Anthem – Dojmy z hraní

Anthem – Dojmy z hraní

29 ledna, 2019 0 Od Ladislav Procházka

Anthem, nová značka od studia BioWare, svěřená pod křídla korporátní společnosti Electronic Arts, má být jakýmsi restartem nebo spíše novou krví v žilách této kanadské společnosti. Anthem má být online kooperativní multiplayerovou akcí s detailem na RPG prvky. Prakticky má jít o největšího konkurenta Destiny od studia Bungie. Avšak s tím rozdílem, že právě Anthem má mít onen „lore“, tzn. v Destiny tolik chybějící příběh a hloubku. Upřímně, ještě aby ne, když BioWare je známé svými skvostnými příběhy ve hrách jako Baldur´s Gate, Neverwinter Nights nebo Mass Effect. Je zajímavé, že i tak úspěšné studio, jakým BioWare bezesporu je, může ochromit jeden nepodařený titul, kterým byl poslední díl ze série Mass Effect. To, jakou měrou se na tom podílel vydavatel, tedy EA je asi na jinou debatu, nicméně Anthem je tady od toho, aby pozvedl ztracenou víru vývojářského studia a vrátil ho tam, kam patří.

Od pátku 25. ledna mělo být na tento víkend přístupné VIP Demo Anthemu. Mělo být přístupné od nějaké 17. hodiny odpolední našeho času a to jen pro předplatitele služby EA Access, EA Origin a pro předobjednávky. Asi nikdo nečekal, hlavně když se jedná o společnost EA, že vše proběhne hladce. Já osobně jsem předpokládal, že tak hodinku nebo dvě nepoběží servery, ale to, co se stalo v prvních několika hodinách, to se nestalo ani tolik proklínanému Battlefieldu. Okamžitě po spuštění VIP Dema zkolabovaly servery nebo byly ihned plné. Zkolabovalo přihlášení do EA Access, který jste potřebovali pro spuštění dema a to jak na Xboxu, tak i na PC, takže jste ani nemohli do hry přizvat kamarády, kteří EA Access neměli, ale díky vygenerovanému kódu, tzv. Friend Passu, do dema mohli být přizvání.

Mě se podařilo dostat do „hry“ zhruba po 10 minutách od spuštění a to beru jako velký úspěch pro ten den. V uvozovkách to mám z toho důvodu, že jsem se dostal přes smluvní podmínky až do menu nastavení hry. Pak jsem to potvrdil a dál jsem se v pátek nedostal. Klient mě dál nepustil, stále hlásil, že servery jsou offline a pak už jsem raději zpětnou vazbu nedostával žádnou. V ten den, jsem měl nahráno 5 hodin čistého času, v menu.

V sobotu jsem měl štěstí, že děti nebyly doma a tak jsem mohl testovat. A proč píšu štěstí? Protože velmi záleželo na tom, kdy demo spustíte. Já ho spustil krátce po poledni a to byly servery v nejlepší kondici. Pojďme to vzít od těch věcí, které jsou pozitivní. Ještě jenom pro pořádek dodám, že dle informací se jedná o 6 týdnů starý build před hlavními opravami.

V kostce jen doplním základní informace o hře Anthem. Jedná se o přímého konkurenta Destiny. Hráč se pohybuje ve sci-fi online světě a buď sám, nebo se svým týmem, který se může skládat z přátel nebo online hráčů, kteří jsou do týmu doplněni, plní různé úkoly, mise, události a tak dále. K dispozici mu je oblek jménem Javelin, který má 4 třídy a několik druhů podtříd.

Grafika. Asi nemá cenu nic vysvětlovat, když řeknu Frostbite. Jedním slovem neuvěřitelné. Ta hra vypadá nádherně. Voda, stromy, hory, obloha, efekty, prakticky celé scenérie hry jsou graficky úžasné. Co mě dostalo, tak to byl takový menší bazar v noci ve městě. Opravdu paráda.

