V-Rally 4 – Recenze

V-Rally 4 – Recenze

18 prosince, 2018 0 Od Jiří Hora

Vývojářské studio Kylotonn Racing, které stojí za posledními třemi díly série WRC, kdy poslední díl WRC 7 stál opravdu za to, a závodů TT – Isle of Man, které zase nastavilo laťku hratelnosti pro motocyklové závody, se letos rozhodlo, že právě sérii WRC nechá vydechnout. I přes to, že letos se WRC 8 nedočkáme, tak o rally hru z jejich dílny ochuzeni nejsme. Letos si to ve studiu vynahradili trochu arkádovější sérií a oživili tak po dlouhém spánku sérii V-Rally, jejíž první dva díly jsem si velice oblíbil na prvním Playstationu. Hlavně u druhého dílu jsme s kamarádem strávili opravdu spoustu času. Bohužel třetí díl mě již minul. Za to na nové V-Rally 4 jsem se těšil a čekal cestu do starých časů. Dočkal jsem se jí? To vám popíšou následující řádky.

Hra se na samotném začátku představí v rychlém tutoriálu, kde si projedeme trať v národním parku Monument Valley a následně už bylo možné se pohybovat po celém menu hry. Kde stěžejním režimem je V-Rally Mode, který tu poněkud nahrazuje Kariéru ze série WRC, ale možná má i něco navíc. Ve hře nechybí ani Quick Race, kde si můžeme ihned vyzkoušet prakticky vše, co V-Rally 4 nabízí. K tomu se ale dostaneme prakticky v rámci naší procházky V-Rally modem, jen přeskočíte tu část s odemykáním. Novinka nepostrádá ani klasický multiplayer, ale vedle něj se vývojáři snaží udržet i gaučingové hraní ve Split-screenu, které v poslední době není zrovna vidět, ale jeho implementaci oceňuji, už právě z oné nostalgie.

Tak tedy k tomu V-Rally Mode.  Jak jsem zmínil výše, tak jistým způsobem nahrazuje kariéru, ale i přesto si zde netvoříte žádného jezdce. Fungujete jednoduše pod vaším Xbox Gamertagem. Avšak kromě této jedné drobnosti, se vše dále odvíjí prakticky totožné. Musíte budovat svůj tým a k tomu, abyste se dostali k dalším vozidlům, potřebujete peníze, i když je to v podstatě ještě trochu složitější.

Budování týmu spočívá hlavně v najímání mechaniků a manažerů, které vám vše zpravují. Nabídky se vám budou ukazovat na mapě světa, kdy každý z těchto vašich budoucích zaměstnanců má nějaké své statistiky, takže je dobré kombinovat různě zaměřené. Lepší mechanici vám následně urychlí opravy vozidla mezi závody, ale zároveň snižují cenu oněch náhradních dílů. Podobně to funguje i u manažerů, tedy je se to, však týká celkové finanční stránky, a nákupů vozidel, ale kromě toho i shánění sponzorů. Ti mají následně také nějaké své body zájmu a v případě, že je splníte, čeká vás nějaká ta odměna. Mějte však celkově na paměti, že všichni ve vašem týmu jsou zaměstnanci a tak je třeba jim po každém uplynulém týdnu zaplatit. Jejich plat se pak odvíjí podle jejich úrovně a zkušenosti, takže čím lepší mechanik, tím více za něj budete platit, ale na druhou stranu ušetříte na servisu vozidla. Má to své klady a má to své zápory. Pokud umíte vždy dojet s minimálním poškozením, pak vám bude stačit i ten Pedro Juliany ze začátku.

Peníze v tomto režimu prakticky získáváte závoděním. Závody jsou ve V-Rally vedené v několika kategoriích, kterými jsou klasické Rally, Rallycross, Buggy, HillClimb a XtremeKhana. Každá z těchto kategorií má specifická vozidla s tím, že nejvíce jich pochopitelně naleznete pro klasické Rally. Aby toho nebylo málo, tak vozidla jsou ještě řazena do několika kategorií a stejně tak různé šampionáty jsou děleny podle obtížnosti. K vozidlům ve vyšších kategoriích se můžete dostat dvěma způsoby. Buďto můžete vyhrát závod pro tuto kategorii, tedy v případě například vozidel pro třetí kategorii, musíte vyhrát šampionát značený třemi hvězdičkami. Nebo je tu možnost druhá a to vlastnit minimálně jedno vozidlo z předešlých kategorií, což vám zase poněkud vleze do financí. A toto se týká prakticky všech herních kategorií. Je tedy vždy na zamyšlenou, jestli koupit například lepší vozidlo do Rally, či koupit první auto například do HillClimbu.

