout, že nový dodatek opravdu mění hratelnost. Kdo by chtěl bojovat jen za pomoci lidí, každý král by dal cokoli za to, aby po jeho boku stálo mýtické stvoření. Vždyť taková armáda v čele s takovou s Kerberem budí hrůzu jen se o ní zmíníte. Navíc do hry vstupuje nový herní prvek, a tím je létaní.

Asi nejzásadnější novinkou, kterou tento dodatek do hry přidá, jsou Mýtické expedice. Při nich budete pátrat po legendárních tvorech, celkově jsou tři – Kerberos, Hydra a Arci-griffon. Jejích získání rozhodně není nic snadného. Budete muset vysílat výpravy celých vojsk, aby vámi vybrané stvoření bylo nalezeno. Budete prozkoumávat zapadlá zákoutí země, než budete moci konečně stanout oním stvořením a jeho nemalou armádou čelem. Místa, kde se budou bitvy odehrávat, se mění podle vámi vybraných stvoření. Každé je svým zpracováním jedinečné, okouzlující a děsivé zároveň.

Každý z těchto nádherných tvorů je jedinečný, a přináší svou hratelnost. Například takový Kerberos, hafan který má mé sympatie.  Tříhlavý pes, jenž střeží vchod do podsvětí – dovnitř muže vejít každý, ale ven už nikdo. Podle legend denní světlo spatřil pouze jednou, a to tehdy, když ho Hérakles vyvedl ven při plnění jednoho ze svých dvanáctí úkolů. Už jen Kerberův samotný původ naznačuje, co dokáže. Pokud v bitvě nasbírá dostatek duší, budete moci s jeho pomocí verbovat legie nemrtvých vojáků. Pro ty mám slabost, z toho důvodu byl mojí jasnou volbou. Ovšem tím to nekončí, samotného tvora pak následně můžete vylepšovat za pomocí zkušenostních bodů, stejně jako je to u hrdinů. Hraní s nimi je opravdu zábavou a poměrně značně míchají kartami ve váš prospěch.
Další novinkou je možnost do řad svých armád dosadit tvory jakou jsou proradné Harpie, silní a mocní Kentaurové, či dokonce Sirény.

Na první pohled by se mohlo zdát, že rozšíření toho za svou cenu příliš neobsahuje. A na jednu stranu to může být pravdou. Na stranu druhou Total War Saga: TROY – Mythos děla ze základní hry mnohem zábavnější titul. Mýtická stvoření, ať už základní nebo ta legendární, dodávají hře šťávu, šmrnc, a velice příjemně mění hratelnost. Z toho důvodu musím doporučit jednu věc. Pokud zvažujete nákup hry Total War Saga: TROY, kupte si zároveň i tento dotek, s ním je hra o poznání lepší.

Total War Saga: TROY je skvělý titul, ale i přesto že bitvy jsou zábavné, ve mně dřímá pocit, že tomu něco chybělo. To eliminuje existence dodatku Total War Saga: TROY – Mythos, jenž hře dodává přesně to, co jsem na ní postrádal. Pokud bych hodnotil hru jen v jejím základu, tak by výsledná známka byla asi nižší, ale jako kombo jde o skvělou zábavu pro všechny videoherní stratégy.

8/10

Datum vydání: 2. září 2021 (Mythos) – Potřebné místo na disku: 30GB