Trine 5: A Clockwork Conspiracy – Recenze

14 listopadu, 2023 0 Od Adam Šindler

Hrdinové Třištálu se opět hlásí o slovo a s nimi spousta hádanek a vtipných momentů v 2,5D prostředí. Za hrou stojí herní studio Frozenbyte, přičemž o vydání se stará THQ Nordic. První díl série spatřil světlo světa již v roce 2009. Trine 5: A Clockwork Conspiracy navazuje na předchozí díly, ale dokáže také stát jako samostatný díl, aniž by hráčům něco podstatného uniklo. Pojďme se nyní podívat, jak si trojice hrdinů poradila s dalším dobrodružství, kterého jsem byl součástí.

Hned na začátku se chci přiznat, že mě celá tato série minula a pátý díl je tak mým prvním dílem do jehož nitra jsem se pustil a postrádám tedy srovnání s díly minulými. Příběh v této hádankové skákačce slouží spíše jako propojení jednotlivých map. Trojice již známých hrdinů – čaroděj Amadeus, zlodějka Zoya a rytíř Pontius – jsou na začátku hry označeni na padouchy a jejich hlavní nepřítel pro tento díl se jim pokusí sebrat jejich schopnosti a převzít tak moc nad královstvím, kterému již vládne.

Cílem našich hrdinů tak bude, vedle navracení cti a vyvrácení těchto lží, porazit Lady Světlanu a její armádu mechanických rytířů. Hrdinové se skvěle doplňují a to nejen v krátkých filmečcích, ale především v samotném gameplayi. Amadeus má schopnost posouvat či dokonce vyčarovat různé předměty. Zoya vládne lukem a šípy, a také umí ovládat lano. Postupem času si odemknete například šípy ohnivé a ledové, které vám pomohou nejen v soubojích, ale také při řešení hádanek. Pontius má k dispozici meč a štít, obě tyto zbraně využijete při soubojích, ale také, jak už asi čekáte při řešení hádanek.

Celkově na vás ve hře čeká 20 misí a ve většině misí využijete celou trojici. V prvních misích ovládáte vždy jednoho z hrdinů. Je to sice zdlouhavý začátek, avšak díky těmto misím si skvěle osvojíte schopnosti jednotlivých charakterů. Jsou zde navíc pasáže, kdy ani nemáte na výběr a jsou cílené na konkrétního z nich. Ty se ale velmi často pojí s tím, že na jejich konci se daný hrdiny něčemu přiučí, tedy získá nějakou tu speciální schopnost. Tyto mise jsem si užíval, jelikož to byla příjemná změna oproti ovládání všech tří hrdinů. Při průchodu mapami můžete narazit na tajné místnosti, kde naleznete sběratelské předměty. Někdy jsou tajné místnosti naprosto zjevné, spoustu z nich jsem ale přešel.

Mezi jednotlivými kapitolami se dočkáte krátkých filmečků, které slouží pro posun v příběhu. Už jsem několikrát zmínil hádanky, ty jsou nedílnou součástí série a jinak tomu není ani nyní. Některé jsou velmi jednoduché a hned na první pohled jsem přesně věděl, co mám dělat. Jiné hádanky jsou těžší a trochu se u nich zapotíte. Nikdy jsem se ale u žádné hádanky nezaseknul na dlouhou dobu. Postupem času získají vaši hrdinové dostatek nových schopností a může se tak stát, že hádanka vyžaduje naprosto jednoduché řešení, kdy máte použít jednu z nejzákladnějších schopností a vy stále přemýšlíte jakou speciální schopnost hádanka vyžaduje. Tyto chvíle považuji za velmi úsměvné, ale rozhodně je hře nevyčítám.

