Aliens: Dark Descent – Recenze

Aliens: Dark Descent – Recenze

3 července, 2023 0 Od Adam Šindler

Herní adaptace filmů nejsou na poli her nic nového a vidíme jich stále více a více. A jinak tomu není ani u této hry, která je inspirována filmem Vetřelec, o kterém slyšel už asi každý z nás. Tento kousek není prvním počinem, kterému se Vetřelec stal předlohou, mohu zmínit například týmovou akci Aliens: Fireteam Elite nebo hororovou survival hru Aliens: Isolation. Spojení Vetřelce a strategické hry se může mnohým zdát zvláštní, většina her z tohoto světa jsou spíše akční střílečky z první nebo třetí osoby, jak si tedy povede hra zmíněného žánru zasazená do tohoto světa?

Samotný prolog nám dá jasně najevo, co bude našim cílem po zhruba 10 hodin herní doby. V této hře nepůjde o stavění základen a zběsilé shromažďování spousty zdrojů. Aliens: Dark Descent se spíše podobá hrám jako je například X-COM. Náplň hry se dělí do dvou částí, z nichž první je správa vaší základny jménem Otago. Ve druhé části vysíláte malé týmy ozbrojených mariňáků do akce. Správa základny přináší běžné úkoly spojené s tímto žánrem her, jedná se například o zkoumání a vyrábění efektivnějších zbraní, léčení zraněných vojáků nebo zkoumání xenomorfů, které pak vede k jejich efektivnějšímu ničení. Mnohem více času však strávíte mimo svou základnu přímo v bojové linii. Hra po vás však nechce zabíjení emzáků po stovkách či zběsilé útoky a výbuchy všude kolem. Důležitější je pomalý, opatrný, a především promyšlený postup.

Na začátku mise si vyberete 4 mariňáky, kteří se vydají do nebezpečné akce. Zvolíte jejich výstroj a výbavu a vyrážíte na misi. Mapy levelů jsou velmi rozsáhlé a mnohdy jsou rozprostřeny i na více patrech, které jsou spojeny s výtahy. To, že se výtahem dostanete dolů, ale ještě neznamená, že výtah použijete i cestou nahoru. Při hraní se mi stalo, že jeden z výtahů, které jsem použil spadnul dolů a já jsem tak musel pro cestu zpět nahoru najít jiný východ. Samozřejmě potkáte také nepřátelé, jestli je to možné, nepřátelům je lepší se vyhýbat. Ze začátku znamená setkání s xenomorfem i spuštění poplachu, a tak se na vás seběhnou všichni v okolí a zvýší se i úroveň nebezpečí celého levelu.

Stupně ohrožení zde naleznete tři a označují, jak agresivní nepřátele budou a v jakém množství se na vás vyrojí. Ze začátku se jedná jen o pár nepřátel, na nejvyšší stupeň ohrožení je už potřeba se na střet řádně připravit. Akce probíhá většinou tak, že vás Alien odhalí a následuje sbíhání všech bojeschopných nepřátel vašim směrem, máte tak jen pár chvil na zareagování a ideálně nalezení místa, kde se bezpečně náporu nepřátel ubráníte. Můžete před sebe umístit miny, na nepřátele házet granáty, či rozmístit po místnosti střílny. Emzáci dorazí v houfech a mariňáci spustí automaticky střelbu, hru si můžete zpomalit nebo zastavit a rozdat tak vojákům nové příkazy. Může se jednat o použití brokovnice, střelbu z granátometu nebo spuštění krycí palby.

Každá tato akce stojí velitelský bod, který se sice časem obnovuje, ale při delších a náročnějších střetech je dobré si promyslet co a kdy využít. Pokud zrovna nebojujete, můžete zadat další rozkazy jako je použití lékárničky, nabití zbraně nebo polknutí protistresových tablet. A tady se dostáváme k zajímavé mechanice hry, kdy se nestaráte jen o zdraví vašich vojáků, ale také o jejich stres. Dlouhý boj s nepřítelem s nějakým tím utrženým poškozením rozcuchá nervy i ostříleným mariňákům. Pokud tak jejich stres nesrazíte odpočinkem nebo nějakým práškem, bude to mít negativní účinky. To se může projevit zbrklostí a méně přesnou střelbou.

