Zombie Army 4: Dead War – Recenze

Zombie Army 4: Dead War – Recenze

3 února, 2020 2 Od Ladislav Procházka

Studio Rebellion je na herním trhu již dlouho a dalo by se říci, že se jedná o ostřílenou firmu. Avšak do povědomí novodobých hráčů se dostalo hlavně díky značce Sniper Elite, která se snaží o arkádovou realističnost v kůži odstřelovače. V posledních letech se ale vývojáři zaměřili i na zajímavý spin-off této série a to pod názvem Zombie Army.  A nyní na začátku února vychází její čtvrté pokračování, jménem Zombie Army 4: Dead War, které je pojato jako sequel všech předešlých dílů. Pokud byste si ale mysleli, že je třeba minulé díly, které jsou nyní k dispozici v jediné kompilaci pod názvem Zombie Army: Trilogy, hrát a dohrát, tak můžete být v klidu. Čtvrtý díl Vám všechny události shrne hned na začátku.

Já sám jsem předešlé díly nehrál, a když se naskytla možnost recenzovat Dead War, tak jsem pozvedl obočí, marně zapátral v paměti, co že se po mě chce abych recenzoval a kývnul jsem na to. A jestli jsem udělal dobře nebo špatně, tak to zjistíte o dalších pár řádků níže.

Již na začátku jsem zmínil, že čtvrtý díl této značky je vlastně pokračováním předešlých událostí. Ale abyste mě nepochopili špatně, zas až tolik o ten příběh tady nejde. Zombie Army je totiž hra určená až pro 4 hráče, kde prim hraje zábava. Jedná se o čistokrevnou střílečku z pohledu třetí osoby, kde nás děj zavede do období po druhé světové válce, která však stále neskončila. Jen se jí už neříká Druhá světová válka.

Zombie Army 4: Dead War přináší několik druhů herních režimů. Jednak je to kampaň, potom režim Horda a týdenní události. Před započnutím kampaně si můžete vybrat jednu z několika postav, které se liší různými menšími bonusy, jako je větší výdrž nebo vyšší stamina. Také si můžete vybrat svůj arzenál, přičemž hráči je dovoleno mít u sebe jednu primární zbraň, jednu sekundární a záložní pistoli. V nabídce najdete tradiční kousky, jako je M1 Garand, Gewehr 43 či M1A1 Thompson nebo Colt 1911. Škoda, že nabídka nyní není pestřejší, hra si to určitě zaslouží. Jakmile tedy vybavíte svoji postavu, vyberete obtížnost a můžete se pustit do boje. První lokace je poklidnější a slouží jako takový tutoriál pro nováčky.

Abych byl upřímný, tak jestli mě něčím Dead War překvapil, byla to pestrost a hlavně rozlehlost lokací. Postupem času vás příběh provede přes vlakové nádraží, krásně zpracovanou zoologickou zahradu, pochmurný les, až přes Benátky a dále. Ano, lokace jsou sice rozlehlé, ale rozhodně se nejedná o nějaký sand box. Hra pevně drží linii arkádového hraní, aby neztrácela nic na zábavě a tempu a to i když hrajete sami. Zombie Army přejala od původní Sniper Elite série svůj typický rentgenový slow-motion mód, takže se můžete pokochat zpomalenými záběry svých exkluzivních střel, jak drtí kosti a vnitřnosti nacistických zombie vojáků. Jinak se hra ale chová čistě arkádově a nezkouší si hrát na něco, co není.

Musím také kvitovat počet nepřátel, kteří se v jednotlivých mapách objevují, protože to je další aspekt těchto typů her. Na začátku jsem si myslel, že u hry vydržím v kuse maximálně hodinu, ale opak je pravdou. Používání ať už základních zbraní, nebo zbraní, které ve hře naleznete je velmi zábavné. Čím více nemrtvých zabijete, tím vyšší je vaše skóre a tak se můžete porovnávat i s Vašimi kamarády.  Opět jsem si mylně na startu hry myslel, že se zbraně budou chovat stejně. Ale znovu mě hra překvapila. Takže klasický Tommy Gun se chová jinak, než StG 44 a M1 Garand má také jiné chování oproti dalším puškám ve hře. Co se týče zbraní, které můžete sebrat od mrtvých nepřátel, tak mezi nimi je například těžký kulomet, plamenomet nebo i kotoučová pila, která je na blízko naprosto smrtící, jak jinak. Dále to pak jsou granáty, které dělají nacistickým nemrtvým problémy. Můžete tak najít standardní výbušný granát, zápalný granát, granát, který z někoho vytvoří návnadu nebo třeba také velmi účinné a mnou oblíbené nášlapné nebo zápalné miny.

Abych nezapomněl, tak hra nabízí samozřejmě několik druhů nepřátel. Od těch základních, mezi které patří standardně ploužící se zombie a ploužící se zombie se zbraní v ruce, až po rychle se pohybujícího zombie odstřelovače, do železného kabátu oblečenou obrněnou zombie, plamenometčíka, kulometčíka nebo i vyvolávače, který oživuje padlé nemrtvé. Vrásky na čele Vám pak vytvoří sebevražedná rychle utíkající zombie, která je ověnčená dynamitem a nebo nebezpečný zombie tank, či half-truck.