Ruku v ruce s grafikou jde i gameplay a musím říct, že tak skvělý pocit z létání s Javelinem, což je ten váš superoblek, jsem ani nečekal. Moc se mi líbí způsob boje, který může být veden jak horizontálním, tak i vertikálním způsobem. Je to jen na vás a na vašem stylu hraní. Vše působí tak intuitivně, že vám přijde, že už jste Anthem museli hrát desítky hodin a ne jenom pár minut.

Customizace neboli úprava vaší postavy je další věcí,  která vypadá velmi dobře a věřím, že v plné verzi bude daleko bohatší. Samozřejmostí je, že vybíráte, jaký typ Javelinu si na sebe vezmete a u dané třídy obleku si ještě můžete zvolit, jakým stylem chcete hrát. Dále si vybíráte speciální schopnost obleku plus speciální úder a také dvě primární zbraně. Velkým lákadlem je i možnost totální úpravy brnění za to, jaké se vám líbí a stejně tak změny barvy jakou chcete, a ne jakou vám zvolí hra.

No a já se obávám, že tímto mé velmi pozitivní dojmy ze hry končí. Víte, když vydáváte ven demo a to je dnes už skoro rarita, jelikož vývojáři se v poslední dekádě spíše schovávají za různé veřejné a neveřejné alfy a bety a early accessy, tak si musíte uvědomit jednu věc, že lidé a hlavně tedy mainstream mají za to, že jim předkládáte prakticky hotový produkt, určitým způsobem „vypolišovaný“, tedy očištěný od hrubých nedostatků s určitými omezeními pro danou přístupnou část hry. Ano, uznávám, že ve hrách tohoto typu, kdy máte rozsáhlý svět to jde hůře, ale musí to jít.
A ne že já jako hráč dostanu ukázku ze hry, kde však je prakticky celá hra otevřená, ale všude na mě vyskakují tabulky typu „neaktivní“ nebo „nepřístupné v demu“. Ano, mám pro to jisté pochopení, ale když už u desáté postavy, s kterou chci komunikovat, mi vyskočí hláška „nepřístupné v demu“, tak si tak říkám, proč autoři jednoduše nezpřístupnili pouze jednu lokaci s možností úprav obleku a následného rychlého přesunu do přístupných misí?

Na začátku článku jsem Anthem přirovnal k Destiny, jelikož obě hry dle mého cílí na stejný nebo velice podobný typ zákazníků. Zatímco u Destiny od Bungie na první dobrou přesně víte, co hra po vás chce, kde co najdete a k čemu daná položka slouží, tak Anthem si, alespoň dle dema, s přístupností hlavu neláme. Třeba nalezení inventáře ve hře bylo celkem zajímavé. Snad každá hra, která v sobě má RPG prvky, má inventář a danou úpravu postavy, namapovanou na nějakém tlačítku. Ne, u Anthemu to tak není. U Anthemu můžete postavu spravovat pouze před danou misí nebo v základním městě tam, kde je oblek uskladněn. Chápete? To znamená jít přes celé město až do oné lokace. Jít do inventáře, kdo to kdy slyšel?

Když už jsem se zmínil o chození po městě, to je lokace, kde se pohled přepne do FPS režimu a kde můžete rozmlouvat s jednotlivými postavami a plnit příběh. Nemůžete zde běžet. Nemáte žádnou volbu interakce s vaší postavou. A co hůř? Po městě se postava prochází rychlostí šneka.

Pokud jsme u té rychlosti, tak musím zmínit loadingy. Nahrávací čas je neskutečně dlouhý, jenže hra má nahrávací obrazovky téměř všude. Před spuštěním mise, před přechodem do inventáře, před přechodem do jiné lokace, dokonce má i nahrávací obrazovku před tím, než vás hra teleportuje k týmu, pokud jste daleko za ním při plnění mise. Od novodobé hry je takový přístup pro mě zklamáním.