Trine 5 vám dává možnost se také vrátit se na již dokončené úrovně s novými schopnostmi a úrovně tak dokončit jinak, hlavně ale můžete úroveň prozkoumat a dostat se do tajných míst, kam jste při prvním průchodu neměli možnost zamířit. Některé hádanky mají také více než jedno řešení, takže můžete uspět i za předpokladu, že se rozhodnete být kreativní. Pokud tak dlouho nemůžete přijít na řešení hádanky nebo máte potřebu hádanku vyřešit jinak, než bylo zamýšleno můžete využít vaši kreativitu a vymyslet si svá řešení. Postup hrou sebou přináší i hádanky, které vyžadují speciální schopnosti hrdinů, jako je například využití Pontiova meče k vytvoření plošiny, vytvoření Pontiova klonu, či vyvolání určitých předmětů díky Amadeově magii. Některé tyto nové schopnosti si najdou své uplatnění i během soubojů.

Souboje jsou vedle hádanek a překonávání různých překážek dalším, řekněme “pilířem” hry. Vašimi nepřáteli jsou již výše zmínění mechaničtí rytíři, ale také krysáci. Soubojový systém je jedna z částí, kterou musím hře vytknout. Jsem toho názoru, že k soubojům dochází velmi často, mnohdy také trvají déle, než by bylo příjemné. Hlavním viníkem je pak často nesmyslně vysoký počet nepřátel. Samotné souboje s běžnými nepřáteli také narušují tempo hry a zbytečně hru brzdí, až jsem měl dojem, že v některých případech souboje slouží jako natahování herní doby. Navíc jsem je někdy i několikrát opakoval a to proto, že mi přišlo, že je to celé spíše o štěstí, než o mém skillu.

Mnohem lepší jsou souboje s bossy, které opět stojí na principu hádanek a jsou oproti běžným soubojům zábavné. V soubojích jsem nejvíce využíval Pontia, který je k soubojům primárně určený, mnohdy ale trn z paty vytrhne Zoya se svým lukem. Nastaly ale i situace, kdy bosse porazil skoro sám Amadeus se svojí magií.

Strom schopností, který najdete i v této hře, je spíše zaměřen na souboje než na řešení hádanek, což mě popravdě mrzí, jelikož za hlavní tahák tohoto titulu nepovažuji souboje, ale právě hádanky. Zkušenostní body, které můžete investovat do stromu dovedností získáte směnou zelených drahokamů, které sbíráte cestou na velkých záchytných bodech.

Vizuál hry sází na kreslenou estetiku, mapy překypují všemožnými detaily a scenérie občas lákají k tomu se zastavit a chvíli se jen dívat. Díky zmíněné míře detailů si můžete jednoduše všimnout celé řady předmětů, s nimiž je možné interagovat. Nicméně pokud by vašemu oku unikly, máte možnost je zvýraznit skrze Zoyu a Amádea. Jednotlivé herní úrovně, které jsou svým zpracováním nápadité, jsou ještě doplněny zajímavou hudbou, která jen dokresluje už tak dobře nastavenou atmosféru. Nejvíce se mi líbily malé detaily jako jsou ruchy prostředí, kdy například vzletí vrána, či slyšíte prasknout vozík, který se, čirou náhodou, nacházel pod vámi Jsou to opravdu maličkosti, které ale celé prostředí a tím pádem i hru posouvají o kus vpřed. Během hraní jsem nezaznamenal jediný problém, pád hry nebo jakékoliv zaseknutí, vše fungovalo, jak má a za to autorům palec nahoru.

Trine 5: A Clockwork Conspiracy rozhodně patří spíše mezi oddechové hry, jenž vám ale oddychu příliš nedopřeje. Hádanky umí zavařit, jsou rozmanité a bavilo mě přicházet i na jiná řešení, než bylo původně plánováno. Titul ale lehce sráží souboje řadovými protivníky, ale naproti tomu souboje s bossy jsou zábavné a jsou vítaným osvěžením hry jako takové. Obecně je hratelnost velmi zábavná a hru si tak užijete jak v osamocení, tak kooperaci s dalšími hráči. Skvělým bonusem a pomyslnou třešničkou na dortu je pak česká lokalizace v podobě titulků.

Datum vydání: 31. srpna 2023 – Potřebné místo: 16 GB
Distirbutor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: ANO – titulky