Jak postupujete hrou a jednotlivými lokacemi, tak Vaše postava získává zkušenosti, za které získáte upgrade body, díky kterým můžete vylepšovat své zbraně tak, jak jste zvyklí z jiných her. Na výběr máte třeba vylepšení rychlosti střelby, míry poškození , zvýšení kapacity zásobníku či redukce zpětného rázu. Jak postupně získáváte více zkušeností a vaše postava se dostává na vyšší a vyšší úroveň, tak i svému hrdinovi můžete lehce pomoci tím, že mu otevřete tzv. perky, díky kterým se například zvýší fyzická vytrvalost, odolnost vůči výbuchům nebo vyšší zdraví. I zde jsou samozřejmostí kosmetické věci, takže na zbrani se vám může houpat nějaký ten přívěsek pro štěstí anebo si rovnou můžete změnit barvu celé zbraně.

Abych byl upřímný, tak kampaň mě velice bavila. Ať už jsem ji hrál sám nebo i v kooperaci se svým kamarádem, vždy jsem si ji užíval. Bál jsem se, aby mordování nemrtvých v režimu hry pro jednoho hráče nebylo repetetivní, což se nepotvrdilo. Hra mě do sebe vtáhla vždy na dobré 2 hodiny. Kampaň samotná trvá na střední obtížnost zhruba kolem 15 hodin čistého času, ale samozřejmě, že pokud hru jedete v kompletním čtyřčlenném týmu, tak ji stihnete dohrát daleko rychleji. Zvláště, pokud to není váš první průchod hrou.

Jinak co se týče grafického zobrazení hry, tak na to, že se jedná o spin-off, a ještě když si k tomu přidáte, že hra nemá ambice ze sebe dělat AAA hru, také její cena není plných 60 USD, tak já jsem spokojený. Třeba taková lokace v ZOO nebo některé pasáže ve vodě jsou moc pěkně udělané. Řekl bych, že graficky hra spadá na úroveň vyšší střední třídy. Chod na konzoli Xbox One X byl také velice příjemných 60 snímků za sekundu, což rozhodně vždy velice potěší a to obzvláště když nedochází k žádným propadům snímkování.

Pokud jste dohráli kampaň a máte chuť na další výzvu, tak je na čase přenést svoje zkušenosti z boje do režimu horda. V tomto režimu si na začátku máte možnost zvolit pouze postavu a její perky, jinak vše ostatní vám hra rozdá náhodně. Vln nepřátel je v každé lokaci celkem 12 a po každé jste na začátku obdaření pouze pistolí. Vaším úkolem je samozřejmě přežít a k tomu vám hra bude pomáhat různými náhodnými „supply“ boxy, ve kterých můžete nalézt všelijaké vybavení, které již znáte z příběhové kampaně.

Pokud vám přijde, že při čtení recenze marně hledáte nějaké věci, co hra dělá špatně, tak máte pravdu. Když se totiž tak zamýšlím nad svým působením ve hře, tak já ani prakticky nemám, co hanit. Ano, ve hře se nalézá jeden opravdu velký bug, který znemožňuje další postup hrou, ale ten jsem vyřešil díky kooperaci a jelikož mám možnost hrát hru ještě před vydáním, tak tento problém opravuje Day 1 Patch, takže by ode mne bylo nefér celou hru shazovat. Ani na AI nějak nemohu útočit, protože jsou to jednoduše zombie, které jsou už ze svého základu potravou pro vaše lačné zbraně. A co dál? On vlastně titul Zombie Army 4: Dead War dělá tak nějak všechno správně. Na nízko rozpočtovou hru a na spin-off.

Stále jsem totiž přemýšlel, čím to je, že mě zrovna tato hra tak chytla a oslovila? A ono to bude i svým stylem, kterým se Zombie Army 4 prezentuje. Jednak si opravdu nehraje na nějaký AAA titul, jednak se nebere vážně a vývojáři z Rebellionu ví, že vlastně ve hře naleznete jen zbraně a nemrtvé a také tím, že hra je koncipována jako cover-base hra, která má tempo. Podívejte se na Gears of War, kde máte rozlehlé lokace, ale vlastně jste uvnitř koridoru. A nebo ještě na lepší příklad, na hru 50 Cent: Blood on the Sand, což rozhodně není AAA hra, ale titul, který je taktéž založený na cover-base pohybu a ve své době představoval zajímavé oživení herní scény.


ZÁVĚREM

Titul Zombie Army 4: Dead War je příjemným zpestřením a povedeným pokračováním, již nyní zavedené spin-off série. Nabízí kvalitní porci zábavy pro jednoho i více hráčů a je přesně tou hrou, po které sáhnete, když se večer budete chtít odreagovat po náročném dni v práci.


HODNOCENÍ: 7,5/10


Autor: Ladislav Procházka
Testovaná verze: Xbox One X

Distributor ČR: HYPE