Age of Empires II: Definitive Edition – Recenze

3 února, 2023 1 Od Jiří Hora

Herní svět za dobu své existence zažil zrození celé řady legend, které nám stále probíhají pamětí a když se řekne sousloví Age of Empires, každý se okamžitě v myšlenkách přesune do zlaté éry strategií, který právě Age of Empires vévodilo. Ano, jistě těch legend zmíněného žánru máme několik, ale na jejich trůně sedí už několik dekád jediný kousek a tím je Age of Empires II. Ensemble Studio stojící za tímto klenotem herní historie bylo v roce 2009 rozpuštěno, ale jejich výtvor přežil v srdcích hráčů do dnes. Jsou to totiž právě hráči, jenž sérii po více než dvacet let drželi při životě.

Toho si samozřejmě všiml také Microsoft. Ten se několik let nazpět rozhodl, že nadešel čas, aby se série vrátila a tak došlo na oznámení Age of Empires IV a posléze také Definitive Edition všech předchozích her. Všechny zmíněné hry jsou již nějaký rok mezi námi a stále se nám množil dotaz – vyjde Age of Empires také na konzolích Xbox. Odpověď přišla koncem minulého roku, kdy jsme se dočkali jednoznačného, ANO! Nejen, že na Xbox Series X a S míří nejnovější díl zmíněný v úvodním odstavci, ale také ona legenda žánru – Age of Empires II ve své Definitive Edition.

Nebudu vám lhát. Této strategie jsem se něco nahrál a nepřijde mi to vlastně ani tak dávno, i když od mého posledního setkání s původní verzí přeci jen více než jedna desítka let. Tím pádem je asi zřejmé, že na Xboxovou verzi jsem se dosti těšil a to navzdory tomu, že jsem několik hodin strávil i s PC verzí. O to více mě potěšilo, že progress mezi oběma verzemi je přenositelný, takže jsem v klidu mohl pokračovat v kampani na své konzoli Xbox Series X, kterou jsem začal hrát právě na PC. A jestli se ptáte proč bylo mou touhou hrát strategii na konzoli, když PC je na to lepší, tak mám pro vás jednoduchou odpověď. Výkon. Můj noťas je se mnou sice jen rok, ale mám jej primárně na psaní a nikoliv hraní, takže vizuální kvalita je v mém případě mezi mým notebookem a konzolí Xbox Series X diametrálně rozdílná.

Na Xbox Series X mi Age of Empires II běželo v maximálním možném grafickém nastavení, jehož možnosti se rovnají prakticky těm z PC. Tvůrci zde tuto možnost zachovali pro případ, že by docházelo s problémy s výkonem. To ostatně sami avizovali jako možný problém. Já jej ale upřímně nezaznamenal. Je neskutečné jakou práci si tvůrci s konzolovou verzí dali. Jelikož to nebylo jen o tom, vše naportovat, ale také náležitě upravit pro potřeby hraní na velké TV. Z toho důvodu došlo na celou řadu změn v interfacu, kde nezůstal kámen na kameni. To není ale výtka. To je pochvala, jelikož je vše velmi intuitivní, kdy kruhová menu jsou pro hraní na konzolích naprosto skvělá.

Vizuální prezentace se ukazuje i v těchto chvílích jako nadčasová a byť tvůrci odvedli pořádný kus práce pokud jde o přetváření jednotlivých modelů a dalších assetů, tak duch celého titulu přetrval. To je dle mého velmi podstatné, jelikož to odráží fakt, že už v roce 1999 byla hra dosti napřed a ve své době představovala něco nevídaného. Současná prezentace je vlastně jen naleštěnou a vyšperkovanou verzí, které navíc nativní 4K rozlišení opravdu sluší a samozřejmě i všechny ty vylepšené částicové efekty a stínování. Já vlastně jen nestačím zírat a smekám pomyslný klobouk, jelikož za konzolovou verzí je skutečně tuna práce a je třeba ji ocenit.

Strategický žánr to na konzolích nikdy neměl lehké. Ostatně nikdo si úplně nedokáže představit, jak by šlo komplexní ovládání pomocí klávesnice a myši převést na hraní na gamepadu. Tvůrci z Forgotten Empires a Tantalus ale ukázali a hlavně dokázali, že to jde. Ovládání gamepadem je možná z počátku trochu krkolomnější, ale jakmile vám přede pod kůži v klidu zapomenete, že něco jako klávesnice a myš je, kdy k tomu ale náhodou nedošlo, tak i klávesnici s myší můžete v klidu k Xbox Series X připojit a hrát hru vlastně naprosto standardně. Já jsem se ale za posledních více jak deset let kompletně přetavil v konzolového hráče, takže jsem gamepad skutečně z ruky nedložil. Naopak mi opět přišel vhod ovladač Xbox Controller Elite v2, který je pro Age of Empires II Definitive Edition snad jako stvořený.

Proč je ale třeba ocenit práci vývojářů? Jelikož je na tom celém cítit, že do toho bylo vloženo srdce, že tvůrci sami mají ke hře blízko, že chtějí hráčům dopřát maximální možný zážitek a tak se rozhodli ovládání namapovat tak, aby se nic nezanedbalo. Ovládání je tak v základě skutečně jednoduché, založené na kruhových menu, ale také celé řadě zkratek, jenž zmíněná menu fantasticky doplňují. Jedním stiskem se tak můžete okamžitě přesunou na základnu. Podržením šipky vlevo označit veškeré bojové jednotky a tak dále. Funguje to jedna báseň. Malou chybku vidím akorát v tom, že mezi bojové jednotky se počítají i skauti/průzkumníci, takže pokud jste je měli někde na pátračce, tak si jej podržením šipky vlevo okamžitě stáhnete do bitvy. To je ale asi jediná chyba, jenž v ovládání momentálně visí.

Druhou chybku pak vidím v umělé inteligenci. Ta se vlastně od té původní příliš neliší, i když k nějakým změnám k lepšímu došlo, tak v zásadě dělá ty samé věci, co před dvaceti čtyřmi lety. Někdy tedy hra působí dosti nevyváženě a některé kampaně se tak mění v noční můru. Tedy hlavně ve chvíli, kdy hru nemáte dostatečně najetou a nevíte, co v úvodu dělat. I mě trvalo, než se má mysl nastavila na strategickou rovinu a já zase nad vším začal dostatečně přemýšlet. Z kraje tedy vidím nutnost zvolit si tu správnou kampaň a tou si projít do konce. Na ní pak můžete nabalovat další a další, a věřte mi, že vím o čem mluvím. Na obsah Age of Empires II: Definitive Edition rozhodně netrpí.

Kampaní je ve hře totiž hned 34 a podíváte se skrze ně snad na všechny kontinenty, vyjma Austrálie, která v té době ještě nebyla tak v kurzu. Dvacet pět z těchto kampaní je vám přístupno ihned, kdy zbylých devět je třeba si zakoupit a to v rámci tří zcela nových rozšíření, která součástí původních verzí nebyla. A ačkoliv bych rád řekl, že každá civilizace má svou kampaň, tak to úplne není pravda. I se sedmi kooperativními kampaněmi dosáhneme na číslo 41, ale hratelných národů je hned 42 a to je ohromné číslo.

Kdyby vám ale i tak příběhové kampaně, kterou jsou naprosto skvěle zpracované, byly málo, tak je možné se ještě vrhnout do řekněme volných, příběhově nevázaných her, skrze Skirmish režim, jenž nám dává k dispozici hned 83 bojišť. To jsou ohromná čísla  přiznám se, že ačkoliv bych měl hru před psaním článku celou dohrát, tak to jednoduše není v mých silách. Jednak jí mám poměrně prolezlou z minulosti, ale druhak bychom se sešli tak za rok a ne recenze, ale knižního vydání. Dohrání Age of Empires II: Definitive Edition jen dle samotných vývojářů zabere více než tisíc hodin a to nepočítám multiplayer, jenž dohrání hry přesouvá na dobu neurčitou.

Mutliplayer mě pak potěšil funkcí cross-play, takže se můžete směle pustit do střetu s kamarádem, který zůstal věrný PC. Klidně můžete hrát na mobilu, či tabletu a to skrze cloud, na němž je hra dostupná, pokud vlastníte Xbox Game Pass Ultimate, jelikož je Cloud stále součástí Preview programu. Upřímně? Multiplayer jsem zkusil jednou a tak strašně pohořel, že potrvá nějaký čas, než budu kompetentní ke střetu s hráči, kteří mají hru jednoduše v krvi, jelikož to nestřídají tak jako já, nebo asi jakýkoliv jiný recenzent. Nicméně to je můj nedostatek a sám multiplayer funguje naprosto skvěle.

Ach ano, byla to jízda, byla to nostalgie a návrat do minulosti, do dob mládí a éry, která se asi nikdy úplně nevrátí. Age of Empires II je legendou svého žánru zcela oprávněně a jsem šťastný, že je opět s námi a v plné síle. S hrou jsem rozhodně neskončil, vlastně bych řekl, že jsem s ní po letech opět začal. AoE II přiroste k srdci a už se nechce oddělit a to je něco, co ve vás neevokuje mnoho titulů, ale jen ta hrstka výjimečných a jsem skutečně zvědav, jak na mě bude působit nejnovější Age of Empires IV, jelikož s ním jsem ještě tu čest neměl.

Slogan – Král je mrtev, ať žije král – je v případě Age of Empires II Definitive Editon zcela mimo mísu. Král nikdy nezemřel, pouze vstal z vlastního popela, aby se vrátil ve své reinkarnované formě, která si bere to nejlepší ze sebe sama a přidává toho soustu navíc. Xboxová verze je pak hlavně důkazem toho, že strategie mají na konzolích své místo, stačí k tomu jen ten správný přístup a asi i láska k řemeslu, jelikož ta musela být při tvorbě tohoto remasteru na místě. Nebýt dvou malých chybiček, byl by to vybroušený diamant, takto je to “jen” ten diamant, který ale i tak září jako nikdy.

9/10

Datum vydání: 31. ledna 2023 – Potřebné místo na disku: 26GB
Distributor ČR: Xbox CZ/SK – Česká lokalizace: NE