Třídění tratí však také není jen tak, čím vyšší kategorie, tím vyšší odměna, ale také více závodů během jednoho šampionátu. Navíc od dvěma hvězdičkami hodnocených šampionátů musíte platit zápisné, které je touto kategorií začíná na 1000 dolarech a následujících kategoriích však zápisné stoupá. K tomu, abyste za šampionát dostali finanční odměnu, nemusíte nutně dojet první. Peníze dostanete i například za šesté místo, jen to nebude tolik, jako v případě lepších příček. Menší problém jsem však měl s udělováním pořadí v šampionátech s více Rychlostními zkouškami. Hra totiž absolutně ignoruje nějaké časové náskoky v daných závodech, a pokud máte na konci šampionátu například tři závodníci stejný počet bodů, tak vy jste automaticky na tom posledním místě z této trojice. Což mě trochu štve a doufám, že to bude ještě opraveno, jelikož je to poměrně nefér a rozhodně to považuji za chybu.

Vozidla je možné v tomto režimu i upravovat a kupovat jim lepší díly. Díly máte také v několika kategoriích a zpřístupníte si je ježděním s daným vozidlem, či zvolenými mechaniky. U vozidla je také možné nějaké to nastavení podle vašich potřeb. Můžete si tak nastavit tuhost odpružení, sílu brzd, délku převodů a tak podobně. Jen jsem si nějak zvláště nevšiml, že by to na jízdu mělo nějaký zásadní vliv a to hlavně proto, že V-Rally 4 je na rozdíl od WRC, přeci jen směřované k té arkádě.

Jízdní model a fyzikální model ve hře je poměrně jednoduchý, a byť se hra snaží nějakým způsobem simulovat váhu vozidel a jejich náhon, tak je ve svém jádru spíše onou arkádou, jakou byla i původní série V-Rally. Závody jsou tady rychlejší, adrenalinovější, ale rozhodně nelze říci, že by byly nějak jednodušší, naopak umělá inteligence, alespoň co se rally týče, mi přišla obtížnější, tedy ony časy rozhodně nebyly nastavené tak, jako tomu bylo ve WRC a jízda kolikrát vyžadovala bezchybnost pro první místo a to tedy hlavně v případě, že jste závodili se slabšími vozidly ve vyšších rankách šampionátu. O tom, že hra ujíždí na vlně arkádovějšího závodění, svědčí i nastavení fyziky, které je odkázáno na pouhé tři položky a těmi je ABS, TCS a převodovka.

Ani po technické stránce na tom hra není vůbec špatně. Na testovaném Xbox One X běžela hra naprosto bez problémů a vše bylo krásně ostré, čemuž pomáhá i rozlišení 4K. Hra tedy rozhodně nepatří, mezi grafickou špičku, ale není na tom ani špatně. Drží se někde mírně nad vizuálem WRC 7, takže menší pokrok tu je. Jediné, co trochu bylo do očí, jsou Sekvoje, jejichž model je opravdu zastaralý, tedy hlavně pokud jedete blízko nich. Jinak si vývojáři dostatečně vyhráli s nasvícením a stínováním. To působí zatraceně dobře. Povedený je konečně i watersplash, ten se tentokrát projevuje i na sebemenších loužičkách, kde jasně vidíte, že od kol létá s bahnem i voda. Bohužel déšť se opět minimálně projevuje na předním skle u pohledu z kokpitu. S tímto už vývojáři válčí delší dobu, ale věřím, že i tento milník v dalším díle pokoří.

Menší výtku bych měl i k výběru venkovní kamery. Vývojáři dozajista chtěli, aby kamera působila dynamicky, ale ve výsledku to akorát vypadá, že vozidlo po cestách klouže, což na první pohled opravdu působí divně. Problém je v tom, že vozidlo neklouže, ale kamera se nevyrovnává za vozidlo při mírných zatáčkách a pak to tímto dojmem opravdu působí. Pokud chcete, tomuto předejít, pak rozhodně volte pohled z kokpitu. Tento pocit je rázem ten tam. Je to tedy spíše taková poznámka vývojářům pro příště. Já i přesto, že pohled zpoza vozidla působil, tak jak působil, z něj hrál prakticky nejčastěji a to hlavně z oné nostalgie.

Mě osobně potěšil fakt, že tratě jsou ve hře situované na neobvyklá místa, která jsou v rally hrách velmi neokoukaná a působí tak svěžejším dojmem. Hlavně národní parky jakými jsou Monument Valley a Sequoia jsou velmi originální. Ale ani ostatní nelze opomíjet a budete se tak prohánět po cestách napříč zeměmi jako je Rusko, Kanada, Keňa, Malajsie, či Japonsko. A to je jen výčet těch pro rally, ale tím to ve hře pochopitelně nekončí. O čemž se přesvědčíte sami, když si hru rozhodnete pořídit. Myslím, že V-Rally 4 svým předchůdcům ostudu neudělalo a pokud bude mít série také stoupající tendenci, jako má u Kylotonn Racing série WRC, pak se rozhodně v budoucnu bude na co těšit.

Povedl se návrat série V-Rally? Ano! V-Rally 4 je povedenou arkádovou rally hrou, která k tomu připojuje i rallycross, závody do vrchů, buggy a pro mě nepříliš oblíbenou gymkhánu. Nabízí neokoukaná prostředí, která nám jiné rally hry doposud neposkytovaly. I přes to, že hra není úplně bez chyb, tak pokud máte rádi rychlejší a arkádovější závodění, pak s touto hrou krok vedle určitě neuděláte.

Distribuce ČR: Comgad – Computer Games Distribution