Jestli jsem mluvil výše o určité nepřehlednosti nebo nepřístupnosti hry, musím sem zařadit i trochu nepřehledný HUD. Jedná se tedy jen čistě o můj názor, ale rád bych měl rychlý přístup k informaci ohledně toho, kdo je v mém squadu, tedy skupině, která plní daný úkol. Nechci zbytečně chodit do menu a tam se proklikávat až na třetí záložku. Taky bych chtěl vědět, jak daleko ode mě ostatní členové jsou. Hlavně ve fázi, kdy jsem „na zemi“, tedy že jsem polomrtvý a čekám, až mě někdo oživí. Věřte, že to byly dlouhé chvilky plné nevědomosti a netrpělivosti.

A teď už se dostávám k soudným hodinám odpoledním a večerním, kdy servery zažívaly krušné chvilky. Jak jsem již zmiňoval, pohled na demo Anthem je tvořen tím, kdy jste ho hráli. Protože noční hraní patří k mým nejhorším zkušenostem s touto hrou.

Ve hře se nějakou záhadou objevil bug, kdy jste se sekli v nahrávací obrazovce před misí. Na poprvé je to možná úsměvné, ale když se do hry pokoušíte dostat na pátý pokus a opět se seknete, celkem to naštve. Zvláště pak, že ten zásek nemusel být vždy při spuštění mise. Dokonce se mi stalo, že když celé naše družstvo bylo mrtvé, tak vás hra má respawnovat, načež následuje, opět, loading a hra se může seknout. A taky že se sekala. Takže jste najednou danou misi plnili třeba sami, jelikož ostatní „zamrzli“. Super u bosse, ne?

Hra se také z ničeho nic začala děsivě škubat. Nevím, co přesně bylo spouštěčem této chyby, ale z ničeho nic hra trpěla šílenými propady FPS a to jak v otevřeném světě, tak i ve městě, (tady bych se rád omluvil svým kolegům, kterým jsem tvrdil, že ve městě se mi to neseká, jelikož jsem hru ještě nehrál v odpoledních hodinách), spolu s hrou se začaly sekat zvuky a dokonce nepomohl ani restart hry a co víc, hra záhadně zpomalila celou konzoli, takže i po ukončení hry na mém Xbox One X, se mi zvuky u ostatních aplikací sekaly také. Pomohl pak restart a následně jsem zjistil, že stačí vyčkat 5 minut a na pozadí se asi ukončí ostatní procesy nebo nevím a konzole začala běžet normálně. Zvláštní.

Pokud bych tyto necelé tři stránky textu měl nějak v kostce shrnout, tak já mám z tohoto dema velmi rozporuplné pocity. Na jednu stranu jsem se zařekl, že další Destiny hrát už nebudu, Anthem jsem sledoval jen tak po očku, abych byl v obraze a najednou hraju demo a hra mě chytla. I přes svou nepřístupnost, kterou jsem ale překonal, mě jednoduše chytla. Jenže je tady varovný prst v tom smyslu, že já už nechci číst příběh nebo děj světa Anthemu z kartiček jako v Destiny. Ne, já ho chci podaný na talíři, chci si ho užít, chci být JEHO součástí, přesně tak, jak v ostatních BioWare hrách. No a pak jsou tady technické problémy, které samozřejmě průměrný občasný hráč vidí jako první. Jak chcete přesvědčit někoho, že si má koupit zrovna vaši hru, když v celý den nefungují servery nebo že se ta hra brutálně škube, že je určitým způsobem neodladěná, když ten hráč hraje demoverzi a ne nějakou alfa verzi 2 roky před vydáním? Tohle jsou přesně ty aspekty, které rozhodují o tom, že poslední dobou jsou hry od EA velmi neúspěšné z pohledu prodeje, nikoliv z pohledu kvality hry. Já bych si moc přál, aby start plné hry Anthemu, který nás čeká za pár týdnů, vypadal úplně jinak. A to říkám jako nezaujatý hráč, který se do tohoto grindovacího světa nechtěl položit. Minimálně něco nám napoví Open Demo, které je přístupné pro všechny tento víkend. Za sebe říkám: Dejte hře šanci.