Průchod misemi sebou vždy přináší rozhodování, zda se pustit s Vetřelci do křížku nebo zvolit tichý postup a ušetřit tak nějakou tu lékárničku do pozdější fáze mise. Zvážit také musíte již zmíněný stres nebo zdraví vojáků. Pokud je situace kritická, můžete své mariňáky z mise stáhnout. Ano, čtete správně, na předem určených místech můžete vaši skupinu stáhnout z mise, aniž by splnili všechny úkoly. Pokud život vaší posádky visí na krajíčku jedná je o logický postup. Další den se vrátíte s jiným týmem, navíc ani nepřijdete o svůj postup s předchozí skupinou mariňáků. Z výše uvedeného to může vyznít, že kouskování misí je možnost, jak si průchod hrou ulehčit. To ale není pravda. Míra zamoření planety se každým dnem zvyšuje a s tím logicky narůstá i obtížnost hry. Nechcete se proto na týden zaseknout v jednou levelu, jelikož vám to velmi ztíží postup dalšími levely. Aliens: Dark Descent je totiž těžkou hrou, jak už jsme informováni v tutoriálu.

Váš postup misí si také nemůžete manuálně ukládat a vás postup se uloží pouze v případě, že splníte některý z úkolů. Může se tak stát, že mezi jednotlivými záchytnými body je i několik minut prodlevy, o to více si budete dávat pozor, aby k načtení tohoto záchytného bodu nedošlo. Nejednou se mi ale stalo, že jsem se blížil k bodu evakuace, moje skupinka měla už dost za sebou, munice nebylo mnoho a zdraví mého týmu na tom také nebylo nejlépe. Nedaleko bodu evakuace se na mě však vyřítil odolný a agresivní xenomorf, který mou skupinku jednoduše zlikvidoval a já tak musel hru načítat znovu a o značný kus se vrátit zpět a zkusit to znovu, a jinak.

Když už jsem nakousl xenomorfy, těch je ve hře samozřejmě několik. Ať už se jedná o řadové příšery, facehuggery nebo odolné Pretoriány. Ve hře však nebudete svádět souboje jen se xenomorfy, do křížku se dostanete také s lidskými nepřáteli nebo androidy. Na každého nepřítele samozřejmě platí něco jiného, což samotné hraní zpestřuje. Vedle množství nepřátel ve hře naleznete také bohatou herní náplň. Každá z misí vám zabere klidně i několik hodin, jednotlivé mise se prolínají, větví a navzájem doplňují. Jednou je vaším úkolem sběr dat, příště sbírání vzorků pro další výzkum, jindy je úkolem záchrana civilistů. Prostředí jednotlivých misí potěší i fanoušky filmové předlohy a bude jim hned povědomé. Mariňáci mají stejnou výbavu a zbraně jaké můžeme znát z filmů, podobné jsou také budovy a vesmírné lodě. Autentické jsou i zvukové efekty, jako například pípání senzoru pohybu. Všechny tyto maličkosti jen dokreslují skvělou atmosféru hry, která je velmi často i děsivá.

Další překvapením pro mě byla grafika, a to v rozhodně pozitivním smyslu. Hra si skvěle pohrává se světlem i stínem, což ještě více dotváří již zmiňovanou atmosféru. Abych ale hru a prostředí jen nechválil, je i pár negativních věcí, které bych rád zmínil. Prostředí je velmi tmavé a přehlednost je tak velmi obtížná, navíc se vám snadno může stát, že se vám v tmavém prostředí emzák ztratí a vy si jej všimnete až příliš pozdě. Menší chyby lze nalézt i u samotných soubojů, jelikož, když si hru stopnete, vydáte rozkaz například na střelbu z brokovnice, tak chvíli trvá, než vojáci rozkaz vykonají, a tak se může stát, že se vetřelec pohne, brokovnice mine cíl a Alieni tak napáchají nemalou škodu. Nepotěší ani umělá inteligence nepřátel. Nejvíc je to cítit u lidských soků. Ti totiž nemají problém ve velké skupině napochodovat přímo před vaše hlavně. Během hry také narazíte na různé nedomyšlené situace. Jak už jsem zmiňoval, pokud vás Vetřelec zpozoruje, spustí se poplach. Pokud ale prochází vedle vašeho vozidla, které jej z kulometu kropí jako o závod, poplach se nespustí. Také ne vždy sedí hlášky velitele na situace, jelikož hra nepředpokládá, že byste úkoly plnili v jiném pořadí.

Hra má své chyby, jedná se ale spíše o chyby menšího rázu, které hře můžeme s klidem odpustit. Aliens: Dark Descent je komplexní a temnou strategií, nabízí mnoho možností a funkcí do žánru, který už má svou cestu vyšlapanou. Pokud patříte mezi fanoušky tohoto univerza a baví vás strategie je hra jasnou volbou. Nebál bych se ale hru vyzkoušet, pokud jste fanouškem univerza, ale strategiím přímo neholdujete, můžete být příjemně překvapeni.

8/10

Datum vydání: 20. června 2023 – Potřebné místo na disku: 60GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE