Under the Waves – Recenze

Under the Waves – Recenze

25 září, 2023 0 Od Adam Šindler

Často slýcháme, že dnešní doba je uspěchaná a lidé se ženou za vším možným. O to více mě zaujala hra, ve které spěchat vůbec nemusíte, navíc vás možná donutí i zpomalit. Under the Waves nás vezme pod hladinu moře a bude vyprávět příběh osamělého potápěče. Za příběhovou adventurou stojí vývojáři z Parallel Studio, přičemž o vydání se postarali mistři story-tellingu z Quantic Dream. Pojďme se ponořit pod vlny až k mořskému dnu, mezi hromadu odpadků, obrovské množství živočichů a spoustu záhadných míst, které čekají na prozkoumání.

Příběh titulu se odehrává v 70. letech minulého století. Do rukou dostanete potápěče Stanleyho, který se po tragické události, která ho v životě potkala, rozhodl vzít práci na dně moře pro společnost UniTrench. UniTrench je ve hře největší těžební společností, která se specializuje na těžbu ropy z mořského dna. Under the Waves vás bude provázet emotivním příběhem o osamění a vyrovnávání se s tragickou událostí. Zpočátku budete v kůži Stanleyho plnit běžné mise podle denního seznamu úkolům, které si pro vás připravil váš nadřízený Tim. Jak ale čas plyne a Stan je stále pod mořem bez lidského společníka, tragická událost, kterou bych nerad prozradil, začne Stanleyho užírat více a více. A to především v noci, kdy se mu začnou zdát podivné sny. Brzy se tak začnou jeho každodenní úkoly prolínat s vizemi. Budoucnost hlavního hrdiny je nejasná, jelikož velmi lpí na minulosti, která může, ale nemusí (záleží na vašem finálním rozhodnutí na konci hry) ovlivnit, jak celý příběh skončí.

První dny Stanova podmořského života jsou poznamenány rutinou. Každé ráno vypije kafé, poté splní několik rutinních úkolů odkazující na ropnou společnost a večer zamíří opět do obytného modulu, aby si zde přes počítač promluvil se svou ženou Emmou. Tyto diskuze slouží společně s hovory s Timem a se sny, které Stan v noci mívá, k poodhalení příběhu a ukazují nám, proč se Stan rozhodl vzít v práci v osamění na dně mořském. Stan sice na dně moře nemá žádného lidského společníka, za to je zde spousta zvířat, například chobotnice, která mu pomůže z jeskyní nebo tuleň Jo, se kterým se Stanley z mořských zvířat spřátelí nejvíce. V některých dnech má Stan i nějakou tu volnou chvíli pro sebe, tyto chvíle jsem využíval pro vyzkoušení miniher, což je například hraní na kytaru, kterou můžete nalézt v jednom z podmořských vraků.

Prostředí hry je nádherné, každičký kousek Severního moře poskytuje hráčům prostor pro prozkoumání fauny a flóry tohoto záhadného místa. Jelikož Stanovými úkoly je procházení různých jeskyní, podmořských trosek a vraků lodí, ale třeba i letadla a vrtulníku, bude i hráč mít dostatek prostoru tato místa prozkoumat. Vedle těchto rutinních misí, máte možnost prozkoumat mořskou hladinu také díky volitelným fotografickým misím, které hra nabízí. Zde je cíl jasný, fotit místní živočichy jako je keporkak, žralok obrovský, či zmíněná chobotnice. Při vyfocení zvířete se Stan o zachyceném tvoru vždy něco dozví, detaily mu ale prozradí až četba dostupné encyklopedie. Průzkum sebou nese také velké možnosti objevování, a to nejen o skvěle napsaném příběhu, ale také o spoustě podmořských živočichů, na něž během své pouti narážíte. Hra je navíc v češtině, takže dozvědět se o podmořském životě mohou i ti, kteří angličtině příliš neholdují. A to je tedy pro našince jisté plus.

Moře můžete prozkoumávat v obleku potápěče, na delší vzdálenosti je však lepší využít jednomístnou ponorku Měsíc. Ovládání jak Měsíce, tak Stanleyho bylo v pořádku, vše je intuitivní a neměl jsem s ovládáním sebemenší problém. Měsíc, i když k tomu jeho název může nabádat, nepluje na vesmírnou energii, ale potřebuje palivo. Nejvíce paliva s Měsícem spotřebujete, pokud budete využívat zrychlení. I přes zrychlení jsem měl až problém veškeré palivo vyčerpat. Kdyby se vám to však podařilo, máte možnost si palivo pomocí kanystrů doplnit. Kanystry můžete nalézt na různých místech na dně moře, či v zatopených základnách UniTrenchu nebo jej můžete vyrobit. K výrobě se však dostaneme později.

Tak jako Měsíc potřebuje palivo, Stanley potřebuje kyslík. K doplnění kyslíku slouží kyslíkové ampulky, které můžete také, jako palivo, nalézt nebo vyrobit. Abyste však mohli zahájit výrobu, musíte mít výrobní plány. Ty vám měly být dovezeny do vašeho obytného modulu, avšak cestou se ztratily. Vy tak musíte výrobní plány zpočátku najít. Základní plány naleznete v průběhu mise, ale další si musíte najít v hlubinách Severního moře. Tato maličkost vás nabádá k prozkoumávání krásného podmořského světa. Výroba je možná na výrobních stolech, které můžete pod mořem nalézt v opuštěných stanovištích UniTrenchu nebo ve vašem obytném modulu. Zde máte možnost vyrobit již dříve zmíněné palivo pro Měsíc, kyslíkové ampulky pro Stanleyho, dále také opravné sady pro Měsíc nebo spoustu vylepšení, ať už vylepšení paliva, kapacity kyslíkové bomby, laser pro odstranění ropných skvrn nebo spousty dekorací pro zútulnění vašeho podmořského příbytku.

Kyslík budete potřebovat nejen při průzkumu podmořského světa, ale především při průzkumu podmořských základen UniTrenchu, které jsou zatopené a opuštěné, kdy postupem příběhu zjistíte proč. V těchto podmořských základnách budete plnit lehké hádanky a poodhalíte zde vždy také velký kus toho, co se stalo a jak to s celou společností je. Čím déle budete hádanky plnit, tím více spotřebujete kyslíku. Nikdy se mi ale nestalo, že bych se dostal do situace, kdy bych se musel obávat o jeho nedostatek. Kyslíkových ampulek je vždy v těchto místech dostatek. Pokaždé když jsem mířil na misi a jednalo se o místo, kde jsem ještě nebyl, zastavoval jsem se cestou a sbíral materiál na výrobu a to nejen kyslíkových ampulek.

Na hře spolupracovala s tvůrci i Surfrider Foundantion Europe, což je nezávislá společnost, která se zaměřuje na ochranu oceánu. Několik úkolů ve hře je zaměřeno na očištění moře, a to nejen sběr všudypřítomného plastu, kovu nebo elektroniky, ale také na likvidaci ropných skvrn. Po vyčištění určeného počtu odpadu a ropných skvrn obdrží hráč i trofeje, které vždy nesou označení Surfrider, odkazující právě na onu společnost.

Tajemné prozkoumání celého moře doprovází úžasný hudební podkres, díky kterému jsem do hry plně ponořil. Hudba skvěle graduje podle probíhajících scenériích na obrazovce a při prozkoumávání podmořských základech UniTrenchu vytváří záhadnou atmosféru, která je při odhalování záhad těchto míst žádoucí. Velmi se mi také líbila možnost schovat navigaci a ukazatel množství kyslíku nebo paliva, které mohou hráče rušit. Díky stisku jednoho tlačítka se tak toto rozptylující rozhraní schová, což umožňuje ještě hlubší prolnutí s hrou.

Under the Waves se ale nevyhnuly chyby a maličkosti, které bych rád zmínil. Jednou se mi stalo, že dírou ve skále jsem se dostal pod místnost, do které jsem se měl dostat. Od tohoto místa mě tak oddělovala jen neviditelná „zeď“. Jedenkrát mi hra v jedné ze závěrečných lokací spadla. Dále bych rád zmínil ještě pár maličkostí. Hlavní hrdina se po celou dobu hry, i přesto, že byl v obytném modulu nepřevlékl. Nejvíce mě však na hře mrzel, chybějící lips-synchronizace u hlavního hrdiny. Nejvíce si toho lze všimnout při hovorech s Emmou. Také se mi zdálo, že měl Stan při těchto rozhovorech kamenný výraz, nejsem si však jistý, jestli to byl záměr či nikoliv.

Ačkoliv to může závěrem vypadat lehce negativně, nemohou tyto nedostatky zastínit převažující pozitiva, jimiž Under the Waves oplývá. Podmořský svět je nádherný, jeho prozkoumávání je zajímavé, a to vše je ještě umocněno skvělým hudebním podkresem. K tomu všemu si přidejte ještě skvěle odvyprávěný a emotivní příběh osamělého jedince na dně moře, na jehož konci máte možnost volby, jak to celé vlastně završíte. Pověstnou třešničkou je pak čeština, díky které si mohou hru užít i hráči, kteří nemají angličtinu příliš v lásce. Tak na co ještě čekáte? Podmořský svět stále skrývá spoustu záhad, které čekají na své odhalení.

8/10

Datum vydání: 29. srpna 2023 – Potřebné místo na disku: 10GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: ANO – titulky